قیام ایران -گسترش فرهنگ مالیاتی در نظام آخوندی

نظام ولایت فقیه و گسترش فرهنگ مالیاتی

گفتگو با مرتضی اسماعیلیان

روز دوازدهم خرداد آخوند روحانی در جلسه معارفه رئیس جدید سازمان امور مالیاتی از گسترش فرهنگ مالیاتی به جای اتکا به بودجه نفت دم زد در برنامه امروز میخواهیم ببینیم آیا چنین امری ممکنه یا نه؟ همراه هستیم با مرتضی اسماعیلیان تا به این موضوع بپردازیم

س: روز دوازدهم خرداد آخوند روحانی یکبار دیگه در مورد راه انداختن یک سیاست مالیاتی جدید صحبت کرد و بخصوص تأکید کرد که این موضوع باعث رونق تولید و کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی میشه. نظر شما چیه؟گسترش فرهنگ مالیاتی در نظام آخوندی


ج: در اینکه بودجه رژیم وابسته به درآمدهای نفتیه که خوب شکی نیست. البته مالیاتها هم که رژیم مدعیه بیایم مالیات بگیریم اونهم به طور غیر مستقیم اغلب مالیات از درآمدهای نفتیه. مثلا وقتی بودجه نفتیه حقوق کارمندان و کارگران دولت رو هم از همین پول میده و اغلب مالیاتهای دولت هم از همین پول کارمندان و کارگرانه. بنا بر این وجه نفتی مالیاتهای رژیم هم کم نیست.

اما بحث روحانی اینه که در صورت افزایش مالیاتها باعث میشه که تولید رشد کنه. این حرف البته در کشورهای سرمایه داری درسته. چون دولتها درآمدهای مالیاتی رو صرف پروژه‌های عمرانی و کارهای مشخص در زمینه رشد تولید میکنند. در بعضی از دولتها حتی میگن ما برای فلان پروژه اینقدر مالیات میگیریم و بعد از پروژه هم مالیات رو قطع میکنند.

یا مثلا در برزگراهها میگن از هر خودرو اینقدر مالیات میگیریم برای فلان کار مشخص و دولت هم بیلان میده که این کار چقدر پیشرفت کرده. بسیاری از مردم و سندیکاها هم ناظرند که اگر دولت تخلفی کرد و وعده ای که داده برای ساختن یا پروژه ای بر اساس مالیاتهایی که دادن اعتراض میکنند.

مالیاتهای کشور


اما در نظام آخوندی این رژیم مطلقا از روز اول حکومتش تا الان به هیچ کس حسابی پس نداده که مالیاتهای کشور رو خرج چه چیزی کرده. دولت برای سال ۹۷ مبلغ ۱۲۸هزار میلیارد تومان کسب درآمد مالیاتی پیش بینی کرده که ۱۲ هزار میلیارد تومان هم بیشتر از سال ۹۶بوده. دنیای اقتصاد ۱۹آذر ۹۶

که از این میزان به قول محمدقاسم پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی ۱۱۳هزار میلیارد تومانش یعنی ۸۳ درصد محقق شده. (باشگاه خبرنگاران جوان ۹۷۱۲۰۷) خوب سؤال اینه که این مالیات کجایش خرج تولید شده و کجایش خرج فقر زدایی شده. و کجایش صرف کاهش درآمدهای بودجه از نفت شده؟

س: خوب سؤال همینه که در این مقطع، یعنی وضع تولید و وضع فقر به چه صورت بوده؟


ج: در مورد وضعیت تولید که روز ۲۱ اردیبهشت ۹۸ یک عضو مجلس ارتجاع که الان نایب رئیس شده به اسم عبدالرضا مصری گفت : «۶۰ درصد واحدهای صنعتی تعطیل است» (خبرگزاری حکومتی آنا) و اگر شما در جستجوگر گوگل جستجو کنید لیست بالا بلند شهرکهای صنعتی که تعطیل شدند رو مشاهده میکنیدگسترش فرهنگ مالیاتی در نظام آخوندی

مثلا سایت حکومتی اقتصاد آنلاین در تاریخ ۲۷ تیر ۹۷ می نویسه: آمارهای ارائه شده توسط مسؤولین سازمان نشان می دهد که ۳۳۰۱۲ واحد تولیدی در این شهرکها و نواحی فعال و ۷۸۷۵ واحد تولیدی به دلایل گوناگون غیر فعال و تعطیل هستند. همچنین از مجموع واحدهای فعال ۱۱۸۰۷واحد معادل ۳۵ ممیز ۷ دهم درصد و با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت و ۱۴۰۵۵واحد معادل ۴۲و نیم درص با ظرفیتی بین ۵۰تا ۷۰درصد و تنها ۷۱۴۰واحد معادل ۲۱ممیز ۸دهم درصد مشغول فعالیت هستند».

خوب رژیم بگه با ۱۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات اخذ شده از مردم در سال ۹۷ چه تعداد واحد تولیدی تعطیلی رو راه اندازی کرد نه اینکه پروژه‌ای رو تازه شروع کرده باشه همونهایی که بودن تطعیل شده؟

پس نه تنها با اینهمه درآمد مالیاتی تولیدی شکل نگرفته بلکه هزاران واحد تولیدی و کارخانه هم تعطیل شده در مورد فقر هم که ماه گذشته مجلس رژیم اعلام کرد ۴۲ درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند و تا پایان سال ۹۸ این رقم به ۵۰ درصد یعنی نصف مردم ایران خواهد رسید که زیر خط فقر هستند.

تازه این ارقام رسمی هستند و در عالم واقع بسیار بیشتر هست. پس می بینیم که از درآمدمالیاتی نه تنها گرهی از تولید باز نشده بلکه از فقرا هم مسئله ای حل نشده و به میزان نفرات زیر خط فقر اضافه هم شده.

س: چه روحانی و چه سایر کارگزاران رژیم بحثشون اینه که در همه دنیا بخش مهم درآمدهای دولت روی مالیات میچرخه و ما هم باید همین کار رو بکنیم. در این مورد چی میگید؟


ج: البته این درسته اما کارگزاران رژیم آخوندی نمیگن که در دنیا هرکی ثروتش بیشتره بیشتر مالیات میده و هرکی ثروتش کمتره معافیتش بیشتره. در حالی که همین الان بیشترین مالیات دهندگان کارمندان و کارگران و کسبه جزء و مردم معمولی هستند در حالی که بیشترین فرار مالیاتی و معافیتهای مالیاتی و اختلاسهای مالیاتی مربوط به نهادهای ثروتمند رژیمه مثل آستان قدس، بنیاد مستضعفان، بنیاد باصطلاح شهید، ستاد اجرایی فرمان خمینی، قرارگاه خاتم سپاه پاسداران و امثال اینهاست.گسترش فرهنگ مالیاتی در نظام آخوندی

من چند نمونه از رسانه های رژیم براتون میگم: روزنامه حکومتی کیهان ستاره صبح ۷ خرداد ۹۸: « بخش وسیعی از درآمدهای دولت وارد خزانه نمی‌شود و در اختیار سازمان‌ها و نهادهایی قرار می‌گیرد که مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. نمونه بارز این نهادها آستان قدس رضوی است که به استناد نامه امام خود را از پرداخت مالیات معاف می‌داند، ...امروز آستان قدس یکی از موسسه‌های مالی بزرگ کشور است.»

روزنامه حکومتی آرمان ۹۸۰۲۲۳: حسین راغفر اقتصاد دان حکومتی: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در سال گذشته رقمی بالغ بر۵۰۰هزار‌میلیارد تومان رانت ارزی در کشور به وجود آمده است. این در حالی است که مالیات اخذ شده از این رقم در حدود صفر است. این مساله نشان‌دهنده ناتوانی نظام تصمیم‌گیری و نظام مالیاتی کشور است. این مسائل نیز اتفاقی نیست و بخش‌هایی از نظام تصمیم‌گیری توانایی خود را برای تصمیم‌گیری و مقابله جدی با اینگونه رانت‌خواری‌ها از دست داده است».

یک مورد جالب دیگه در مالیات اجباری از نرخ تورمی است که از همه مردم می گیرند. تلویزیون رژیم ۱۷ اردیبهشت ۹۸: امیر حسین قاضی زاده نماینده مجلس رژیم: دولت در هر گران شدن دلاری در هر گران شدن ارزی،‍ دولتها سود میبرند نه موضوع این دولت هم نیست بطور عمومی دارم میگم بهش میگن مالیات تورمی دیگه، یعنی در اثر تورم یک مالیاتی به خزانه دولتها میرود». یعنی گران شدن ارز اساسا سودش توی جیب دولت و دودش توی جیب ملت میره.

س: با فرض به اینکه رژیم موفق بشه با سرکوب و زور اخاذی مالیاتیش رو از مردم گسترده تر کنه چه اتفاقی می افته؟


ج: به دلیل اینکه زیرساخت تولیدی نداره، به سرعت قیمتها میره بالا چون مالیات دهندگان هزینه مالیات رو روی کالاها و خدماتی که ارایه میدن میکشن در نتیجه قیمتها میره بالا. کارگاههای تولیدی مواد اولیه رو گرونتر میخرن وقتی هم میخوان بفروشنگسترش فرهنگ مالیاتی در نظام آخوندی مالیات بیشتری باید بدن پس تولید کم صرفه تر خواهد بود و تعداد بسیار بیشتری از کارگاههای تولیدی به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه های تولید کارگرانشون رو اخراج می کنند. و بیکاری بیشتر میشه.

در بازار مشتریها کمتر میشن چون بازاریها روی قیمت کالاها مجبورن بکشن و مردم قدرت خرید ندارن. اگر یادتون باشه در سالهای ۹۰ و ۹۱ و بعدها وقتی رژیم مالیات بر ارزش افزوده رو راه انداخت اعتصابات گسترده بازارهای ایران رو داشتیم که علیه همین مالیاتهای ظالمانه اعتصاب کرده بودند در تهران، مشهد، تبریز، کرمانشاه، اصفهان، شیراز و اهواز و سایر بازارهای شهرهای بزرگ ایران این اعتصابات ادامه داشت.

بنا بر این باید بگم که این رژیم در یک بن بست مطلق اقتصادیست. یعنی هر راه حلی که ارائه میده تبعاتی براش داره که بحران و بن بست بیشتری ایجاد میکنه. در نتیجه افزایش مالیاتها از مردم نه تنها دردی از این رژیم درمان نمیکنه بلکه با خشم انفجاری جامعه و اعتراضات گسترده تر اجتماعی مواجه خواهد شد.

مطالب مرتبط

در بودجه ۹۸ افزایش مالیات از مردم افزایش پیدا کرده است

دیکتاتوری خامنه‌ای چقدر برای مردم‌مان آب می‌خورد؟

لطفا به اشتراک بگذارید: