بحران بی‌راه حلی و سردرگمی رژیم_قیام ایران

سردرگمی و بحران بی‌راه حلی حکومت آخوندی

گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

خبر و نظربحران بی‌راه حلی و سردرگمی حکومت آخوندی


روحانی در سخنان روز چهارشنبه ۲۹خرداد خود در جلسة هیأت دولت با زبان معکوس به برخی از بحرانهای رژیم اشاره کرد و در همة‌ زمینه‌ها ادعای پیروزی با بهبود وضعیت کرد. وی از جمله دربارة بحران برجام، ضمن آن که طرف مقابل را متهم کرد به روح برجام را زیر علامت سؤال قرار داده

اما به طور ضد و نقیضی هم تهدید کرد که اگر خواسته‌های رژیم در زمینة برجام تأمین نشود، اقدامات بیشتری را در جهت خروج تدریجی از برجام را انجام خواهد داد و هم ملتمسانه گفت که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، رژیم هم به نقطة‌اول برمی‌گردد.

ما طبق قانون و در چارچوب مقررات عمل می‌کنیم و البته اگر اهداف ما تامین نشود . بعد از ۶۰ روز هم ما اقدامات جدیدی را انجام می‌دهیم که قبلا اعلام کرده ایم ما. مگر این که آنها برگردن به تعهدات خود عمل کنند، همه اقداماتی که در ۶۰ روز اول و یا احتمالا ۶۰ روز دوم انجام گرفته، به نقطه اول برمی گردد و مشکلی را ایجاد نمی‌کند».

کالاهای اساسی


روحانی در مورد تحریمها هم با ضد و نقیض گویی از یک طرف تحریمها را تحریم نیازمندیهای مردم جلوه داد و آن را جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی خواند و از طرف دیگر ادعا کرد که ذخایر کالا‌های اساسی کشور امروز از همیشه بحران بی‌راه حلی و سردرگمی حکومت آخوندیبیشتر است، و کالا‌های اساسی که امروز و طی سه ماهه گذشته در بندر موسوم به خمینی وجود دارد، نسبت به سال گذشته در همین مدت ۷۸ درصد افزایش داشته است و مردم هیچ نگرانی برای تامین کالا‌های اساسی نباید داشته باشند.

روحانی در عین حال به مشکل و تضاد رژیم در روابط بانکی اعتراف کرد و آن را به گردن باند رقیب انداخت که در مجمع تشخیص مصلحت در تصویب لوایح اف.ای.تی.اف. . و مشخصاً‌ دو لایحه پالرمو و سی.اف.تی سنگ‌اندازی می‌کند: «ما باید روابط بانکی را با دنیا توسعه دهیم، گفت: این روابط بدون تصویب دو لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به راه نمی‌افته، ما دچار مشکل می‌شویم.

ما به خاطر بحثهای جزیی و منافع بسیار ناچیز، منافع بسیار کلان رو از دست می‌دیم این معامله خسارت باره که شما ارزنی رو بگیرید و کوهی رو از دست بدید. ما داریم ارزن می‌گیرم و کوه بزرگ منافع ملی رو داریم از دست میدیم. فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شدند، مردم نگویند دولت ناکارآمد است؛ دولت کارآمد است».

شرایط تحریم


متقابلاً اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دولت روحانی را متهم می‌کنند که به ۱۱سؤالی که مجمع دربارة FATF مطرح کرده پاسخ نداده است. خبرگزاری سپاه پاسداران (۲۹خرداد) در مورد پیامدهای پیوستن به اف.ای.تی.اف نوشت: ما در شرایط تحریم، اقدام به دور زدن تحریمها می‌کنیم کاری که در ادبیات کنوانسیون پالرمو از آن تحت عنوان قاچاق و پولشویی یاد می‌شود.بحران بی‌راه حلی و سردرگمی حکومت آخوندی

در صورت پیوستن به پالرمو هویت واقعی بسیاری از افراد و شرکتهای دورزننده تحریم لو می‌رود و در این صورت نرخ ارز و گرانی کالاها بیشتر خواهد شد. در حالی که روحانی دیروز در رابطه با حفظ برجام به اروپا التماس می‌کرد. امروز مدیران کل وزارت خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام (فرانسه، آلمان و انگلستان) در بروکسل با همدیگر دیدار و گفتگو کردند.

بعد از این هماهنگی اولیه، برایان هوک، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران نیز روز ۲۷ ژوئن (پنج شنبه آینده) با مدیران کل سیاسی سه کشور اروپایی در پاریس دیدار می‌کند و ظاهراً بعد از این جلسه است که وزیران خارجه سه کشور به تهران سفر خواهند کرد.

روزنامة جوان وابسته به سپاه پاسداران در رابطه با پیام سفر سه وزیر خارجه به تهران نوشت:‌ « در ظاهر این سفر برای شرکت در کمیسیون مشترک برجام انجام خواهد شد، ولی شواهد و قرائن حاکی است که وزرای خارجه سه کشور این سفر را برای متقاعد کردن ایران به ماندن در برجام تدارک دیده‌اند؛ سناریویی که اگر عملی نشود، به گفته مرکل «ایران باید با تبعات آن روبه‌رو شود».

گفتگوی سیاسی


این گزارش و قسمتی از حرفهای دیروز روحانی رو شنیدیم؛ سؤال اینه که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، نقطه مختصات رژیم چیه؟ آیا همون طور که رژیم ادعا می‌کنه و دیروز هم تو حرفهای روحانی بود، رژیم در اوج مقبولیت بین‌المللیه و این دشمنانش هستند که منزوی و مطرودند؟

آیا رژیم راههایی برای دور زدن تحریمها پیدا کرده و اوضاعش از نظر اقتصادی رو به راهه؟ آیا طرف حسابهای بین‌المللی رژیم با بمب‌اندازیها و موشک پرانیهای رژیم جا زدن و در صدد گفتگو و امتیاز دادن براومدن؟ و اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با احمد گل‌افشار در میان می‌گذاریم.

س: اجازه بدین از صحبتهای دیروز روحانی شروع کنیم. روحانی حرفهای مختلفی زد و به قول معروف از هر دری سخن گفت، اما در مجموع چه پیامی رو می خواست برسونه.


ج: روحانی در واقع به نوعی به مهمترین بحرانهای رژیم اشاره کرد. و با زبان معکوس به تلویح یا گاهی هم تصریح به بحران‌زدگی و بی‌راه حلی رژیم اعتراف کرد. در مورد مبرم‌ترین مسألة روی میز رژیم که عبارت از مذاکره باشه، گفت «رفتن پای میز مذاکره معنایی جز تسلیم ندارد».بحران بی‌راه حلی و سردرگمی حکومت آخوندی

اما در عین حال گفت که آنها باید زمینة مذاکره رو فراهم کنند و اونم اینه که تحریمها رو بردارند. یعنی در واقع مذاکره رو تعلیق به محال کرد. و در عین حال بر خلاف این که می‌خواست وانمود کنه که تحریمها اثری نداشته، نشون داد که تحریمها چطور رژیم رو درمانده کرده و در عین حال به تضادها و جنگ و جدال رژیم دامن زده.

در مورد اقتصادی هم جز دروغ و دروغ درمانی و باید درمانی چیز دیگری در چنته نداشت و ادعا کرد که بهار امسال در زمینه‌های مختلف کشاورزی و صنعتی رشد داشته و در مورد سیلزده‌ها هم گفت که باید به مسائل اونها رسیدگی کنیم! در مورد پیامدهای لگدپرانیهای تروریستی در خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای همسایه، که با موج شدید اعتراض و محکومیت بین‌المللی مواجه شده،

روحانی با صنعت رایج وارونه‌گویی در رژیم، ضمن این ادعا که رژیم با همة توان ملوانها و خدمة کشتی های آسیب دیه را نجات داد و از آنها پذیرایی کرد، به تنفر بین‌المللی از این اقدامات اعتراف کرد و شکایت کرد «به جای اینکه از اقدام انسان دوستانه ما تجلیل و از ایران و میهمان ایران عذرخواهی کنند، یک بازی سیاسی و تبلیغاتی را در دنیا آغاز کردند».

کما این که در مورد مانور ابلهانه و خودزنی رژیم در اعلام گام به گام خروج از برجام هم گفت «به استثنای دو سه کشور کوچک که کار آمریکا را تایید می‌کنند، مقام و یا کشوری نیست که صبر، متانت و اخلاق ایران را منکر شود... همه معتقدند ایران صبر راهبردی و منطق و استدلال داشته و اقداماتش منطبق با مقررات بین المللی بوده.

اگر بخوام کوتاه کنم، حرفش رو به داخل دروغ درمانی و رو به خارج التماس و درخواست و مشخصاً به اروپاییها برای نجات برجام و کمک اونها به رژیم برای مقابله با تحریمها بود، چون واقعاً تحریمها داره رژیم رو خفه می‌کنه!

س: در مورد برجام به نظر می‌رسه که رژیم حرفش رو زده، به قول خودش گام اول رو برداشته و برای گام دوم هم اون طور که سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم می‌گفت طرح و برنامه داره و به نظر می‌رسه که مصمم هم هست.


ج: این چیزیه که رژیم سعی می‌کنه وانمود کنه، اما الان با اعلام باصطلاح گام دوم توسط سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم به نظر می‌رسه این شعری است که رژیم شروع کرده، اما در قافیه‌ش مانده. کمااین که در حرفهای سخنگوی کذایی هیچ نکتة جدیدی علاوه بر اونچه که روحانی در باصطلاح گام اول اعلام کرد،بحران بی‌راه حلی و سردرگمی حکومت آخوندی

چیزی نبود و تنها توپ توخالی بود که چنتة خالی رژیم رو نشون داد و به نظر می‌رسید که کمالوندی آمده بود که این پیام را بدهد که اگر شما خواستة ما را تامین کنید، ما از اقداماتی که در گام اول هم کرده‌این برمی‌گردیم، این حرفی بود که روحانی هم عیناً آن را در سخنرانی دیروز تکرار کرد

و گفت:‌ « چنانچه آن‌ها در این دوره به تعهدات خود عمل کنند، همه اقداماتی که در ۶۰ روز اول و یا احتمالا ۶۰ روز دوم انجام گرفته، به نقطه اول برمی گردد و مشکلی ایجاد نمی‌شود». به نظر من این پیام عاجزانه‌یی بود که روحانی می‌خواست برساند.

روحانی با زبانی که خوشایند طرف مقابل باشد، گفت: روح برجام روابط تجاری و بازشدن مسیر اقتصاد است. هدف برجام این بود که ایران بتواند به لحاظ روابط تجاری و اقتصادی در یک شرایط مناسب با دنیا تعامل داشته باشد». روحانی در مورد نگرانی غربیها از تقلبات رژیم در استفاده از برجام هم در نهایت ذلت گفت: « اگر برفرض چنین هدفی هم داشته باشند باز بهترین راه برای رسیدن به آن برجام است؛ برجام بهترین راه برای حراست از این مسئله بوده است».

س: در مورد حمله به کشتی‌ها و نفتکشها هم فعلاً رژیم جواب درخوری دریافت نکرده،‌ در سطح بین‌المللی هم بعضی کشورها بخصوص اروپاییها در این که رژیم عامل این حملات بوده یا نه؟ ابراز تردید می‌کنند،‌ آیا این برای رژیم یک پیروزی محسوب نمی‌شه؟


ج: ممکن است تا چندی پیش هنوز چنین ابراز تردیدهایی ابراز می‌شد، اما این تردیدها با اسناد و عکسها و فیلمهایی که آمریکا رو کرد، زایل شد یا دارد زایل می‌شود و جایش را ابراز یقین می‌گیرد. سفر احتمالی سه وزیر خارجه کشورهای تروئیکای اروپایی به تهران که گفته می‌شود ممکن است هفتة آینده باشد، به حکم منطق تعادل قوا، بایستی اتمام حجت با رژیم باشد. این را روزنامه‌ها و رسانه‌های خود رژیم اذعان می‌کنند.بحران بی‌راه حلی و سردرگمی حکومت آخوندی

مثلاً روزنامة جوان امروز به طور جالبی اول با این ادعا شروع می‌کنند که تفسیر این سفر آن است که اروپاییها ترسیده‌اند،‌ اما بعد اضافه می‌کند: « سفری که لحن سخنان دیروز آنگلا مرکل نشان می‌دهد رویکرد آن ترکیبی از تهدید و تلاش برای نگه داشتن تهران در برجام است. تغییر لحن مرکل از اصرار به ماندن در برجام به تهدید به «مواجه شدن با تبعات خروج» نشان می‌دهد اروپاییان ضرب‌الاجل تهران را جدی گرفته‌اند.

شواهد و قرائن حاکی است که وزرای خارجه سه کشور این سفر را برای متقاعد کردن ایران به ماندن در برجام تدارک دیده‌اند؛ سناریویی که اگر عملی نشود، به گفته مرکل «ایران باید با تبعات آن روبه‌رو شود». یکی از کارشناسان سیاسی رژیم به نام علی بیگدلی نیز دیروز نوشت: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که مسأله ایران را به یک موضوع جهانی تبدیل کنند. یک ائتلاف جهانی علیه ایران به‌وجود بیاورند که این ائتلاف می‌تواند افکار عمومی داخل آمریکا را به رضایت وادار کند...

هدف اصلی آمریکا از همه این اتفاقات، این است که ایران را در گوشه‌ای هم از جهت اقتصادی و هم از جهت سیاسی و نظامی تحت فشار قرار دهد و هدف اصلی حرکت به این سمت و سو است». بیگدلی با اشاره به مانور ابلهانة رژیم و اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی در روز سه شنبه هشدار داد:‌ «آیا ما در شرایطی هستیم که بخواهیم دست به غنی‌سازی‌ای بیش از سهمیه‌ای که برجام تعیین کرده یا تولید آب سنگین و چنین اقداماتی بزنیم؟ آیا فضای بین‌المللی و اتحادیه اروپا فشارهایشان را بر ما افزایش می دهند؟».

س: شما به تضاد و بحران درونی رژیم اشاره کردید، کانون این تضاد، الان چیه؟


ج: تضاد و جنگ و دعوا همیشه در رژیم هست، علت اصلی‌اش هم بحران اجتماعی و جنگ مردم ایران با این رژیم است. اما علتی که در حال حاضر در جنگ بین دو باند فعال است. موضوع FATF است. در حالی که دو روز دیگر به پایان اجلاس FATF بیشتر باقی نمانده،

بحران رژیم بر سر ضرب‌الاجل تن‌دادن به کنوانسیونهای پالرمو و سی اف تی، بالا گرفته و روحانی هم دیروز با تاکید بر اینکه باید روابط بانکی را با دنیا توسعه دهیم، گفت: این روابط بدون تصویب دو لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده، به راه نمی‌افتد و دچار مشکل می‌شویم.

روحانی با عصبانیت اضافه کرد: «فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد، مردم نگویند دولت ناکارآمد است؛ دولت کارآمد است؛ چرا که به موقع لوایح را تهیه و به مجلس فرستاده و مجلس هم همکاری کرده» اما لوایح در مجمع تشخیص گیر کرده است. اما مسأله این است که علاوه بر مشکل تبادلات بانکی که بدون امضای لوایح FATF امکان پذیر نیست رژیم اصلاً قادر نیست نفت خود را به فروش برساند.

زنگنه وزیر نفت رژیم آخوندی گفت: ما امروز هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم و شرایط امروز از زمان جنگ سخت‌تر است. در آن زمان ،می‌توانستیم نفت صادر کنیم ولی امروز هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم و در زمینه انتقال ارز هم با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. وی افزود: امروز نه‌تنها فروش نفت با سختی‌های بسیاری مواجه شده بلکه اگر نفتی را هم فروختیم، نمی توانیم پول آن را به‌راحتی وارد کشور کنیم.‌ اکنون برای خرید و فروش کالاهای دیگر نیز از جمله فرآورده‌های نفتی، با مشکل مواجه هستیم»

خب رژیم برای انحراف اذهان از این بحرانهای در هم تنیده، تنها یک راه دارد و آن هم در پیش گرفتن شیوة باجگیری با ادامه و تشدید حملات تروریستی نظیر آنچه که در روزهای اخیر در دریای عمان و اخیراً هم در عراق و بصره و موصل شاهد آن بودیم، اما این یک خودزنی مستأصلانه است که هر چه بیشتر انزوایش را مرگبارتر می‌کند و جامعة بین‌المللی را به اجماع می‌رساند که این رژیم تنها و تنها زبان قاطعیت می‌فهمد و بس!

مطالب مرتبط

بحران درونی رژیم در برزخ رد یا تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف

جنگ در بن‌بست بر سر FATF

لطفا به اشتراک بگذارید: