خودزنی هسته‌یی، بازتابها و پیامدها_قیام ایران

بازتابها و پیامدهای خودزنی هسته‌یی

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

در پی اولتیماتوم رژیم به کشورهای اروپایی در روز ۱۸اردیبهشت ماه گذشته که توسط روحانی و شورای عالی امنیت رژیم داده شد، دیروز هم ظریف اعلام کرد که رژیم از مرز ۳۰۰ کیلو حد مجاز انباشت اورانیوم ۳ و ۶۷صدم درصد عبور کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی نیز آن را به نوعی تأیید کرد. این اقدام رژیم، انعکاسی گسترده داشت و دولتهای غربی آن را بسیار جدی تلقی کردند و به رژیم هشدار دادند. گزارشی در این باره:

خبر و نظر:خودزنی هسته‌یی بازتابها و پیامدها


رژیم آخوندی از زبان ظریف وزیر خارجة خود، عبور از مرز سرخ ۳۰۰ کیلوگرم انباشت اورانیوم غنی‌شده با عیار ۳ ممیز ۶۷ را اعلام کرد: گوینده: اجرای گام اول در کاهش تعهدات برجامی ایران. وزیر خارجه خبر داد حجم اورانیوم غنی شده در کشور را از سقف ۳۰۰کیلویی که در برجام پذیرفته بودیم رد کردیم . ظریف: ایران طبق برنامه اش از مرز ۳۰۰کیلو عبور کرده و این را از حقوق خودمان در داخل برجام میدانیم .

در حالی که ظریف این اقدام را در چارچوب برجام می‌داند، اما گزارشگر تلویزیون رژیم حرف دیگری می‌زند و آن را مقابله به مثل در برابر اقدام غیرقانونی آمریکا توصیف می‌کند. گزارشگر: این یکی از تعهداتی بود که ایران در ازاء اجرای تعهدات طرفهای مقابل در برجام پذیرفته بود ، تعلیق اجرای این تعهد مصداق این ضرب المثل است که چیزی که عوض داره گله نداره

چون اول امریکا بود که یک سال و دو ماه پیش بصورت غیر قانونی از برجام خارج شد و در این مدت هم اروپایی ها بجز بیانیه های رنگارنگ سیاسی به هیچکدام از تعهداتی که دادند عمل نکردن. ظریف در ادامه و در تناقض با اظهارات قبلی خود به باج‌خواهی از اروپاییها و تهدید آنها می‌پردازد.

ضمانت اجرای برجام


ظریف: ما بر اساس ماده ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشتیم که اقدامات خودمان را انجام بدهیم این در واقع ضمانت اجرای برجام است اگر اروپایی ها ادعا میکنند که برجام را برایش ارزش قائل هستند باید برای ضمانت اجراهایی هم که در داخل برجام دیده شده ارزش قائل باشند مرحله بعد هم اعلام شده در مورد سقف سه و ۶۷ اون را هم در مرحله بعد هست که اجرا خواهیم کرد.خودزنی هسته‌یی بازتابها و پیامدها

آژانس بین المللی انرژی اتمی در اولین واکنش به اقدام رژیم و عبور از مرز سرخ ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده، اعلام کرد از موضوع آگاه است و به زودی درباره این اقدام رژیم ایران گزارش می دهد. یکی از سخنگویان آژانس به خبرگزاری رویترز گفت بازرسان آژانس در محل هستند تا به زودی، بعد از راستی آزمایی میزان ذخایر (رژیم) ایران، به آژانس گزارش دهند.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در یک پیام کوتاه گفت: «آنها می دانند که در حال انجام چه کاری هستند. آنها می دانند با چه چیزی در حال بازی هستند، آنها در حال بازی با آتش هستند. بنابراین به هیچ وجه هیچ پیامی به ایران ندارم.» جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت که تنها دلیل این اقدام (رژیم) ایران، تلاش جمهوری اسلامی برای «کاهش زمان گریز هسته ای برای ساخت سلاح هسته ای است».

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توئیتر خود گفت: رژیم ایران قدم های تازه ای برای پیشرفت جاه طلبی های هسته ای خود برداشته است. یک بار دیگر، رژیم از برنامه اتمی خود برای زورگیری از جامعه جهانی و تهدید به امنیت منطقه ای استفاده می کند. بزرگترین حامی تروریسم در جهان هیچ گاه نمی تواند اجازه غنی سازی اورانیوم را در هیچ سطحی داشته باشد.

سلاحهای اتمی


جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلستان نیز در مصاحبه با "اسکای نیوز" گفت که بریتانیا همچنان از توافق اتمی با (رژیم) ایران حمایت می کند. هانت که یکی از دو نامزد نخست وزیری است افزود: «ما می خواهیم این پیمان را حفظ کنیم، زیرا نمی خواهیم که (رژیم) ایران به سلاحهای اتمی دست یابد. اما اگر (رژیم) توافق را نقض کند، ما نیز خود را عقب خواهیم کشید.»خودزنی هسته‌یی بازتابها و پیامدها

یک منبع وابسته به وزارت امور خارجه آلمان ایران به خبرگزاری رویترز گفت که آلمان بسیار از آنچه ایران روز دوشنبه درباره افزایش حد اورانیوم غنی سازی شده ورای آنچه در توافق سال ۲۰۱۵ با این کشور تعیین شده، نگران است.
این منبع که نامش ذکر نشده، به رویترز گفت: «ما ایران را فرا می خوانیم تا گامی را که برای کاهش تعهدات برجامی اش برداشته بازگرداند و برجام را تحلیل نبرد.»

در همین حال، علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع در مورد این خودزنی رژیم، آه و ناله سر داد که مجاهدین رژیم را دچار این مصیبت کرده‌اند. اگر به‌خاطر داشته باشید حدود ۲۰ سال پیش موقعی که منافقین آمدند و آن ماجرا رو ایجاد کردند در مسأله هسته‌یی و برادعی آمد ایران و سر و صدا آمریکاییها راه اندختن شروع کردند عملیات روانی علیه ایران در صحنه بین‌المللی ایجاد کردن و بعد فشار ایجاد کردن و بعد امروز تقریباً ۲۰ سالی هست ما تو این ماجرا هستیم

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش دیدیم، خبر نقض یکی از مواد برجام توسط رژیم، یعنی عبور از حد مجاز ۳۰۰کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده، از دیروز در صدر خبرهای جهان قرار گرفت. هم سردمداران رژیم و هم مقامات کشورهای مختلف در رابطه با آن موضع‌گیری‌ کردند. اما چرا؟ اهمیت این موضوع در چیست؟ چرا رژیم الان وارد چنین اقدامی شد؟ این اقدام چه پیامدهایی برای رژیم دارد؟ اینها پرسشهایی هست که با مهمان برنامه، میثم ناهید مطرح می‌کنیم.

س: در رابطه با عبور از حد ذخیره اورانیوم غنی‌شده در برجام، خود رژیم چه توضیحی میدهد؟


ج: از ۱۸ اردیبهشت ماه، رژیم اعلام کرد به خاطر اینکه طی یکسالی که آمریکا از برجام خارج شده و تحریمها رو برگردونده، اروپا هیچ اقدامی برای رفع تحریمها نکرده، در گامهای ۲ماهه پایبندی خودش رو به مواد برجام پایان میده. در اولین مرحله گفتند حد ذخیره اورانیوم غنی شده که ۳۰۰ کیلو هست و حد ذخیره آب سنگین که ۱۳۰تن هست رو بهش الزام نخواهند داشت.خودزنی هسته‌یی بازتابها و پیامدها

البته طی این یک ماه و نیم اقدام عملی مشخصی انجام ندادن. اما اینکه یکباره الان چنین کاری کردن خودش یک سواله که چی شد؟ البته یک اتفاق افتاد که مشخص هم هست این اقدام رژیم ربط زیادی به اون داره. اون هم اجلاس وین بود که جمعه ۷تیر برگزار شد. بین رژیم و ۴+۱ رژیم دل بسته بود اروپا در این جلسه دست‌کم بهش امتیازی بده. امتیاز هم به‌طور مشخص منظور رژیم فروش نفت یا رسیدن اعتبارات بانکی به رژیم بود.

یعنی انگشت گذاشته بود روی اصلی‌ترین موارد تحریم که الان رژیم رو به نقطة‌ خفگی رسونده. اما اروپا نپذیرفت و تنها گفتند اینس‌تکس رو اجرایی میکنن. وعده‌ای که به قول خود رژیم الان ماههاست بهش می‌دن اما ماده‌ای نداره. تازه اگر ماده هم داشته باشه در بهترین حالت نفت در برابر غذاست. یعنی هیچ پول و دلاری دست رژیم نمیرسه. تنها رژیم می‌تونه در ازای فروش نفت غذا و دارو بگیره. که البته هیچ دردی از رژیم دوا نمی‌کنه.

این رو هم در پرانتز بگم. اونقدر این کمبود پول جدی هست که همین دیروز شبکه‌های عربی گزارش دادن که حزب‌الشیطان لبنان بسیاری از پایگاههاش رو در مناطق مهم سوریه تخلیه کرده. که روشنه، از یک طرف به خاطر ضربات پی در پی نظامی هست که در سوریه می‌خوره و نه خودش و نه رژیم حتی یک مورد توان پاسخگویی نداشتن.

از طرف دیگه بی‌پولی و در نتیجه ریزش و بی‌انگیزگی نیروهاش هست. در یک کلام اروپا تنها باز هم وعده اینس تکس رو به رژیم داد اینجا روشن شد اجلاس وین برای رژیم یک شکست بوده. خب الان که رژیم دیده آخرین تیر ترکشش هم به سنگ خورده، نقض یک تعهد برجامیش رو اجرایی کرده.

س: شما میگید رژیم وقتی دید کنفرانس وین شکست خورد دست به این اقدام زد. پس این اقدامش یا باید نوعی تلافی‌جویی باشه، یا نفعی در اون براش بوده باشه. اگه تلافی‌جویی باشه پس میشه گفت رژیم ظرفیت مقابله داره. اما اگر بحث منفعت است، خب چرا اصلا از ابتدای خروج آمریکا از برجام چنین کاری نکرد؟


ج: این اقدام رژیم رو نه میشه «تلافی‌جویی» به معنای رویارویی در دنیای تعادل‌قوا در نظر گرفت، نه اینکه منفعت خاصی در اون برای رژیم هست...

س: پس چرا کرد؟


ج: نکته مهم دقیقا همین‌جاست. ابتدا این دو فرض شما رو بررسی کنیم: اگر برایش منفعت داشت، خود سوال شما که می‌پرسید چرا از فردای خروج آمریکا این کار را نکرد، بهترین پاسخ هست! یعنی اگر منفعتی در اون بود از همون ابتدا می‌کرد. درحالیکه نه تنها نکرد، بلکه هم خود خامنه‌ای و هم روحانی روی مذاکره با اروپاییها تاکید داشتند. همون خامنه‌ای که در سال ۹۵ تهدید کرده بود اگر آمریکا برجام رو پاره کنه ما آتیش می‌زنیم. پس منفعتی در کار نبوده.خودزنی هسته‌یی بازتابها و پیامدها

اما در مورد تلافی‌جویی، در جنگ طرفی تلافی‌جویی می‌کنه که یک برگ تعادل‌قوای خودش رو روی میز بذاره و طرف مقابل رو مرعوب کنه. اما شاهد بودیم نه تنها اروپا و آمریکا مرعوب نشدن، بلکه با قوی‌ترین عبارات موضع گرفتن و تهدید کردن. تا جاییکه رئیس‌جمهور آمریکا گفت: رژیم ایران با آتش بازی می‌کند. حالا می‌رسیم به سوال شما: پس چرا این کار را کرد؟ به خاطر اجبار-ضعف و بن‌بست!

یعنی چی؟ امروز مطهرنیا یک کارشناس حکومتی خیلی روشن این بن‌بست رژیم رو توضیح داده و نوشته: «ایران میان آنچه باید انجام دهد و آنچه مجبور به انجام آن است، گرفتار شده است...تلاش های قاره سبز برای راه اندازی اینستکس که ساز و کاری محدود و در چارچوب تحریم های ایالات متحده آمریکا قرار دارد بیشتر برای کشاندن ایران به یک بن بست سیاسی و دیپلماتیک است.

چون اگر در این میان تهران گام دوم خود را عملیاتی کند نوعی گریز ایران از ایجاد ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تعبیر و تفسیر می شود. تمام این تلاش ها برای این است که ایران را در یک وضعیت کیش و مات دیپلماتیک قرار دهند». بعد هم توضیح میده اگر رژیم در کنفرانس وین به همون اینس‌تکس (ماشین زیبای بدون بنزین) تن می‌داد چی می‌شد-حالا که تن نداده و مسیر خروج از تعهدات برجامی رو در پیش گرفته چی میشه:

«یعنی اگر ایران اینستکس مدنظر اروپا را بپذیرد در نهایت ایران از رسیدن به اهداف و منافع خود در برجام باز خواهد ماند، اگر هم ایران این سازوکار را نپذیرد و گام دوم خود را در کاهش تعهدات هسته‌ای و افزایش سطح غنی سازی عملیاتی کند، بسترهای ابتدایی برای همسو شدن اروپا و آمریکا علیه ایران شکل خواهد گرفت که در نهایت می ‌تواند آن اجماع جهانی مدنظر دونالد ترامپ را شکل دهد». نتیجه: پس می‌بینید که رژیم در یک بن‌بست و به قول این کارشناس رژیم «وضعیت کیش و مات» دست به این اقدام زده است.

س: الان ظریف اعلام کرده رژیم گام بعدی، یعنی تجاوز از میزان غنی‌سازی ۳ و ۶۷ صدم درصد رو هم اجرایی خواهد کرد. پیامدهای این وضعیت چیست؟


ج: این همون مسیری هست که رژیم در بن‌بست و اجبار در آن افتاده. پیامدهای همین گامی که برداشته و به ویژه گام بعد که از ۱۶ تیر اعلام کرده برخواهد داشت، چند محور هست: از بعد سیاسی: به طور کامل همین میزان پشتیبانی اروپا را هم از دست خواهد داد اما از جنبة‌ عملی، به کار افتادن مکانیزم ماشه است. هشداری هم که کشورهای اروپایی بر سر خطرناک بودن تصمیم رژیم بهش دادند در همین رابطه است.

امروز سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی به همین ریسکی که رژیم کرده و پیامدهای اون اشاره می‌کنه و ضمن تاکید بر اینکه رژیم در بن‌بست هیچ راه دیگه‌ای نداره میگه: «ایران باید راهبرد گام به گام و پله‌ای خود در کاهش تعهدات هسته‌ای را ادامه دهد. اگرچه در این راه امکان دارد این راهبرد و سیاست نتیجه عکس را به دنبال داشته باشد

و در نهایت مرگ برجام و همسویی اروپا، آمریکا، برخی کشورهای عربی منطقه، اسرائیل و جامعه جهانی را با خود به همراه داشته باشد. چرا که به هر حال ایران جز مسیری که در پیش رو دارد، نمی‌تواند گام دیگری را اتخاذ کند. پس فقط باید منتظر ماند و دید که آثار و تبعات این اقدامات چه خواهد بود؟!»

س: شما وضعیت بن‌بست رژیم رو توضیح دادین و اینکه در یک دالان مرگ قرار گرفته. آیا میشه گفت در مسیری که از ابتدا رژیم انتخاب کرد در زمینه اتمی، جایی اشتباهی کرد که به اینجا رسید؟


ج: از اساس که پروژه بمب‌سازی اتمی رژیم یک اقدام ضد ایرانی و تنها برای بقای رژیم بود. یعنی این پروژه هم مانند تمامیت رژیم یک اشتباه است. اما امروز اینکه رژیم چه اشتباهی دیگر در مکانیزمها کرد؟ پاسخ در خود رژیم نیست. پاسخ در بیرون رژیمه.خودزنی هسته‌یی بازتابها و پیامدها

امروز علی لاریجانی به روشنی گفت: «اگر به‌خاطر داشته باشید حدود ۲۰ سال پیش موقعی که منافقین آمدند و آن ماجرا رو ایجاد کردند در مسأله هسته‌یی و برادعی آمد ایران و سر و صدا آمریکاییها راه اندختن. شروع کردند عملیات روانی علیه ایران در صحنه بین‌المللی ایجاد کردن و بعد فشار ایجاد کردن و بعد امروز تقریباً ۲۰ سالی هست ما تو این ماجرا هستیم!»

یعنی عامل اصلی این بدبختی رژیم مجاهدین بودن با ۱۰۰ رشته افشاگری‌ اتمی. این رو هم بارها بالاترین مقامات رژیم با سوز و گداز گفتن. آخوند روحانی در کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای»: «در سال ۱۳۸۱ فعالیتها در فضایی آرام پیش می‌رفت ولی به ناگاه مجاهدین با ترتیب دادن یک مصاحبه مطبوعاتی و وارد کردن اتهامات واهی سر وصدای زیادی به راه انداختند!»

احمدی‌نژاد-۴ اسفند ۸۶: «موضوع هسته‌یی تقریباً به شکل جدیدش یعنی این ماجرا از تیر ۸۱ شروع شد یک گروهی از مجاهدین آمدند یک گزارشاتی منتشر کردند از نطنز و اراک و این حرفها، حساسیت درست شد، آزانس وارد شد، بعد قطعنامه‌های شورای حکام پی‌درپی، پی‌درپی!»

مطالب مرتبط

نگرانی وزیرخارجه انگلستان از نقض تعهدات هسته‌ای رژیم ایران

ماکرون نسبت به نقض توافق اتمی به رژیم آخوندی هشدار داد

لطفا به اشتراک بگذارید: