در خاطره روزها - ۱ تیر ۹۸

تشکیل پلیس ایران


[caption id="attachment_126396" align="alignleft" width="250"]تاسیس نیروی پلیس در ایران تاسیس نیروی پلیس در ایران[/caption]

۱ تیر« ۱۲۹۲خورشیدی»۲۲ ژوئن تاسیس نیروی پلیس در ایران


سرهنگ «وستداهل» تشکیل پلیس ایران را اعلام نمود. او یک افسر سوئدی بود که در زمان «احمد شاه» قاجار به دعوت ایران نظمیه را مانند پلیس سوئد سازمان داد. تا قبل از آن نظمیه یا قشون قزاق یا گزمه های محلی بود. اولین شهربانی ایران با هزار نفر تأسیس شد.





[caption id="attachment_126397" align="alignleft" width="250"]برکناری ژنرالهای کودتا برکناری ژنرالهای کودتا[/caption]

۱ تیر« ۱۳۳۱خورشیدی»۲۲ ژوئن برکناری ژنرالهای کودتا 


در چنین روزی در سال ۱۳۳۱ هجری شمسی روز شادی ایرانیان به خاطر پیروزی سیاسی در « سی ام تیر » و بازگرداندن دکتر مصدق به حکومت بود در همین روز دکتر مصدق دستور برکناری ژنرالهایی که دستور تیر اندازی به مردم را داده بودندرا داد.





[caption id="attachment_126398" align="alignleft" width="250"]ژنرال دوگل ژنرال دوگل[/caption]

۱ تیر-۲۲ ژوئن«۱۹۴۰ میلادی» دو شکست با فاصلة ۱۲۵سال


با تصرف پاریس توسط قوای هیتلر، دولت وقت فرانسه به شکست نظامی اعتراف کرد و نیروهای مقاومت فرانسه به رهبری «ژنرال دوگل» مبارزات خود را علیه نازیها آغاز کردند. ۱۲۵سال قبل از آن نیز در همین روز، فرانسه با شکست ناپلئون در «واترلو» تسلیم آلمان و انگلستان شد.





[caption id="attachment_126399" align="alignleft" width="250"]زادروز گرگور مندل زادروز گرگور مندل[/caption]

۱ تیر-۲۲ ژوئن«۱۸۲۲ میلادی» زادروز گرگور مندل


از«مندل» بعنوان پدر و بنیاد گذار علوم ژنتیک نام برده می شود. او بود که اصول وراثت را کشف کرد و قانون آن را نوشت که بعد از او راهش ادامه یافته و هنوز تلاش پژوهشگران برای تکامل این علوم ادامه دارد.





[caption id="attachment_126400" align="alignleft" width="250"]شکست مصریان از ناپلئون شکست مصریان از ناپلئون[/caption]

۱ تیر-۲۲ ژوئن«۱۷۹۷ میلادی» شکست مصریان از ناپلئون 


دراین روزمصریان در منطقه اهرام از ارتش فرانسه به فرماندهی ناپلئون شکست خوردند. با این شکست مصر به تصرف کامل ناپلئون درآمد. همراهان ناپلئون سپس موفق به اکتشافات باستانشناسی مهمی در مصر شدند و کلید خواندن خط مصریان باستان را به دست آوردند.











لطفا به اشتراک بگذارید: