قیام ایران -خامنه‌ای و پشتک و واروهای رقت‌انگیز در بن‌بست

پشتک و واروهای رقت‌انگیز خامنه‌ای در بن‌بست نظام

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

روز گذشته خامنه‌ای در مراسم سالمرگ دجال بر سر قبر خمینی حضور یافت و ضمن انبوهی پوشال بافی، به کرات ادعای قدرتمندی کرد و با قسم و آیه گفت که رژیمش دچار بن‌بست نیست. خامنه‌ای امروز هم طی سخنانی در جمع سفرای کشورهای اسلامی و سردمداران رژیم به چند فقره عقب‌نشینی و غلط کردم گویی اساسی دست زد. توجهتون رو به گزیده‌یی از اظهارات دیروز و امروز خامنه‌ای جلب می‌کنم:

خبر و نظر:


خامنه‌ای طی اظهاراتی در سر قبر خمینی، از فرط خالی بودن چنته‌اش، برای اثبات قدرتمندی و برخورداری از حمایت اجتماعی به نمایشهای ورشکسته و رنگ باختة روز قدس و ۲۲بهمن آویخت و گفت: شما ببینید در ۲۲ بهمن سال ۹۷یعنی همین چهار پنج ماه قبل از این چه اجتماع عظیمی در خیابانهای سراسر کشور به راه افتاد...خامنه‌ای و پشتک و واروهای رقت‌انگیز در بن‌بست

بدانید همینکه شما در همین روز جمعه آخر ماه رمضان این جور در صحنه حاضر بشید کلی محاسبات دشمن به هم می‌ریزه و اختلال پیدا میکنه. خامنه‌ای در سخنرانی خود چند بار با تکرار و قسم و آیه مدعی شد که نظامش در بن‌بست نیست. « ما البته مشکل داریم ما مشکلات اقتصادی داریم بارها هم گفتیم مسئولان هم به قدرتوان خودشان دنبال حل این مشکلات هستند مشکل داریم اما بن‌بست نداریم مهم این است ما در کشور بن‌بست نداریم نه در مسائل اقتصادی نه در مسائل اجتماعی نه در مسائل سیاسی مشکلاتی داریم که علل مختلفی داره اما بن‌بست در کشور نداریم

ولی فقیه ارتجاع ضمن آن که تلاش می‌کرد به نیروهای روحیه باخته و در حال ریژش خود روحیه بدهد به باند روحانی که دنبال مذاکره است، حمله کرد. « مواجهه ما مواجهه ما با مسائل مان و با دشمنان مان باید اولاً شجاعانه باشد مرعوبانه نباشد نباشد ثانیاً امیدوارانه باشد، مایوسانه نباشد ، ثالثا عاقلانه و خردمندانه باشد، هیجانی و احساساتی سطحی نباشد، اگر به این کیفیت حرکت کردیم، مبتکرانه باشد از روی انفعال نباشد.

مقاومت یک امر ممکن است، درست نقطه مقابل فکر غلط کسانی‌که می‌گویند و تبلیغ می‌کنند که آقا فایده‌یی نداره، فایده‌یی نداره، چطور می‌خواهید مقاومت کنید، طرف گردن کلفته، طرف قوی است. این خطای بزرگ اینجاست، خطای بزرگ اینه که کسی تصور کنه که در مقابل گردن کلفتها، گردن کلفتهای عالم نمی‌شود مقاومت کرد.

ناتوانی


خلیفة ارتجاع در عین اعتراف به ناتوانی خود به مذاکره و تعامل، اعتراف کرد که اگر چه ایتسادگی هزینه دارد، اما هزینة عقب‌نشینی برای نظام خیلی بیشتر است. مقاومت البته هزینه دارد بدون هزینه نیست. اما هزینه تسلیم در مقابل دشمن بیشتر است از هزینه مقاومت. وقتی شما تسلیم میشید در مقابل دشمن باید هزینه بدید. هزینه سازش هزینه تسلیم هزینه عدم مقاومت از هزینه مقاومت به مراتب بیشتره. هزینه مادی هم داره، هزینه معنوی داره».خامنه‌ای و پشتک و واروهای رقت‌انگیز در بن‌بست

اما مضحک این که وقتی پامنبری‌های ولی فقیه ارتجاع با شنیدن این سخنان شروع به سر دادن شعار «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا» کردند؛ خامنه‌ای دستپاچه شد و گفت: خواهش می‌کنم توجه کنید خواهش می‌کنم ما حالا بحث نبرد رو نمی کنیم بحث مقاومت رو می‌کنیم. بحث نبرد جداگانه است. ایستادگی و مقاومت و عقب‌نشینی نکردن رو من دارم میگم درست توجه کنید.

ولی فقیه ارتجاع در قسمت دیگری از سخنان خود با خوشحالی و زرنگ بازی سیاسی حرف اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که قصد تغییر رژیم را ندارد، در جیب گذاشت ولی در عین حال دو بار هشدار داد: آمریکایی ها نزدیک نشوند! رئیس جمهور محترم آمریکا اخیراً ایشون اظهار کرده که ایران با همین رهبران کنونی هم می تواند به پیشرفت های بزرگی برسد این معنایش این است که رهبران کنونی ایران ما نمی خواهیم شما را براندازی کنیم

ناراحت نباشید ما قصد براندازی شما را نداریم ما شما را هم حاضریم قبول بکنیم این به اصطلاح زرنگ بازی سیاسی هست خطاب به رهبران ایران اما شرطش این است که آمریکایی ها نزدیک نیایند شرط پیشرفت این است که آمریکایی ها نزدیک نیایند این زرنگ بازی سیاسی این آقا مسئولان جمهوری اسلامی ایران را فریب نمی‌دهد ملت را هم فریب نمی دهد باید آمریکایی ها نزدیک نشوند هر جا آمریکایی‌ها پا گذاشتند یا جنگ شد یا برادرکشی شد یا فتنه شد».

صف‌آرایی


خلیفة‌ارتجاع در سخنرانی امروز خود در برابر سفرای کشورهای اسلامی و مقامات رژیم، رسید صف‌آرایی کشورهای اسلامی در برابر رژیمش را داد و در حالی که این صف‌آرایی را به دشمنان نسبت می‌داد گفت:‌ کشورهای اسلامی به جای آنکه در مقابل یکدیگر قرار گیرند، باید در مقابل حضور جنایت‌کارانه‌ی دشمن غاصب در فلسطین صف‌آرایی کنند».خامنه‌ای و پشتک و واروهای رقت‌انگیز در بن‌بست

خامنه‌ای همچنین با غلط کردم گویی از سیاست اعلام شده و شعارهای پیشین خودش و خمینی گفت: «دیدگاه جمهوری اسلامی برخلاف برخی رهبران قدیمی عرب که معتقد بودند باید یهودی‌ها را در دریا ریخت، این‌گونه نیست بلکه ما معتقدیم مبارزه‌ی همه‌جانبه‌ی ملت فلسطین در ابعاد نظامی، سیاسی و فرهنگی باید ادامه پیدا کند تا زمانی که غاصبان، تسلیم رأی این ملت شوند».

خامنه‌ای همچنین از مبارزة مسالمت آمیر و انسانی فلسطین حرف زد و خواستار همه پرسی از ساکنان مسلمان، مسیحی و یهودی فلسطین و همچنین از آوارگان فلسطینی درباره‌ی چارچوب نظام حکومتی این کشور شد».

گفتگوی سیاسی


خامنه‌ای دیروز و امروز سه سخنرانی داشت، اولین سخنرانی به مناسبت سالمرگ خمینی بر سر قبر او بود و امروز هم دو سخنرانی به مناسبت عید فطر داشت، اولی که خطبة نماز عید بود و دومی در دیدار با سفرای کشورهای اسلامی بود که مقامات رژیم هم در اون حضور داشتند، حرف ولی فقیه ارتجاع در این سخنرانیها چی بود؟ این موضوع گفتگوی امروز ماست با علیرضا معدنچی. با ما در این گفتگو همراه باشید:

س: خامنه‌ای در این سه سخنرانی چی گفت؟ حرفش چی بود؟


ج: خامنه‌ای در سخنرانی سر قبر خمینی انبوهی پوشال بافت تا بی راه حلی و بن‌بست خود در مسائل مختلف را در میان این انبوه پوشال‌بافی از نظرها مخفی کند. و هدف اولش هم به نظر من این بود که وضعیت داغان رژیم را وارونه جلوه بدهد و به نیروهای روحیه باختة رژیم روحیه تزریق کند.خامنه‌ای و پشتک و واروهای رقت‌انگیز در بن‌بست

از تعریف و تمجید بسیار از خمینی دجال و جواب دادن به کسانی که در داخل رژیم می‌گویند دوران خمینی تمام شد و اندیشة او را هم مثل خودش باید به گور سپرد تا ادعای این که گویا اندیشة خمینی که آن را مقاومت می‌نامید از مرزهای ایران گذشته و به دنیا صادر شده و ایستادگی ناگزیر خود در برابر جامعة بین‌المللی را هم به خمینی وصل و مستند می‌کرد. حرف اصلی خامنه‌ای که با قید سوگند آن را تکرار کرد این بود که نظام در بن‌بست نیست.

مثلا در یک جمله با چند بار تکرار این که بن‌بست نداریم و در بن‌بست نیستیم، گفت: ما البته مشکل داریم ما مشکلات اقتصادی داریم بارها هم گفتیم مسئولان هم به قدرتوان خودشان دنبال حل این مشکلات هستند مشکل داریم اما بن‌بست نداریم مهم این است ما در کشور بن‌بست نداریم نه در مسائل اقتصادی نه در مسائل اجتماعی نه در مسائل سیاسی مشکلاتی داریم که علل مختلفی داره اما بن‌بست در کشور نداریم برعکس پیشرفت داریم».

س: حرف خامنه‌ای و روحانی در مورد موضوع مذاکره که موضوع مبرم روی میز رژیم هست، چی بود و به وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعلام آمادگی برای مذاکره چه جوابی دادند؟


ج: یکی از موضوعاتی که خامنه‌ای جرأت نکرد اصلاً حتی یک کلمه دربارة آن صحبت کند، موضوع مذاکره بود. در سه سخنرانی خود، عمداً حتی یک بار کلمة مذاکره را به زبان نیاورد و به این ترتیب نشان داد که چطور از نزدیک شدن به آن واهمه دارد.خامنه‌ای و پشتک و واروهای رقت‌انگیز در بن‌بست

اما تا بخواهید دربارة ضد آن که او آن را دجالگرانه و با لوث کلمة‌ مقدس مقاومت، لفاظی کرد و عجز و ناتوانی‌اش از یک راه حل صلح‌آمیز و مسالمت‌آمیز را به این ترتیب به نمایش گذاشت. و با بیان این که «مقاومت البته هزینه دارد بدون هزینه نیست. اما هزینه تسلیم در مقابل دشمن بیشتر است» هراس خود را از هر گونه مذاکره و راه حل صلح آمیز به نمایش گذاشت.

خامنه‌ای اما در عین حال با زرنگ بازی و مرد رندی و در حالی که همین کلمات زرنگ بازی و مرد رندی را با فرافکنی به طرف مقابل نسبت می‌داد، اعلام آمادگی مقامات دولت آمریکا را در جیب خودش گذاشت. اما جالب و خنده‌دار این که وقتی جماعت طبق معمول و برای تکمیل رجزخوانیهای پوشالی خامنه‌ای شعار «نبرد با آمریکا»‌ را سر داد،‌ خامنه‌ای سعی کرد آنها را ساکت کند و به آنها تذکر داد:

خواهش می‌کنم توجه کنید خواهش می‌کنم ما حالا بحث نبرد رو نمی کنیم بحث مقاومت رو می‌کنیم. بحث نبرد جداگانه است. ایستادگی و مقاومت و عقب‌نشینی نکردن رو من دارم میگم درست توجه کنید». خامنه‌ای همچنین در این سخنرانی بر خلاف معمول از فحاشی به رئیس جمهور و مقامات آمریکا خودداری کرد و در اشاره با او از عبارت «رئیس جمهور محترم آمریکا» استفاده کرد. و در عین حال ترسش از حضور نیروهای امریکایی در منطقه را ابراز کرد و دو بار پی در پی از آمریکا خواست که نزدیک نشود، چون هر جا نزدیک شده جنگ به بار آمده است.

س: خامنه‌ای در مورد ضربة سیاسی سنگینی که در اجلاس سه گانة مکه به رژیمش وارد شد و کلا در قبال موقعیت منطقه‌یی رژیم چه موضعی گرفت؟


ج: خامنه‌ای در سخنرانی خود در جمع سفرا و کارداران کشورهای اسلامی، با بیان این که کشورهای اسلامی به جای آنکه در مقابل یکدیگر قرار گیرند، باید در مقابل حضور جنایت‌کارانه‌ی دشمن غاصب در فلسطین صف‌آرایی کنند. در واقع برای پیام اجلاس کشورهای اسلامی را که یک صف‌آرایی بی‌سابقه در برابر رژیم ولایت فقیه بود، اعلام وصول کرد و گزیدگی خودش را نشان داد.خامنه‌ای و پشتک و واروهای رقت‌انگیز در بن‌بست

در واقع پس از ۴۰سال که از عمر این رژیم ضد اسلامی می‌گذرد، این اولین باری بود که کشورهای اسلامی علیه رژیم که خودش را مدعی اسلام و قیم تمام مسلمانان جهان می‌دانند یک اجماع و اتفاق کلمه نشان دادند و بر همة دعاوی فتنه‌انگیزاننده و فرقه گرایانة رژیم که با نام اسلام عرضه می‌شود مهر ابطال زدند.

اما نکتة جالب دیگر این بود که خامنه‌ای در همین سخنرانی از همة شعارهای باصطلاح ضد صهیونیستی خودش غلط کردم گویی کرد و ضمن این که سنگ فلسطین را به سینه می‌زد، شعار نابودی اسراییل را که خود او چندی پیش سر داده بود، به فراموشی سپرد و گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی برخلاف برخی رهبران قدیمی عرب که معتقد بودند باید یهودی‌ها را در دریا ریخت، این‌گونه نیست بلکه ما معتقدیم مبارزه‌ی همه‌جانبه‌ی ملت فلسطین در ابعاد نظامی، سیاسی و فرهنگی باید ادامه پیدا کند تا زمانی که غاصبان، تسلیم رأی این ملت شوند.

و بعد در حالی که خودش هر گونه همه پرسی در داخل در مورد قانون اساسی را تخطئه می‌کند، خواستار نظرخواهی از ساکنان مسلمان، مسیحی و یهودی فلسطین و همچنین از آوارگان فلسطینی درباره‌ی چارچوب نظام حکومتی این کشور شد و تأکید کرد: مبارزه‌ی ملت فلسطین باید تا آن روز ادامه پیدا کند و به لطف الهی در این مبارزه‌ی مسالمت‌آمیز و انسانی و مورد قبول همه‌ی عُرفهای عاقل عالَم، ملت فلسطین پیروز نهایی خواهد بود. یعنی به طور ضد و نقیضی هم از مبارزة نظامی ملت فلسطین دم زد و هم خواستار مبارزة مسالمت آمیز شد.

س: چرا خامنه‌ای هم در سخنرانی دیروزش و هم در خطبه نماز عید فطر روی نمایش باصطلاح روز قدس تکیه کرد؟


جواب: تکیه کردن روی چیز پوشالی مثل نمایش ورشکسته و رنگ‌باختة روز قدس و راهپیمایی ۲۲بهمن نمی‌توانست چنتة خالی خامنه‌ای را برملا کند. از آنجا که جبهه‌بندی مردم ایران و مبارزة مردم ایران علیه رژیم امری است که در تمام دنیا علنی شده، خامنه‌ای برای این که وانمود کند از پشتوانه و حمایت اجتماعی برخوردار است، هیچ دستاویز دیگری جز آویختن به نمایشهای فرمایشی و مسخرة روز قدس و ۲۲بهمن ندارد که به آن بیاویزد.

و از قضا بیش از هر چیز دیگری بی‌پایگی رژیم را نشان می‌دهد. همان طور که قسم و آیه خوردن در مورد این که در بن‌بست نیست، بیش از هر چیز نشان در بن‌بست بودن نظام و بی راه حلی آن را برملا می‌کند.

مطالب مرتبط

سردرگمی در مذاکره و بن‌بست در برجام

گرد و خاک در بن‌بست

لطفا به اشتراک بگذارید: