دو روی سکه سیاه ولایت_قیام ایران

ولایت فقیه و دو روی سکه سیاه آن


گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

خبرو نظر


تلویزیون رژیم شب گذشته گزارش پر آب و تابی با عنوان «توضیحات کامل دربارة انفجار صبح امروز دو نفتکش در دریای عمان» پخش کرد. در این توضیحات پس از تشریح جزییات این حملات و ذکر دقیق ساعت و دقیقة حمله به نفتکشها گفت: انتشار اخبار انفجار این دو نفتکش بازار نفت رو تحت تاثیر قرار داد و قیمتهای بین‌المللی رو تا ۴درصد افزایش داد.دو روی سکه سیاه ولایت فقیه

بازار بعدی بازار اوراق قرضة بین‌المللی کشورهای حاشیة جنوبی خلیج فارس بود که شاهد کاهش ارزش بودند. یک ماه قبل هم انفجارهایی در ۴نفتکش در بندر فجیرة امارات که تحت کنترل نیروهای خارجی مثل امریکا و فرانسه هستند، خبرساز شد». سخنگوی دولت در رابطه با انفجارهای امروز به دولتهای منطقه توصیه کرد در تلة کسانی که از بی‌ثباتی در منطقه سود می‌برند، نیفتند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۲۳خرداد طی گزارشی روی گاف دستگاه تبلیغاتی رژیم انگشت گذاشت و گزارش داد: حادثه در زمانی است که رسانه های رژیم ایران بدون اشاره به هیچ مدرکی ادعا کردند انفجاری در این منطقه صورت گرفته است که نفتکش ها را هدف قرار داده است.

خبرگزاری حکومتی ایسنا هم گزارش داد : آتش سوزی در «نفتکش های مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور» در آبهای خلیج عمان . یک نفتکش نروژی و دیگری متعلق به سنگاپور بود که از عربستان و قطر برای ژاپن نفت میبردند.

طرح ب


در همین حال ظریف وزیر خارجه رژیم در دو توییت، امریکا را مسئول این حملات قلمداد کرد و نوشت: «اینکه آمریکا بلافاصله اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد – بدون ارائه مدرک و شواهد حقیقی یا واقعی – فقط این موضوع را کاملاً روشن می کند که تیم ب، طرح ب را در پیش گرفته است: دیپلماسی تخریب – شامل (اقدامات) آبه شینزو– و اینکه تروریسم اقتصادی علیه ایران را پنهان کند.دو روی سکه سیاه ولایت فقیه

ظریف در توییت دیگری نوشت: «من چند ماه پیش دقیقاً در خصوص این سناریو هشدار دادم، من پیشگو نیستم اما می دانم تفکر گروه ب از کجا سرچشمه می گیرد». در همین حال خبرگزاریها و رسانه‌های خبری از ویدیویی خبر دادند که از سوی سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه منتشر شده است. سنتکام اعلام کرده است که انفجار در نفتکش ها در اثر مین های مغناطیسی بوده است.

همین منبع اعلام کرده است که یکی از مین های کارگذاری شده در نفتکش "کوکوکا" منفجر نشده است. سنتکام گفته است که خدمه نفتکش پس از مشاهده نزدیک شدن قایق تندروی سپاه به کشتی، از عملیات آن ها فیلم تهیه کرده اند. همین منبع نظامی گفته است که قایق تندروی که به نفتکش نزدیک شده از نوع قایق های گشتی سپاه پاسداران بوده است.

خبرگزاری آلمان در ادامه این گزارش نوشته است که در این ویدیو دیده می شود که سرنشینان قایق تندرو خود را به بدنه نفتکش نزدیک کرده و تلاش می کنند چیزی را از بدنه آن جدا کنند. پس از آن قایق از نفتکش فاصله می گیرد. این نفتکش حامل محموله ای برای ژاپن بوده است. در این حال رژیم مهره‌های مختلفش را برای تکذیب نقش خود در انفجار نفتکشها و مقصر قلمداد کردن امریکا و کشوهای منطقه به صحنه فرستاد.

صحنه سازی آمریکا


تخت روانچی سفیر رژیم در سازمان ملل متحد تلویحا حمله به نفتکش ها را توطئه ای علیه رژیم و صحنه سازی آمریکا و کشورهای متحد آن دانست. امیرعبداللهیان دستیار ویژة لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع سرویس های امنیتی آمریکا و موساد را مظنون اصلی ناامن کردن صادرات نفت خلیج فارس و دریای عمان دانست. سخنگوی وزارت خارجه رژیم نیز صبح جمعه گفت: «مشکوک بودن حوادث برای نفتکش‌ها نه‌تنها شوخی و خنده‌دار نیست بلکه نگران‌کننده و هشدارآمیز است.دو روی سکه سیاه ولایت فقیه

در همین حال حمیدرضا ترقی از سردمداران باند مؤتلفه که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نمایش جمعة مشهد سخنرانی می‌کرد، بند را آب داد و صراحتاً به دست داشتن سپاه پاسداران در حمله دیروز به نفتکشها اعتراف کرد و گفت: «ملت ما، کشورما و انقلاب ما با این استقلال، با این عظمت کاری کرده که امریکا با همه ابرقدتیش، با همة زورشو با همة ارتششو و با همة امکاناتش امروز در برابر پاسداران انقلاب اسلامی ما در خلیج فارس ذلیل و خوار هست».

شب گذشته جلسة غیرعلنی شورای امنیت ملل متحد تشکیل شد و به بررسی حمله و انفجار نفتکشها در دریای عمان پرداخت. جاناتان کوهن، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت بار دیگر ایران را مسئول حمله به نفتکش ها دانست.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «هیچ گروه دیگری در منطقه از منابع و توانایی های لازمه برای اجرای حملاتی چنین دقیق برخوردار نیست. حال آنکه ایران هم جنگ افزارهای لازمه را در اختیار دارد و هم صاحب دانش و اطلاعات امنیتی برای انجام چنین حملاتی است.»

مسئول حملات


در همین حال مایک پمپئو وزیرخارجه امریکا نیز گفت که دولت ترامپ نتیجه گرفته است که رژیم ایران مسئول حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان بوده است و آنها را جدیدترین اقدامات خصمانه از سریالی از اقدامات در منطقه نسبت به منافع آمریکا و متحدانش خواند...

پمپئو گفت که جدیدترین ارزیابی آمریکا بر پایه “اطلاعات، تسلیحات بکارگرفته شده، سطح تخصص مورد نیاز برای اجرای این عملیات، حملات مشابه اخیر ایران روی کشتیرانی، و اینکه هیچ گروه نیابتی در منطقه دارای منابع و توانمندی عملی با چنین پیچیدگی نیست، می‌باشد.

پمپئو تصریح کرد: طرح آمریکا بردن این مسئله به شورای امنیت ملل متحد است...” ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز روز گذشته طی پیام کوتاهی در توییتر خود نوشت:‌ « « ارزیابی دولت آمریکا این است که رژیم ایران مسئول حملات امروز در خلیج عمان بوده است» .

در همین حال جرمی هانت وزیرخارجه انگلستان نیز گفت بریتانیا بر این اساس که ایران مسئول حملات روز پنجشنبه به ۲ نفتکش در خلیج عمان است، کار می کند و به ایران هشدار داد که اینگونه اقدامات عمیقا ناعاقلانه هستند. هانت طی اطلاعیه یی گفت این کار در شرایطی که پیشاپیش دچار تنش بسیاری می باشد عمیقا نگران کننده است.

گفتگوی سیاسی


در گزارشی که دیدیم شواهد و نشانه‌های دست داشتن رژیم در حملات دیروز به دو نفتکش در دریای عمان و فرودگاه ابها در عربستان، خیلی زیاد بود و سیاستمداران غربی و منطقه‌یی روی این مسأله دست می‌گذاشتند، با این همه سؤالات زیادی پیرامون این موضوع مطرح است. برای پاسخ به این سؤالات گفتگو می‌کنیم با احمد گل‌افشار.

س: اگر چه نشانه‌ها در مورد دست داشتن رژیم در حملات روز گذشته به نفتکشها خیلی زیاد است، اما از آنجا که این اقدام بسیار نابخردانه است و بهای سنگینی برای رژیم دارد، اجازه بدهید قدری در همین امر با نگاه شک نگاه کنیم و بپرسیم آیا واقعاً کار رژیم است؟ آیا احتمال این که آن چنان که رژیم ادعا می‌کند طرح و توطئة دشمنان رژیم باشد، وجود ندارد؟


ج:‌ این حملات یک اقدام خلق الساعه و حتی غیرمنتظره نبوده و نیست و سابقة حمله به کشتی‌های غیرنظامی و نفتکشها به دوران جنگ با عراق برمی‌گردد. در یکی دو سال اخیر هم که بحث تحریمها مطرح بود، رژیم بارها از زبان بالاترین سردمدارانش مثل روحانی صراحتاً جامعة بین‌المللی و کشورهای منطقه را تهدید می‌کردند که اگر ما نتوانیم نفت خود را صادر کنیم، کشورهای دیگر هم نمی‌توانند و نباید نفتشان را صادر کنند.دو روی سکه سیاه ولایت فقیه

علاوه بر اینها رژیم هم دفعة پیش که به نفتکشها در بندر فجیره امارات و به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرد و هم این بار دستگاه تبلیغاتی‌اش با جوسازی بسیار و گویا که فتح‌الفتوحی کرده باشند، در این باره تبلیغات کردند و تلاش کردند تا می‌توانند از آن نان قدرت نمایی برای رژیم درمانده از تنور دربیاورند.

در نمایش جمعة گذشته گماشتة خامنه‌ای در سنندج، صراحتاً گفت که دستور حمله را مقام معظم رهبری داد و سپاه پاسداران آن را به مورد اجرا گذاشت. این بار هم همین امروز شنیدیم که مشابه همین حرف را در بارة حملة دیروز چنان که در همین گزارش شنیدیم حمید رضا ترقی از مهره‌های باند مؤتلفه در خطبه‌های پیش از نمایش جمعة مشهد گفت.

علاوه بر اینها تصاویری توسط ارتش امریکا منتشر شده که به نظر می‌رسد از ماهواره گرفته باشد و نشان می‌دهد سرنشینان یک قایق سپاه پاسداران پس از حمله به یکی از کشتی‌ها نزدیک شده‌اند و یکی از مینهای منفجر نشده چسبنده را از کشتی جدا کرده و با خود برده‌اند تا به خیال خود برگه‌یی بر جا نمانده باشد.

نجات سرنشینان


آسوشیتدپرس هم به نکتة جالبی اشاره کرده و گفته رژیم بدون اشاره به هیچ مدرکی ادعا کردند انفجاری در این منطقه صورت گرفته است که نفتکش ها را هدف قرار داده است. اگر یادتان باشد در انفجارهای فجیره هم قبل از این که خود امارات اعلام کند، رسانة عرب زبان رژیم به نام العالم خبرش را پخش کرد. این بار به طور احمقانه‌ای به سناریو قبلی نجات سرنشینان یکی از کشتی‌ها و بردن آنها به بندر جاسک را هم اضافه کرده‌اند.

علاوه بر این همچنان که مارکو روبیو دیروز در توییتش نوشت، نه فقط اطلاعات نشان میدهد رژیم ایران پشت حملات در خلیج فارس بوده، بلکه عقل سلیم هم همین را می گوید. واقعیت این است که تنها نیروی دریایی سپاه پاسداران است که دارای توانایی قرار دادن مین هایی نظیر این را دارد.

س: در این صورت این سؤال مطرح می‌شود که رژیم با چه حساب و کتابی در حالی که نخست‌وزیر ژاپن در تهران است، دست به چنین کاری می‌زند؟ آیا به ضررش نیست؟ آیا از پیامدها و هزینة سنگینی که دست زدن به این حملات دارد، نمی‌ترسد؟


ج:‌ جدای از بحث ماهیت که رژیم بجز زبان باج و ارعاب و ترور زبان دیگری برای گفتگو با هیچ کس از جمله با جامعة بین‌المللی نمی‌شناسد، رژیم روی این که آمریکا ارادة جنگ ندارد، حساب می‌کند، خامنه‌ای این را صراحتاً بیان کرده و سرکردگان سپاهش هم بارها همین را گفته‌اند. بخصوص در دور قبلی که به نتفکشها در فجیره حمله کرد و جواب درخور نگرفت، جریتر شده است.دو روی سکه سیاه ولایت فقیه

با این اقدام از یک طرف در آستانة دیدار خامنه‌ای با نخست‌وزیر ژاپن تعمد داشت که یک باصطلاح قدرت نمایی کند و در عمل هم دیدیم که کوشید اقدام تروریستی استفاده از مین‌های چسبنده توسط قایقهای تند رو سپاه را هم حمله با اژدر و مثل یک جنگ دریایی جلوه دهد و از طرف مقابل باج بگیرد.

از طرف دیگر رژیم با یک بحران بزرگ روحیه باختگی و ریزش نیروهایش بخصوص در سپاه و بالاترین سطوح رژیم مواجه است و برای قدرت‌نمایی و روحیه دادن به آنها آماده است بهای سنگینی بپردازد، اما به نظر می‌رسد فکر نمی‌کرد این چنین افشا و برملا شود و با چنین موجی از محکومیت مواجه شود.

اما به نظر من حتی اگر این حساب را هم کرده بود، باز هم با کم و بیشی اختلاف در جزییات و تاکتیک باز دست به این کار می‌زد، چون بجز این هیج راه و چاره‌یی برای خروج از این وضعیت ندارد. به عبارت دیگر رژیم دینامیسم این اقدامات دیوانه‌وارش را نه از قدرت بلکه از ضعف مفرط و از شدت بحرانهایش می‌گیرد.

س: پس چرا در عین حال ظریف و سایر مهره‌های سیاسی رژیم این اقدام را محکوم می‌کنند و آن را توطئة دشمنان قلمداد می‌کنند؟ ایا به این ترتیب بخشی از آثار و نتایجی که از این اقدام مثلاً برای قدرت‌نمایی، مد نظر رژیم بوده، خنثی نمی‌شود؟


ج:‌ این سؤال کاملاً بجاست، چون اگر قصد رژیم قدرت‌نمایی است، دیگر نباید با حرفهای امثال ظریف با دست خودش آن را خنثی و باطل کند، چون نیروهایش از این حرفها که پیام قدرت نمی‌گیرند، اما در این مورد هم باز این شدت ضعف و بحران‌زدگی است که رژیم را ناچار از چنین موضعگیریهای ضد و نقیضی می‌کند.

البته لابد در درون خود رژیم و در محافل خودشان آن را به حساب زرنگی و سیاست دانی خامنه‌ای می‌‌گذارند که از یک طرف حمله کنند و در اطراف آن هلهله و دف و کف بزنند و از طرف دیگر ظریف با لودگی بگوید این توطئه دشمنان علیه ماست.

اگر یادتان باشد همین ظریف چندی پیش در مصاحبه با سرویس جهانی بی‌بی سی در جواب خبرنگار که چرا می‌خواستید در ویلپنت و در اجتماع اپوزیسیون بمب‌گذاری کنید، جوابش این بود که مگر ما دیوانه‌ایم در شرایطی که رئیس جمهورمان در اروپاست، در خاک اروپا بمبگذاری کنیم؟!

البته خبرنگار بی‌بی‌سی تنها با حیرت به این همه شیادی نگاه کرد و چیزی نگفت ولی اگر می‌خواست جواب بدهد‌باید می‌گفت بله دیوانه نیستید، بلکه به شدت درمانده و دربرابر نیروی اپوزیسیون مجاهدین خلق بی‌نهایت وحشتزده هستید که دست به چنین کارهای دیوانه‌واری می‌زیند.

منافع کلان


یک علت این که رژیم به چنین شیوه‌های سخیفی متوسل می‌شود، مثلاً دکتر کاظم را ترور می‌کند و می‌گوید این تصفیة درون گروهی مجاهدین بوده، در عراق بمبگذاری می‌کند و می‌گوید کار خود آمریکاست، به داعش کمک می‌کرد و آن را به کشورهای دیگر نسبت می‌داد و هزاران توطئه و جنایت دیگر از این قبیل به خاطر آن بود که سیاست ننگین مماشات حاکم بود و به خاطر منافع کلانی که از طریق رژیم نصیبش می‌شد

بر جنایتهای رژیم و حتی به روی کشتن اتباع خودش هم چشم می‌بست، اما اکنون سیاست مماشات دیگر حاکم نیست و رژیم ناچار است دیر یا زود نه تنها بهای این اقداماتش را بپردازد، بلکه بهای جنایتهای قبلی‌اش را هم بپردازد. بخصوص که جهان به این درک رسیده که تنها زبانی که این رژیم می‌شناسد،‌ زبان زور است.

س: واکنشهای بین‌المللی را در این رابطه چگونه ارزیابی می‌کنید؟‌


ج:‌ متأسفانه واکنش جامعة بین‌المللی تا به حال متناسب اقدامات رژیم نبوده است. شاید هم تعمدی در کار بوده تا همة کسانی که فکر می‌کردند این رژیم با زبان منطق به راه خواهد آمد هم به این نتیجه برسند که با این رژیم دیپلوماسی جواب ندارد و رژیم از آن تنها علامت ضعف می‌گیرد و برشدت اقدامات خود می‌افزاید.دو روی سکه سیاه ولایت فقیه

با موضعگیریهای دیروز و امروز مقامهای آمریکا و بخصوص بعضی مقامهای اروپایی به نظر می‌رسد که غربیها این درس را فرا گرفته باشند. کمااینکه روزنامة وال استریت در سرمقالة دیروز خود نوشت: استراتژی رژیم ایران این است که اروپا و ژاپن را با تهدید کشتیرانی حیاتی از تنگه هرمز و بالا بردن قیمت نفت مرعوب کند.

در صورتیکه بدنبال این حملات اروپا در مقابل فشار نظامی ایران کمر خم کند، بدترین پیام ممکن را خواهد فرستاد. وال استریت سپس به بازی دوگانه و شیادانة رژیم اشاره کرده وافزوده بود: «(این رژیم) بطور معمول، قبل از آنکه سیاست خارجی‌شان که توسط رهبر سپاه پاسداران قاسم سلیمانی اجرا می‌شود را برای ضربه نظامی و مکرر به دشمنان تا زمانیکه آنها سر خم کنند اجرا کنند، وزیرخارجه محمدجواد ظریف را بعنوان چهرة منطق شیرین به مقابل جهان میفرستند...».

منظورش این است که وزیر خارجة واقعی رژیم که خط خامنه‌ای را پیش می‌برد قاسم سلیمانی است با همین حملات تروریستی، و ظریف با لودگیهایش تنها دکور و ویترین خارجی این رژیم است. این درکی است که اروپا و ژاپن و هر کشوری که تا به حال با این رژیم سر و کار داشته، یا به آن رسیده یا خواهد رسید و اقدامات رژیم این پروسه، پروسة اجماع علیه رژیم را تسریع می‌کند.

مطالب مرتبط

واکنش ترس آلود رژیم در مورد پیامدهای خرابکاری در نفت کشها

موضعگیریهای بین‌المللی در محکومیت حمله به دو نفتکش /لیندزی گراهام: دولت ترامپ به کنگره بیاید تا فشار تحریم‌ها علیه رژیم ایران را بالا ببریم

لطفا به اشتراک بگذارید: