سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ-ریشه‌ها و پیشینه رویارویی-قسمت دوم

۳۰خرداد سرآغاز مقاومت انقلابی سراسری


دربرابرسلطنت مطلقه ولایت فقیه


ریشه‌ها و پیشینه رویارویی-قسمت دوم

در دومین قسمت سریال سی خرداد نگاهی می‌کنیم به سی خرداد از نگاه مسعود رجوی و از نگاه هاشمی رفسنجانی و خمینی.
به تابستان سال ۱۳۵۸ رسیدیم. به وقایعی رسیدیم که با وقوع آنها، بوی فصل خزان انقلاب به مشام می‌رسید. آیا قهر و خشونتی که در صحنه‌ی سیاسی ایران به‌وجود آمد، اجتناب‌پذیر بود یا نه؟ همهٴ اتفاقات نشان دادند که آخوندها اهل منطق و کوتاه‌آمدن نیستند. مجاهدین چه می‌توانستند بکنند تا کار با خمینی به خشونت نکشد؟


حالا باید پرسید آیا آن فضای باز سیاسی، رؤیا بود؟ اگر بود، رؤیای چه بود؟ آیا هیچ ایرانی زیر۴۰سالی هست که نداند رؤیای آزادی چیست؟


دستکیرشدگان تظاهرات ۳۰خرداد حتی بدون احراز هویت تیرباران شدند.
الآن که در انتهای یک تاریخ ۴۰ساله هستیم، می‌توانیم مطمئن باشیم که تمام ایرانی‌های زیر۴۰سال، از اول عمرشان تا حالا فقط کابوس دیده‌اند! کابوس سرکوب و دیکتاتوری!


در شامگاه ۳۰خرداد۱۳۶۰آخرین تلاش مجاهدین برای احیای فضای مسالمت در عرصه‌ی سیاسی ایران، توسط خمینی نابود شد و کابوس دیکتاتوری، ایران گستر! و این، داستان زندگی دو سه نسل از جوانان ایران تا امروز است؛ یعنی در پایان یک تاریخ ۴۰ساله.




[caption id="attachment_12487" align="alignleft" width="300"] دستکیرشدگان تظاهرات ۳۰خرداد حتی بدون احراز هویت تیرباران شدند.[/caption]

خمینی دستگاه سرکوب و گسترش خفقان و حذف مخالفانش را از مدتها قبل از ۳۰خرداد، نظم داده و نیروهایش را توجیه کرده بود. به همین دلیل بود که همة


راههای مسالمت‌جویانه‌ی مجاهدین را با سرکوب و چماق و بگیر و ببند جواب می‌داد. تا قبل از سی خرداد۶۰، حدود ۱۰-۱۵ مجاهد را فقط در شهرهای مختلف شمال شهید کرده بودند.


برخی ازشهدای مجاهد خلق که در راهپیمائیهای اعتراضی علیه مرتجعین به‌دست مزدوران مسلح به‌شهادت رسیدند.
برای بهتر نشان‌دادن آن روزها ـ و روزهای بعد از آن ـ و آشنا شدن با مواضع مختلفی که از جانب مجاهدین و رژیم بیان شد، چند روایت‌ مختلف از آن روزها را مرور می‌کنیم:
مسعود رجوی: «چنان‌که خوب می‌دانید، ما دوران کار سیاسی و به‌اصطلاح فاز سیاسی را در


فاصله‌ی بین ۲۲بهمن ۱۳۵۷ تا ۳۰خرداد۱۳۶۰ طی کردیم. یعنی مضمون این کار سیاسی را که افشای حکومت آخوندی بود، با موفقیت پشت سر گذاشتیم. به همین دلیل رژیم که دیگر چاره‌ی دیگری نداشت و در میدان سیاسی از ما شکست خورده بود، نمی‌توانست به حرکت مسالمت‌آمیز، حتی به بازی مسالمت‌آمیز ادامه بدهد؛ ناگزیر در ۳۰خرداد با گلوله به جان‌ ما افتاد. قبل از آن هم می‌کرد، اما دیگر آن قدم آخرش بود».




[caption id="attachment_12482" align="alignleft" width="300"]سی خرداد، پاسخ به ضرورت تاریخ – قسمت دوم ریشه‌ها و سابقه‌ی درگیری برخی ازشهدای مجاهدخلق که در راهپیمائی های اعتراضی علیه مرتجعین بدست مزدوران مسلح به شهادت رسیدند.[/caption]

مطالب مرتبط:

سی خرداد سرآغاز مقاومت انقلابی سراسری

سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ-درجستجوی حقیقت-قسمت اول



لطفا به اشتراک بگذارید: