تحریمها، پیامدها و بازتابها_قیام ایران

پیامدها و بازتابهای تحریمهای آمریکا علیه نظام آخوندی

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

خبر و نظر


روز گذشته رئیس جمهور آمریکا طی سه پیام توییتری به نوعی اقدام خود در تحریم شخص خامنه‌ای و بالاترین مقامات رژیم را توضیح داد. ترامپ در اولین توییت خود گفت: «رهبری (رژیم) ایران کلماتی مانند عالی یا محبت را هیچگاه فهم نمی‌کند. متاسفانه تنها چیزی که آنها می فهمند زبان زور و قدرت است و آمریکا قویترین ارتش جهان را دارد.تحریمها پیامدها بازتابها

رئیس جمهور آمریکا در توییت دیگری نوشت: مردم شریف ایران بدون هیچ دلیلی در رنج هستند. رهبری (رژیم) تمام ثروت کشور را صرف ترور و کمتر صرف چیز دیگر می کند. آمریکا استفاده از بمبهای کنار جاده یی آی.ئی.دی و ئی.اف.پی را که ۲۰۰۰ آمریکایی را به کشتن داده و خیلی بیشتر را مجروح ساخته، فراموش نکرده است.

ترامپ در توییت سوم به واکنش رژیم اشاره کرده و می‌نویسد: «اطلاعیه بسیار جاهلانه و توهین آمیز ایران که امروز صادر شده تنها نشان می دهد که آنها درکی از واقعیت ندارند. هرگونه حمله یی توسط ایران به هر چیز آمریکایی با نیرویی بزرگ و چشمگیر مواجه خواهد شد. (این واکنش) در برخی زمینه ها چشمگیر و به معنی نابودی خواهد بود. دیگر جان کری و اوبامایی در کار نیستند.

از سوی دیگر سناتور تام کاتن طی مصاحبه‌یی در روز سه شنبه 4تیر ماه با شبکة تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا گفت: «این اولین بار طی ۴۰ سال گذشته است که ما طرح مشخصی برای مقابله با (رژیم) ایران داریم. سناتور کاتن با اشاره به مؤثر بودن تحریم های اخیر آمریکا علیه خامنه‌ای و دفتر او گفت: «چیزی که از (رژیم) ایران خواسته شده، چیز عجیبی نیست.

کشور عادی


به آنها گفته شده از تروریسم حمایت نکنند و به کشتی های غیرنظامی حمله نکنند. (رژیم) ایران باید رفتار یک کشور عادی را در پیش بگیرد و در غیر این صورت، فشارها از سوی آمریکا ادامه خواهد داشت. تام کاتن افزود:‌ «تحریم ها مشخصاً متوجه ولی فقیه (رژیم) ایران خواهد بود که قرار بوده فردی مذهبی باشد درحالی که بنابه گزارشات دارای سرمایه۲۰۰ میلیارد دلاری است که او را یکی از ثروتمندترین و طمع کارترین افراد جهان قرار داده است».تحریمها پیامدها بازتابها

در درون رژیم نیز پس از یک سکوت موقتی ناشی از بهت‌زدگی، سر تحلیلها دربارة اقدام امریکا در تحریم ولی فقیه نظام باز شده است. روزنامة حکومتی آرمان (۵تیر ماه) طی تحلیلی با عنوان «تحریم‌های جدید گذار از جنگ اقتصادی به سیاسی» به قلم مطهرنیا می‌نویسد: «تحریم‌های جدید آمریکا نه بر علیه رهبر نظام جمهوری اسلامی به تنهایی که بر علیه سازمان رهبری در ساختار قدرت جمهوری اسلامی ایران

و در حاشیه آن متوجه ورود به عرصه تحریم‌های دیپلماتیک ایران قرار گرفته است. آنچه که رهبری نظام جمهوری اسلامی خود تحت عنوان جنگ اقتصادی از آن یاد می‌کند اکنون در یک وضعیت فراگیرتر با توجه به شناسایی که آمریکایی‌ها از ساخت و بافت قدرت در ایران و ساختار و بافتار قدرت به‌دست آورده‌اند متوجه این مفاهیم است.».

مقالة مزبور در ادامه به حیطة فوق‌العاده گسترده قدرت ولی فقیه و نهادهای زیر دست آن اشاره کرده و می‌افزاید: «(تحریمها) مجموعه نهادها و سازمان‌هایی را در بر می‌گیرد که منطبق با قانون اساسی و اصول ۱۰۷ تا ۱۱۲ قانون اساسی تحت نظارت رهبری هستند که از صداوسیما تا نیروی انتظامی را دربر می‌گیرد

قوه مجریه


و شامل سپاه پاسداران، شورای نگهبان، قوه قضائیه نیروهای مسلح ۳ گانه جمهوری اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و سازمان بسیج مستضعفین می‌شود. دیگر ارکان موجود ارکان غیر حاکمیتی تحت اداره مستقیم رهبری است که به موجب قوانین مختلف مجلس ایجاد شده و بودجه آنها تحت نظر قوه مجریه است و با تصویب قوه مقننه تامین می‌شود، اما زیر نظر رهبری اداره می‌شوند.

از سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی شورای عالی فضای مجازی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این مجموعه قرار می‌گیرند. در کنار اینها نهادهای مستقلی وجود دارد که از قوه مجریه استقلال دارند و بودجه آنها سالانه به عنوان کمک به این سازمان‌های مستقل داده شده و تحت نظارت رهبری عمل می‌کنند.تحریمها پیامدها بازتابها

آستان قدس رضوی و دیگر آستان‌های مهم مانند شاهچراغ و بنیادهایی مانند بنیاد ۱۵ خرداد و بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سازمان اقتصادی کوثر تا کمیته امداد و موسسه کیهان، اطلاعات و همچنین نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها را می‌تواند در بر بگیرد.

از این جهت بنظر می‌رسد تحریم‌های جدید آمریکا در مرحله نخست Leadership یا سازمان رهبری را تحت هجوم جنگ اقتصادی خود قرار داده و سپس شخص رهبری را که بنا به گفته‌های ترامپ در ایجاد فضای تحریم تمام نزدیکان و وابستگان به شخص رهبری و بیت رهبری را دربر می‌گیرد. فلذا این جنگ پیچیده اقتصادی به یک جنگ پیچیده سیاسی در حال اتصال و تکمیل شدن است».

روزنامة حکومتی همدلی (۵تیرماه) نیز در حالی که تحریمها را از منظر آمریکا بازدارنده و اصولی می‌نامد، می‌افزاید:‌ «سیاست تحریم برای آمریکا سیاستی توام با موفقیت است. چون در این شرایط، تنها راه برای ایران این است که با روش‌هایی تحریم را دور بزند که باید گفت،‌ ارزان‌فروشی و خرید گران و همچنین همکاری با واسطه‌ها فاکتورهایی هستند که هر کدام به نوعی برای فضای اقتصادی ایران هزینه‌ساز هستند».

گفتگوی سیاسی


امروز خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع با قضاییه رژیم دیدار داشت و سخنرانی کرد. حرف خامنه‌ای چه بود؟ طرح تحول قضاییه دقیقا چیست؟ خامنه‌ای درباره وضعیت بین‌الملی رژیم چه گفت؟ اینها سوالاتی هست که با میثم ناهید مطرح می‌کنیم.

س: موضوع دیدار امروز خامنه‌ای چه بود؟


ج: طبق معمول هر ساله خامنه‌ای تحت عنوان هفته قوه قضاییه رژیم با جلادان قضاییه نظام دیدار داشت. اصلی‌ترین موضوعی که مطرح کرد طرح «تحول در قوه قضاییه» بود. که اساس صحبتش در این رابطه بود. همچنین به موضوع مذاکره با آمریکا هم اشاره کرد و دوباره اعتراف کرد که توان مذاکره نداریم.

س: گفتید طرح «تحول قوه قضاییه». این طرح چی هست؟


ج: به طور رسمی خیلی سر بسته تا الان اون رو مطرح کردن. وقتی خامنه‌ای رئیسی رو به عنوان رئیس قضاییه نظام معرفی کرد،‌ در حکمش از ضرورت این طرح اسم برد. اما توضیح زیادی نداد. تنها از این طرح با عنوان «احیا و استیفای حقوق تحریمها پیامدها بازتابهاعامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم» نام بردن.

همچنین خامنه‌ای روی چند نکته انگشت گذاشت که مهمترین اونها «ظرورت قاطعیت» و «حضور جوانان انقلابی» در قضاییه بود. اما امروز روشن بود که رئیسی این طرح رو دوباره پیش خامنه‌ای برده و خامنه‌ای هم بر ضرورت اقدام برای اجرایی شدن اون خیلی عجله نشون داد. از لابلای صحبتهای امروز خامنه‌ای می‌شد فهمید که موضوع این تحول در قضاییه رژیم چی هست.

و اینکه برای خامنه‌ای خیلی مهمه و براش عجله هم داره. تا جاییکه که تاکید می‌کرد: این طرح «باید بدون تأخیر شروع شود» و ضرورت «اجرای زمان‌بندی‌شده، شجاعانه و متکی بر روشهای مبتکرانه این برنامه». اما از مجموع حرفهای خامنه‌ای میشه فهمید محتوای این طرح «افزایش سرکوبه». همین امروز هم خامنه‌ای درباره قضاییه نظام از ضرورت «برخورداری از قاطعیت و اقتدار» صحبت کرد. این کلمات در فرهنگ رژیم یعنی سرکوب.

س: شما گفتید اجرای طرح تحول قضاییه برای خامنه‌ای مهمه و عجله داره، چرا این طرح رو سربسته مطرح می‌کنه و روشن نمی‌گه جزئیات طرح چیه؟


ج: دست‌بستگی داره. مشخصا در رابطه با همین سرکوب که اینقدر بهش نیاز داره.

س: چه دست بستگی‌ای؟


ج: دست بستگی به خاطر بن‌بست سرکوب. علت هم اینه که سرکوب ربط مستقیم داره با تعادل‌قوا و وضعیت رژیم در زمینة مولفه‌های قدرت. برای نمونه اگر به تاریخ ۴۰ساله این رژیم نگاه کنید، بیشترین سرکوب رو در دهه ۶۰ تونست انجام بده. اوجش هم قتل‌عام ۳۰هزار زندانی مجاهد و مبارز بود. چرا؟ چون خمینی بود.تحریمها پیامدها بازتابها

خمینی که در یک شرایط استثنایی تاریخی، موفق شده بود رهبری انقلاب ضدسلطنتی رو بدزده و با دجالگری قدرت سیاسی و مذهبی رو با هم در خودش جمع کنه. اما الان چی؟ وضعیت خامنه‌ای رو می‌بینیم. از نظر داخلی اوضاعش اونقدر خرابه که مجبوره در سخنرانیهاش به نیروهای رژیم مستمر هشدار بده که نترسید و وحشت نکنید.

از بعد بین‌الملل هم انزوای رژیم به جایی رسیده که شخص خامنه‌ای با تمام دستگاه بیتش تحریم می‌شن. حالا بنای رژیم در چنین وضعیتی بر روی یک جامعه انفجاری ساخته شده. همون که خامنه‌ای خودش می‌گفت بر روی گسلهای اجتماعی هستیم و اگر فعال بشن زلزله اجتماعی خواهد آمد.

خب در این شرایط خامنه‌ای برای مهار این گسلها نیاز شدید به سرکوب داره. اما تناقض دستگاه اینجاست که هر عمل سرکوبگرانه خودش می‌تونه جرقه‌ای به بشکه باروت خشم اجتماعی باشه و اون رو منفجر کنه. (نمونه دختری که در پارک دستگیر کردن و موج نفرت عمومی)

ظرفیت سرکوب


از طرفی ظرفیتهای سرکوب قبلی‌ش رو هم در رویارویی ۴۰ساله با مردم و مقاومت ایران از دست داده و در این زمینه بسیار ناتوان و فرسوده شده. چند وقت پیش خبرگزاری مهر آخوندی گفت: مجاهدین از هر فرصتی برای فضاسازی و آشوب اجتماعی علیه نظام استفاده می‌کنند.بنابراین مجبوره بندبازی کنه. از یک طرف به طور واضح نگه طرح تحول در قضاییه یعنی چی؟

از طرف دیگر روی قاطعیت و راه‌اندازی سریع این طرح تاکید می‌کنه. درست همون کاری که در زمینه تروریسم میکنه. لگدپرونی تروریستی می‌کنه و نفتکش منفجر می‌کنه، اما بلافاصله میگه من نبودم و معلوم نیست کی بوده. برای همین صحبتهای امروزش هم نشون دهنده نقطه رژیم و شخص خامنه‌ای در تعادل‌قوای موجوده. یک موقعیت لرزان و ضعیف که حتی توان بازگویی روشن طرح تحول در قضاییه نظام رو هم نداره.

س: صحبتهای امروز خامنه‌ای اولین ظهورش بعد از تحریم شدنش بود. در این رابطه چه گفت؟تحریمها پیامدها بازتابها


ج: در اولین انتشار متن صحبتهاش هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده بود. البته درحالیکه اسم خودش رو مردم ایران گذاشته بود گفت: «ملت شریف ایران را هر روز مورد ناسزا و اتهام قرار می دهد». اما حرف مهمی که در زمینه روابط بین‌الملل رژیم زد، اعتراف به بن‌بست رژیم بود.

اونجا که در رابطه با مذاکره یا عدم مذاکره گفت: «اگر در مذاکرات حرف او را قبول کردی پدر ملت در می‌آید و اگر قبول نکردی...فشارها ادامه خواهد یافت». خب این همون تحلیلی هست که مقاومت ایران از مدتها پیش مطرح کرده و بر بن‌بست رژیم انگشت می‌ذاره.

اینکه اگر رژیم پای مذاکره بره همون تنزل بی‌پایانی هست که خود خامنه‌ای در خرداد۹۵ گفت که از اتمی شروع می‌کنند، بعد موشکی، بعد حقوق بشر، بعد شورای نگهبان، بعد سپاه، بعد ولایت‌فقیه و بعد کل نظام. اگر هم پای مذاکره نره فشارهای خردکننده جهانی رژیم رو اونقدر ضعیف می‌کنه که در برابر جامعه انفجاری در هم می‌شکنه. خب خامنه‌ای امروز به این موضوع اعتراف کرد و نشون داد که رژیم تا کجا در بن‌بست قرار داره.

مطالب مرتبط

تحریمهای کوبنده آمریکا علیه ولی فقیه ارتجاع_نگاهی به رسانه‌های جهان

تعزیه تحریم خامنه‌ای و ظریف در مجلس ارتجاع

لطفا به اشتراک بگذارید: