قیام ایران _ میهمان نامطلوب

حکومت ولایت فقیه و میهمان نامطلوب

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

خبر و نظر


تلویزیون رژیم شب گذشته ضمن پخش یک گزارش خبری از سفر وزیر خارجة آلمان به تهران، هراس و ناخشنودی رژیم از این سفر و نتایج آن را ابراز کرد. «وزیر خارجه کشورمان در آستانة سفر هایکوماس به تهران تاکید کرد کشورهای اروپایی در جایگاهی نیستند که حتی در مسائل غیر از برجام از ایران انتقاد کنند.مهمان نامطلوب برای حکومت ولایت فقیه

«مسائل مورد بحث ما با وزیر خارجه آمریکا، موضوع ایران بود. ما با امریکا این اشتراک نظر را داریم که حتما باید ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌یی باز داریم. این هیچ مسألة محرمانه و مخفیانه‌یی نیست. ما برای ممانعت ایران حرکت می‌کنیم، اما با نگاههای متفاوت»

این صحبتهای هایکوماس همین چندروز پیش در مذاکره با وزیر خارجة آمریکاست. پمپئو:‌ ما با هایکو دربارة ایران صحبت کردیم؛ از این تصمیم آلمان از این که دیگر اجازة‌هیچ پرواز دیگری به ایران ایر در خاک آلمان را نمی‌دهند خرسندیم». اما خشم و گزیدگی رژیم از وزیر خارجة آلمان تنها به خاطر اظهارات و مواضع خود او نیست. رژیم او را نمایندة اروپاییها می‌داند.

«وزیر خارجة آلمان در تهران باید پاسخگوی بسیاری از سؤالات و عملکردهای اروپا باشد و قاعدتاً مسئولان سیاست خارجی از او در بارة بدعهدی‌ها و بی‌عملی‌های اروپا در برجام سؤالاتی خواهند داشت. ظریف: در برجام اقدام مهم نیست، نتیجه مهمه؛ باید بگن چه نتایجی گرفتند، این که تلاش کردیم نشد، خب ما می تونیم از این به بعد بگیم تلاش کردیم ونشد».

نهایت غیظ


از سوی دیگر، پاسدار علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع، روز گذشته در جلسة علنی مجلس، نهایت غیظ و گزیدگی رژیم از اظهارات اخیر ماکرون را به نمایش گذاشت. رئیس جمهور فرانسه در دیدار با رئیس جمهور آمریکا بر ضرورت دست برداشتن رژیم از برنامة اتمی، توسعة موشکی، دخالت در امور کشورهای همسایه و اخلال در صلح منطقه، تأکیدکرده بود.مهمان نامطلوب برای حکومت ولایت فقیه

لاریجانی در واکنش به این اظهارات گفت: «این مطالب از زبان آقای مکرون هیچ سنخیتی با محتوای مطالبی که در مذاکرات متعدد حضوری و تلفنی با آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم منتقل می‌نمودند نداشت ظاهراً ایشان با هر کس ملاقات یا مذاکره‌ای دارد مطابق میل او سخن می‌گوید اگر آقای مکرون این‌قدر در حل مسائل بین‌المللی و در خط‌ و نشان کشیدن برای سایر ملتها متبحر است بهتر نیست مشکلات داخلی خود را سرو سامان دهد».

رسانه‌های رژیم ابعاد و وجوه دیگری از هراس و ناخشنودی رژیم از سفر وزیر خارجة آلمان و مضمون این سفر را نمایان می‌کنند. کیهان خامنه‌ای (۲۰خرداد) با بیان این که « از آلمان چه انتظاری داریم وقتی یک باک بنزین هم به ظریف نداد» می‌نویسد: «آلمان... در شرایطی که در مقابل ایران بدهکار است، ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی شده است که ایران باید بدون هیچ چشم داشتی تعهدات برجامی خود را یکطرفه انجام بدهد!».

کیهان ضمن اشاره به تاریخچه‌یی از اقدامات آلمان علیه رژیم از جمله بازداشت اسدی دیپلومات تروریست رژیم که قصد داشت در گردهمایی مقاومت ایران در ویلپنت پاریس بمبگذاری کند، باند رقیب را که برای این سفر کیسه دوخته مورد حمله قرار می‌دهد و می‌افزاید: « در روزهای اخیر و همزمان با سفر مقامات ژاپنی و آلمانی به تهران، یک جریان سیاسی خاص با فضاسازی کاذب اینگونه وانمود کردند که این دو سفر موجب شده تا دلار سیر نزولی به خود گرفته و همچنان در حال کاهش است.

قیمت دلار


این جریان سیاسی در پی آن است تا در ادامه اینگونه القاء کند که سفر واسطه‌های آمریکا به ایران، قیمت دلار را اینگونه کاهش داد، حالا ببینید اگر با ترامپ مستقیم مذاکره کنیم، چه می‌شود!». کیهان خامنه‌ای (۱۹خرداد) نیز نوشته بود:‌ « برخلاف برخی فضاسازی‌ها، مقامات ژاپن و آلمان برای میانجیگری و حفظ برجام و ارتقای روابط اقتصادی به ایران نمی‌آیند، بلکه اینها تنها در نقش «پیام‌رسان‌های ترامپ» به ایران سفر می‌کنند و هدف اصلی صرفا دلالی برای پیاده‌سازی خواسته‌های مهمان نامطلوب برای حکومت ولایت فقیهزیاده‌خواهانه رئیس‌جمهور آمریکا است».

اما روزنامه‌های طیف اصلاح‌طلبان حکومتی هم چندان امیدی به نتایج سفر وزیر خارجة آلمان و پس از آن نخست وزیر ژاپن ندارند. روزنامة حکومتی ابتکار (۲۰خرداد) می‌نویسد: « ناظران معتقدند که هر‌چند سفر نخست وزیر ژاپن به ایران پس از ۴۱ سال سفری نمادین و مهم محسوب می‌شود، اما فعلاً با توجه به شرایط کنونی نمی‌توان نسبت به خروجی عملی آن چندان خوشبین بود».

یکی از کارشناسان رژیم به نام صدقیانی به پیامدهای سیاسی این گونه سفرها اشاره کرده و می نویسد: « واقعیت این است که وقتی الآن از میانجیگری برای کاهش تنش میان واشنگتن و تهران و گشودن باب مذاکرات میان دو طرف صحبت می شود یعنی این که پشت سر خود مذاکره مستقیمی میان «امنیت اسرائیل» و «امنیت عربستان» را هم دارد».

گفتگوی سیاسی


چنانکه در این گزارش دیدیم سفر وزیر خارجه آلمان به ایران در جوی از بی اعتمادی و خشم و نارضایتی رژیم صورت گرفته، علت این فضا چیه؟ و این سفر چه تاثیری می تواند در تغییر این فضا داشته باشد؟ پاسخ به این سوالات موضوع گفتگوی ما با رضا هفت برادران است.

س: با اینکه رژیم در نهایت انزواست و قاعدتا می بایست خیلی از سفر وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن ذوق زده باشد ولی می بینیم که ظاهرا اینطور نیست ، علت چیه؟


ج: این یک دیدار دیپلماتیک معمول برای توسعة روابط نیست، ماهیت این دیدار را روز ۱۹خرداد کیهان خامنه‌ای خیلی صریح و روشن اینچنین بیان کرده بود«برخلاف برخی فضاسازی‌ها، مقامات ژاپن و آلمان برای میانجیگری و حفظ برجام و ارتقای روابط اقتصادی به ایران نمی‌آیند، بلکه اینها تنها در نقش «پیام‌رسان‌های ترامپ» به ایران سفر می‌کنند و هدف اصلی صرفا دلالی برای پیاده‌سازی خواسته‌های زیاده‌خواهانه رئیس‌جمهور آمریکا است».مهمان نامطلوب برای حکومت ولایت فقیه

توصیف ظریف از مذاکرات امروزش با وزیر خارجة آلمان هم گویای همین واقعیت است. ظریف گفت مذاکره ما جدی و صریح و طولانی بود. که در عرف دیپلماتیک خشن ترین دیدار و مذاکره محسوب می شود. گزارشهای رسانه‌ها هم حاکی از این است که وزیر خارجة آلمان حامل پیام اتحادیة اروپا و آمریکا و کشورهای منطقه برای رژیم بوده است.

در این دیدار البته ظریف هم خواسته‌های رژیم را مطرح کرده که به طور خلاصه در خواست از اروپا برای کاستن فشارهای تحریمی آمریکا می باشد. جواب هایکو ماس به درخواستهای ظریف هم گویا و روشن است. او گفته تلاش می کنیم به تعهدات خود در برجام عمل کنیم البته معجزه هم نمی توانیم بکنیم. این جواب گویای آن است که رژیم نباید انتظار زیادی داشته باشد.

یا انتظارات خود را متناسب با پایبندی‌اش به برجام تنظیم کند. براساس رسانه‌های رژیم ظریف در این دیدار نوک عقب نشینی از ضرب الاجل ۶۰ روزه را هم داده و گفته ما آمادگی داریم این اقدامات را ادامه دهیم، متوقف کنیم یا بازگشت دهیم حسب میزانی که شرکای ما نسبت به تعهداتشان در برجام اقدام عملی کنند.

به این ترتیب هریک از دو طرف اقدام خود را مشروط به اقدام طرف مقابل کرده است و این معنایی جز بن بست ندارد و تا آنجا که به رژیم مربوط می شود فراتر از بن بست به معنی تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی است و از این جا می توان علت خشم و نگرانی رژیم را دریافت.

س: شما به خشم و نگرانی رژیم از پیامی که هایکو ماس با خود آورده صحبت کردید، او چه پیامی آورده؟


ج: در همین گزارش که دیدیم تلویزیون رژیم گفت که وزیر خارجة آلمان نماینده سه کشور اروپایی امضاء کننده برجام است. مواضع این کشورها را رئیس جمهور فرانسه ماکرون خیلی صریح در دیدارش با رئیس جمهور آمریکا در نرماندی بیان کرد. که حاوی ۴ محور بود. دست برداشتن از اتمی، از برنامه موشکی از دخالتهایش در منطقه و سنگ اندازی و کارشکنی در صلح منطقه.مهمان نامطلوب برای حکومت ولایت فقیه

بنابراین هایکو ماس قاعدتا بایستی همین شروط را در تهران تکرار کرده باشد و بدیهی است که پاسخ مثبت به درخواستهای رژیم را موکول به پذیرش این شروط کرده باشد. وزیر خارجة آلمان قبل از آمدن به ایران در کشورهای اردن، عراق و امارات توقف کرده بود و گفته بود در منطقة خاورمیانه شرایط حساس و جدی است و افزایش تنش و خارج شدن آن از کنترل به نفع هیچکس نیست.

وی همچنین تصریح کرد که در باره راه حلهای سیاسی مسائل منطقه مانند سوریه و یمن با ظریف گفتگو کردم. این روایت رژیمی اظهارات هایکو ماس است. لابد که او به رژیم گوشزد کرده است که بایستی به دخالتهایش در منطقه پایان داده و نیروهایش را از این کشورها بیرون بکشد.

کما اینکه کیهان خامنه‌ای در شماره ۲۰خرداد خود نوشته است «آلمان به هیچ عنوان به بی‌عملی خود و دیگر اعضای اروپایی برجام (فرانسه،انگلیس) در اجرای تعهدات ‌اشاره‌ای نکرده است و در شرایطی که در مقابل ایران بدهکار است، ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی شده است که ایران باید بدون هیچ چشم داشتی تعهدات برجامی خود را یکطرفه انجام بدهد!»بعد هم افزوده:« در شرایط فعلی آلمان باید پاسخ دهد که در راستای این ضرب‌الاجل چه اقداماتی انجام داده است، نه اینکه ایران را در جایگاه متهم نشانده و بازخواست کند!»

س: دو باند حاکم هرکدام چه رویکردی در قبال این سفر دارند؟


ج: باند خامنه‌ای که پیشاپیش آنرا تخطئه کرده است. دو نمونه از کیهان نقل کردم. باند خامنه‌ای در رابطه با این سفر و سفر آتی نخست وزیر ژاپن ، باند روحانی را به ذوق زدگی و دریوزگی و زمینه سازی مذاکره مستقیم با آمریکا متهم می کند. مثلا روز ۱۹خرداد کیهان نوشت«اوج تلاش‌های آمریکا و جریان منفعل داخلی برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا سفر ظریف و ترامپ به توکیو به فاصله چند روز از یکدیگر و اکنون سفر نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان بعد از دیدار با پمپئو و ترامپ به تهران است«.مهمان نامطلوب برای حکومت ولایت فقیه

البته آنها به این تناقض جواب نمی دهند که آیا سفر وزیر خارجة آلمان و نخست وزیر ژاپن بدون اجازه و رضایت ولی فقیه صورت گرفته است؟ باند روحانی ضمن توصیه به کوتاه آمدن و سازش گفته اند که نمی شود به نتیجه این سفرها خوش بین بود. مثلا بهشتی پور از کارشناسان این باند گفته بود« ایران روزهای بسیار حساسی را در حال سپری کردن است. تهدید و تحدیدهای آمریکا گویی تمامی ندارد».

بعد با اشاره به این سفرها گفته بود« مهم، نظر و تصمیم آمریکا و به طور مشخص دونالدترامپ است و به همین دلیل، نمی‌‌توانیم دلخوش به سفر آبه باشیم». روزنامه های طیف باند روحانی، به تلویح یا تصریح مطرح می کنند که نبایستی این آخرین فرصت را از دست داد. و کوتاه آمدن را به رژیم پیشنهاد می کنند.

روزنامه جهان صنعت با اشاره به اینکه « با شروع کاهش تعهدات برجامی رژیم، پنجره‌ دیپلماسی بسته می شود، خاطر نشان می کند« شاید از بین رفتن برجام و بازگشت تحریم‌ها و اقدامات همه جانبه برای ایران مضر و خطرناک باشد اما به همان میزان که تحریم‌ها اثری به مراتب وحشتناک‌تر از ۲۰۱۰ برای ایران پیدا کرده است، تبعات منطقه‌ای و امنیتی بازگشت بحران هسته‌ای نیز قابل پیش‌بینی و مدیریت نیست».

در هر حال در این جا هم دو راهی همیشگی رژیم را می توان مشاهده کرد. باند خامنه‌ای می گوید راه مذاکره به تسلیم و ذلت و نهایتا سرنگونی نظام راه می برد ، در مقابل باند روحانی هم می گویند ادامه تحریمها و تشدید جنگ اقتصادی به خفگی اقتصادی و انزجار اجتماعی و نهایتا سرنگونی می انجامد. به نظر می رسد هر دو باند درست می گویند.

س: پس به این ترتیب سوال این است که سفر وزیر خارجه آلمان به ایران چه تاثیری در آرایش سیاسی کنونی داشته و خواهد داشت؟


ج: سفیر وزیر خارجة آلمان، کما اینکه سفر نخست وزیر ژاپن به تهران گامی در جهت تعیین تکلیف رژیم بود اگر رژیم همچنان به خیره سری خود ادامه بدهد طبعا تحریمها و فشارهای اقتصادی تشدید می شود همچنانکه فشارهای سیاسی و انزوای منطقه‌یی و بین المللی رژیم هم بیش از پیش تشدید می گردد.

آثار این تشدید وخامت اوضاع را از هم اکنون می توان در دوباند رژیم و همچنین در تشدید انزوای منطقه‌یی و بین المللی رژیم می توان ملاحظه کرد. به این معنی که جامعة بین المللی بیش از پیش به این واقعیت پی می برد که این رژیم پوسیده تر از آن است که بتواند یک سانتی متر از خودش انعطاف نشان بدهد. و تنها زبانی که می فهمد زبان زور است.

مطالب مرتبط

نگرانی وزیر خارجه آلمان از برنامه موشک‌های بالستیک رژیم ایران

وزیر خارجه آلمان در کنفرانس مطبوعاتی با ظریف: چیزی که به هیچ عنوان آن را نخواهیم پذیرفت این است که چون یک طرف تعهداتش را کاهش داده است طرف دیگر هم تعهداتش را کاهش دهد. این را ما نمی‌پذیریم

لطفا به اشتراک بگذارید: