بررسی وضعیت علمی در ایران

واقعیت وضعیت علمی در ایران آخوندزده

گفتگو با مهدی موسی زاده

روز هشتم خرداد خامنه‌ای ولی فقیه رژیم مدعی رشد و توسعه علمی فوق العاده ای در ایران شد.

در برنامه امروز همراه هستیم با مهدی موسی زاده تا به این موضوع بپردازیم.

س: خامنه ای مدعی شد که ۱۳ برابر دنیا پیشرفت علمی در ایران بوده از نظر کارشناسی این ارزیابی چطوره؟


ج: اجازه بدید به یک ضرب المثل معروف اشاره کنم که می گه وقتی کسی داره غرق می‌شه، به هر علفی هم چنگ می‌زنه.

ولی فقیه حکومت آخوندی هم که در سراشیب سقوط رژیمش،با ریزش مزدورانش روبرو هست، و هیچ جای آبادی هم در هیچ زمینه‌ای توی ایران باقی نگذاشته و دستش برای هر نوع ادعای واقعی خالی هست، به این موضوع متشبث شده. که فقط عبارت است از آمار تعداد مقالات منتشر شده در فضای مجازی.بررسی وضعیت علمی در ایران

حتما اطلاع دارید که در اینترنت تعدادزیادی وب سایت های خدماتی برای ارائه کتاب و نشریات و مقالات علمی وجود داره. یکی از اونها وب سایت Scopus متعلق به یک شرکت انتشاراتی هلندی به نام Elsevier هست. مقالاتی که در کشورهای مختلف منتشر می شه در این وب سایت فهرست نویسی و بارگذاری می شن و این وب سایت، خدمات مختلفی رو در ازای گرفتن حق عضویت ارائه می‌ده که الان موضوع بحث ما نیست.

اما یکی از فعالیت های این وب سایت این هست که از مقالات و انتشارات رسیده از کشورهای مختلف نمودارهایی رو هر ساله البته با تاخیر دو سه ساله منتشر می‌کنه. این نمودارها رو از همین سایت،کارگزاران رژیم تهیه کردن و به خامنه ای دادن و حرفای اون اشاره به این نمودارها هست.

ورشکستگی


ولی فقیه رژیم که بیشتر از هر کس دیگه ای از ورشکستگی اقتصادی و از بین رفتن منابع تکنولوژیک مملکت و نابودی صنایع و از میلیون ها دانش آموخته دانشگاهی بیکار اطلاع داره، باز هم با پررویی و وقاحت تمام چسبیده به نمودارهای یک وب سایت اینترنتی و مدعی رشد و توسعه علمی در ایران تحت حاکمیت خودش هست.

که همه جهان انگشت حیرت به دلیل پیشرفتهای این رژیم در زمینه تولید علم شده. بگذریم که استنادش به آمارها و نمودارهایی هستش که مقالات موضوع اونهارو هم کارگزاران خودش با تقلب و دزدی علمی به خورد موسسه هلندی دادن.

س: شما چطور میگید که همین پیشرفت رو هم با تقلب و دزدی مقالات پیش برده؟


ج: بله چشم. من مستندات خودم رو عرض می‌کنم. ولی توی مملکتمون مگه کسی هست که از دزدی ها و تقلب ها و عوامفریبی های این رژیم و مزدوران و سرکردگانش خبر نداشته باشه. مگه افتضاحی که کردان وزیر این حکومت که دیپلم هم بزور داشت ولی مدرک دکترا اونم از دانشگاه خارجی جعل کرده بود، یادمون رفته. اصلا کردان به کنار. مگه مردم ایران نمی‌بینن که پاسدار جنایتکار محسن رضایی که سواد و شعور اقتصادی اجتماعی ابتدایی هم نداره،

برای خودش باصطلاح مدرک دکترا جور کرده؟ مگه رییس جمهور ارتجاع حسن فریدون مشهور به روحانی نمی گه که من دکترا دارم ولی در برنامه تلویزیونی حتی برای خودنمایی هم که می‌آد انگلیسی صحبت کنه معلوم می‌شه که در سطح دبیرستان هم زبان انگلیسی بلد نیست؟

ومگه ولی فقیه رژیم کسی نیست که مراجع حوزه های علمی خودشون هم قبولش ندارن ولی بخشنامه رسمی اداری اجباری داده که اونو آیت الله العظمی خطاب کن؟ ومگه نه اینکه رساله عملیه هم کپی چسبان کردن براش و با کمال وقاحت فتوی هم صادره می کنه؟

تقلب


بنابر این تقلب و دزدی در این رژیم نیازی به اثبات نداره وبرای همه اظهر من الشمس هست اما بهرحال چون ما قسم خوردیم که هیچ حرف غیر واقعی به مردم خودمون نزنیم، من در این رابطه هم حرف خودم رو مستند می کنم. همونطور که در پاسخ سوال قبل گفتم، وب سایتScopus نمودارهای خودش رو با دو سه سال تاخیر ارائه می‌ده.بررسی وضعیت علمی در ایران

مثلا اگه به مشخصات این وب سایت در ویکی پدیا مراجعه کنید،می‌بینید که تاریخ آخرین بروز رسانی اون سال ۲۰۱۷ میلادی هست که می شه سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ خودمون. یعنی مقالاتی رو که بررسی کرده مربوط به اون زمان بوده. حالا لطفا توجه کنید به مصاحبه ای که در تاریخ ۵شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۵ ایسنا باصطلاح خبرگزاری دانشجویان ایران با وزیر وقت بهداشت حکومت آخوندی یعنی داشته و عینا از روی متن براتون می خونم:

” آقای قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در ارتباط با گزارش مجله ”نیچر” با اظهار تاسف از تخلف صورت گرفته اعلام کرد که متخلفان از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد، وزارت علوم و دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند.” البته بهتره ما بخونیم اعضای معلوم الحال هیات علمی چون اعضای شریف هیات علمی دانشگاه ها که متقلب ومتخلف نیستد. بگذریم.

و فردای روزی که ایسنا این مصاحبه رو منتشر کرد،بریم سراغ دیگر رسانه های فارسی زبان که اتفاقا مماشات اونها با رژیم هم روشن هست ولی این افتضاح رژیم آنقدر بالاگرفته بود که چاره ای جز انتشار خبر اون نداشتن.عینا براتون می خونم: وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران سرقت علمی در ایران را تأیید کرد

سرقت علمی


مجله نیچر هفته گذشته گزارش داد که ۵۸ مقاله که توسط ۲۸۲ محقق ساکن در ایران نوشته شده توسط یکی از معتبرترین ناشران مقالات علمی جهان از مجموعه‌های علمی حذف شده است. اسپرینگر نیچر، ناشر یکی از معتبرترین نشریات علمی جهان، یعنی نیچر، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «شواهدی از تقلب و سرقت علمی» در مقالات محققان ایرانی پیدا کرده است.

در تمام مقالاتی که اسپرینگر آنها را از شمار مقالات علمی خارج کرده است شواهدی از دستکاری در معرفی نویسنده اصلی مقاله و دستکاری در داوری دیده می‌شود. فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی٬ تحقیقات علمی و مقالات تخصصی سال‌هاست در ایران به تجارتی پرسود تبدیل شده و مقام‌های مسئول نیز این موضوع را تأیید کرده اند

این در حالی است که هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فعال در فروش پایان‌نامه و مقاله در داخل ایران سایت‌های مختلف اینترنتی راه‌اندازی کرده و به طور علنی در این زمینه فعالیت می‌‌کنند. می بینید که رسوایی تقلب ها و دزدی های عناصر و کارگزاران رژیم حتی در علم و دانش عالمگیر هم شده و حالا ولی فقیه ارتجاع با استناد به همون آمار، دم از رشد و توسعه علمی در حاکمیت ضد علم و دانش خودش می زنه.

س: شاخصهای علمی در کشور پس چیه؟


ج: بله خب روشن هست که بررسی رشد و توسعه علمی هم خودش یک مقوله علمی هست به این معناکه باید بصورت همه جانبه صورت بگیره و نه بصورت انتزاعی و مجرد و یا فقط در چند زمینه مشخص. مثلا تعداد مقاله های علمی در مورد کشوری شاخصهای علمی در کشورکه بنیادهای مستحکم اقتصادی و اجتماعی و تکنولوژیک داره، قابل استناد هست

چون در واقعیت امر گزارش موفقیت های اون کشور در زمینه های مختلف کاربرد علم و یا چشم انداز پیشرفت های ممکن بعدی هست اما در کشور ما با اقتصاد ورشکسته وتولید و صنایع درهم شکسته و نابسامانیهای فرهنگی و اجتماعی که نتیجه همین حاکمیت ۴۰ ساله آخوندی هست، استناد به تعداد مقاله های علمی چیزی نیست جز عوام فریبی و سعی در وارونه جلوه دادن واقعیت های تلخ موجود.

مثلا می دونیم که گسترش دانشگاه ها که مبنا و پایه رشد و توسعة علمی هر کشوری هست، باید متناسب و در ارتباط با اهداف توسعه پایدار صورت بگیره. در حالی که هدف رژیم آخوندی از گسترش و رشد بادکنکی دانشگاهها، مشخصا مهار پتانسیل انفجاری و سرنگون کننده نسل جوان کشور بوده وهست ضمن اینکه در این مسیر از طریق هزینه های سرسام آور تحصیلی، غارت و چپاول میلیونها دانشجو و خانواده اونها هم توسط آخوندها و ایادی اونها صورت گرفته و می‌گیره.

بیکاری


خامنه ای در همین صحبت های خودش می‌گه که در حال حاضر ۱۴ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم. اما نمی گه که به اعتراف کارگزاران خودش حداقل ۵ تا ۶ میلیون از اونها بیکار هستند. اون می گه که الان ۵ درصد از جمعیت کشور دانشجو هستند ولی نمی گه که این تعداد که به استناد حرف خودش حدود ۴ میلیون نفر هستند، امسال یا در سالهای آینده به ۱۰ الی ۱۲ میلیون نفر بیکارکشور اضافه می شن.

به این ترتیب آیا واقعیت این نیست که دانشگاه های ایران بجای مکانهای رشد و توسعه علمی، به یمن رژیم آخوندی چیزی نیستند بجز محل هایی برای صادر کردن مدارک بی ارزش؟ که خود خامنه ای در همین صحبت هاش از دستش در می ره و بند و آب می‌ده و اعتراف می کنه که مدارک دانشگاهی در ایران فقط برای خود رژیم ارزش رسمی دارند چون محتوای علمی ندارند و به همین دلیل جوانان نخبه مملکت به دنبال رفتن به خارجه هستند.

و این تنها حرف درستیه که در این صحبت های خودش زده.چون براساس آمارکارگزاران رژیمش، سالانه ۱۵۰۰۰۰ نفر از نخبگان جامعه از دست این رژیم تبهکار به خارج ازکشور فرار می‌کنند.

س: آیا شاخصهای علمی فقط در رابطه با دانشگاه ها و تحصیلات هست؟


ج: خیر.دانشگاه ها و تحصیلات فقط یک جنبه و البته جنبه پایه ای ارزیابی رشد علمی هستند. همونطور که گفتم، ارزیابی علمی بصورت همه جانبه و با توجه به کاربرد علوم و فنون درهمه زمینه ها باید صورت بگیرد. در این رابطه مثلا نگاه کنیم به ضرورت کاربرد علم و تکنولوژی در سد سازی که از مهمترین سازه های موثر در گسترش تولید وایجاد رفاه بیشتر اجتماعی هست.

اما در ایران کارگزاران رژیم و بطور کاملا مشخص سپاه پاسداران، برای سودآوری هرچه بیشتر خودشون، بدون محاسبات علمی وفنی و جغرافیایی لازم سدسازی بی رویه کردند. و نتیجه اینکه در سیل اخیرجانهای بسیاری رو از دست دادیم و هزاران هکتار از اراضی میهنمان از کار افتاد و دهها هزار نفر از مردم بیگناهمان بی خانمان شدند.و بدتر از آن اینکه رئیس جمهور بی سواد رژیم وقیحانه ادعا می کند که اگر این سد ها نبود، وضعیت بدتر از این می شد.

پس چرا قبل از این سدسازی ها، هر سال که سیل می‌آمد، چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد؟ ویا یک نمونه دیگر جاده سازی با استفاده از تکنولوژی و دانش روز است برای تامین حداکثر ایمنی لازم در حداکثر سرعت ممکن. که در این زمینه مثلا می توان به جاده مدرنی که بین پاکستان و چین کشیده شده است، اشاره کرد که در فضای مجازی هم قابل مشاهده است.

جاده سازی


اما جاده سازی در حاکمیت آخوندی نه تنها کاری مبتنی بر اصول و قواعد علمی نیست بلکه باید گفت که یک اقدام جنایتکارانه است چون سالانه شاهد از بین رفتن جان وسلامتی هزاران نفر در جاده های ایران هستیم ودر این زمینه هست که رژیم کشور اول دنیا هست.

موضوع خانه سازی هم که بسیار روشن است. در نقاطی که روی کمربند زلزله قراردارند،ساختمان سازی باید با محاسبات دقیق علمی و فنی انجام شود ولی مزدوران رژیم آخوندی ساختمانهایی برای سکونت می سازند که توان ایستادگی در مقابل زلزله پنج شش ریشتری هم ندارد و جان و مال ساکنان آن را از بین می برد. مثل مسکن مهر سرپل ذهاب

و بالاخره در پاسخ به این سوال شما باید اضافه کنم که رشد و توسعه علمی عاملی است که باید سطح ثروت را در جامعه بالاببرد و وضعیت زندگی مردم را بهتر کند. اما براساس اعترافات نمایندگان مجلس آخوندی، درصد فقر در مملکت ما تا پایان سال ۹۸ از مرز ۵۰ درصد کل جمعیت ایران هم بالاتر خواهد رفت. امیدوارم با توضیحاتی که دادم، روشن شده باشد که حرف های خامنه ای و ادعای رشد و توسعه علمی که اون مطرح می کنه، نه تنها واقعیت نداره بلکه با واقعیت های تلخ موجود در ایران آخوند زده ۱۸۰ درجه هم زاویه داره.

س: پس چرا خامنه‌ای این مسئله رشد علمی رو مطرح کردبررسی وضعیت علمی در ایران


ج: خب این حرفای بی اساس که مردم آگاه ما رو نمی‌فریبه و هرکس که ا ندک آگاهی از وضعیت رژیم داشته باشه، در دام چنین ادعاهای وقیحانه ای نمی افته. پس مخاطب خامنه ای مشخصا نیروها و مزدوران خود رژیم هستند. اون در فاز سرنگونی رژیمش و غرق در بحران های بی برونرفت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و در حالی که با ریزش روزافزون نیروهای سرکوبگر خودش روبرو هست،

که بزودی به اونها هم دیگه نمی تونه پول و امکانات برسونه، چه چاره دیگری داره بغیر از اینکه با بافتن چنین دروغ و دغل هایی، سر مزدورانش رو باصطلاح شیره بماله تا شاید چند صباحی حاکمیت ننگین خودش رو بتونه ادامه بده. و خامنه ای نه از روی نفهمی بلکه با آگاهی و طراحی از قبل سناریو این حرفهای عوام فریبانه رو می زنه.

دلیل من هم این است که لحظاتی بعد از ادعای رشد علمی،برای اینکه تناقض حرفاش رو باصطلاح ماست مالی کنه، مجبور می‌شه از اصطلاح «علم نافع» استفاده کنه که به نوعی باطل کردن همون ادعای خودش بدست خودش هست.

س: در صحبتهایش خامنه‌ای از این بحث کرد که در دانشگاهها باید با التقاط مبارزه کرد منظورش چی بود؟


ج: منظور خامنه ای از بکاربردن کلمه «التقاط»، مجاهدین و بطور کاملا مشخص سازمان مجاهدین خلق ایران هست. شاه خائن در آستانه سقوط خودش در وحشت از محبوبیت روزافزون مجاهدین، از مارک«مارکسیست اسلامی» استفاده می‌کرد و «التقاط» همون مارک شاه ساخته به زبان آخوندی هست.

خامنه ای هم در این قسمت از حرفاش با بکاربردن واژه «التقاط»، وصحبت از جریان های داخل دانشگاه داره ترس و وحشت خودش رو نشون می‌ده. واقعیت این هست که محبوبیت مجاهدین در ایران و بطور خاص در دانشگاه ها روز افزون هست همین هم خامنه ای رو به شدت در وحشت فروبرده و باعث چنین واکنشی از اون شده.

س: با این حساب آیا میتونه در برابر گسترش استقبال از مجاهدین در دانشگاهها کاری بکنه؟


ج: هرگزنمی تونه. شاه با ساواکش و با اقداماتی که میکرد نتونست و آرزوی خلاص شدن از دست مجاهدین رو به گوربرد .و رژیم آخوندی هم این آرزو رو ، با سرنگونی خودش به گور خواهد برد. منتظری یک روز در سال ۶۷ که خمینی هزار هزار و تا ۳۰هزار مجاهد خلق رو اعدام کرد گفت که این تفکر با اعدام از بین نمیره و ترویج میشه.

و دیدیم که شد و حالا مجاهدین در کانون های شورشی و شوراهای مردمی، در صحنه نبرد برای سرنگونی رژیم حضور دارند و تنها امید مردم آگاه ما و بخصوص جوانان دانشجوی خودمون برای سرنگونی این رژیم و سپردن حاکمیت به دست خود مردم ایران برای برقراری آزادی هستند.

و به همین دلیل ما شاهد جریان گسترش یابنده‌ای از کانون های شورشی مجاهد خلق و شوراهای دانشجویی مستقل در دانشگاه های ایران هستیم.ومن هم به سهم خودم برای همه اونها آرزوی موفقیت های هرچه بیشتر و پیروزی دارم.

مطالب مرتبط

تحصن سراسری معلمین و فرهنگیان در شهرهای مختلف

فاجعه‌ای به‌نام فرار مغزها

لطفا به اشتراک بگذارید: