آبه میانجی یا پیام‌آور تسلیم؟_قیام ایران

آبه پیام‌آور تسلیم یا میانجی

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

خبر و نظر


نخست وزیر ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که پس از مذاکراتش با روحانی داشت نسبت به وقوع جنگ به مخاطبان خود هشدار داد. بعضی حرفهای اینجانب که امروز هم اینجا و از هم اینجا برای مردم ایران خواهم گفت شاید به گوشهای شما خوش نباشد و الزاما گوش نواز هم نباشد اما جسارتا این حرف‌ها را خواهم گفت.آبه میانجی یا پیام‌آور تسلیم

در حال حاضر در منطقه خاورمیانه تنش رو به افزایش می باشد و متخصصان هم هستند که به احتمال وقوع درگیری تصادفی اشاره می کنند اما لازم است به هر قیمتی که شده و هر طور که شده جلوی وقوع درگیری نظامی گرفته شود. آبه در ادامة اظهارات خود به فتوای خامنه‌ای در مورد حرام بودن تولید سلاحهای کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای اشاره کرد و از آن استقبال کرد و از رژیم خواست که همچنان نسبت به برجام پایبند باشد.

در این کنفرانس مطبوعاتی، روحانی ضمن تملق گویی بسیار از نخست‌وزیر ژاپن، گفت:‌ «ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود حتی با آمریکا اما اگر جنگ علیه ما بخواهد شروع بشود پاسخی بسیار قاطع خواهیم داد». روحانی در مورد برجام هم گفت:‌ « ما علاقمند به ادامه این توافق هستیم و اقداماتی که ایران انجام خواهد داد و در چارچوب برجام و در چارچوب بند ۳۶ برجام خواهد بود.

نخست وزیر ژاپن صبح امروز هم با خامنه‌ای دیدار کرد. در این دیدار آبه صراحتا گفت که قصد دارد پیام رئیس جمهور آمریکا را به او برساند. رسانه‌های رژیم به اختصار سخنان آبه را منعکس کردند که وی طی آن گفته است: ترامپ به من گفته قصد تغییر حکومت در ایران را ندارد

مذاکره زیر فشار


رسانه‌های رژیم همچنین خامنه‌ای را منعکس نمودند که از جمله وی گفته است‌: « این حرف را اصلاً باور نمی کنیم و مذاکره زیر فشار را هم قبول نخواهیم کرد. خامنه‌ای همچنین ضمن بیان این که « من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد»آبه میانجی یا پیام‌آور تسلیم

در عین حال به طور غیر مستقیم جواب ترامپ را با بیان این که مطالبی را که بیان خواهم کرد، در چارچوب گفتگو با نخست وزیر ژاپن است زیرا ما ژاپن را کشوری دوست می دانیم، ا گفت: « اینکه ترامپ می گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است زیرا اگر می توانست این کار را انجام دهد، انجام می داد اما نمی تواند.

ولی فقیه ارتجاع افزوده است ما به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته ای با آمریکا و اروپایی ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق ها زده، مذاکره کند؟».

اما به رغم اظهار مخالفت خامنه‌ای با مذاکره، روحانی روز گذشته طی سخنانی در جلسة هیأت دولت با فرهنگ دجالگرانه و بیان معکوس از آمادگی رژیم برای مذاکره سخن گفت و اظهار داشت:‌ «ما بدخواهان مان را مجبور می کنیم پای میز مذاکره بیایند». روحانی در همان سخنان تأکید کرد که همة مسئولان نظام از ولی فقیه تا دیگران حرف و نظر واحدی دارند.

فرستاده خصوصی ترامپ


سفر نخست وزیر ژاپن به تهران و مذاکرات او با سردمداران رژیم و بخصوص خامنه‌ای در داخل و خارج کشور مورد بحث و تحلیل ناظران و تحلیلگران قرار گرفته است. سایت حکومتی انتخاب به نقل از روزنامة لوموند نوشت: ««آبه» نه یک پیام‌آور ساده است، نه یک میانجی؛ او فرستاده ی خصوصی دونالد ترامپ است / این سفر در پی پادرمیانی های بی سر و صدای سفارت سوئیس در تهران، دولت عمان و وزیر خارجه آلمان صورت گرفته».آبه میانجی یا پیام‌آور تسلیم

یکی از کارشناسان رژیم به نام مطهر نیا نسبت به موضعگیریها و اظهارات ضد و نقیض سردمداران رژیم و بخصوص مواضع دوگانه خامنه‌ای نسبت به انعکاس و پیامد این موضعگیریها هشدا داده و در روزنامة آرمان (۲۳خرداد) نوشت: «سیاست اعلامی ایران از منظر رسمی و از موضع رهبری نظام جمهوری اسلامی و در پایگاه قدرت حاکمیتی و حکومتی رد هرگونه مذاکره و میانجی است.

فلذا مطرح شدن سفر آبه به تهران به عنوان میانجی می‌تواند تا حدودی توقعات فزاینده از این سفر را بالابرده و از طرف دیگر اینگونه القا کند که ایران یک سیاست اعلامی در این زمینه دارد و یک سیاست اعمالی و این نکته بار دیگر مطرح شود که ایران مانند قبل از امضای برجام، پنهانی در حال گشایش راه‌های مذاکره با ایالات متحده آمریکا از طریق میانجی‌های گوناگون است ولی در سیاست‌های اعلامی آن را بیان نمی‌کند.

این می‌تواند در آینده در صورت پذیرش میانجی و انجام مذاکره و آشکار شدن مذاکرات احتمالی مخفیانه در این زمینه ابهت نظام جمهوری اسلامی در بیان صادقانه سیاست‌ها در حوزه سیاست‌های اعلامی و اعمالی را کاملا زیر سوال ببرد».

گفتگوی سیاسی


گزارش را دیدیم حرفهای خامنه‌ای به واقع بستن باب هرگونه مذاکره با آمریکاست اما از طرف دیگر روحانی در سخنرانی دیروز خود بر مذاکره تاکید کرده بود سوالات زیادی در این رابطه مطرح می شه. یکی اینکه هدف و ماموریت سفر شینزو آبه به تهران چه بود؟ آیا از حرفهای خامنه‌ای می توان جواب رد قطعی رژیم را نتیجه گرفت؟ و او چه پیامی از طرف رژیم خواهد برد. اینها سوالاتی است که در گفتگو با رضاهفت برادران در میان می گذاریم.

س: هدف از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران چیست؟


ج: در این مورد حرفهای زیادی گفته شده ولی اظهارات خود نخست وزیر ژاپن شینزو آبه، نقطة پایانی بر این حرفهاس که امروز در دیدار با خامنه‌ای صراحتا گفت که قصد دارد پیام رئیس جمهور آمریکا را برساند. به این ترتیب فرض میانجی باطل می شود. و نخست وزیر ژاپن صرفا پیام رئیس جمهور آمریکا را با خود آورده است. پیامی هم که او منتقل کرد از حرفهای خامنه‌ای می توان دریافت. پیام این بود آمریکا قصد تغییر رژیم را ندارد.آبه میانجی یا پیام‌آور تسلیم

آمریکا آماده مذاکره است و رژیم نباید هسته‌ای داشته باشه. همین نکات را سخنگوی وزارت خارجة آمریکا هم تایید کرد و گفت : « ما از هر کاری که نخست‌وزیر ژاپن بتواند انجام دهد ما از آن حمایت می‌کنیم. ما این را پیش از این نیز گفته‌ایم هر کاری که جامعه بین‌المللی بتواند برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها از سوی ایران انجام دهد، پیامی است که امیدواریم متحدان‌مان آن را ارسال کنند.

ما مطمئنیم که وزیر امور خارجه آلمان این پیام را منتقل کرد و اطمینان داریم که نخست‌وزیر ژاپن نیز آن را مخابره خواهد کرد». علاوه بر اینها نخست وزیر ژاپن قویا نسبت به افزایش تنش در منطقه و وقوع درگیری تصادفی که منجر به جنگ شود هشدار داد و در مورد جدیت این هشدار گفت حرفهای که من میزنم ممکن است گوشنواز نباشد.

اما من این حرفها را خواهم گفت. عین همین هشدار را وزیر امور خارجة آلمان هم به مقامات رژیم گوشزد کرد. و در کنفرانس مطبوعاتی با ظریف گفت در یمن و سوریه جنگ است و نمی خواهیم در این جا جنگ شود. همین مضمون را مقامات سیاسی و نظامی آمریکا گفتند.

س: آیا حرفهای خامنه‌ای را بایستی به منزلة جواب قطعی رد مذاکره با آمریکا بایستی تلقی کرد؟


ج: خیر. اگر چه ظاهر حرفها تند بود اما وی در واقع جواب پیامی را که نخست وزیر ژاپن آورده بود به این ترتیب داد که من حرفهایی را که میزنم در چارچوب صحبت با نخست وزیر ژاپن است. مهم ترین نکته این بود که تضمین داد دنبال سلاح هسته‌یی نیست. همچنین بطور غیر مستقیم خواستار متوقف شدن و برگشت تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام شد.

خامنه‌ای به رغم لحن تندش در مذاکره را نسبت. اما روحانی در مورد مذاکره موضع رژیم را مشخص کرد با این بیان که ما بدخواهانمان را مجبور می کنیم که پای میز مذاکره بیایند. و به این ترتیب در واقع نیاز رژیم به مذاکره را اذعان کرد.

نکته این جاست که چنانکه ناظران خارجی هم گفته اند و روزنامه لوموند هم اشاره کرده سفر وزیر خارجة آلمان و نخست وزیر ژاپن در پی یک سلسله تماس‌ها و دیدارهای مخفیانه از طریق سوئیس و عمان صورت گرفته است. یعنی در همان شرایطی که خامنه‌ای مذاکرات را سم مهلک توصیف می کرد درواقع مذاکرات محرمانه جریان داشته است.

س: این دوگانگی در هم مواضع خود خامنه‌ای و هم در مواضع خامنه‌ای و روحانی نشانه چیست؟


ج: این دوگانگی و ضد و نقیض گویی نشانه ضعف و یک ترفند فریبکارانه در بن بست است. بن بست هم این جاست که هر گونه مذاکره در شرایط تعادل قوای به کلی نابرابر و در شرایطی که آمریکا با تحریمهای اقتصادی خود که هر روز هم به آن می افزاید نفس رژیم را به شماره انداخته جز تسلیم و ذلت معنای دیگری ندارد.آبه میانجی یا پیام‌آور تسلیم

این را خود خامنه‌ای و سایر سردمداران رژیم ناگزیر اذعان می کنند. بنابراین در حالی که به طور مخفیانه مذاکره می کنند ولی مذاکره را انکار می کنند. و به این ترتیب ضعف خود را در انظار ناظران بین المللی هرچه واضح تر به نمایش می گذارند. این معنایی است که کارشناسان خود رژیم هم ناگزیر به رژیم هشدار می دهند.

کما اینکه مطهرنیا گفته است« در صورت شکست این سفر با توجه به جایگاه نخست وزیر ژاپن و عواملی که در سطح تحلیل کلان بیان شد موجب خواهد شد که آمریکایی‌ها به راحتی بتوانند نسبت به گذشته قبل از سفر اجماع بین‌المللی بر علیه ایران را نه تنها بین دوسوی اقیانوس بین آمریکا و اروپا بلکه میان آمریکا و کشورهای آسیایی نیز فراهم و چین و روسیه را نیز در انزوا در جهت حمایت احتمالی از ایران قرار دهند».

علی بیگدلی کارشناس دیگر نظام هم گفته بود:« فراموش نکنیم که اگر به درخواست‌ها برای گفت‌وگو و رفع تنش‌ها از طریق میانجیگری کشورهایی مثل ژاپن و آلمان پاسخ مناسب ندهیم، آمریکا بهانه خواهد گرفت که ایرانی‌ها اهل مذاکره و مصالحه نیستند و با این بهانه اجماعی جهانی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کند که نتیجه آن خوشایند نخواهد بود».

اما خامنه‌ای ناگزیر است پیش از آنکه نگران آبرو و حیثیت نداشته خود در جامعة بین المللی باشد نگران روحیه پاسداران و مزدوران نیابتی‌اش باشد که اکنون به شدت خود را باخته اند و از این جهت است که نترسید نترسید به ورد و ترجیع بند ثابت سردمداران و امام جمعه های رژیم تبدیل شده است. ولی روشن است که این تمهیدات موقتی یک گام بعد و هنگامی که عقب نشینی های زبونانه رژیم آشکار می شود برسر خودش خراب خواهد شد.

س: تعادل قوا و آرایش سیاسی رژیم بعد از سفر وزیر خارجة آلمان و نخست وزیر ژاپن به چه صورت خواهد بود؟


ج: رژیم اگر فی الواقع به فرستادگان آلمان و ژاپن پیام رد داده باشد بنا به گفته کارشناسان خود رژیم یک پیروزی برای رئیس جمهور آمریکا است. مطهرنیا از کارشناسان باند روحانی گفته:« در صورت شکست این سفر با توجه به جایگاه نخست آبه میانجی یا پیام‌آور تسلیموزیر ژاپن و عواملی که در سطح تحلیل کلان بیان شد موجب خواهد شد که آمریکایی‌ها به راحتی بتوانند نسبت به گذشته قبل از سفر اجماع بین‌المللی بر علیه ایران را نه تنها بین دوسوی اقیانوس بین آمریکا و اروپا بلکه میان آمریکا و کشورهای آسیایی نیز فراهم و چین و روسیه را نیز در انزوا در جهت حمایت احتمالی از ایران قرار دهند».

اگر هم جواب رژیم پس از کنار زدن همة پوشالهای ظاهری تمکین خواستة آمریکا و پذیرش شروط آن باشد باز هم شکست رژیم است. این جاست که معنی این حرف ترامپ که خبرگزاری فارس رژیم آورده بود واضح می شود که گفته بود اگر رژیم پای میز مذاکره بیاید بسیار عالی است و اگر هم نیاید بازهم بسیار عالی است. به این ترتیب رژیم وارد یک بازی دو سر باخت شده است که حاصل آن شکل گیری یک اجماع جهانی و منطقه ‌یی علیه خودش می باشد.

اقدامات دیوانه وار رژیم در حملات تروریستی به نفت کشها و فرودگاهها یک خود زنی سیاسی است که به منظور سرپوش گذاشتن بر وضعیت به شدت متزلزلش صورت می گیرد و به رغم سود ناچیز و موقتی قدرتمنایانة آن به سرعت شکل گیری اجماعی را که گفتیم تسریع می کند و یک قدم بعد بر سر خودش آوار می شود.

مطالب مرتبط

سفر آبه از پیش شکست خورده

نخست وزیر ژاپن در تهران و تشریفات رژیم برای استقبال از او به امید میانجیگری آبه با آمریکا و کم کردن از فشارها

لطفا به اشتراک بگذارید: