تروریسم رژیم، رویکردها و پیامدها_قیام ایران

رویکردها و پیامدهای تروریسم حاکمیت آخوندی

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

در حالی که رژیم با هیاهوی تبلیغاتی بسیار مدعی پیروزی در صحنة سیاسی و در عرصة منطقه‌یی و بین‌المللی است، اما تحریمها مداوماً گسترش و تشدید پیدا می‌کنند و حلقة محاصرة سیاسی رژیم نیز با پیوستن کشورهای بیشتر به اجماع بین‌المللی علیه رژیم تنگتر و خفگی اقتصادی جدیتر می‌شود. در گزارشی که اکنون از نظرتان می‌گذرد. نگاهی شده به شرایط کنون و تحولات یکی دو روز اخیر.

خبر و نظر:


رئیس جمهور آمریکا (در تاریخ ۲۳ژوئن ـ دوم تیرماه) طی دو پیام توییتری بر خط خود مبنی بر وارد آوردن فشار حداکثری به رژیم تأکید کرد. ترامپ در توییت اول خود با اعلام این که «ما روز دوشنبه تحریم های مهم بیشتری علیه (رژیم) ایران به مورد اجرا می گذاریم، گوشزد کرد: «(رژیم) ایران نمی تواند تسلیحات اتمی تحت طرح وحشتناک اوباما داشته باشد آنها طی سالیان کوتاه درمسیر خود به سوی تسلیحات اتمی بودند و راستی آزمایی موجود قابل قبول نیست».تروریسم حاکمیت آخوندی رویکردها و پیامدها

رئیس جمهور آمریکا در پیام توییتری دیگری که به فاصلة چند ساعت بعد منتشر شد، گفت: «من هرگز از حمله علیه (رژیم) ایران آنچنان که به غلط افراد گزارش می کنند عقب نکشیدم. من فقط اینبار انجام آنرا متوقف کردم». از سوی دیگر رویترز گزارش داد: مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا روز شنبه گفت آمریکا فشار اقتصادی اش بر (رژیم) ایران را تشدید خواهد کرد تا تهران از خشونت دست بردارد.

پمپئو گفت وقتی تهران تصمیم بگیرد خشونت را کنار بگذارد و دیپلوماسی ما را با دیپلوماسی پاسخ دهد خوب می داند که چگونه با ما رابطه برقرار کند. وزارت خارجة آمریکا همین مواضع را طی یک بیانیة مطبوعاتی اعلام کرد و ضمن تکذیب ارسال پیام از سوی آمریکا توسط عمان گفت: «رهبران ایران می دانند که حقیقت چیز خطرناکی است. مهم است که برای ثبت تصحیح شود.

پرزیدنت ترامپ پیامی از طریق عمان که خواستار مذاکرات با ایران باشد نداده است. این رژیم بود که اخیراً این دیپلماسی تاریخی از طریق آبه نخست وزیر ژاپن را رد کرد و به نفتکش ژاپنی در خلیج عمان حمله کرد و هواپیمای آمریکایی را که برفراز حریم هوایی بین المللی عمل می کرد را سرنگون کرد.

کارزار فشار اقتصادی


زمانی که رژیم ایران تصمیم بگیرد از خشونت استفاده نکند و دیپلوماسی ما را با دیپلماسی جواب دهد می داند که چگونه با ما تماس بگیرد. تا آنزمان ایزوله کردن دیپلماتیک و کارزار فشار اقتصادی ما علیه این رژیم، تشدید خواهد شد.تروریسم حاکمیت آخوندی رویکردها و پیامدها

بیانیة مطبوعاتی وزارت خارجة امریکا ضمن تأکید این نکته که آمریکا پرسنل خود را از پایگاه هوایی بلد در عراق خارج نمی کند، خاطرنشان کرد:‌ «آمریکا از هر زمان دیگری نسبت به حمایت از متحدان و شرکایمان در این منطقه متعهد است. آمریکا از صلح و ثبات در خاورمیانه حمایت می کند.

در همین حال، برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران که در امارات به سر می‌برد، طی مصاحبه‌‌یی با نشریه نشنال اظهار داشت: مواضع نیرو های خود را در منطقه افزایش داده ایم و من اینجا برای تقویت همکاری با متحدانمان جهت اعمال بازدارندگی برابر حملات (رژیم) ایران، انزوای دیپلماتیک این کشور و جلب حمایت برای خنثی ساختن نمایش قدرت (رژیم) ایران حضور دارم.

هوک در ادامه این مصاحبه در مورد هماهنگی کشورش با امارات علیه رژیم گفت، این اقدامها شامل اشتراک اطلاعاتی و فعالیت در سازمان ملل متحد است. برایان هوک در ادامه افزود: ما همچنان همکاری با متحدان خود در منطقه در حوزه های متعددی از سیاست خارجی جدید علیه ایران را ادامه خواهیم داد».

سیاست اجماع سازی


هوک که در راستای سیاست اجماع سازی علیه رژیم اقدام به این سفر منطقه‌یی کرده گفت: من دیروز در عربستان سعودی بودم و اکنون در امارات هستم و بعد از آن به کویت، بحرین و عمان سفر خواهم کرد و پس از آن به پاریس خواهم رفت و با دولت های آلمان، انگلیس و فرانسه گفت وگو خواهم کرد.تروریسم حاکمیت آخوندی رویکردها و پیامدها

در همین حال تحلیلگران منطقه‌یی نیز بر تشدید فشارها بر رژیم و دادن پاسخ مناسب به تحریکات و جنگ‌افروزی رژیم تأکید می‌کنند. در همین رابطه مرکز تحقیقات ایرانی خلیج فارس(در عربستان) طی تحلیلی که توسط سایت متعلق به این مرکز منتشر شده، با رد نظر محافلی که برای اجتناب از جنگی جدید در منطقه خویشتنداری با رژیم را توصیه می‌کنند، نوشت: «منطقه عرصه جنگ افروزی و تنش شده و دیگر نیازی به نبرد تازه نیست.

اما این گروه مساله خطرناک تری را فراموش کرده و آن اینکه تداوم این خط مشی منجر به عملیات تروریستی بیشتر، افزایش تنش در منطقه و افزایش احتمال وقوع عملیات مشابهی خواهد شد. اینکه عامل احتمالی این حملات را متهم نکنیم معنایش این است که (رژیم) ایران با توجه به تهدیدهای آشکارش به جلوگیری از صدور نقت منطقه این طور مساله را تفسیر خواهد کرد که جهانیان قدرت مقابله با رفتار ستیزه جویانه اش و نام بردن از او به عنوان عامل حمله به کشتی ها در الفجیره را ندارند.

این امر باعث شد حمله ها تکرار شوند. اگر اقدامات واقعی در نظر گرفته نشود حملات مشابهی نیز در آینده نزدیک انجام خواهد شد. این مقاله در پایان می‌افزاید:‌ «مقابله با تروریسم و کشورها و گروه های سرکش مسئولیت جامعه بین المللی است که کوتاهی در آن می تواند گریبان همه دنیا را بگیرد».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش هم دیدیم، تحولات در رابطه با رژیم شتاب گرفته و رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد روز دوشنبه تحریمهای جدیدی علیه رژیم اعمال می‌کنه. بحث و گفتگو دربارة اقدام نظامی علیه رژیم هم بسیار زیاده.
اما این تحولات چه سمت و سویی داره؟

رژیم نسبت به روند تحولات ابراز رضایت می‌کنه و از راهگشایی به نفع خودش صحبت می‌کنه؟ این ادعای رژیم تا کجا واقعیت داره؟ برای پاسخ به این سوالات گفتگویی داریم با میثم ناهید.

س در این گزارش هم دیدیم که رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد روز دوشنبه تحریمهای جدیدی علیه رژیم اعمال میکنه. این تحریمها چه مواردی رو شامل میشه؟


ج: هنوز منبع معتبری موضوع تحریمها رو اعلام نکرده و به گفته مقامات آمریکا فردا مشخص میشه. اما مهمتر از کم و کیف تحریمهایی که فردا اعلام می‌شه، روشن می‌شه که سیاست آمریکا همچنان تشدید فشار بر رژیم از طریق تشدید تحریمهای اقتصادی است. تحریمهایی که تا همین نقطه رژیم رو به نقطه خفگی رسونده.تروریسم حاکمیت آخوندی رویکردها و پیامدها

خود روحانی بارها اعلام کرده در ۴۰سال گذشته هیچ‌گاه فشارها تا این اندازه علیه رژیم شدید نبوده. زنگنه وزیر نفتش هم گفت وضعیت کنونی ما بدتر از شرایط جنگ ۸ساله هست. چون دست‌کم اون موقع می‌تونستیم نفت بفروشیم و پولش رو هم دریافت کنیم اما الان نه می‌تونیم بفروشیم و نه اگر بفروشیم می‌تونیم پولش رو به دست بیاریم.

نگاهی به بودجه‌ سال ۹۸ رژیم هم به خوبی گویای این خفگی هست. رژیم در این بودجه روی فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز حساب کرده بود. علت هم این بود که فکر می‌کرد آمریکا معافیت چند کشور رو ادامه میده. اما آمریکا در اردیبهشت‌ماه تمام معافیت‌ها رو لغو کرد. تنها ۳ هفته بعد از لغو معافیتها خبرگزاریها، از جمله رویترز گزارش دادن که فروش نفت رژیم به زیر ۴۰۰هزار بشکه در روز رسیده.

گزارشهای بعدی هم حاکی بود که این میزان هم با شتاب به سمت صفر میل میکنه. تا جاییکه روحانی که تا قبلش می‌گفت ۷راه برای دور زدن تحریمها داریم و اگه یک راهش رو ببندن، ۶راه دیگه هنوز هست، در دیدار با گردانندگان رسانه‌های رژیم گفت وضعیت اونقدر خرابه که یک کشتی ما ۱۰روزه در آبها سرگردانه و برای پهلوگیری در بندر یک کشور کوچک، آمریکا مستمر با وزارت خارجه اون کشور در تماسه.

در یک کلام می‌گفت به نقطه خفگی رسیدیم. بعد از اون هم که تحریم فلزات و پتروشیمی هم اضافه شد. پس در این وضعیت وقتی دولت آمریکا اعلام می‌کنه تحریمهای گسترده دیگه‌ای هم در راهه، وضعیت خفگی رو برای رژیم خیلی جدی‌تر میکنه.

س: اینجا یک سوال پیش میاد. شاید یک تناقض. اجازه بدین صریح این تناقض رو بگم: شما از وضعیت خفگی و شرایطی صحبت می‌کنید که روندی پر شتابی رو داره طی می‌کنه. اما همین الان به مواضع سران و رسانه‌های رژیم که نگاه کنیم، از روند تحولات ابراز رضایت می‌کنن و می‌گن طی چند روز گذشته راهگشایی‌هایی برای رژیم شده!


ج: تمام ابراز رضایت و راهگشایی که رژیم ازش صحبت می‌کنه، عطف به یک موضوعه!‌ اونهم اینکه در منطقه لگدپرونی تروریستی کرده، یک پهباد غیر مسلح رو زده، اما در مقابل پاسخ نظامی دریافت نکرده! یعنی از این که آمریکا نزده و واکنش نظامی نشون نداده، این رو به حساب پیروزی می‌ذاره.

اما اینکه دولت آمریکا در این مورد دست به اقدام نزده، در رابطه با سمت و سوی شتابان تحولات علیه رژیم، چیزی رو کم نمی‌کنه. کما این که همون طور که دیدیم، امریکا جواب نظامی نداده، ولی تحریمها رو تشدید کرده. مشخصا روحانی چند بار گفته جنگ اصلی، جنگ اقتصادی هست و نه نظامی. تازه همین دیشب رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد من از اقدام نظامی عقب ننشستم و فقط یک مورد خاص رو متوقف کردم.

امروز جان بولتون هم روی همین موضوع انگشت گذاشت و نسبت به تبلیغات رژیم گفت: رژیم ایران نباید این مورد توقف اقدام نظامی رو عطف به ضعف ما تلقی کنه. دفعات بعد شرایط فرق خواهد کرد. اما جدای از این، در یک بررسی سیاسی و علمی، در یک حالت می‌تونیم بگیم که بله، ادعای رژیم درسته و روند شرایط به نفع رژیمه. اونهم در شرایطی که رژیم به هر ترتیبی تونسته باشه سیاست رسمی دولت آمریکا، یعنی سیاست فشار حداکثری رو منحرف کنه یا دست‌کم کند کنه. آیا الان چنین اتفاقی افتاده؟

س:‌ پس ابراز رضایت رژیم برای چیه؟


ج: اساسا مصرف داخلی. بهرحال سیاست فشار حداکثری، جدای از خفگی اقتصادی، یک تاثیر ویرانگر دیگه‌ش روی رژیم روحیه باختگی پاسداران و بسیجی‌ها هست. بی‌جهت نیست که خامنه‌ای در چند رشته سخنرانیش تاکید می‌کرد: نترسید، نگران نباشید، از دشمن وحشت نکنید... حتی گفت: مسئولین نترسند، نگران نباشند.

حتی قبلش روحانی خودش گفت نیمی از وزارش کابینه‌ش ناامید هستن. یعنی بریدن! برای همین رژیم برای روحیه دادن به همین نفراتش خودداری امریکا از حملة نظامی رو، در تبلیغاتش می‌خواد به حساب قدرت خودش بذاره.

س: با اینحال پس شاید بشه گفت هرچند رژیم توفیق اقتصادی پیدا نکرده، اما دست کم موفقیت سیاسی به دست آورده!


ج: شاخص موفقیت سیاسی چیه؟ اصلی‌ترین بحران سیاسی رژیم در بعد بین‌المللی مگه انزوای شدید نیست؟ در صورتی می‌شه گفت توفیق سیاسی که این انزوا ترک برداشته یا دست‌کم مقداری تعدیل شده باشه. شاخص‌هاش هم مادی هستن. آیا مثلا در اروپا شکافی به نفع رژیم ایجاد شده؟ یا برعکس الان انگلیس و آلمان موضع‌شون رو به سمت آمریکا علیه رژیم جهت دادن و حتی در رابطه با انفجار نفتکشها به روشنی گفتن کار رژیمه.تروریسم حاکمیت آخوندی رویکردها و پیامدها

فرانسه هم که جلوتر از همه گفته برجام ناقصه و محدویت اتمی باید همیشگی بشه، موضوع موشکی باید وارد توافق بشه، رژیم باید از دخالت منطقه‌ای دست برداره. یعنی ۳ شرط جدی از ۱۲ شرط آمریکا. سوال بعد: آیا رژیم تونسته طی این مدت که بحث از دستاورد می‌کنه، مثلا روسیه و چین رو رودرروی آمریکا به نفع خودش قرار بده؟

یا برعکس خودشون می‌گن روسها و چینی‌ها به ما از پشت خنجر زدن. پوتین که رسما گفت از دست ما کاری ساخته نیست، چین هم تماما به تحریمها گردن گذاشته. بنابراین خبری از توفیق سیاسی هم نیست. پس ابراز رضایت رژیم از چیه؟
تنها از اینکه لگدپرانی تروریستی کرده، اما پاسخ نظامی دریافت نکرده. پس این هیچ ربطی به توفیق سیاسی و اقتصادی نداره و برعکس روند تحولات در این زمینه‌ها با شتاب علیه رژیمه.

اما در مورد عدم پاسخ نظامی به اقدامات تروریستی رژیم، همان طور که در این گزارش هم دیدیم الان گروهی از تحلیلگران استدلال می‌کنند که اگر پاسخ مناسبی به رژیم داده نشه، رژیم به این نتیجه می‌رسه که دستش در ادامه کارهای تروریستی بازه. تاکید هم می‌کنن اون طرفهایی که مثل اروپاییها میگن بر اثر اقدام و حملة نظامی تنش در منطقه بالا می‌گیره و اوضاع از کنترل خارج میشه، دارن عملا آب به آسیاب تروریسم رژیم می‌ریزن.

تروریسم


چون آگاهانه یا ناآگاهانه در نظر نمی‌گیرن که اونچه که تنش در منطقه رو بالا خواهد برد، تروریسم این رژیمه. همون طور که طی ۲-۳ هفته گذشته دیدیم. این حرف رو هم مقاومت ایران سالهاست تاکید کرده. اینکه تنها راه در برابر این رژیم قاطعیت است. اگر در برابر این رژیم قاطعیت بکار بگیریم، واپس می‌تمرگه. اما اگر به بهانه تعامل یا هر بهانه دیگه شکافی در قاطعیت بذاریم، جلو میاد و به وحشی‌گری‌ خودش ادامه میده.تروریسم حاکمیت آخوندی رویکردها و پیامدها

اجازه بدین تنها چند نمونه از هشدارهای خانم مریم رجوی طی همین چند سال اخیر رو یادآوری کنم. هشدارهاییکه اون زمان در بستر سیاست مماشات بسیاری اونها رو به گوش نگرفتن، اما امروز بالاترین سطوح سیاسی در جهان و بنیادهای فکری به اون اذعان می‌کنن.

خانم رجوی روز ۳۱شهریور۹۵، درست زمانیکه دنیای مماشات با رژیم برجام رو امضا کرده بود، در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «این رژیم برغم اینکه ادعا می کند که قدرت دارد، بغایت شکننده و لرزان است، هرجا که جلوی آن قاطعیت بخرج داده شده وادار به عقب نشینی شده است، یک زبان را می فهمد که زبان زور است»

۲۲مهر۹۷: «آخوندها بارها گفته‌اند که پیروزی در ارعاب است. در نتیجه، تحمیل ‌سکوت به‌دولت‌های غرب یک دستاورد مهم برای آن‌هاست...آن‌ها با تروریسم می‌خواهند جهان را به‌سکوت و تسلیم بکشانند. پاسخ آن‌ها قاطعیت است. سیاست مسئولانه نسبت به‌صلح و امنیت جهان همین است».

قاطعیت


به طور مشخص هم فردای برجام خانم رجوی بر ضرورت قاطعیت و برچیدن کامل بساط غنی‌سازی توسط "فاشیسم مذهبی" را خاطرنشان و تأکید کرده بود که«ضرورت خلع ید از رژیم در سراسر خاورمیانه» باید «به‌عنوان یک اصل بنیادین در هرگونه توافقی وارد شود» و «توافقی که حقوق‌بشر مردم ایران را نادیده بگیرد، تنها مشوق سرکوب و اعدام‌های بی‌وقفه از جانب این رژیم و لگدمال کردن حقوق مردم ایران است».

این هم ناشی از شناختی هست که مقاومت ایران از این رژیم داره و همینطور تجربه رویارویی ۴۰ساله با اون. بنابراین کسانی که این روزها هم جهان رو از قاطعیت در برابر رژیم پرهیز میدن، اون هم به بهانه‌های مختلف، در اصل زمینه رو برای کشتار، تروریسم و بحرانهای بیشتر در منطقه آماده می‌کنن. اما حرف مقاومت ایران اینه که سیاست درست قاطعیت کامل در برابر این رژیم و اگر قاطعیت باشه، آخوندها واپس می‌تمرگن.

مطالب مرتبط

رودی جولیانی: زمان آنست که اروپا دادن پول نقد به رژیم برای حمایت از تروریسم را متوقف کند

دونالد ترامپ:‌ سخت‌ترین تحریم‌ها را بر اولین کشور حامی تروریسم در جهان اعمال کردم



لطفا به اشتراک بگذارید: