علت تشدید اقدامات سرکوبگرانه نظام ولایت فقیه

تشدید اقدامات سرکوبگرانه نظام ولایت فقیه و علت آن

گفتگو با حسین میرداماد

طی روزهای اخیر رژیم آخوندی اقدامات سرکوبگرانه جدیدی رو با عنوان آخوندساخته مبارزه با بدحجابی شروع کرده، علت تشدید این اقدامات سرکوبگرانه چیه؟ عرض و طول و ابعادش چیه؟ آیا رژیم از اقدامات خودش پاسخ مثبت می‌گیره؟ فضای اجتماعی در مواجهه با این اقدامات چیه؟ همراه هستیم با حسین میرداماد تا به این موضوع بپردازیم .

س: هر سال با شروع فصل تابستان شاهد افزایش موج حملات نیروهای سرکوبگر رژیم به زنان و جوانان به اتهام بدحجابی یا نوع پوشش و حتی نوع موی سر پسران هستیم. دستگاهی که رژیم در امسال برای اینکار چیده چگونه است؟


ج: امسال به دلیل وضعیت بسیار بی ثبات تر و لرزانتر رژیم چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی وحشتش از خیزشهای اجتماعی بسیار بسیار بیشتره. بنا بر این تلاش می‌کنه تا با اقدامات سرکوبگرانه بیشتری جلو این خیزشها رو بگیره. از جمله اینکه محمدرضا اسحاقی، فرمانده نیروی سرکوبگر انتظامی گیلان از "برخورد با ۲۸ هزار و ۲۳۸ نفر" از زنان به اتهام آخوند ساخته "بدحجابی طی سال جاری در این استان خبر داد. یعنی چی؟علت تشدید اقدامات سرکوبگرانه نظام ولایت فقیه

یعنی اگر تقسیم بر دوماه یعنی ۶۰ روز بکنیم یعنی به طور متوسط در هر روز در استان گیلان به بیشتر از ۴۷ نفر گیر دادن. خوب اگر این رو به ضریبش رو درکل ایران تعمیم بدید و ضربدر ۳۱ استان بکنید می بینید که روزانه بیش از ۱۵۰۰ مورد برخورد و درگیری با مردم و جوانان بخصوص با دختران و خانمها توسط این گشتها و نیروی سرکوبگر انجام میگیره.

ولی میبینم که باز هم در برابر مردم کم آوردن و پاسدار محمد عبدالله پور سرکرده سپاه گیلان در یک اقدام سرکوبگرانه جدید از تشکیل «۲۰۰۰گروه تذکر لسانی و عملی» برای همین اقدامات سرکوبگرانه خبر داده.

س: یعنی اون گشتها و مأموران حکومتی که ظرف دو ماه ۲۸ هزار و اندی رو مورد برخورد به قول خودشون سر نوع پوششون قرار داده بودن کم بوده ۲هزار گشت دیگه راه انداختن؟ و اگر درسته چرا اینطوریه؟


ج: بله دقیقا خود همین پاسدار میگه و خبر رو هم خبرگزاری حکومتی تسنیم وابسته به نیروی تروریستی قدس در روز ۱۵ خرداد ۹۸ داده. البته ممکنه خیلی جاها رژیم بلوف بزنه و بخواد افراد رو بترسونه و اغراق گویی کنه. اما به هر میزانی که گشت اضافه کرده باشن دو تا پیام میدن اول اینکه گشتهای قبلی توان و کارآیی مقابله با موج اعتراضات اجتماعی رو نداشتن

دوم اینکه این اعتراضات و مقاومتهای اجتماعی در برابر رژیم یک تهدید جدی سیاسی هست کما اینکه همین سرکرده سپاه گیلان میگه: «مسئله عفاف و حجاب یک مسئله عادی نیست، بلکه یک موضوع سیاسی و امنیتی برای کشور است.» بنا بر این خیلی با صراحت مجبور شده که پرده‌ها رو کنار بزنه و بگه اونهمه دم از اسلام پناهی در مورد عفاف و حجاب کشکه و مشکل رژیم سیاسی و امنیتیه.

س: شما چطور میگید که رژیم وقتی گشتهای سرکوبگرش رو اضافه میکنه مفهومش شکست خوردن از طرحهای قبلیه در حالی که خود رژیم میگه ماداریم شکافهای دستگاهمون رو می بندیم؟


ج: شکاف دستگاه رو در برابر کی می بندند؟ در برابر دشمن. پس دشمن اینها مردم ایران هستند که البته همینطور هم هست. واقعیت اینه که شرایط جامعه ایران انفجاری و رژیم طرحهای سرکوبگرانه‌اش مستمرا در برابر مقاومت اجتماعی رنگ میعلت تشدید اقدامات سرکوبگرانه نظام ولایت فقیه بازن. ماه گذشته دیدیم که در دانشگاه تهران همینکه طرح حجاب و عفاف رو میخواستن راه بیندازنن چطور دانشجویان بپاخاستند و بساط رژیم رو به هم زدند.

الان جوانان و زنان در هر جایی که این گشتهای ضد مردمی وحشیگری می کنند علیهشون بلند میشن و شعار میدن و در بسیاری از مواقع موفق میشن فردی رو که اینها دستگیر میکنند رو از چنگ نیروهای سرکوبگر بیرون بکشن و با شعار ولش کن ولش کن آزادش کنند. همین دیروز سرکرده نیروی انتظامی کرمان آه و فغانش از رویارویی مردم با نیروی سرکوبگر انتظامی بلند بود.

فردی به اسم پاسدار اسدی فر ۱۷ خرداد ۹۸ باشگاه خبرنگاران رژیم. « بنی اسدی فر با اشاره به اینکه کار پلیس کار بسیار سختی است، عنوان کرد: ورود به عرصه پلیس و نیروی انتظامی کاری بسیار سختی است و کسانی که در این عرصه وارد می شوند جان شان را برای حفظ امنیت «جامعه» به خطر می اندازند. »

س: با اینهمه تشدید اقدامات سرکوبگرانه برای رژیم چه منفعتی داره وقتی اینهمه براش هزینه‌ می بره؟


ج: این همون چیزیه که بهش میگیم بن بست سرکوب. یعنی سرکوب بکنه خشم انفجاری جامعه رو بیشتر میکنه و اگر سرکوب نکنه مطالبات انباشته شده اجتماعی سر باز می کنه. شما ببینید این رژیم به هیچکدام از خواستها و مطالبات اجتماعی پاسخ گفته نشده. بیکاری و گرانی و فقر بیداد میکنه. در همین حال دزدیهای سپاه پاسداران و غارتگریهای دولت آخوند روحانی هیچ مرزی نداره.

ببینید دو چیز عامل اصلی آتش زیرخاکستر خشم انفجاری جامعه است یکی سرکوب و کشتن آزادیهای فردی و اجتماعی است مثل فشاری که علیه زنان میهن و تحمیل نوع پوشش اونها میکنن و حتی بیشرمانه برای دیدن مسابقه ورزشی هم اونها رو مورد ضرب و شتم و دستگیری قرار میدن. معلومه که اینها هر فرصتی رو به دست بیارن دمار از روزگار این عناصر سرکوبگر در میارن.

همین هفته قبل در دو ورزشگاه و چند شهر کشور درگیریها بین جوانان و مزدوران رژیم و نیروی سرکوبگر بالا گرفت در ورزشگاه اهواز و در اصفهان و در تبریز. دومین عامل آتش زیر خاکستر هم غارت و چپاول و تبعیضه. که این هم مرزی نداره. شما ببینید روز اول خرداد روزنامه حکومتیه همدلی نوشت: « چرا سر این اژدها بریده نمی‌شود و حتی دم آن را هم نمی‌توانند قیچی کنند؟

آیا قانون در این زمینه ضعف دارد، نهادهای نظارتی کار خود را درست یا به موقع انجام نمی‌دهند یا راه‌های ساده‌ای در بدنه دولت و نهادهای اقتصادی کشور وجود دارد که این افراد می‌توانند به راحتی به میلیاردها تومان یا میلیاردها دلار و یورو دسترسی داشته باشند و ماه‌ها و سال‌ها مشغول دستبرد بیت‌المال باشند؟

اختلاسعلت تشدید اقدامات سرکوبگرانه نظام ولایت فقیه


اگر بخواهیم آمار اختلاس در ایران را فقط در همین سه دهه اخیر، بررسی کنیم و آنها را پشت سر هم بنویسیم، بی‌تردید این صفحه را جای آن نیست. خواندن، دیدن یا نوشتن این آمار در حقیقت نشان‌دهنده یکی از ضعف‌ها و مشکلات ساختاری در کشور است، به صورتی که انگار فساد اقتصادی به بخش جدایی‌ناپذیر مدیریت‌ها تبدیل شده است.

بعد از پایان دولت احمدی‌نژاد با موجی از خبرهای اختلاس و ارتشا یا زمین‌خواری یا گم‌شدن پول‌ها مواجه بودیم و حتی قاضی مرتضوی و دکتر رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد محاکمه و محکوم شدند. (البته بقایی و رحیم مشایی هم به همین جرمهای اختلاس) اما در ۶ سال اخیر، رانت‌ها به شکل‌های دیگر خود را نشان دادند

و در همین دولت روزانه انواع و اقسام خبرهای اختلاس منتشر می‌شود و بدتر از آن فاجعه‌ای که با دلار ۴۲۰۰ تومانی در دولت روحانی رخ داد و میلیاردها دلار از سرمایه مردم توسط رانتیرهای نام‌آشنا و ناآشنا حیف و میل شد، ... آیا اختلاس همچنان ادامه خواهد داشت و فردا و فرداهای دیگر باز هم باید شاهد ارقام نجومی‌تر از اختلاس باشیم؟»

س: رژیم مدعیه که این گشتها برای عفاف و حجاب هست در حالی که شما میگید وحشت از خشم انفجاری نسبت به تبعیض و غارت و این چیزهاست؟


ج: همانطور که از قول سرکرده سپاه گیلان گفتم به صراحت خودش گفت مسئله بدحجابی سیاسی و امنیتیه. این رژیم یک رژیم فاشیسم مذهبیه. یعنی برای پیشبرد فاشیسم و دیکتاتوری خودش نیاز به پوشهای مذهبی داره. در ماه رمضان دیدیم که به بهانه روزه خواری چه قشقرقی بپا کرده بودند. چرا؟

برای اینکه زیر چتر مذهب بتونن نیروی سرکوبگر سپاه و بسیج و انتظامی واطلاعاتی رو در خیابانها حفظ کنند و توجیه مذهبی براشون بتراشن تا قدرتشون رو از این طریق حفظ کنند. مثلا خمینی میگفت جنگ موهبتی است الهی چرا؟ برای اینکه یک تقدس مذهبی بهش بده بتونه صدتا صدتا توی زندانهاش اعدام کنه. الان هم همین سیاسته.

س: به نظر شما با این وضعیت آیا میتونه کارش رو پیش ببره و عمر حکومتش رو اضافه کنه؟


ج: حالا دیگه خیلی تفاوت داره با سالهای اول این حکومت. حالاتمامی این طرحهای سرکوبگرانه شکست خورده. روزنامه حکومتی ابتکار نوشت ۹۸۰۲۲۵: «جای تعجب دارد که به جای کاهش فشار روانی بر مردم، دست به تصمیم‌هایی زده می‌شود که نه‏تنها به همبستگی جمعی کمکی نمی‌کند که از شرایط اقتصادیِ بدون چشم‏انداز را عصبانی‌تر و به سمت هنجارگریزی بیشتر سوق می‌دهد».علت تشدید اقدامات سرکوبگرانه نظام ولایت فقیه

در شرایطی که آمریکا سعی دارد تا با سست‏شدن اتحاد در داخل سطح فشار خود بر کشور را افزایش دهد، بیشتر کردن فشار اجتماعی در هر سطح به آشفته‌ترشدن وضعیت منجر خواهد شد. ماجراهای پیش‏آمده در دانشگاه تهران و اعتراض برخی از دانشجویان را می‌توان از جمله تبعات افزایش فشارهایی دانست که تجربه هم ثابت کرده با برخوردهای سلبی راهی به جایی نبرده است. ایجاد گشت‌های ارشاد و... ازجمله اقداماتی بود که هیچ کمکی به رفع پدیده بدحجابی نکرد».

کیهان خامنه‌ای ۲۵اردیبهشت فریادش از این بلنده که دانشجویان شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد دادند می نویسه: «در ناآرامی‌های دانشگاه تهران، پای موضوعات دیگری همچون آزادی برخی زندانیان سیاسی نیز به تجمع باز شد». «(دانشجویان رؤسای)...دانشگاه تهران را متهم به پول‌گردانی، بیکاری و بیگاری می‌کردند».

و باز در همان روزنامه حکومتی ابتکار ۲۵ اردیبهشت چشم انداز رو اینطور ترسیم میکنه: «. همبستگی اجتماعی و ایجاد فشار به انحاء مختلف بر دوش جامعه، رابطه معکوس با یکدیگر دارند و در صورت ادامه این فشارها نمی‌توان به راحتی از جامعه انتظار همبستگی در برابر فشارهای خارجی را داشت.

منطق


سوال اساسی اما این است که این نوع از اعمال فشارها بر اساس چه منطق و یا نظریه‌ای صورت می‌گیرد، در حالی که همه می‏دانند فشارهای اقتصادی مجالی برای سایر تشنج‌ها بر روان جامعه نگذاشته است. اگر حالت بدبینانه آن را که منافع عده‌ای در برهم‏خوردن نظم اجتماعی نهفته است را کنار بگذاریم باید گفت که این اشتباهات می‏تواند تبعات بدی برای جامعه خسته ایرانی داشته باشد».

بنا بر این باید گفت اگر پارسال رژیم آخوندی تابستان داغ رو پشت سر گذاشت امسال باید تابستان آتشین رو به چشم ببینه و جوانانی که از هیچ فدایی برای آزادی ایران کوتاه نمیان و در کانونهای شورشی و شوراهای مردمی از هرفرصتی برای نشاندن نیروهای سرکوبگر حکومتی سرجاشون فروگذار نمیکنند.

مطالب مرتبط

تشدید اقدامات سرکوبگرانه در گیلان در وحشت از خیزشهای اجتماعی

ایران-تشدید اقدامات سرکوبگرانه در رابطه با زنان
لطفا به اشتراک بگذارید: