ضربه خردکننده به دومین منبع درآمد رژیم

دومین منبع درآمد نظام آخوندی و ضربه خردکننده به آن

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

در ادامة سیاست وارد آوردن فشار حداکثری، دولت آمریکا روز گذشته ۳۹ شرکت پتروشیمی رژیم و نمایندگی‌های فروش آن در خارج را تحریم کرد. این یک ضربة کمرشکن دیگر بر رژیم و اقتصاد محتضر آن است.

خبر و نظر


وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۷خرداد۹۸ اعلام کرد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس را به‌علت کمکهای مالی که به قرارگاه موسوم به خاتم سپاه پاسداران انجام می‌دهد تحریم کرده است. اضافه بر این شرکت، مجموعه وسیعی از ۳۹شرکت پتروشیمی وابسته به آن و عوامل فروش آن در کشورهای خارجی نیز هدف تحریم قرار گرفتند.ضربه خردکننده به دومین منبع درآمد نظام آخوندی

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۴۰درصد از مجموع ظرفیت تولید پتروشیمی رژیم ایران را در دست دارد و صاحب ۵۰درصد از صادرات پتروشیمی رژیم ایران است. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت:" با تحریم این مجموعه ما عامل اصلی در بخش پتروشیمی رژیم ایران که سپاه پاسداران را تأمین مالی می‌کند از منابعش محروم می‌کنیم".

وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود: "این اقدام هشداری است مبنی بر این‌که ما تمامی شرکتها و هلدینگها در بخش پتروشیمی که خطوط حیاتی مالی سپاه پاسداران را تأمین می‌کنند هدف قرار می‌دهیم". سیگال مندلکر معاون خزانه‌داری آمریکا گفت: سپاه پاسداران به‌طور سیستماتیک در بخشهای حساس اقتصاد ایران نفوذ می‌کند تا به خزانه خود بیفزاید. و در همان حال درگیر در مجموعه‌یی از فعالیت‌های شرورانه دیگر است.

اطلاعیه می‌افزاید: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس قراردادهای صدها میلیون دلاری در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌دهد. سپاه پاسداران و شرکتهای وابسته به آن از قبیل بنیاد تعاون بسیج و قرارگاه خاتم الانبیاء بر بخشهای تجاری و مالی ایران سلطه دارند. و تجارتهای چندمیلیارد دلاری را کنترل میکنند.

اقدامات شرورانه


آنها منافع گسترده اقتصادی در بخشهای صنایع دفاع، ساخت و ساز، هواپیمایی، نفت، بانک، فلزات، خودرو سازی و معدن را تصاحب می‌کنند. سود حاصل از این فعالیتها طیفی از اقدامات شرورانه سپاه پاسداران را تامین مالی می‌کند، فعالیتهایی از قبیل گسترش سلاحهای کشتار جمعی و نحوه ارسال آنها حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر در داخل و خارج کشور.ضربه خردکننده به دومین منبع درآمد نظام آخوندی

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته شمسی بیش از ۱۴ میلیارد دلار بوده که معادل ۳۲ درصد صادرات غیرنفتی این کشور است. وزارت خزانه‌داری آمریکا با استناد به سخنان سال گذشته وزیر نفت رژیم اعلام می‌کند که قرارگاه خاتم الانبیاء که بازوی اقتصادی و مهندسی سپاه پاسداران محسوب می‌شود، در مجموع ۱۰ پروژه فعال به ارزش ۲۲ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی ایران دارد که رقم این قراردادها معادل ۴ برابر بودجه رسمی و دولتی سپاه پاسداران است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به تحریم‌های اعلام شده از سوی وزارت خزانه‌دارای این کشور علیه صنعت پتروشیمی (رژیم) ایران در یادداشت توییتری خود نوشت فشار حداکثری بر رژیم ایران امروز ادامه یافت.
خزانه داری آمریکا تحریمهایی را بر بخش پتروشیمی ایران که سپاه پاسداران را تامین می نمود اعمال کرد.

آمریکا این رژیم را از تامین پول برای بی ثبات سازی خاورمیانه محروم می کند.


جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در یادداشت توییتری خود نوشت: رژیم ایران پولش را صرف تامین و هدایت تروریزم می کند که نتیجه اش ایجاد مشکلات جدی شده که تنها بدتر هم خواهد شد. رییس جمهور به ایران فرصت داده تا آینده یی بهتر را دنبال کند اما این رژیم اول باید ۴۰سال حکومت ترور را متوقف کند.ضربه خردکننده به دومین منبع درآمد نظام آخوندی

در واکنش به اعلام تحریم جدید آمریکا علیه صنایع پتروشیمی رژیم ایران، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: شرایط اقتصادی در برهه کنونی با جنگ اقتصادی مواجه است و ‎تحریم‌ها یکی از ابزار‌های طرف مقابل در این جنگ است. جعفر ربیعی تاکید کرد: باید در چنین زمانی با آرامش در مسیر از قبل پیش‌بینی شده گام برداشت و نباید این فضا را به نفع طرف مقابل هیجانی کرد.

روزنامة حکومتی جهان صنعت (۱۸خرداد): در مطلبی با عنوان «کارشکنی جدید آمریکا علیه ایران؛ تحریم ها به پتروشیمی هم رسید» می‌نویسد:‌ «این برای اولین بار نیست که آمریکا بخش پتروشیمی ایران را تحریم می‌کند. پیش از امضای توافق هسته‌ای، آمریکا هشت شرکت پتروشیمی ایران را که «در مالکیت یا در اختیار دولت» بودند را در فهرست تحریم‌ها علیه این کشور قرار داده بود.

صادرات محصولات پتروشیمی در کنار صادرات نفت، از مهم‌ترین منابع درآمدهای ارزی ایران محسوب می‌شوند». برخی کارشناسان سیاسی حکومتی نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار تحریمها هشدار دادند و خواهان تجدید نظر رژیم در سیاستهایش شدند. از جمله داوود هرمیداس باوند طی گفتگویی با سایتهای حکومتی که دیروز منتشر شد، گفت: مادامی که مشکلمان با آمریکا را حل نکنیم، کماکان با مشکلات زیادی مواجه هستیم. تحریم‌های آمریکا تحریم‌های یکجانبه مضاعف است.

برجام


یعنی اگر کشور یا اشخاص حقیقی و حقوقی آن‌ها را رعایت نکنند نمی‌توانند مبادلات مالی با آمریکا داشته باشند و مورد مجازات قرار می‌گیرند. اتحادیه اروپا تقریبا از تمام گفته هایش در مورد تعهد به برجام عقب نشینی کرد. گفتند یک سوم نفت ایران را می‌خریم، برای سرمایه گذاری در ایران نهاد مالی جدید ایجاد می‌کنیم که اجرا نشد. چین با اینکه با آمریکا اختلاف تجاری دارد، اما سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار صادرات دارد».

وی افزود: «همه از تحریم‌های آمریکا خوشحالند که می‌توانند به ایران به جای دلار، کالا یا ارز خودشان را بدهند. وزیر انرژی هند گفت ما از این موضوع ۷ میلیارد منتفع شدیم و انتظار داریم تا ۱۰ میلیارد برسد. چین کالا بنجل می‌دهد و هند روپیه».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش از نظرتون گذشت، دولت آمریکا روز گذشته بزرگترین شرکت پتروشیمی متعلق به سپاه پاسداران موسوم به شرکت خلیج فارس و 39شرکت و شعبة وابسته به آن را مشمول تحریمهای خودش کرد؟ معنی و نتیجه سیاسی و اقتصادی این تحریم چیه؟ مجاهدین و مقاومت ایران این اقدام رو یک ضربة کمرشکن به رژیم می‌دانند،

اما خود رژیم آن را نمادین و فاقد تأثیرات اقتصادی قلمداد می‌کند. همچنین رژیم مدعی است که این تحریم مثل سایر تحریمها به مردم ایران وارد می‌شود و معیشت آنها را بیش از پیش سخت می‌کند، اما واقعیت چیست؟ در همین رابطه گفتگویی داریم با میثم ناهید که توجهتون را به آن جلب می‌کنم:

س: ابعاد ضربة تحریم شرکتهای پتروشیمی رژیم و خسارات اقتصادی ناشی از آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


ج: اول اجازه بدین این رویداد را به مردم ایران تبریک بگویم، چرا که تحریم پتروشیمی رژیم مثل تحریم نفتی از دیرباز خواستة مجاهدین و مقاومت ایران بوده و خوشحالیم که افشاگریهای مقاومت سرانجام نتیجه داد و این ضربة خردکنننده به رژیم آخوندی و بازوی اصلی ترور و سرکوب آن، سپاه پاسداران وارد آمد.ضربه خردکننده به دومین منبع درآمد نظام آخوندی

زیرا پتروشیمی پس از نفت مهمترین منبع درآمد رژیم بود و حدود نیمی از آن هم مستقیماً تحت کنترل سپاه پاسداران بود و عواید آن یا صرف اهداف سرکوبگرانه سپاه در داخل و صدور تروریسم در خارج و در منطقه می‌شد یا غارت و چپاول می‌شد و در حسابهای بانکی سرداران سپاه و سردمداران رژیم تلنبار می‌شد.

تحریم جدید، علیه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳۹ شعبه و نمایندگی های فروش خارجی آن صورت گرفته که بنا به اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شرکت مسئولیت ۴۰ در صد ظرفیت تولید پتروشیمی کشور را در دست دارد و مسئول ۵۰ در صد صادرات محصولات پتروشیمی ایران است.

محصولات پتروشیمی رژیم یک سوم از صادرات غیرنفتی ایران را به ارزش حدود ۱۳ الی ۱۴ میلیارد دلار در سال تشکیل می‌داد. این همان منبع مالی رژیم است که از طریق آن می‌شد هم پولشویی کرد و هم تحریم ها را دور زد. ضمن اینکه از همین جاست که اختلاس نزدیک به ۷ میلیارد دلاری با فرار متهمینش به خارج از کشور هم سر می‌زند.

کالاهای غیرنفتی


منابع مختلف رژیم بارها اعلام کردند که در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی (که عمدتاً مربوط به محصولات پتروشیمی است) به خارج صادر شد، اما از این مبلغ فقط ۱۳میلیارد دلار آن به کشور بازگشت و ۳۰میلیارد بقیه معلوم نشد چی شد و کجا رفت که البته چندان هم نامعلوم نیست.

در مورد سهم درآمد حاصله از پتروشیمی در اقتصاد کشور گفتنی است که خبر گزاری حکومتی ایسنا در ۱۲ دی ماه ۹۷ گزارش داده بود: «از نظر درآمدزایی، عملکرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد ۱۲ میلیارد دلار از محل صادرات محصولات ارز وارد کشور شده که سهم داد و ستد این صنعت در بازار بورس در حدود ۵ میلیارد دلار بوده است،

در مجموع می توان گفت سهم درآمدزایی صنعت پتروشیمی در سال گذشته ۱۷.۱ میلیارد دلار بوده است». خبرگزاری حکومتی ایلنا (۱۳ اردیبهشت ۹۸) به نقل از معاون وزیر نفت رژیم نوشت: «درآمد پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد».

س: ولی رژیم مدعی است که تحریم پتروشیمی از قبل هم بوده و بنابراین تأثیرات اقتصادی آن ناچیز است، پتروشیمی تحریم پذیر نیست و تحریم پتروشیمی تنها یک اقدام نمادین است.


ج: روشن است که این حرفها فقط برای تسکین خودشان و روحیه دادن به نیروهای روحیه باخته‌شان است. اولاً منظور از نمادین، سیاسی است و این درست است که اعلام این تحریم، بخصوص بعد از تبلیغات شدیدی که رژیم و حامیان مماشاتگرش می کردند که گویا آمریکا خط نرمش با رژیم را در پیش گرفتهضربه خردکننده به دومین منبع درآمد نظام آخوندی

و حتی خود خامنه‌ای در سخنرانی‌اش در روز عید فطر سعی کرد آن را با زرنگ بازی و مرد رندی به جیب خودش بریزد،‌ به کلی بی پایه است و آمریکا همچنان که پمپئو وزیر خارجه و بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کردند، سیاست آمریکا همچنان وارد آوردن فشار حداکثری به رژیم برای وادار کردن آن به مذاکره و تسلیم است.

اما از این که بگذریم، همچنان که گفتم، ضربة اقتصادی ناشی از این تحریم، بخصوص در شرایطی که صادران نفت رژیم به از یک و نیم میلیون بشکه به زیر نیم میلیون بشکه در روز رسیده، اصلاً چیزی نیست که رژیم بتواند آن را جبران کند و پر کند. بخصوص که با تحت تحریم قرار گرفتن شرکتهایی که مستقیماً توسط سپاه اداره و کنترل می‌شدند، این ارگان جنایت و صدور تروریسم از منبع اصلی درآمدش محروم می شود و عمدة کارایی خودش را از دست می‌دهد.

خوب است یادآوری کنم که از سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) که رژیم طرح خصوصی کردن صنعت پتروشیمی را در پیش گرفت و صنعت پتروشیمی از زیر مجموعه دولتی وزارت نفت خارج شده و خصولتی شد. یعنی تحت عنوان خصوصی سازی در تملک سپاه و ارگانهای وابسته به ولی فقیه مثل ستاد اجرایی فرمان اجرایی امام قرار گرفت، سپاه پاسداران بطور گسترده مالکیت این صنعت و پالایشگاههای پتروشیمی را بدست آورد و درآمدش از طریق فروش محصولات این صنعت افزایش یافت.

مواد خام


یکی از سواستفاده هایی که در صنعت پتروشیمی انجام میشود، خرید مواد خام نفت و گاز مورد نیاز برای تولید محصولات پتروشیمی با قیمت ارز دولتی و فروش محصولات تولید شده با قیمت ارز خارجی است. در نتیجه مواد خامی که برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده کرده اند کمتر از قیمت بازار آزاد میخرند.

از طرف دیگر بعد فروش مواد تولید شده و بدست آوردن ارز خارجی، این ارز را در بازار داخلی ایران با قیمت نرخ آزاد میفروشند. از آنجا که بین نرخ رسمی و آزاد ارز خارجی (مثل دلار) همیشه بیش از ۱۰% یا ۲۰% اختلاف وجود دارد، در نتیجه سود هنگفتی بدست می آورند.

یکی از مقامات رژیم تصریح کرده که پتروشیمی ارز بدست آمده را به بازار داخل ایران با نرخ آزاد برمیگرداند. یکی از کارشناسان اقتصادی رژیم هم به موضوع گستردگی پولشویی از طریق فروش محصولات پتروشیمی به این شکل اشاره میکند : « همه درآمد صادرات پتروشیمی که مهم ترین منبع تامین کالای قاچاق در کشور بود.

س: شما گفتید که تحریم صنایع پتروشیمی رژیم از دیرباز خواست و مطالبة مجاهدین و مقاومت ایران بوده، لطفا دربارة سابقة این موضوع هم توضیح بدید که از چه قرار بوده است؟


ج: البته همة منابع کشور مستقیم یا غیرمستقیم، صرف سرکوب و اختناق، صرف جنگ افروزی و صدور تروریسم شده و می‌شود. اما در مورد بعضی صنایع مثل پتروشیمی به دلیل این که مستقیماً‌ تحت تملک سپاه پاسداران بود، این رابطه کاملاً مستقیم بود.

همچنان که در بیانیة سالانة شورا در سال ۹۷ آمده: « در رژیم ولایت فقیه با توزیع سیاسی درآمد نفت و درآمد سایر منابع ثروت مواجهیم. این همان کارکرد نظام رانتی حاکم است که به‌هر یک از مقامها، کارگزاران و مأموران رژیم متناسب با جایگاهشان در هرم قدرت رانت اقتصادی تعلق گرفته است. منابع اساسی ثروت که عوایدشان مشمول توزیع رانتی می‌‌شود، عبارتند از‌ نفت و پتروشیمی، واردات و بازار مصرف، بازار پول، بازار کار و محیط زیست.ضربه خردکننده به دومین منبع درآمد نظام آخوندی

در این میان نقدتر و سهل‌الوصول تر از همه تصاحب بخشی از درآمد نفت و پتروشیمی توسط بیت‌ ولی فقیه است. شورای ملی مقاومت پیش از این شواهد و اطلاعات متعددی منتشر کرده که این واقعیت را تأیید می‌کند... از جمله سایت متعلق به‌‌احمد توکلی، از وزرای پیشین رژیم، با انتشار جداول گزارش‌های تفریغ بودجه در سال‌های ۸۳ و ۸۴ نشان داده است که «حدود نیمی از ارزش نفت خام تولیدی به خزانه واریز نمی شود». (سایت الف ـ ۱۹ شهریور ۱۳۸۶).

در ادامة بیانیه شورا آمده: «بخشی از درآمد فروش محصولات پتروشیمی نیز به‌مدد یک رشته فریب‌کاری و پنهان‌سازی نظیر مناقصه‌های ساختگی، در نهایت سر از بیت‌ خامنه‌ای در می‌‌آورد...». بنابراین تحریم شرکتهای وابسته به ولی فقیه و سپاه در صنعت پتروشیمی، یکی از مهمترین گلوگاههای تامین مالی سرکوب داخلی و تروریزم خارجی را خواهد بست و این موفقیت بزرگی برای مردم و مقاومت ایران محسوب می‌شود.

البته مجاهدین و مقاومت ایران به تلاش و نبرد خود برای بستن همة شریانهای تغذیة نهادهای جنگ و سرکوب رژیم ادامه می‌دهند، از جمله تحریم صنعت گاز رژیم و تحریم وزارت جاسوسی و آدمشی اطلاعات، اهداف بعدی است.

س: الان دیگر مشخص است که تشدید فشار اقتصادی از طریق گسترش و تشدید تحریمها، یک سیاست راهبردی آمریکاست و مسلم است که بعد از این هم باز تحریمهای دیگری در راه خواهد بود؛ آیا می‌توان گفت که این تحریمها در راستای سرنگونی رژیم است و آن را در چشم‌انداز نزدیک قرار می‌دهد؟


ج: این که این تحریمها با بستن راه تغذیه و تامین مالی ارگانهای سرکوب و صدور تروریسم، از کارایی اینها که کارکردشان حفظ این نظام اهریمنی است، می‌کاهد و راه پیروزی را هموار می‌کند حرف درستی است و به همین جهت از اهداف مجاهدین و مقاومت ایران است.

اما پیوسته باید تأکید کرد که نه رژیم از این طریق سرنگون می‌شود و نه چشم دوختن به چنین چیزی نه واقعی و نه اصولی و درست است. اولاً این تحریمها از ثمرات مقاومت سازمان‌یافتة مردم ایران است و از نظر مقاومت در این راستا، به دلیل حاکمیت سیاسیت مماشات بسیار تأخیر و تعلل صورت گرفته. شعار و راهنمای عمل مجاهدین و مقاومت ایران در تمام ۴۰سال گذشته این است که «کش نخارد پشت من جز ناخن انگشت من».

آنچه تا کنون به دست آمده در پرتو ایمان به این اصل و حرکت در راستای آن بوده و آنچه هم که در آینده به دست خواهد آمد، باز هم در پرتو همین اصل است.

مطالب مرتبط

آمریکا: تحریم پتروشیمی ادامه فشار حداکثری بر رژیم ایران است

روزنامه الشرق‌الأوسط:‌ تحریم‌های جدید آمریکا برای «خفه‌کردن» صنعت پتروشیمی ایران
لطفا به اشتراک بگذارید: