آرایش سیاسی جدید در برجام

برجام و آرایش سیاسی جدید در آن

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

خبر و نظر:


«روسیه و چین از ایران خواستند به تعهدات برجام پایبند بماند» این عنوانی است که بسیاری از رسانه‌های خبری برای انعکاس نتیجة دیدار رئیس جمهور با رئیس جمهور روسیه در مسکو برگزیدند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین ضمن محکوم کردن سیاست آمریکا در قبال برجام و دنبال کردن سیاست تجدید و تشدید تحریم‌ها، از مقامات رژیم ایران خواستند هیچ اقدامی خلاف تعهدات پیش بینی شده در توافق هسته‌ای انجام ندهد و از کاهش اجرای تعهدهای خود در برجام خودداری کند.آرایش سیاسی جدید در برجام

روحانی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ما گذشته ضمن اعلام این که رژیم محدودیت‌های پیش بینی شده برای موجودی اورانیوم غنی‌سازی شده و همچنین ذخایر آب سنگین را رعایت نخواهد کرد، تهدید کرده بود که هرگاه اروپا و دیگر کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکنند و راه‌حلی برای مقابله با تحریم‌های ایران از سوی آمریکا نیابند، پس از ۶۰روز گام دیگری را در کاستن از تعهدات برجامی خود برخواهد داشت.

از سوی دیگر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه در شهر «پورتسموث» در جنوب انگلستان با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان دیدار کرد. به گزارش رویترز، در این دیدار ترامپ را «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «میک مالونی»، رئیس موقت کارکنان کاخ سفید همراهی می‌کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا که به لندن سفر کرده است، ادعا کرد که همواره احتمال برخورد نظامی با ایران وجود دارد اما ترجیح او گفت‌وگو با تهران است. پیش از دیدار ترامپ و مرکل، وزیر خارجه مایک پمپئو هفتة‌ گذشته با مرکل ملاقات کرد. به گزارش سایت وزارت خارجة آمریکا این دو رهبر تهدیدات رو به افزایش رژیم ایران در منطقه علیه منافع آمریکا و ضرورت مقابله با فعالیتهای موشکی و اقدامات تجاوزکارانه منطقه ای رژیم ایران را مورد بحث قرار دادند.

سلاح اتمی


ترامپ در سفر اروپایی خود در لندن با ترزا می نخست وزیر انگلستان دیدار و گفتگو کرد. در پایان این دیدار که روز سه‌شنبه گذشته (۱۴خرداد) صورت گرفت، دو رهبر در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند. به گزارش سایت کاخ سفید آمریکا، یکی از محورهای بحث آنها موضوع ایران بود.ترزا می

ترزا می در این کنفرانس گفت: «امروز ما مجدد اهمیت کار دو کشورمان را تاکید می کنیم تا با رفتار بی ثبات کننده (رژیم) ایران در منطقه مقابله کنیم و تضمین کنیم که تهران نتواند به سلاح اتمی دسترسی پیدا کند. گرچه ما در نحوه رسیدن به این اهداف متفاوت هستیم همانگونه که من قبلا هم گفته ام انگلستان کماکان با برجام خواهد بود اما روشن است که ما هر دو می خواهیم به هدف مشابه برسیم.

این مهم است که (رژیم) ایران التزاماتش را برآورده کند و ما هر کاری بتوانیم می کنیم تا تشدید تنش در این رابطه که به نفع هیچکس نیست اجتناب کنیم... ترامپ هم در این کنفرانس تصریح کرد: «تهدید گسترش و توسعه تسلیحات اتمی از جمله تهدیدات علیه ملتهای ماست شاید این بزرگترین تهدید برای ما باشد.

آمریکا و بریتانیا مطمئن می شوند که (رژیم) ایران هیچگاه سلاح اتمی توسعه ندهد و از حمایت و از درگیر شدن در تروریزم دست بردارد. من بر این اعتقادم که این اتفاق خواهد افتاد». از سوی دیگر سایت واشنگتن فری بیکن (۴ژوئن) نوشت: متحدین ترامپ (در کنگره) خواهان دفن برجام هستند چرا که گزارشات حاکی از این است که (رژیم) ایران کار هسته ای حساس را مجدد از سر گرفته است.

فشار نهایی


فری بیکن می‌افزاید: «در حالیکه (رژیم) ایران به افزایش جدل برانگیزترین کار هسته ای خود در نقض توافقنامه هسته‌ای سرفصلی ادامه میدهد، بازهای جمهوریخواه در کنگره در حال آماده سازی فشار نهایی برای از بین بردن توافقنامه و اعمال مجدد مجموعه ای از تحریمهای گزنده که دولت ترامپ در ماههای اخیر از اجرای آن طفره رفته است، هستند.آرایش سیاسی جدید در برجام

بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای که بر کار هسته‌ای (رژیم) ایران نظارت میکنند، اخیرا فاش کردند که این رژیم تهدیدات خود مبنی بر از سرگیری مجدد بخشهای کلیدی برنامه هسته ای خود که میتواند برای ساختن سلاح مورد استفاده قرار بگیرد، را عملی کرده است.

در قسمت دیگری از گزارش تحلیلی فری بیکن آمده است: «بازهای جمهوریخواه در کنگره فرصتی بدست آورده‌اند که دولت ترامپ را متقاعد کنند که وعده های خود مبنی بر لغو مجموعه ای از معافیتهای تحریمی را عملی کند».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش دیدیم، به نظر می‌رسه یک ماه پس از اقدام رژیم مبنی بر لغو دو تعهد خودش در قبال برجام و تهدید نسبت به این که اگر به خواسته‌هاش توجهی نشه، پس از ۶۰روز قدم دیگری در جهت خروج گام به گام از برجام برخواهد داشت، با توجه به تحولاتی که از اون موقع تا به حال رخ داده، بشه قضاوت کرد که سمت و سوی تحولات آیا بر وفق خواسته‌های رژیم و کاستن از تحریمها داره پیش می‌ره یا بالعکس؟ گفتگوی امروز ما با میثم ناهید به همین موضوع اختصاص دارد. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: همون طور که در این گزارش دیدیم،‌سران چین و روسیه در دیداری که دیروز در مسکو داشتند، از رژیم خواستند که به تعهدات برجامی خودش» پایبند بماند». این چه مفهومی دارد؟


ج: برای پاسخ به این سؤال باید مواضع سایر کشورهای امضا کنندة برجام پس از خروج آمریکا را بررسی کرد. در این میان موضع چین و روسیه بیشترتعیین کننده است، چون این دو به نظر می‌رسید نسبت به ۳کشور اروپایی مواضع نزدیکتری نسبت به رژیم دارند و رژیم آنها را متحد خود تلقی می‌کند و در باصطلاح راهبرد نگاه به شرق رژیم هم جای خاص دارند.

و مواضع انگلیس و آلمان و فرانسه که همة آنها خواستار دست کشیدن رژیم از اتمی و موشکی و منطقه‌یی و نقض حقوق بشر شده‌اند. همچنین روسیه از فروش اس۴۰۰ خوددای کرده و خواسته است در ساختار اینس‌تکس حضور داشته باشد) که این می‌تواند به این معنی باشد که روسیه به خاطر ترس از تحریمهای آمریکا تمایل ندارد معامله مستقل با رژیم داشته باشد. می‌خواهد در کادر اینس‌تکس باشد.

س: الان یک جناح در خود آمریکا هست که به دولت این کشور فشار میاره به برجام برگرده. (صحبتهای امروز برنی سندرز) فرض کنید در نهایت این فشارها باعث بشه سیاست آمریکا در قبال رژیم نرمتر بشه. بنابراین میشه گفت به سرعت سیاست چین و روسیه و اروپا در قبال رژیم هم نرم خواهد شد؟


ج: اول اینکه این جناح در آمریکا همون بقایای مماشات هستن که سالها شانس خودشون رو در قبال رژیم آزمایش کردند. در ۸سال دوره اوباما هم بالاترین توانشون رو برای نزدیکی به رژیم بکار گرفتن. اما نتیجه چی شد؟ اونقدر این سیاست مماشات غیر اصولی بود و حتی منافع خود آمریکا رو هم دیگه تامین نمی‌کرد، که دولت جدید این کشور به سرعت برجام رو به صورت قاطع کنار گذاشت.آرایش سیاسی جدید

فکر هم نکنید این یک موضوع سلیقه‌ای بود. این ناشی از شکست سیاست مماشات بود. تا جاییکه وزیر خارجه آمریکا در مصر گفت: ما از سیاستهای گذشته آمریکا در قبال ایران شرم می‌کنیم و دیگر هیچ‌گاه به آن بر نخواهیم گشت... اما در مورد سوالتون: فرض کنیم اگه سیاست آمریکا در قبال رژیم نرم شود، چین و روسیه و اروپا هم آیا به نفع رژیم تغییر سیاست خواهند داد؟ یک پاسخ پایه‌ای‌تر وجود دارد.

فشارهای امریکا ممکن است نقش تسریع کننده داشته باشد، اما دینامیسم اصلی یا عیب و ایراد اصلی در خود برجام است که تنها به محدود کردن و نه ریشه کن کردن تهدید اتمی رژیم پرداخته و برنامة موشکی رژیم و دخالتهای منطقه‌ایش را وانهاده است.
همون ایرادی که این روزها خودش رو در مواضع ماکرون، مرکل و ترزا می و وزیران خارجه‌شان که همه بر لزوم تغییر سیاست رژیم در حمایت از تروریسم و دخالتهای منطقه‌ای آن و توسعة موشکی نشون میده.

یک عامل مهم دیگر در این جریان گزارش جدید آژانس است که نسبت به خطر رژیم هشدار داده است.
واشنگتن تایمز گزارش داد: بنا‌ به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رژیم ایران مرزهای توافق را فراتر رفته و تا نقطه نقض آنها رفته است. رژیم ایران که سانتریفوژها را تقویت کرده نمی‌تواند مورد اعتماد باشد.

س: اما فرض کنید در انتخابات بعد دوباره دموکراتهای بیان. آیا میشه گفت همه این شرایط عکس میشه؟


ج: ورای این حزب یا اون حزب، یک سیاست هست که شسکت خورده. یک گواهش: خانم وندی شرمن که همراه جان کری معمار برجام بود و طرف اصلی مذاکره با رژیم، حدود یک ماه پیش گفت حتی اگر دموکراتها هم دور بعد بیان،‌ باید با ایران توافقی جدید داشته باشیم! یعنی برجام دیگه جوابگو نیست.

همون حرفی که ماکرون زد و گفت: برجام ناقص هست و باید موشکی و منطقه‌ای هم به اون افزوده بشه. حسین موسویان عضو تیم مذاکره کنندة‌ هسته‌ای رژیم هم چندی پیش گفت: دولت کنونی آمریکا «در پی این است که ۲سال باقیمانده دوره فعلی ترامپ، تحریم‌ها و اقدامات ضد (نظام) به‌قدری گسترش و تعمیق یابد که (حتی در صورت روی کار آمدن دموکراتها) اولا بازگشت دمکرات‌ها به برجام آسان نباشد و ثانیا اگر هم برگردند، تأثیر چندانی به نفع ایران نداشته باشد!»

البته این روزها رژیم خیلی حرف این جناح مماشات رو در بوقهای تبلیغاتی خودش میکنه. علت هم روشنه: فشار سیاست حداکثری داره صدای شکستن استخوانهایش را به همة گوشها رسانده است. از جمله کسانی که این صدا رو می‌شنون، پاسدارها و بسیجی‌ها هستن. برای همین به شدت روحیه باخته شدن و در حال ریزش.

رژیم هم در بحران بی‌راه‌حلی و بن‌بست چون راهی نداره، الان خط دروغ‌درمانی رو در پیش گرفته که با ایجاد فضاهایی کاذب به این نیروهاش روحیه بده. مثلا یکباره موج خبری ایجاد می‌کنن که دولت آمریکا شقه شده، ترامپ از بولتون و پومپئو کلافه هست و می‌خواد کنارشون بذاره. بعد می‌بینیم رئیس جمهور آمریکا توئیت می‌کنه و میگه اینها فیک نیوزه و دولت آمریکا به صورت یکدست داره سیاست فشار حداکثری علیه رژیم رو پیش می‌بره.

جو خبری


بعد رژیم و لابی‌هاش یک جو خبری دیگه ایجاد می‌کنن که رئیس جمهور آمریکا از ۱۲شرط عقب‌نشینی کرد، بعد می‌بینیم وزارت خارجه آمریکا میگه ۱۲شرط سرجاش هست و ترامپ هم در لندن بر اتمی و تروریسم رژیم انگشت می‌ذاره و پومپئو هم میگه البته که حاضریم با رژیم وارد مذاکره بدون پیش شرط بشیم،‌ البته وقتی رژیم ایران یک رژیم نرمال بشه!‌ (یعنی همون ۱۲شرط)آرایش سیاسی جدید برجام

یکی از این موجهای خبری در بوق کردن همین حرفهای مماشاتگران و مواضع سیاست شکست خورده مماشات هست. هدف از همه این جوهای دروغ خبری هم روحیه دادن به بسیجی‌ها و پاسداران هست. درحالیکه حتی فرض بگیریم اگر دور بعد یک دولت دموکرات سر کار بیاد،‌ اما شرایط که به قبل بر نمی‌گرده!



الان همه دیدن سیاست مماشاتی که اوباما در پیش گرفت منجر به این شد که نه تنها اتمی رژیم برای همیشه از دستش خارج نشد، بلکه رژیم در منطقه گسترش یافت و کشتار در سوریه و یمن و عراق،‌ حتی دستگیری تحقیر‌کننده سربازان آمریکایی در خلیج فارس و...

اما طی همین یک سال و نیم که دولت جدید آمریکا سیاست مماشات رو کنار گذاشت، از برجام خارج شد و سیاست قاطعیت در پیش گرفت،‌ رژیم به میزان بسیار زیاد دست و پاش رو در منطقه مجبور شده جمع کنه،‌ دیگه حتی یک مورد از مانورهاییکه با قایهای سپاه در خلیج فارس می‌کرد خبری نیست.

حامی ترور


حتی در برابر بیش از ۲۱۰ حمله سنگین اسرائیل در سوریه (با وجود تلفات سنگین از سپاه)‌ جرات یک واکنش هم نداشته. خب روشنه بر فرض هم یک دولت دیگه در آمریکا سر کار بیاد، به هیچ عنوان به سیاست شکست‌خورده قبلی بر نمی‌گرده.

حتی ژنرال جیمز جونز اولین مشاور امنیت ملی اوباما هفته گذشته در مصاحبه با تلویزیون هیل گفت: «رژیم ایران، حکومت شماره یک حامی ترور در جهان است. از جنگ یمن حمایت می کند و تلاش می کند آفریقای شمالی و صحرای آفریقا را بی ثبات کند و نشان داده است که از این سیاست خود دست برنداشته. بنابر این این سیاست (سیاست دولت ترامپ-فشار حداکثری) درست است و هرچه بیشتر باید فشار بر ایران را بالا برد».

بعد هم در رابطه با برجام به روشنی گفت ما (دولت اوباما)‌ اشتباه کردیم: «ما قرار داد بدی امضا کردیم قیمت زیادی برایش دادیم... فکر می کردیم رژیم ایران به حقوق بشر بیشتر احترام خواهد گذاشت اما این اتفاق نیفتاد و نخواهد افتاد و ما با یک استبداد مواجهیم و این سیاست (خروج آمریکا از برجام و فشار) تنها راهی است که وادار می شود کنار برود».

این رو هم در نظر بگیرید وقتی پای تهدید اتمی و منطقه‌یی رژیم و پای امنیت آمریکا به میان می‌آید حزب دموکرات و مخالفان ترامپ در داخل آمریکا نمی‌توانند کوک مخالف داشته باشند؛ گواهش هم اینکه همة قطعنامه‌های ضذ رژیم در کنگره به اتفاق آرای جمهوریخواهان و دموکراتها صادر شده است.

س: بهرحال الان رژیم هم در رابطه با برجام اقدام کرده و ۲محور از تعهداتش رو کنار گذاشته و گفته بعد از ۲ماه اقدامات دیگه‌ای هم می‌کنه. در مجموع تحولات به سمت شکست برجامه یا امکان احیای برجام هست؟


ج: با توجه به همه مواردی که گفتیم،‌ مسیر شکست کامل برجام است. یک شاخص گویا، رویکرد اروپا هست. اروپا که به رژیم قول سازو کار مالی داده بود، ۸ماه رژیم رو سر دواند،‌ بعد هم به جای ساز و کار مالی اینس تکس رو جلوی رژیم انداخت. حتی آملی لاریجانی گفت اینس‌تکس اونقدر تحقیر‌کننده هست که در بهترین حالت نفت‌در برابر غذا می‌باشد.مسیر شکست کامل در برجام

اما همین اینس‌تکس هم تا امروز ماده‌ای برای رژیم نداشته. امروز خبرگزاری مهر رژیم نوشت: « ۳ ماه پس از ایجاد دفتر اروپایی اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) به ثبت رسید؛ اما اروپا کماکان در خصوص تعهدات خود تعلل می کند!»

البته این پیش‌بینی رو مقاومت ایران از روز اول امضای برجام کرده بود. چون هم به ماهیت این رژیم اشراف داشت و می‌دونست در هر توافق تنها در پی فریب‌کاری و دور زدنه، هم تاکید کرد برجام بسیار ناقصه. به ‌طور مشخص خانم رجوی روز ۲۳تیر۹۴ یعنی بلافاصله بعد از امضای برجام گفت: «دور زدن ۶ قطعنامه شورای امنیت و یک توافق بدون امضا که الزامات یک معاهدة رسمی بین‌المللی را ندارد، البته راه فریبکاری ملایان و دستیابی آنها به بمب اتمی را نمی‌بندد...»

کمااینکه به گفته رئیس جمهور آمریکا اگر برجام بود الان رژیم به آستانه بمب اتمی رسیده بود. در یک کلام: در رابطه با برجام هم در برابر رژیم هیچ راه‌حلی وجود ندارد. اروپا و روسیه و چین هم از رژیم فاصله جدی گرفتن. آمریکا هم از یک طرف با فشار حداکثری و خرد‌کننده و از طرفی با باز کردن راه مذاکره (البته با پیش‌شرط‌ها یا اینکه رژیم باید نرمال شود) با رژیم بازی گربه با موش می‌کند.

این وضعیت به شدت رژیم را فرسوده می‌کند.


یک گواه این فرسودگی هم تناقض در مواضع سران رژیم در رابطه با مذاکره کردن یا نکردن است. گواه دیگر پریشانگویی خامنه‌ای که طی ۲روز گذشته از فرط چنته خالی به تظاهرات شکست‌خورده و کساد روز به اصطلاح قدس و ۲۲ بهمن دخیل بست.

مسأله این است که نطفة شکست رژیم در سیاست این یا آن دولت بسته نشده که حالا با آمدن و رفتن دولتها یا تغییر سیاست آنها، وضعیت رژیم تغییر کند. بن‌بست اصلی رژیم و مادر همة بحرانهای رژیم در مخالفت و مقاومت مردم ایران با این رژیم است. مقاومتی سازمان یافته و الترناتیوی قدرتمند که همة سیاستهای رژیم از جمله سیاست دستیابی‌اش به بمب اتمی را به شکست کشانده آن را افشا کرده و به نقطةکنونی رسانده است و از این پس هم این سیاست است که نه به رژیم و نه به هر سیاست مماشاتگرانه امکان نمیدهد که بتوانند برای این رژیم فرجة بقا و حیات بخرند.

مطالب مرتبط

ژنرال جیمز جونز: خروج ترامپ از برجام درست بود

چین و روسیه از رژیم ایران خواستند تا به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بماند

لطفا به اشتراک بگذارید: