استانداردهای پزشکی و درمانی در ایران

ایران تحت نظام آخوندی و استاندارهای پزشکی و درمانی در آن

گفتگو با دکتر ابراهیم جدی

هفته گذشته آخوند روحانی رئیس جمهور رژیم در صحبتهایی که تعدادی از مهره‌های دستچین شده رژیم تحت عنوان پزشک و دانشگاهی صحبت می‌کرد به پیشرفتهای شگرف رژیم آخوندی در زمینه بهداشت و درمان پرداخت و نکاتی رو مطرح کرد. در برنامه امروز همراه هستیم با دکتر ابراهیم جدی تا این ادعاها رو مورد ارزیابی قرار بدیم.

در سخنرانیی که آخوند روحانی در یکشنبه هفته گذشته داشت ادعاهای زیادی در مورد پیشرفتهای علمی رژیم کرد و از جمله مدعی شد که آنقدر در زمینه علوم پزشکی و بهداشت و درمان و جراحی پیشرفت حاصل شده که عین جمله اش اینه که گفت: « در گذشته ما برای یک عمل جراحی معمولی بیماران را به خارج اعزام می کردیم، گفت: امروز وضعیت معکوس است به طوری که بسیاری از ایرانیان و غیرایرانیان از خارج از کشور برای انجام عمل جراحی به ایران می آیند»

س: آیا شما این سخن آخوند روحانی را تأیید می کنید یا نه و واقعیت چیه؟


ج: یکی از ویژگیهای سران رژیم آخوندی دروغ درمانیه. از جمله در زمینه پیشرفتها و فن‌آوریهای علمی. در مورد اینکه الان فضا برگشته و ایرانیان و خارجیان از خارج به ایران برای معالجه میان. فقط کافیه به آخوندهایی که برای معالجه به خارج میرن نگاه کنید مثل آخود شاهرودی رئیس قضائیه رژیم که به آلمان رفته بود و هموطنان به دلیل دست داشتن او در اعدامها در برابر بیمارستان محل درمانش تجمعات اعتراضی برپا کرده بودند و البته این آخوند پارسال مرد .استانداردهای پزشکی و درمانی در ایران

همچنین آخوند موسوی جزایری امام جمعه رژیم در اهواز که برای باصطلاح درمان به انگلیس رفته بود و خیلیهای دیگه. اما در عصر اینترنت چنین ادعاهای مسخره‌ای فقط نشان از دست خالی رژیم آخوندی در ارائه آمار مقایسه ای با کشورهای دیگر رو داره. مثلا ببینید من از یک سایت رژیم به آسم آریسا براتون میخوانم که می نویسه: کشور اردن سالانه ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی از توریسم درمانی دارد.

که اگر متوسط هزینه هر بیمار رو ۱۰ هزار حساب کنیم میشه ۵۰ هزار بیمار به اردن سفر کردن. در حالی که حداکثر رقمی که رژیم طی سالهای اخیرآمار داده ۱۷ هزار بیمار بوده که رقمی معادل ۱۷۵ هزار دلار معادل یک چهارم اردن بوده.

اما در مورد امارات که در همان سال آماری ۲۰۱۰ حدود ۲ میلیارد دلار درآمد پذیرش بیمار خارجی داشته ۱۱ برابر ایران پذیرش بیمار خارجی داشته. که الان این میزان بیشتر هم شده. بنابر این رژیم آخوندی در این زمینه بهتره هیچ حرفی نزنه چون کشورهای منطقه حتی عراق وضع درمانشون بسیار جلوتر از رژیمه.

س: چرا اینطوره و اینقدر رژیم وضعیت علمی و پیشرفتهای پزشکی که اینقدر در دنیا درحال پیشرفت هست رو عقب نگه داشته؟


ج: این هم از بقیه سیاستهای رژیم آخوندی جدانیست. چرا که رژیم آخوندی پاشنه درش بر غارتگری مردم ایران می چرخه از جمله در موضوع درمان اگر بقیه کشورها در زمینه پذیرش بیمار از ایران اینهمه جلو افتادند دلیلش اینه که زیرساخت یک درمان رایگان رو در کشورشون اول برای عموم مردم درست کردند و از دل این تولید انبوه ظرفیتهای پذیرش بیمار خارجی رو هم ایجاد کردن.استانداردهای پزشکی و درمانی در ایران

در حالی که زیرساخت درمان در ایران روز به روز وخیمتر میشه. ایران به دلیل گستردگی پزشکان و دانشجویان و کادرهای درمانی و پرستاری ظرفیت بسیار زیادی برای درمان مردم ایران و حتی پذیرش بیمار از جهان داره اما رژیم آخوندی به دلیل همین سیاست غارتگرانه از همه دنیا عقبتره .

مثلا به گفته مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزش و درمانی بیمارستان موسوی زنجان: نسبت پرستار به بیمار در ایران در بخش مراقبتی آی سی یو یک به دو تخت و در بخش سی سی یو این نسبت یک به سه است؛ البته استاندارد جهانی پرستار به بیمار نسبت یک به یک را دارد. بعد همین کارشناس رژیم میگه: «در باقی بخش‌های بیمارستانی نسبت پرستار به بیمار یک به ۱۴ یا ۱۵ است به عنوان مثال بخش ۳۶ تخته را سه پرستار می‌چرخانند. »

و به دلیل همین استرسها و فشارهایی که روی پرستاران ایرانی هستند به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر در ۱۳ اسفند ۹۶: «پرستاران ایرانی به علل مختلفی از جمله توانمندی، هوش و کارایی بالا، مورد استقبال دیگر کشورها هستند که متاسفانه این جذب بالا و ایجاد شرایط بهتر برای اشتغال پرستاران در کشورهای پیشرفته باعث شده است سالیانه بیش از ۱۰۰۰ پرستار از کشور خارج شوند».

حقوق پرستاران


مثلا در حوزه پرستاری فشارهایی که این رژیم به پرستاران میاره و شأن منزلت اونها رو نابود میکنه به هیچ وجه در کشورهای دیگه نیست و پرستاران دارای شأن و منزلت والایی هستند. شما ببینید پرستاران در ایران در بسیاری بیمارستانها دست به تظاهرات میزنند برای اینکه ماهها حقوقشون پرداخت نشده. بیمارستان خمینی کرج یکساله حقوق پرستاران رو نداده. یا بیمارستان پتروشیمی ماهشهر سه ماهه حقوق اونها رو نداده.حقوق پرستاران

از طرف دیگه در دنیا هر روز دنبال این هستند که فاصله درآمدی پزشکان و پرستاران و سایر متخصصان کم کنند رژیم آخوندی تبعیضهای وحشتناکی در این رابطه برقرار کرده مثلا به گزارش روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد: « در بررسی دریافتی پزشکان متخصص و عمومی، کمترین اختلاف در کشورهای اسکاندیناوی (فنلاند، ایسلند و دانمارک) مشاهده می‌شود که هر دو گروه دریافتی تقریبا برابری دارند،

همچنین نسبت حقوق و دستمزد پزشک عمومی و متخصص به پرستار بین کشورهای پیشرفته دنیا یعنی OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) حدود دو تا سه برابر است. در این کشورها به علت سیاست‌های ضداختلاف طبقاتی سعی می‌شود تفاوت درآمدی بین کادر پزشکی و همچنین دیگر اقشار جامعه تا جای ممکن گسترش نیابد و این امر از ایجاد نارضایتی در محیط کار و عواقب بعدی آن مانند مهاجرت جلوگیری می‌کند».

س: در مورد پزشکان هم به نوعی روحانی در صحبتهاش گفت: « با نگاه به آمار و کمیت ها می توانیم حس کنیم یکی از پیروزی های بزرگ ما در بعد از انقلاب، موفقیت در حوزه علم و سلامت بوده است» در این مورد واقعیتها چیه؟


ج: در این مورد هم حرفهای روحانی دروغ درمانیه. شما ببینید نگاهی به آمارهای مقایسه ای بکنیم و ببینیم اوضاع از چه قراره. سندی رو براتون از خبرگزاری حکومتی ایرنا که وابسته به دولت آخوند روحانی هم هست میخوانم که می نویسه: «طبق استاندارد جهانی، به ازای هر هزار نفر، ۳٫۵ نفر پزشک باید وجود داشته باشد.حقوق پرستاران

این آمار در ایران، حداکثر ۱٫۶ است که کشور را در بین ۲۴ کشور منطقه بعد از فلسطین، ترکیه، عربستان سعودی و لبنان در جایگاه هیجدهم قرار داده و بسیاری از مشکلات نظام سلامت را موجب شده است». ببینید سران این رژیم متخصص دروغ گویی و سفید نشان دادن سیاهکاریهای خودشون در ۴ دهه حکومت ننگینشون هستند.

شما ببینید چه وضعیت بحرانی ای سلامت و درمان مردم ایران داره با آماری که زالی زاده رئیس نظام پزشکی رژیم در همین گزارشی که خبرگزاری حکومتی ایرنا داده میگه: «اکنون بیش از هشت‌هزار پزشک عمومی در کشور بیکارند و چیزی حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی در نظام آماری ما ثبت نشده‌اند و از طرف دیگر ۲۰هزار پزشک عمومی فاقد مطب و در بخش‌های اداری کشور در حال فعالیت‌اند که آمار نگران‌کننده‌ای در نوع خود است».

از یکطرف شما ببینید سرانه پزشک در ایران تقریبا یک سوم جهانه و از طرف دیگه نزدیک ۲۰ هزار پزشک عمومی یا بیکارن یا اصلا ثبت نشده هستند و ۲۰ هزار پزشک عمومی هم اصلا مطبی ندارند. بله اینها آمارهای واقعی کادرهای درمانی در نظام آخوندی است که وضعیت بهداشت و درمان در ایران رو به قعر جداول استانداردها رسونده.

یک نموداری داریم که همین خبرگزاری حکومتی ایرنا که گفتین منتشر کرده که خوبه این رو هم ببینیم و بعد شما ادامه بدین. همانطور که می بینید رژیم آخوندی فقط از چند کشور مثل یمن و افغانستان و عراق و سوریه جلوتره از بقیه کشورهای منطقه حتی فلسطین هم عقبتره.

س: پس چرا اینقدر خامنه‌ای و روحانی اصرار دارند بگن که رژیم به نحو شگفت انگیزی توانسته ایران رو از نظر علمی و بهداشت و درمان جلو ببره؟


ج: همانطور که در ابتدا هم گفتم واقعا یکی از پایه های جدی نظام آخوندی دروغگوییه. یادتونه که مردم به احمدی نژاد میگفتند احمدی دروغگو. به روحانی میگن روحانی دروغگو اونهمه وعده هات کو. سرکرده همه دروغگوها هم خود ولی فقیهه. اینها با دروغ سعی میکنند مزدوران روحیه باخته بسیج و پاسدار رو که هر روز در برابر مردمی که در صف بیمارستانها و داروخانه ها به این رژیم لعن و نفرین می‌کنند کم نیارن.حقوق پرستاران

و الا همه میدونن که این رژیم هیچ حرفی برای زدن در زمینه بهداشت و درمان نه تنها در جهان بلکه حتی در منطقه هم نداره در صندلیهای آخری این کلاس نشسته. تازه طبق آمارهایی که خودش میده والا اگر یک نگاه به مناطق محرومتر ایران کنیم واقعا از خیلی کشورهای گرسنه آفریقا هم مردم مناطق محروم استانهای مرزی وضعیت بهداشت و درمانشون بدتره.

بنا بر این باز هم باید گفت که راه چاره چیزی جز سرنگونی این رژیم و آزاد کردن ایران از چنگال چنین جغد شومی بر جسم و روح مردم ایران نیست.

مطالب مرتبط

با وقوع سیل، الویتها و اورژانسهای پزشکی چیست؟

روز جهانی بهداشت و استاندارد سلامت و بهداشت در ایران



لطفا به اشتراک بگذارید: