رژیم و سمت تحولات بین‌المللی_قیام ایران

سمت تحولات بین‌المللی و حکومت آخوندی

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

خبر و نظر:


در حالی که چند روز بیشتر به پایان مهلت رژیم به اروپاییها و آنچه که خود رژیم آن را گام اول توقف عمل به تعهدات برجام می‌نامد، بیشتر باقی نمانده، سردمداران و دستگاه تبلیغاتی رژیم پیاپی به اروپاییها هشدار می دهند که اگر اقدام مؤثری در جهت انجام تعهدات خود برای مقابله با تحریمهای آمریکا به عمل نیاورند رژیم روز ۱۶تیر گام دوم را اعلام خواهد کرد.حکومت آخوندی و سمت تحولات بین‌المللی

«عزم ایران برای اجرای توقف تعهدات برجامی جدی است و ایران تحت تأثیر روانی و شانتاژها قرار نخواهد گرفت. این محتوای نامة وزیر خارجة کشورمان به موگرینی است و در پاسخ به یادداشت سه کشور اروپایی است که طلبکارانه خواستار پایبندی ایران به برجام بودند».

گزارشگر:‌ «فردا نمایندگان ۴+۱ و ایران در حالی پشت میز مذاکره قرار می‌گیرند که از ضرب الاجل ایران به اروپا فقط ۱۰روز باقی مانده. اروپا کاری برای تامین منافع ایران در برجام انجام نداده، معاون سیاسی وزیر خارجه که به وین رفته می‌گوید: ایران تحمل نمی‌کند که به طور یک جانبه به برجام پایبند باشد.

۵۰ روز پیش روحانی گام اول رژیم برای خروج از برجام را اعلام کرد. روحانی « امروز روز گام جدید در برجام و طبق برجام و در چارچوب برجام است. به سران ۵کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تا کنون انجام می دادیم صرف نظر خواهیم کرد. اما اروپاییها به تهدید و اولتیماتوم روحانی که توسط شورای عالی امنیت رژیم نیز تکرار شد،‌ اعتنایی نکردند، بلکه به آن هشدار دادند که زبان تهدید و اولتیماتوم را کنار بگذارد و به تعهدات برجامی خود پایبند باشد.

فقط حرف


گزارشگر: روزها و هفته‌های بعد اروپایی‌ها چندین نشست در سطح سران و وزیران برگزار می‌کنند خروجی نشستها مثل گذشته فقط حرف است و بیانیه و این‌که ما برای تأمین منافع ایران در حال تلاش هستیم آیا اروپایی‌ها حرفهای روحانی را جدی نگرفته‌اند؟حکومت آخوندی و سمت تحولات بین‌المللی

در همین حال عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه رژیم با بیان اینکه این کشورها تا الان علیرغم تقلاها و بیانیه هایی که صادر کردند، نتوانستند کاری صورت دهند، یادآور شد: ولی آنچه برای ایران حائز اهمیت است، اقدام عملی آنها در راستای تعهدات خودشان است.

موسوی دربارة انتظار رژیم از اروپاییها افزود: تا قبل از خروج آمریکا از برجام، ایران چیزی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰هزار بشکه نفت می فروخت و عایداتش هم به کشور وارد می شد. اگر اروپایی ها گامی برمی دارند و اینستکس را راه اندازی می کنند، جوابگوی نیازها و خواسته های ما باشد، اگر ببینیم یک مکانیسم عادی و صوری است، قطعا ایران نخواهد پذیرفت و در موعد مقرر گام دوم را قاطعانه برخواهد داشت».

اما به نظر می‌رسد فاصلة انتظارات رژیم از مواضع اروپاییها بسیار است و روز به روز هم بیشتر می‌شود. رویترز گزارش داد دیپلوماتها روز پنجشنبه در مودر تهدید رژیم ایران در فراتر رفتن از حد مجاز ذخیرة اورانیوم غی شدة سبک اظهار نظر کردند که این می تواند ماشه پروسه یک قطعنامه بحث انگیز را بچکاند و ظرف ۶۵روز به بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه (رژیم) ایران بیانجامد

نقض برجام


یک دیپلومات ارشد اروپایی در این رابطه گفت هرچه (رژیم) ایران بیشتر برجام را نقض کند ما انگیزه کمتری برای کمک به آنها خواهیم داشت و این یک دایره مرگبار خواهد بود. در همین حال ماکرون رئیس جمهور فرانسه که در حال حاضر برای شرکت در کنفرانس گروه جی۲۰ در ژاپن به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت من یکی دو روز قبل گفتگویی با حسن روحانی داشتم و اشاره کردم که هرگونه خروج از برجام خطاست و هر نشانی در این جهت یک خطا می باشد.»حکومت آخوندی و سمت تحولات بین‌المللی

ماکرون در موضعگیری دیگری، در روز ۶تیر ماه گفت «بر این باور است که پهپاد آمریکایی سرنگون شده به دست نیروهای سپاه پاسداران، بر فراز آبهای بین المللی هدف قرار گرفته و بنابراین، به گفته او «این یک حرکت ستیزه جویانه است که تنشها را یک گام به جلو برد».

پیش از این وزیر خارجة انگلستان نیز اعلام کرد که بمب‌گذاری در کشتی‌های تجاری در دریای عمان کار رژیم ایران است و در همین رابطه معاون وزیر دفاع بریتانیا به رژیم هشدار داد که این کشور مصمم به حمایت از داراییهای خود در منطقه است.

از سوی دیگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا که به منظور شرکت در اجلاس جی۲۰ (۲۰اقتصاد برتر جهان) در ژاپن به سر می‌برد، در حاشیة این اجلاس با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار کرد و از او خواست که آلمان نیز به کارزار وارد آوردن فشار حداکثری بین‌المللی علیه رژیم ایران بپیوندد.

بنا به همین گزارش ترامپ با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن نیز دیدار کرد. در این دیدار آبه ضمن ارائة گزارشی از سفر اخیر خود به تهران و دیدارش با خامنه‌ای، گفت که در مورد مسائل ایران و کره شمالی با آمریکا همکاری خواهد کرد.

گفتگوی سیاسی


گزارش را دیدیم، به نظر می رسد که ۹روز مانده به پایان مهلتی که رژیم برای اروپا تعیین کرده بود بیشتر باقی نمونده، اما اروپا اقدامی در جهت انتظارات رژیم انجام نداده، و رژیم تهدید می کند که دیگر صبر نخواهد کرد و در تاریخ۱۶تیر گام دوم را بر خواهد داشت.

اما در همین حال دو اجلاس جی۲۰در ژاپن و اجلاس ۴+۱ در وین که رژیم هم در آن شرکت دارد موضوع ایران و برجام مطرح است، باتوجه به این دو اجلاس اکنون آرایش سیاسی در رابطه با رژیم و سرنوشت برجام به چه صورت است؟ و تحولات چه سمتی را نشان می دهد؟ حل یا تشدید بحران؟ این موضوع گفتگوی امروز ماست با رضا هفت برادران.

س: به گوشه‌یی از تحولات در گزارش اشاره شده بود، اما در نگاهی از بالا مواضع هر یک از طرفهای ذیربط در رابطه با برجام از چه قرار است؟


ج: رژیم گلایه و شکایت می کند که اروپا تاکنون در طی ۵۰روز گذشته توجهی به خواسته‌های رژیم نکرده است. خواسته رژیم هم راه اندازی اینستکس با محوریت معاملات نفتی و تبادلات بانکی است. حرف اروپا هم این است که رژیم زبان تهدید و اولتیماتوم را کنار بگذارد و به خواسته‌های غرب که شامل سه محور اصلی دست برداشتن از ساخت تسلیحات اتمی، پروژه موشکی و مداخلات منطقه‌یی است عمل کند.حکومت آخوندی و سمت تحولات بین‌المللی

موضع آمریکا هم این است که کلا مخالف اینستکس است و آنرا شکافی در تحریمها و سیاست فشار حداکثری علیه رژیم می بیند. سیاست آمریکا همچنین گسترش ائتلاف و اجماع بین المللی علیه رژیم است. و در صدد است که از اجلاس جی ۲۰در راستا حداکثر بهره برداری را به عمل آورد.

تحرکات تروریستی اخیر رژیم خلیج فارس و دریای عمان و عربستان، به آمریکا کمک کرده که اروپا کم و بیش به این نتیجه برسد که این رژیم می خواهد اینستکس را داشته باشد بدون اینکه بهای آنرا بپردازد. در نتیجه مواضع اروپا به رغم اینکه خواهان حفظ برجام هستند بیش از پیش به آمریکا نزدیک شده و از رژیم فاصله گرفته است.

مثلا آلمان و انگلستان گفتند که لگدپرانی های رژیم علیه کشتی های تجاری و اهداف نفتی در عربستان کار رژیم و نیروهای نیابتی آن بوده. ماکرون گفته است پهپاد آمریکایی در حریم فضای بین المللی مورد هدف قرار گرفته، همچنین گفته است که در مورد اینکه برجام پاسخگوی شرایط کنونی نیست و بایستی برجام جدیدی با وارد کردن منع توسعه موشکی و دخالتهای منطقه‌یی از سوی رژیم تنظیم گردد با آمریکا اتفاق نظر دارد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفت: «برای ایرانی‌ها تکرار خواهیم کرد که موضوعات هسته‌ای قابل مذاکره نیستند. ما خواستار آنیم که آنها در توافق هسته‌ای بمانند اما نمی‌پذیریم که ما را بازیچه قرار بدهند.» در مورد روسیه و چین هم وردی نژاد از مشاوران آخوند روحانی گفت:« روس‌ها و چینی‌ها بر اساس توافق هسته‌ای حاضر نشدند خارج از اینستکس که اروپایی‌ها به دنبال راه‌اندازی آن هستند مناسبات اقتصادی و مالی و مستند به برجام را با ایران عملیاتی کنند».

س: شما اشاره کردید که آمریکا با استفاده از فرصت اجلاس جی۲۰ درصدد گسترش اجماع علیه رژیم است. چه اقداماتی در این رابطه انجام داده و چه نتایجی داشته؟


ج: رئیس جمهور آمریکا با شماری از سران کشورها در ژاپن دیدار کرده و در همة دیدارها موضوع ایران را مطرح کرده است. بنا به خبرهایی که تاکنون انتشار یافته ترامپ در این دیدارها چند نکته را مطرح کرده است، یکی پیوستن و مشارکت این کشورها در کارزار وارد آوردن فشار حداکثری به رژیم و قطع مراودات با رژیم به خاطر رفتارهای بی ثبات کننده اش در منطقه.

و همچنین از کشورها خواسته است که نقش فعال تری در مقابله با رژیم که مانع صلح در منطقه است به عهده بگیرند. همزمان با رئیس جمهور آمریکا، برایان هوک مسول امور ایران در وزارت خارجة آمریکا، امروز در ملاقات با نمایندگان سه کشور اروپایی خواستار همکاری بیش از پیش آنها علیه رژیم شد.

س:شما گفتید اروپا خواهان ادامه برجام است. اما با موانع زیادی در این رابطه مواجه است، این موانع چیست؟


ج: روشن است که منافع اقتصادی، سیاسی، و امنیتی اروپا حفظ برجام است و مقامات اروپایی آنرا پنهان نمی کنند اما در این رابطه از یک سو با باجخواهی رژیم مواجه هستند که خواهان این است که اروپا یکسویه خسارات ناشی از خروج آمریکا از حکومت آخوندی و سمت تحولات بین‌المللیبرجام را جبران کند اما اروپا از یک سو با مواضع سخت آمریکا مواجه است که نمی خواهد اجازه بدهد اروپا در سیاست فشار حداکثری شکاف ایجاد کند.

در نتیجه اروپا به خصوص شرکتهای اروپایی حاضر نیستند به خاطر رژیم با آمریکا و تحریمهای آن روبرو شوند. مانع جدی و عمدة دیگر هم خود رژیم است که با لگدپرانی های تروریستی امنیت آبراه خلیج فارس را به خطر انداخته که نتیجه آن افزایش بالفعل و بالقوه قیمت نفت است که اقتصاد کشورهای اروپایی از این نظر بسیار ضربه پذیر هستند.

مانع دیگر مردم و مقاومت ایرانند که هر گونه مراوده با این رژیم تروریستی و خونریز و تبهکار را در افکار عمومی جهان و مردم اروپا قرین ننگ و رسوایی کرده است.

س:از آنجا که هر مذاکره نوعی داد و ستد است طرفین مذاکره وین یعنی رژیم و ۵کشور دیگر که اساسا سه کشور اروپایی هستند از یکدیگر چه می خواهند و آیا خواسته‌هایشان عملی است؟


ج: خواستة اروپا مشخص است در ازای ارائه امتیازات تجاری با رژیم در کادر اینستکس، یعنی نفت در برابر دارو و غذا سه خواستة مشخص اتمی، موشکی و منطقه‌یی را از رژیم دارد، اما خواست رژیم این است که بدون دادن هرگونه امتیازی در این سه زمینه اروپا فراتر از غذا و دارو سایر نیازهای رژیم را برآورده کند.حکومت آخوندی و سمت تحولات بین‌المللی

مشخص است که با چنین موضعی کار به سرانجام نمی رسد. کمااینکه در یک سال گذشته و در ۵۰روز اخیر نرسیده است. منطق رژیم باج‌خواهی در چارچوب سیاست مماشات است که به نظر می رسد زیر دندانش مزه کرده است. در حالی که شرایط از دیماه ۹۶به این سو و با مواضع قاطعی که هیئت حاکمة کنونی آمریکا در برابر رژیم اتخاذ کرده اند به کلی با شرایط دوران مماشات متفاوت است.

بنابراین مانع اصلی به سرانجام نرسیدن تعامل با اروپا و پا نگرفتن اینستکس خود رژیم و بن بستی است که در آن گرفتار است. اما رژیم می خواهد با شانتاژ و فرافکنی بن بست را به طرف اروپایی نسبت دهد. و جو سازی بکند که اروپا حاضر نیست پای تعهداتش بیاید. برخی کارشناسان رژیم روی همین توقعات بی منطق رژیم دست می گذارند و خواستار اتخاذ یک سیاست واقع بینانه از جانب رژیم هستند.

واقع بینی مورد نظرآنها دادن امتیاز در هر یک از سه موضوع اتمی ، موشکی و منطقه یی است که رژیم اگر کوچکترین شکافی در آن باز کند به قول خود خامنه‌ای پدرش در می آید. اگر هم تن ندهد باز به قول خامنه‌ای، آش همین آش و کاسه همین کاسه است. یعنی در اثر خفگی اقتصادی از پا در می آید.

مطالب مرتبط

قیام ایران _ تحولات سیاسی، مذاکره یا جنگ؟

معنای تحریم خامنه‌ای و بیت‌العنکبوت ولی‌فقیه

لطفا به اشتراک بگذارید: