حفظ ظاهر برای پوشاندن «هیچ» در وین_قیام ایران

قیام ایران - حفظ ظاهر برای پوشاندن هیچ در وین

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

خبر و نظر:


خبرگزاری سپاه پاسداران به نقل از خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش داد که جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت. به گزارش اینترفکس هم‌زمان با نشست وین، مقامهای اروپایی به رژیم ایران هشدار دادند ازحفظ ظاهر برای پوشاندن هیچ در وین محدودیت‌های در نظر گرفته شده در برجام عبور نکند.

خبرگزاری رویترز به طور روشنتری از شکست اجلاس وین خبر داده است. رویترز می‌نویسد: «روز جمعه آخرین مذاکرات برای متقاعد کردن تهران که از محدودیتهای هسته ای طی چند روز بالا نرود به سمت شکست روانه شد. در حالی که یک مقام ایرانی گفت که به خواسته آنها پاسخ داده نشده است و واشینگتن هشدارهای اروپا را برای کاهش تحریمها برای انجام مذاکره را رد کرده است.

نماینده چین در این نشست به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:‌ رژیم ایران پیامی روشن را منتقل کرد که ما در توافق برجام می‌مانیم. تلویزیون رژیم روز گذشته در خبری از برگزاری اجلاس وین گفت: گوینده: «اولین تحرک اروپا در برابر ضرب‌الاجل برجامی ایران؛ در پایان دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار شد و ۳ساعت طول کشید.

فاصله قابل توجه


عراقچی: نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می‌آد؛ البته هنوز تا خواسته‌های ج.ا. فاصلة قابل توجهی وجود داره و دستاوردهای ملموسی که ج.ا. انتظار داره هنور ما فاصله داریم با اونا». عراقچی در ادامة اظهارات خود بدون این که به کم و کیف این گام رو به جلو اشاره کند، گفت که من اینها را به تهران منتقل خواهم کرد و هر گونه تصمیم گیری با تهران خواهد بود.حفظ ظاهر برای پوشاندن هیچ در وین

اما برخلاف عراقچی که به زحمت سعی می‌کرد اجلاس وین را یک گام کوچک به جلو جلوه دهد، توصیف نمایندة روسیه به نظر می‌رسد که به واقعیت نزدیکتر است. «نمایندة‌روسیه در وین هم نشست کمیسیون رو تا حدی رضایت‌بخش توصیف کرد، اما گفت پیشرفتی هم حاصل نشد».

همزمان با نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت‌خارجه آمریکا که به لندن سفر کرده است گفت: ایالات متحده هر کشوری را که نفت ایران را وارد میکند تحریم خواهد کرد و هیچ استثنایی وجود ندارد. هوک به خبرگزاریها در لندن گفت ”در حال حاضر هیچ معافیتی برای نفت وجود ندارد، ما هرگونه خرید غیرقانونی نفت خام ایران را تحریم خواهیم کرد.”

هوک گفت: «(رژیم) ایران برای چندین بار دیپلوماسی را رد کرده است، آنها باید این طرز کار فرقه ای را برای ایجاد یک هلال قدرت شیعه، برای تسلط بر خاورمیانه متوقف کنند.” برایان هوک افزود: «دولت آمریکا در کنار مردم ایران است و در سیاست خارجی خود مشخص کرده است که خواست مردم ایران با خواست دولت آمریکا اشتراکات فراوانی دارد.

افزایش ایمنی


وی با اشاره به این‌که مردم ایران دوست ندارند میلیاردها دلار پول آنها صرف رژیم بشار اسد، حزب‌الله لبنان، حماس، شبه‌نظامیان حوثی در یمن و عراق شود؛ آمریکا نیز چنین چیزی را نمی‌خواهد. برایان هوک گفت که رژیم ایران با اقدامات خود امنیت کشتیرانی و تجارت جهانی را به خطر انداخته است و برخی از کشورها در منطقه در پی افزایش ایمنی کشتی‌های خود هستند.حفظ ظاهر برای پوشاندن هیچ در وین

او اضافه کرد ”این یک رژیم مذهبی است که میخواهد خاورمیانه را متناسب با تصویری که در نظر دارد بازسازی کند. از سوی دیگر،‌ رئیس جمهور آمریکا در دیداری با نخست‌وزیر هند در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ گفت «هیچ عجله ای برای کاهش تنش ها با ایران نیست» ...

ترامپ که با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت:‌ پیامی که در سه روز اخیر بارها تکرار کرده ام، این است که هیچ عجله ای نداریم و آنها می توانند بدون تعجیل(تصمیم) بگیرند. مطلقا فشار زمانی وجود ندارد. رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: فکر می کنم و امیدوارم (که این رویکرد) در نهایت نتیجه بدهد که اگر این طور بشود، عالی خواهد بود، در غیر این صورت اگر نتیجه بخش نباشد، باخبر خواهید شد.

در این دیدار نارندرا مودی نخست‌وزی هند هم گفت که مساله ایران یکی از محورهای مذاکرات او دونالد ترامپ است. شی جین پینگ رئیس جمهور چین هم که در اجلاس جی۲۰ شرکت دارد گفته است، «منطقه خلیج در سر دوراهی جنگ و صلح ایستاده است» . آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد گفت جهان نمیتواند جنگی را تحمل کند. او گفت رفع تنش در این وضعیت و اجتناب از مقابله ضروریست.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، حرفهای مختلفی دربارة نتایج اجلاس وین گفته شد و این که بالاخره در وین چه گذشت و چه نتایجی حاصل شد، قدری مبهم هست. ما در گفتگوی امروز می‌خواهیم همین رو روشن کنیم. این که موضوع و دستور کار اجلاس وین چه بود و چقدر به اهدافی که داشت دست پیدا کرد و این نشست چه تأثیری بر بحران موجود دارد؟ این سؤالات رو با مهمان برنامة امروز میثم ناهید در میان می‌گذاریم.

س: خب اجازه بدین از اینجا شروع کنم که دستور کار اجلاس وین چی بود و این اجلاس برای حل چه مسأله‌یی تشکیل شد.


ج: به نظر می رسد که در اجلاس وین دو موضوع مطرح بود،‌ یکی اینس‌تکس یا ابزار و ساز و کار اروپایی برای تسهیل مبادلات تجاری با رژیم بود که رژیم شاکی است که به رغم گذشت حدود یک سال، هنوز به مرحلة اجرا نرسیده. موضوع دوم این اجلاس هم این بود که رژیم به دلیل این که اینس‌تکس اجرایی نشده و به قول رژیم اروپا به تعهداتش در این مورد عمل نکرده، رژیم هم تهدید کرده که به طور گام به گام از برجام خارج می‌شودحفظ ظاهر برای پوشاندن هیچ در وین

و اولین گام را هم روحانی در ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته اعلام کرد و به اروپاییها ۶۰روز مهلت داد که اگر به تعهداتشان عمل نکنند بعد از ۶۰روز یعنی در تاریخ ۱۶تیرماه جاری، گام دوم را در جهت کاهش یا توقف تعهدات برجامی‌اش برمی‌دارد و این نشست می‌خواست به رژیم تفهیم کند که نباید این کار را بکند و خروج از برجام، عواقب وخیمی برایش خواهد داشت و مشمول بند ۷ منشور ملل متحد خواهد شد.

در مورد نتایج اجلاس هم حرفهای مختلفی گفته شده که فاصلة آنها با هم زیاد نیست. رژیم و مشخصاً عراقچی نمایندة رژیم در اجلاس از نتیجه ابراز نارضایتی کرده و ضمن این که آن را یک گام به جلو توصیف کرده، اما گفته که تنها دو سه مورد اجرایی را شامل می‌شود و در تهران بایستی راجع به آن تصمیم بگیرند. نمایندة‌ روسیه آن را تا حدی رضایت‌بخش توصیف کرده، اما اضافه کرده که پیشرفتی هم حاصل نشد».

خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش داده که اجلاس وین بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت. که در مجموع به نظر می‌رسد حاصل اجلاس وین اگر هیچ هیچ نباشد، خیلی هم بیش از هیچ نیست و اگر طرفهای مربوطه با عباراتی که گفتیم از آن یاد می‌کنند، بیشتر دارند حفظ ظاهر می‌کنند.

س: شما به دو موضوع اینس‌تکس و خروج رژیم از برجام به عنوان دو موضوع مورد نظر نشست وین اشاره کردید؛ اجازه بدین این دو تا رو از هم جدا کنیم، و جداگانه به هر کدوم بپردازیم؛ در مورد اینس‌تکس و اجرایی شدن اون این نشست به چه تصمیمی رسید؟


ج: اول اجازه بدهید توضیح مختصری دربارة اینس‌تکس بدهم. اینستکس(INSTEX) مرکب از حروف Instrument in Support of Trade Exchanges است که به معنای ابزار حمایت از فعالیت های تجاری است. مقر این شرکت که با ۳هزار یورو سرمایه تکشیل شده در ساختمان وزارت اقتصاد دولت فرانسه در پاریس است مدیر عامل آن، پرفیشر یک بانکدار آلمانی است.

انگلستان هم نقش حسابرس و بازرس این شرکت را ایفا می کند. این کانال ویژه دو شعبه در ایران و اروپا خواهد داشت. اینستکس صرفا به عنوان یک نهاد واسطه برای تسویه حساب شرکت های بدهکار و بستانکار در دو طرف عمل می،کند. به این ترتیب که وقتی کالایی از ایران به هر کشوری صادر می‌شود، رژیم نمی‌تواند پول آن را مستقیماً تحویل بگیرد،حفظ ظاهر برای پوشاندن هیچ در وین

بلکه شرکت خریدار پول را به حساب دفتر شرکت اینس‌تکس واریز می‌کند و این شرکت پول را به شرکت دیگری را که به رژیم کالا (که صرفاً غذا و دارو می‌باشد) واریز می‌کند. یعنی در این ساز و کار هیچ نشانی از تبادل پول با رژیم وجود ندارد و در واقع اینس‌تکس همان گوه که رسانه‌های حکومتی هم تصریح می‌کنند همان نفت در برابر غذاست که قبلا در مورد عراق و نظام سابق عراق،

قبل از این که مورد حمل قرار بگیرد،‌ عمل می‌شد. گفته شده است که در اجلاس وین، موافقت شده که اینس‌تکس کار خودش را شروع کند. اما کم و کیف آن وشن نیست و تنها عراقچی گفته است دو سه مورد اجرایی حل شده است. اما فرض کنیم که در این نشست قرار شده باشد که اینس‌تکس در بهترین و مطلوب‌ترین شکل آن اجرایی شود؛ این هیچ مسأله‌یی از رژیم حل نمی‌کند، چرا که همچنان که گفتم، اینس‌تکس تنها واسطة مبادلة نفت در برابر غذاست.

رژیم هر اندازه که بتواند نفت بفروشد، مابه‌ازای آن می‌تواند غذا دریافت کند؛ بنابراین مسأله این است که رژیم اساساً قادر به صدور نفت نیست. شرکتهای اروپایی نفت ایران را نمی‌خرند. در آستانة اجلاس وین، برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت‌خارجه آمریکا به اروپا سفر کرد و در لندن گفت: ایالات متحده هر کشوری را که نفت ایران را وارد کند تحریم خواهد کرد و هیچ استثنایی وجود ندارد. هوک تصریح کرد: ”در حال حاضر هیچ معافیتی برای نفت وجود ندارد، ما هرگونه خرید غیرقانونی نفت خام ایران را تحریم خواهیم کرد.”

س: در مورد خروج رژیم از برجام چی؟ در این مورد آیا تضمینی به دست آورد که رژیم از برجام خارج نمی‌شه؟


ج: در مورد ماندن رژیم در برجام، اقوال مختلف است. خبرگزاری رویتر گزارش داده که «مذاکرات برای متقاعد کردن تهران که از محدودیتهای هسته ای طی چند روز بالا نرود به سمت شکست روانه شد». نماینده چین در این نشست گفته:‌ «رژیم ایران پیامی روشن را منتقل کرد که ما در توافق برجام می‌مانیم». خود رژیم تا به حال در این مورد چیزی نگفته. واقعیت هم این است که ماندن یا خروج از برجام چیزی نیست که در این نشست بتواند حل و فصل شود.

رژیم تلاش می‌کند از تهدید به خروج از برجام برای وادار کردن اروپا به معامله و داد و ستد استفاده کند؛ اما اروپا حتی اگر بخواهد هم به دلیل تحریمهای آمریکا قادر نیست کمک چندانی به رژیم بکند، مگر این که رژیم به خواسته‌ها و شروط اروپا (ممنوعیت اتمی، موشکی، دخالتهای منطقه‌یی و نقض حقوق بشر) که در واقع همان شروط 12گانة امریکاست گردن بگذارد. که این هم برای رژیم مترادف مرگ و نابودی است.

س: شما وضعیت بحرانی رژیم رو گفتید. اما ۲روز پیش رئیس‌جمهور آمریکا در ملاقات با نخست‌وزیر هند گفت من هیچ عجله‌ای در رابطه با رژیم ایران ندارم و رژیم وقت به اندازه کافی داره که برای مذاکره تصمیم بگیره. پس می‌شه نتیجه گرفت که با این وضعیت رژیم می‌تونه کماکان سیاست کج‌دار و مریز رو با هدف زمان خریدن ادامه بده و چه بسا به همون هدفی که داره، یعنی کشوندن شرایط به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برسه. بنابراین میشه گفت این یک راه برون رفت برای رژیمه! این طور نیست؟


ج: بله رئیس جمهور آمریکا خیالش راحت است و عجله‌یی هم ندارد، چون می‌داند که رژیم در تلة اتمی و تلة تحریمها افتاده و خلاصی از آن ندارد. زمان هم به شدت علیه رژیم در جریان است. اقتصاد که از پیش از تحریمها هم داغان بود، بر اثر تحریمها که گفته می‌شود ۸۰درصد اقتصاد را به تعطیلی کشانده، به حالت احتضار افتاده است. رژیم تا کی می‌تواند با این وضعیت ادامه دهد. بخصوص که با یک جامعة انفجاری هم روبروست.حفظ ظاهر برای پوشاندن هیچ در وین

سیاست دفع‌الوقت هم در حالی که عنصر زمان به شدت علیه رژیم است، به شدت احمقانه است. رژیم خودش هم این را می‌داند و به همین جهت با دست زدن به ماجراجوییهای تروریستی مانند چسباندن بمب به بدنة کشتی‌های تجاری و نفتکشها یا حملات نیابتی به مراکز نفتی عربستان و امارات، دست و پا می‌زند تا شاید مفری پیدا شود؛

اما این اقدامات چنان که امروز به خوبی می‌توان دید، تعادل سیاسی در صحنة منطقه‌یی و بین‌المللی را به شدت علیه رژیم به هم می‌زند و رژیم را بسا بیشتر از پیش در دنیا مطرود و منزوی می‌سازد. اما مهمتر از عامل بین‌المللی، تهدید اصلی برای رژیم عامل اجتماعی و شرایط انفجاری جامعة ایران و به حرکت درآمدن ارتش گرسنگان است. طبعاً رژیم به سرکوب و اعمال شیوه‌های ارعاب و اختناق پناه می‌برد؛

اما این در شرایطی که مقاومت سازمان یافته در هیأت کانون‌های شورشی در جامعه حضوری فعال دارد، توده‌های خشمگین و به جان آمده را هر چه بیشتر به جانب تشکل و سازمان‌یافتگی و رادیکالیسم انقلابی سوق می‌دهد و در هر حال رژیم از سرنوشت محتومی که فرجام همة دیکتاتوری‌هاست، گریزی ندارد.

مطالب مرتبط

هیأت ایران در کمیسیون مشترک برجام در وین چیزی بدست نیاورد

نشست کمیسیون برجام در وین بدون نتیجه پایان یافت

لطفا به اشتراک بگذارید: