تشدید تنش در منطقه و تشدید انزوا و محکومیت رژیم_قیام ایران

تشدید انزوا و محکومیت حکومت آخوندی و تشدید تنش در منطقه

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

خبر و نظر


مایک پمپئو طی مصاحبه‌یی گفت که ما طیف گسترده‌یی از گزینه‌ها، شامل گزینة نظامی را در برابر رژیم ایران و اقداماتی که انجام می‌دهد، مد نظر داریم. وزیر خارجة آمریکا که روز گذشته با شبکة تلویزیونی سی.بی.اس آمریکا گفتگو می‌کرد در پاسخ به سؤالی در مورد حملات رژیم به نفتکشها و شلیک موشک به سوی یک پهپاد شناسایی آمریکا گفت: شما این را باید در زمینه یی از رفتار ۴۰ ساله این رژیم ببینید.تشدید تنش در منطقه و تشدید انزوا و محکومیت حکومت آخوندی

اینها همخوان است با رفتار قبلی آنها وقتی آنها در برجام بودند، برنامه موشکی خود را توسعه دادند ما [یعنی دولت قبلی] تحریمها را لغو کردیم و آنها ملوانهای آمریکا را گروگان گرفتند. این رژیمی است که مشکلات زیادی در سراسر جهان ایجاد کرده است. در ۴۰ روز اخیر و نه فقط دو روز گذشته، ما شماری از فعالیتهای این رژیم را دیده ایم که ۴ نفتکش را مورد حمله قرار دادند و از این طریق نورمهای بین المللی را به چالش گرفتند.

آمریکا در مقابل، طیف کاملی از گزینه ها را در نظر می گیرد و ما مطمئن هستیم که می توانیم مجموعه یی از اقدامات را انجام دهیم که بتوانیم بازدارندگی ایجاد کنیم. وی تایید کرد که این گزینه‌ها شامل اقدام نظامی هم می‌شود. پمپئو در مورد این که رژیم گفته است که می‌خواهد تولید سوخت اتمی خود را افزایش دهد، گفت: این که رژیم ایران گفته است در عرض چند روز می توانند برنامه اتمی شان را سرعت بدهند این به وضوح نشان می دهد که برجام تا کجا پر از خطا و نقیصه بوده است.

وی افزود: «اگر آنها ظرفیت بیشتر و امکانات بیشتری داشتند و دسترسی به فلزات و مصالح و مواد اتمی قابل انشقاق داشته باشند و ما تحریمها را لغو کنیم برنامه اتمی آنها خطر بیشتری برای آمریکا خواهد داشت. بنابراین ماموریت ما روشن است؛ پول و امکانات و ظرفیت برای ساختن برنامه (تسلیحات) اتمی را از آنها سلب کنید و آماده باشید که همه ریسکها را برای جلوگیری از تحقق این خواست رژیم ایران بپذیرید».

قاطعیتتشدید تنش در منطقه و تشدید انزوا و محکومیت حکومت آخوندی


در همین حال، برخی سناتورهای ارشد آمریکایی از سیاست قاطعیت دولت ترامپ در رابطه با رژیم حمایت کردند. سناتور لیندزی گراهام کاندیدای سابق ریاست جمهوری سردمداران رژیم را جانوران زخم خورده‌یی توصیف کرد که در کرنر قرار گرفته‌اند. او که با شبکة تلویزیون فاکس نیوز مصاحبه می‌کرد، خامنه‌ای را یک نازی [از نازیهای] مذهبی نامید و گفت این رژیم تلاش کرده اسلام را به قالب افراطی خودش درآورد.

سناتور گراهام ضمن بیان این که مردم ایران دشمن نیستند. اما این حکومت مذهبی، دشمن است، از سیاست تحریم دفاع کرد و گفت: اگر کسی میخواهد گلوی شما را پاره کند، یک چاقو دستش ندهید؛‌ اما ۱۵۰میلیارد دلاری که اوباما در رابطه با برجام به ملاها داد برای ساختن ماشین جنگی این رژیم بکار گرفته شد اما ترامپ از این توافق خارج شد و تحریمها را علیه ایران اعمال کرد، تحریمهایی که دارد آسیب می رسانند.

سناتور تام کاتن حمله به کشتی‌های تجاری، پاسخ نظامی به رژیم ایران را مشروع می‌کند- تام کاتن که روز یکشنبه ۲۶ خرداد در گفتگو با شبکه خبری سی بی اس، سخن می‌گفت ضمن مقایسه حملات اخیر به دو تانکر در دریای عمان با «جنگ نفتکش ها» در اواخر جنگ ایران و عراق گفت، حمله جمهوری اسلامی ایران به کشتی های تجاری در منطقه، پاسخ نظامی به آن را مشروع می کند

پاسخ قاطعتشدید تنش در منطقه و تشدید انزوا و محکومیت حکومت آخوندی


عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، گفت حمله خلیج عمان یک اقدام تروریستی است و مستلزم پاسخی قاطع است. الزیانی که اظهاراتش در روزنامه المدینه عربستان (۲۶خرداد) درج شده حمله به دو نفتکش در خلیج عمان محکوم کرد و آنرا اقدامی تروریستی تنش آفرین و خطرناک و تعدی به کلیه قوانین و عرفهای بین المللی توصیف کرد. وی همچنین این اقدام را تهدیدی مستقیم برای آزادی کشتیرانی و تأمین سوخت در جهان دانست».

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری رویترز، توبیاس ال وود، معاون وزیر دفاع انگلستان، روز یک شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی در رابطه با حملات اخیر به نفت کش ها در دریای عمان به رژیم هشدار داد و گفت: رژیم ایران باید بداند که بریتانیا مصمم به حمایت از دارایی های خود در منطقه است.

رویترز خاطرنشان می‌کند که این اظهارات همزمان است با خبری که ساندی تایمز در مورد اعزام نیروهای انگلیسی به منطقه برای حفاظت از کشتی های آن کشور داده است. ساندی تایمز (۲۶خرداد) نوشت در پی حملات اخیر به دو نفتکش در دریای عمان، بریتانیا در حال اعزام ۱۰۰ تن از تفنگداران ویژه دریایی خود به منطقه خلیج فارس است. این نیروها برای حفاظت از کشتی های انگلیسی، از پایگاهی جدید در بحرین به گشت زنی در منطقه خواهند پرداخت.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، آنچه که در این گزارش برجسته بود و به چشم می‌خورد تشدید تنش است که خود را هم در روی زمین و دریا به صورت ورود یک گروه از نظامیان انگلیسی به منطقه علاوه بر افزایش باز هم نیروهای امریکایی و هم در صحنة سیاسی به صورت موضعگیریهای تندتر مقامات و سیاستمداران نشان می‌دهد. سؤال این است که قضایا به چه سمت پیش می‌رود؟ و در این میان رژیم چه مسیری را دارد طی می‌کند؟

س: با توجه به خبرهای ضد و نقیض اول اجازه بدین این موضوع رو مورد بحث و دقت بیشتر قرار بدیم که آیا واقعاً‌ اوضاع به سمت تشدید تنش پیش می‌رود یا این ظاهر و رویة قضایاست؟


ج: بله حق با شماست چرا که علائمی هم وجود دارد که در پشت پرده مذاکراتی این‌جا و آنجا در جریان است و در جریان آمدن نخست‌وزیر ژاپن گفته شد که این یکی از حلقات زنجیرة تماسهایی است که در پشت پرده با واسطه‌گری سوییس و عمان در کار بوده است. همچنین طی دیروز و امروز علائمی وجود دارد از این که رژیم به طور مخفیانه FATF را پذیرفته است.تشدید تنش در منطقه و تشدید انزوا و محکومیت حکومت آخوندی

علاوه بر اینها روحانی در یکی از سخنرانیهای اخیر خود می‌گفت ما آنها را مجبور می‌کنیم که پای مذاکره و پای حق بیایند. بله، اینها هست ولی علائم تشدید تنش و تشنج خیلی بیشتر است و در همین گزارش هم به بخشی از آنها اشاره شده بود. ولی این تحولات تا آنجا که به آمریکا برمی‌گردد، فعلاً سیاسی است و امریکا در جهت منزوی کردن بیش از پیش رژیم و ایجاد و تقویت یک اجماع منطقه‌یی و بین المللی حرکت می‌کند.

در گام اول می‌توان دید که انگلستان بیش از پیش با آمریکا در این زمینه همسو شده، علاوه بر موضعگیری سیاسی و این که وزیر خارجة‌ انگلیس تأیید کرد که حمله به نفتکشها کار رژیم بوده و رژیم را محکوم کرد، یک گروه از تفنگداران ویژة خود را نیز به منطقة خلیج فارس اعزام می‌کند. شکل‌گیری و تقویت این اجماع را اغلب کارشناسان رژیم هم تأیید می‌کنند و به رژیم در این باره هشدار می‌دهند.

مثلا یکی از کارشناسان سیاسی رژیم به نام مطهرنیا امروز نوشته است:‌«آمریکا می‌خواهد سبد اتهامات علیه ایران افزایش یابد و در مرحله بعدی در سازمان ملل و شورای امنیت روی این سبد اتهام کار شود. اگر احیانا همپیمانان ایالات متحده آمریکا به خصوص اروپا همراهی کنند زمینه‌های مشروعیت بخشی برخورد نظامی با تهران را در افکار عمومی ملت آمریکا و دیگر کشور‌ها به وجود می آورند.

نقش ایران


اکنون گام‌های این مرحله یک به یک در حال ظهور است. انگلیس با آمریکا همراه شده است، آلمان و فرانسه ابتدا به صورت مشروط و تا حدودی تردید آمیز به نقش ایران در این موضوع می‌نگرند، اما آرام آرام خود را به مواضع آمریکا و انگلیس نزدیک می‌کنند.تشدید تنش در منطقه و تشدید انزوا و محکومیت حکومت آخوندی

در مورد اخیر رییس سازمان ملل متحد وارد قضایا شده و موضع گیری کرده است و اینکه می خواهند پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرند. با نگاه به این رشته وقایع در خواهیم یافت که یک رویداد گفتاری علیه تهران در حال شکل گیری است. آمریکا با صبوری و متانت سعی می‌کند وارد درگیری در وضعیت فعلی نشود و تنها اتفاقات رخ داده را به عنوان موارد اتهامی علیه تهران در مجامع حقوقی افکار عمومی مطرح نماید.»

یک کارشناس دیگر رژیم به نام جلیلوند نیز در تاریخ ۲۵خرداد با تاکید بر اینکه آمریکا در حال ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران است، اظهار کرد: «استراتژی آمریکا این است که ایران را در یک موقعیت آچمز قرار دهد. از سوی دیگر خودش را در موقعیتی قرار دهد که حق با اوست و هر اقدامی که بخواهد می‌تواند انجام دهد.»

این اجماع‌سازی جهانی چیزی است که خود آمریکا هم آن را پنهان نمی‌کند؛‌ پاتریک شاناهان، کفیل وزارت دفاع آمریکا گفته است تمرکز او، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی، ایجاد "اجماع جهانی" علیه رژیم ایران است.

س: شما می‌گویید که تحولات در جهت تشدید انزوای رژیم و شکل گیری و تقویت یک اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی پیش می‌رود، در حالی که تلویزیون رژیم دیشب، در ابتدای بخش اصلی خبر خود گزارشی تحت عنوان «نگاه به شرق» پخش کرد و از گسترش روابط تجاری با روسیه صحبت کرد.


ج: بله، این نگاه به شرق یک طبل میان‌تهی است که ممکن است سر و صدایش زیاد باشد، ولی در نهایت هیچ عایدی برای رژیم نخواهد داشت. زیرا طرف حسابهای اصلی این باصطلاح استراتژی نگاه به شرق که روسیه و چین باشند،‌ هرگز حاضر نیستند خودشان را به خاطر رژیم با آمریکا طرف کنند. تا آنجا با رژیم راه می‌آیند که منافع خودشان تأمین کنند یا با برگ رژیم در برابر آمریکا بازی می‌کنند.تشدید تنش در منطقه و تشدید انزوا و محکومیت حکومت آخوندی

چون خود روسیه مشکلات جدی اقتصادی دارد و خودش به میزان زیادی تحت تحریم است و تلاش می‌کند که خودش را از این وضعیت نجات دهد. حتی در زمینة اقتصادی، تلویزیون رژیم در همان اخبار شب گذشته ضمن ادعای این که مبادلات تجاری با روسیه قرار است ۳برابر بشود و دم زدن مسخره از توسعة گردشگری با روسیه از طریق قایقهای تفریحی در دریای خزر، اما در انتها ناچار اعتراف کرد ک مبادلات بانکی از موضوعات مشکل است.

یعنی اگر همة قراردادهای روی کاغذ آنجا که بخواهد پا به مرحلة اجرا بگذارد با عامل تحریمهای بانکی مواجه می‌شود. چند روز پیش روحانی برای شرکت در اجلاس شانگهای به چین و تعدادی از کشورهای آسیای میانه رفت و آنجا خیلی التماس و درخواست کرد که رژیم را که تنها عضو ناظر پیمان شانگهای است به عضویت دائم بپذیرند، اما برای پانزدهمین بار به علت مخالفت چین و روسیه باز هم توفیقی به دست نیاورد و دست از پا درازتر برگشت.

در زمینة سیاسی و نظامی هم پوتین چندی پیش صراحتاً خطاب به رژیم و در پاسخ به توقعات رژیم گفت که روسیه نمی‌خواهد نقش آتش نشان و نجات دهنده بازی کند. فردا هم قرار است شمخانی به مسکو برود، این در حالی است که گزارشها حاکی از آن است که روسیه زیر پای رژیم را در سوریه خالی کرده است و علاوه بر آن می‌دانیم که حملات متعدد هوایی اسراییل به نیروها و مراکز رژیم در سوریه با موافقت و چراغ سبز روسیه صورت می‌گیرد.

مهره‌ها و رسانه‌های رژیم هم همواره آه و ناله می‌کنند. به این ترتیب رژیم هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی در سیاست نگاه به شرق خود هم در بن‌بست است

س: شما می‌گویید رژیم در بن‌بست است؛ در حالی که اقدامات تروریستی‌اش علیه کشتی‌های بی‌دفاع تجاری همخوانی ندارد و تحولات را علیه خودش سرعت و سمت می‌دهد. خب چرا این کارها را می‌کند؟


ج: از قضا این اقدامات دیوانه‌وارش هم ناشی از همین بن‌بست است. در حالی که ظاهراً خط و سیاست رژیم دفع‌الوقت و زمان خریدن است تا به گفتة خودش این دوران خطرناک و بحرانی طی شود، قاعدتاً باید به اقدامات آرام کننده دست بزند، در حالی که به عکس می‌بینیم به اقداماتی دست می‌زند که تنش را افزایش می‌دهد و تحولات را به زیان خودش سرعت و شتاب می‌دهد.

چون به شدت از ذوب شدن نیروهای نگهدارنده‌اش در این شرایط وحشت دارد. می‌خواهد با اقدامات و های و هوی قدرت‌نمایانه به آنها روحیه بدهد. چرا که به این نیروها در فضای انفجاری جامعه به شدت نیاز دارد. توده‌های محروم و گرسنه به آستانة انفجار رسیده اند و این را حتی امام جمعه‌ها و اعضای مجلس ارتجاع نیز مرتباً اعتراف می کنند و نسبت به آن هشدار می دهند.

برای کنترل این جامعة در حال انفجار به نیروهای سرکوبگر خود بیش از پیش نیاز دارد. پس بایستی از یک طرف دست آنها را در چپاول و سرکوب باز بگذارد، که این فضای جامعه را بیش از پیش سرشار از خشم و نفرت انفجاری می‌کند و از طرف دیگر با اقدامات تروریستی به آنها روحیه بدهد و این هم فضای سیاسی بین‌المللی را بیش از پیش علیه خودش سمت می دهد و به تحولات در جهت طرد و انزوایش شتاب می‌دهد.

مطالب مرتبط

تشدید تنشها درخلیج فارس_نگاهی به رسانه‌های جهان

روسیه و طرد رژیم از سوریه

لطفا به اشتراک بگذارید: