خیز برای سرکوب در عین ضعف و وحشت_قیام ایران

تلاش حاکمیت برای سرکوب در اوج ضعف و وحشت


گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

در یک ماه اخیر و همزمان با اوجگیری بحرانهای رژیم و بخصوص هراس رژیم از وضعیت انفجاری جامعه رژیم خیز جدیدی را در بستن بیش از پیش فضای اجتماعی برداشته که طبق معمول لبة تیز آن متوجه زنان میهنمان به بهانة حجاب و عفاف است. به موازات اینها سایر اشکال ارعاب مانند اعدام در ملأعام، شلاق زدن در ملأعام و شلیک به سوی کولبران و سوخت‌بران و سایر اقشار محروم نیز بالا گرفته است. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

خبر و نظر:خیز برای سرکوب در عین ضعف و وحشت


در نمایش جمعه‌های امروز در شهرهای مختلف یکی از محورهای سخنرانیها بحث عفاف و حجاب و تهاجم فرهنگی و ربط دادن آنها به توطئه‌های دشمنان و استکبار بود. عناوینی که رژیم طبق معمول آنها را دستاویز و بهانة سرکوب و ارعاب اجتماعی قرار می‌دهد.

محمد حسن جهان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد: حضرت آقا در رابطه با تهاجم فرهنگی چه‌ها فرمودند، شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، قتل‌عام فرهنگی، ناتوی فرهنگی، بی‌تفاوت از کنارش گذشتیم دشمن جولانگاه پیدا کرد. دشمن با نفوذ و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم خاکریز به خاکریز پیش آمد سنگر به سنگر آمد جلو سنگرهای فرماندهی را فتح کرد یعنی کجا؟

یعنی خانه‌های من و شما خیز جدید سرکوبگرانة رژیم از اواسط خرداد ماه شروع شد. رسانه‌های رژیم در ۱۵خرداد ماه از تجمع عوامل سرکوب غیر نظامی در رشت و آنچه که آن را اجتماع بزرگ آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌نامید، گزارش دادند.

عفاف و حجاب


آخوند فلاحتی امام جمعة خامنه‌ای در رشت با آنچه که آن را وضعیت نامطلوب عفاف و حجاب در سطح جامعه می‌نامید، خواستار برخورد جدی با هنجار شکنان شد و خط و نشان کشید که این افراد باید بدانند دیگر میدانی برای هنجار شکنی و هتاکیخیز برای سرکوب در عین ضعف و وحشت نخواهند داشت.

در همین اجتماع، سرکردة‌ نیروی انتظامی استان گیلان نیز بیلانی از برخورد با ۲۸ هزار و ۲۳۸ بانوی بد حجاب از ابتدای امسال تاکنون در این استان ارائه نمود و تصریح کرد: ۲ هزار و ۳۲۱ نفر از این افراد تعهد گرفته شده و برای ۶۴ نفر نیز پرونده قضائی تشکیل شده است.

طی روزهای گذشته این بسیج تبلیغاتی ادامه یافت و از جمله دستگاه تبلیغاتی رژیم دربارة برخورد یک خانم هموطن در خمام رشت که یک زن بسیجی را هل داده و به زمین انداخته بود، به الم شنگه و شانتاز پرداختند. فیلمی از برخورد یک فرد هنجارشکن با خانمی که به او درباره رفتار و پوشش نامناسبش سر یک مکان عمومی تذکر داده بود به یکی از تلخ ترین تصاویر پربازدید و بحث برانگیز این روزها در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده

علاوه بر این یک رانندة تاکسی که یک خانم مسافر را به دلیل عنوان آخوند ساختة بدحجابی، وسط اتوبان از خودرو پیاده کرده بود، دستمایة تبلیغات رژیم دربارة حجاب و بدحجابی شد. در روزهای گذشته نیز رفتار یک فرد هنجارشکن که با بی‌حجابی خود نسبت به تذکر یک راننده و انتشار مشخصات آن راننده در فضای مجازی نقد ها و ناراحتی بسیاری را برانگیخت این موضوع را در صدر بحثهای فرهنگی و اجتماعی کشاند.

تذکر و هشدار


اینها بهانه‌یی بود تا سردمداران و مهره‌های ریز و درشت رژیم از آخوند جلاد رئیسی سردژخیم قوة قضاییه تا دادستان کل و تا دادستان تهران و تا سرکردة نیروی سرکوبگر انتظامی و غیره یکی پس از دیگری به میدان بیایند از عوامل سرکوبگر رژیم خیز برای سرکوب در عین ضعف و وحشتتحت عنوان آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنند و برای مردم خط و نشان بکشند. یا برای رعایت قانون‌های من درآوردی به مردم تذکر و هشدار بدهند

اشتری فرمانده نیروی انتظامی: حمایت می‌کنیم از آمران به معروف و ناهیان از منکر و انشاالله همکاران ما در اقصی نقاط کشور حافظ ارزشها خواهند بود و با هر گونه جرایم مشهود و هنجارشکنی طبق قانون انشاالله برخورد خواهند کرد.
در ادامة این نمایش‌های مسخره، رژیم آن خانم جوان هموطن را همراه با ۳تن دیگر از همراهان او دستگیر و برای آنها پرونده تشکیل داد

و آن رانندة تاکسی اسنپ را هم که خانم مسافر را به طور توهین آمیزی از خودرو بیرون انداخته بود، در یک برنامة تلویزیونی مورد تمجید و تشویق قرار داد تا به قول خودشان به عوامل سرکوبگر که حکم آتش به اختیار نیز از جانب ولی فقیه ارتجاع دریافت کرده‌اند، خاطر جمعی بدهد که در برابر مردم خشمگین و معترض با انواع شیوه‌ها از آنها حمایت می‌کند.

گفتگوی سیاسی


در گزارشی که دیدیم به نظر می رسد که رژیم یک هجوم جدیدی را در رابط با سرکوب اجتماعی و ارعاب عمومی آغاز کرده. ویژگیهای این هجوم جدید چیست؟ و رژیم در شرایط و مختصاتی اقدام به این کار می کند؟ و این اقدامات چه پیامدهایی دارد؟ این ها سوالاتی است که در گفتگوی امروز با رضا هفت برادران به آنها می پردازیم:

س: آیا این خیز سرکوبگرانه رژیم در ادامه همان بگیرو ببند هایی است که همواره با افت و خیز همراه بوده یا یک پدیدة متفاوت است؟


ج: آنچه که به همة فعل و انفعالات و عملکردهای رژیم معنای متفاوت می دهد بستر و شرایط سیاسی اجتماعی جدیدی است که این فعل و انفعالات در آن انجام می شود. این بستر جدید به طور خلاصه عبارت است از بحران سرنگونی. که با چند مولفة مهم مشخص می شود. شرایط اجتماعی جدید پس از قیام دیماه ۹۶ که همچنان ادامه دارد.خیز برای سرکوب در عین ضعف و وحشت

لیست گذاری سپاه پاسداران، تحریمهای بی سابقه و هم جانبه و محروم شدن رژیم از درآمد نفتی، و خروج آمریکا از برجام و تبدیل برجام از یک روزنة امید به یک تلة جدید. البته هر یک از این عوامل چهارگانه که شمردیم خود متشکل از چند بحران است. که مجموعة اینها چنان شرایطی را فراهم کرده که رژیم برای خلاصی از آن دست و پا می زند اما مانند کسی که در باتلاق افتاده باشد هر دست و پا زدن او را بیشتر فرومی برد.

این هجوم جدید اساسا برای منکوب کردن و مرعوب کردن توده های به جان آمده مردم است که جانشان از گرانی، فشارهای اقتصادی، گرسنگی از یک طرف و مشاهدة فساد و غارتگری حاکمان عمامه دار و بی عمامه از طرف دیگر به لب رسیده است. رژیم برای مهار این جامعة متلاطم و در آستانة انفجار شیوه ها و ترفندهای شناخته شده یی دارد. طی دوران خمینی با محمل جنگ جامعه را مهار می کرد. اکنون هم تلاش می کند با عمده کردن تهدید و حمله خارجی چنان فضایی بوجود بیاورد

اما در این زمینه دستش رو شده و شاهد آن شعاری است که جنبه عام پیدا کرده و مردم می گویند دشمن ما همین جاست. اخیرا هم بازنشستگان آگاه شعار می دادند »جنگ افروزی را رها کن فکری به حال ما کن» ترفند دائمی دیگر رژیم سرکوب و ارعاب به بهانة آخوند ساختة بد حجابی است. که با دجالگری خود آنرا هم به غرب و استکبار و توطئه های دشمن تحت عنوان «نفوذ فرهنگی» نسبت می دهند و یا با دجالگریهای اسلام پناهانه می کوشند آنرا مشروع جلوه دهند.

س: ویژگیهای این خیز و بسیج تبلیغاتی حول آن چیست؟


ج: اولین ویژگی این خیز جدید رژیم به رغم ظاهرش، کاملا تدافعی و از موضع ضعف و وحشت است. این وحشت و احتیاط را در اظهارات مهره‌هایی که دستور سرکوب می دهند هم می توان مشاهده کرد. مثلا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت روحانی با التماس درخواست گفت «من خواهشم از همة مردم عزیزمان این است که ما یک کشور اسلامی هستیم مقررات و قوانینی داریم، احترام به مجریان قانون و ضابطین قانون نشانة شخصیت رشد و تعالی رفتار جمعی ماست».خیز برای سرکوب در عین ضعف و وحشت

از اظهارات وی به خوبی پیداست که رژیم با واکنش و مقاومت همة مردم و همة مردان و زنان اعم از با حجاب و بی حجاب مواجهه است و اکنون در جامعة ایران کمتر کسی است که نداند بند کردن رژیم به حجاب و بد حجابی سرپوش فساد و غارتگری سردمداران رژیم و محملی برای رعب و سرکوب است.

در صدها و هزاران نمونه برخوردی که هر روز در گوشه و کنار کشور بر سر این موضوع بین مردم و نیروهای سرکوبگر رخ می دهد مردم مهاجمند و به نیروها و عوامل رژیم می گویند اگر راست می گویید بروید جلوی آقازاده‌ها و دزدهای هزاران میلیاردی را بگیرید. و معمولا در این درگیریها حتی یک نفر هم پیدا نمی شود از عوامل و سرکوبگران رژیم که گاه مورد تهاجم و گوشمالی جوانان قرار می گیرند حمایت کند. این ویژگی مهمی است که تازگی دارد و در گذشته شاهد چنین رویدادهایی نبودیم.

و همین باعث شده که رژیم شیوه‌های خود را تغییر دهد. اولا حتی الامکان به تذکرهای لسانی اکتفا کند و ثانیا از برخورد در خیابان پرهیز کرده و با ارسال پیامک و احضار به مراکز سرکوبگر مخاطبان را مرعوب کند. که البته این شیوه نیز بردی ندارد مردم به احضارهابی اعتنایی می کنند و در یک مورد که چند روز قبل رخ داد کسانی که احضار شده بودند با تجمع در مقابل محل مربوط در تهران به اعتراض پرداختند.

س: با توجه به شرایط انفجاری جامعه که گفتید آیا رژیم احساس خطر نمی کند که همین اقدامات جرقة انفجار باشد.


ج: چرا به شدت هم احساس خطر می کند و می ترسد. چرا که به قول جهانگیری می داند جامعه مثل یک اتاق پر از گاز منتظر یک جرقه است. اما در این رابطه در یک موقعیت بن بست، در یک دوراهی مرگبار قرار دارد. اگر دست از این شیوه‌های ارعاب و سرکوب بردارد مقاومت های اجتماعی به سرعت از اشکال مقاومت منفی به صورت فعال در می آید. یعنی مقابله با حجاب اجباری رژیم به مقابله با همة شعارها و خواسته های رژیم بالغ می شود.خیز برای سرکوب در عین ضعف و وحشت

یعنی شعارها سیاسی شده، محور آن از مطالبات جزیی و صنفی به مطالبات سیاسی و آزادی و دموکراسی می انجامد. مانند شعار مرگ بر دیکتاتور، شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه و امثالهم. در واقع سرکوبگری رژیم تحت عنوان مبارزه با بد حجابی اولین خاکریز حکومت آخوندی برای مقابله با مردم است. اما تناقض رژیم اینجاست که با این اقدامات خود مردم ناراضی را هرچه بیشتر به سمت مبارزات آزادیخواهانه و رادیکال سوق می دهد.

بنابراین سعی میکند با یک شیوه کجدار و مریز از یک طرف جامعه را مهار کند و از طرف دیگر به مزدوران و عوامل سرکوبگر خود نیز دهنه بزند. مثلا آخوند خاتمی تیغ کش خامنه‌ای ضمن فراخواندن نیروی انتظامی به شدت عمل به طور متناقضی گفت «دقت کنید که سوژه به دست مرتکبان منکر ندهید. برخورد باید قانونی باشد. حتی اگر مرتکب منکر تندی کرد مامور نظام با او مقابله نکند. بگذار قانون با او برخورد و مقابله کند».

بخصوص که آخوندها خوب می دانند که این بار مردم معترض و به جان آمده پشت گرم هستند به کانونهای شورشی که در ارتباط با سازمان رهبری کننده مقاومت در همه جا حضور دارند و به مثابه کاتالیزوری فعل و انفعالات اجتماعی را به جانب هر چه رادیکال تر شدن و سرنگونی نظام حاکم سمت می دهند. کما اینکه دادستان رژیم روز ۲۹ خرداد ضمن خط و نشان کشیدن برای ایجاد سانسور و سرکوب در فضای مجازی به مزدوران رژیم توصیه کرد کاری نکنند که «بهانه به دست مخالفین نظام» بدهند.

آخوند منتظری اعتراف کرد:« بر اساس آمارها، مردم از ادارات دولتی ما اعم از قضائی و غیرقضایی ناراضی هستند». این همان نقطه‌یی است که همة دیکتاتوریهای درحال سقوط به آن نقطه می رسند و آن این است که هرکاری می کنند وضعیت را علیه خود بیشتر تشدید و تحریک می کنند.

مطالب مرتبط

علت تشدید اقدامات سرکوبگرانه نظام ولایت فقیه

تیراندازی و ضرب ‌و شتم مردم معترض در ایرانشهر + فیلم

لطفا به اشتراک بگذارید: