یک گام به پیش دو گام به پس، در بن‌بست – قیام ایران

قیام ایران - یک گام به پیش دو گام به پس، در بن‌بست

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

خودزنی رژیم آخوندی در نقض برجام و اعلام افزایش حجم اروانیوم غنی شده از حد مجاز، با اعتراض و محکومیت همه جانبه بین المللی از دبیرکل ملل متحد تا کشورهای اروپایی وآمریکا و چین و روسیه روبه روشده است، در برابر این اعتراض گستردة جهانی، رژیم واکنشهای ضد و نقیضی از خود بروز داده است. نگاهی می‌کنیم به آخرین تحولات در این باره:

خبر و نظر:


در پی هشدار رئیس جمهور آمریکا که اقدام رژیم را بازی با آتش توصیف کرده و به سردمداران رژیم هشدار داده بود، وزرای خارجه ۳کشور آلمان، فرانسه، انگلستان و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی نیز از (رژیم) خواستند تا حد تعیین شده در توافق اتمی برای غنی سازی اورانیوم را رعایت کند و از اقداماتی که برجام را تضعیف کنند، بپرهیزد.یک گام به پیش دو گام به پس، در بن‌بست – قیام ایران

وزیران خارجه ۳کشور روز سه شنبه ۱۱ تیر طی بیانیه‌یی گفتند از اینکه ذخایر اورانیوم ایران بیش از حدی که طی توافق اتمی (برجام) در سال ۲۰۱۵ تعیین شده، افزایش یافته، "به شدت نگران اند". در این بیانیه که به طور مشترک با مسئول روابطه خارجی اتحادیة اروپا تنظیم گردیده، تصریح شده افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده است.

در این بیانیه آمده است: «تعهد ما به توافق اتمی وابسته است به اجرای کامل آن توسط ایران است.» کشورهای اروپایی افزودند: «ما به تاکید از (رژیم) ایران می خواهیم که گامی را که برداشته برگرداند و از اقدامات دیگری که موجب تحلیل رفتن توافق اتمی شود، خودداری کند.»

در همین رابطه ۳کشور اروپایی هر کدام مستقلا نیز به رژیم هشدار دادند: انگلستان اعلام کرد: اگر ایران برجام را نقض کند ما هم از آن خارج می شویم. آلمان هم ایران را فراخواند گامی را که برداشته برگرداند. ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه ای از (رژیم) ایران خواست "در اسرع وقت" میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به حد مجاز بازگرداند.

چین و روسیه نیز از ایران خواسته اند خویشتندار باشد.


سخنگوی «آنتونیو گوترز»، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از عبور رژیم از حد مجاز ۳۰۰ کیلوگرم ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ابراز نگرانی کرد. در پی این هشدارها، ظریف، وزیر خارجه رژیم در یک پیام توییتری نوشت: «ایران خود را متعهد به اجرای کامل برجام می داند؛ تا زمانی که اتحادیه اروپا / آلمان، بریتانیا و فرانسه، به تعهدات اقتصادی خود عمل کنند.»یک گام به پیش دو گام به پس، در بن‌بست – قیام ایران

او در ادامه یادداشت توییتری خود افزود: «ایران به تعهداتش در برجام کاملا متناسب با اقدام های کشورهای اروپایی عمل خواهد کرد.» ظریف در انتهای این توییت پرسیده است: «آیا به اندازه کافی عادلانه است؟» امروز نیز حسن روحانی در جلسة هیأت دولت طی اظهاراتی نسبت به اعتراضات و هشدارهای جامعة بین‌المللی به طور ضد و نقیضی واکنش نشان داد و از جمله گفت: اگر ما امروز مرز غنی سازی ما از سیصد کیلو عبور کرده و ادامه پیدا میکنه برای حفظ برجامه .

چرا برای حفظ برجامه . به دلیل این که میگیم اگر هر لحظه شما برگردید به تعهدات خودتون ما هم برمیگردیم به زیر ۳۰۰ کیلو . این کاری نداره که ما اگر ده هزار کیلوداشته باشیم . سریع میتونیم برگردیم به حالت قبل. این یک معامله است . مثل اونی که قبلا کردیم . تمام اقداماتی که انجام میدیم در یک ساعت قابل بازگشته به شرایط قبلی . شما چرا نگران هستید. ما که به شما گفتیم شما اگر به تعهدات خود عمل کنید ما برمیگردیم به نقطه اول .

روحانی در ادامة این اظهارات که در آن عقب‌نشینی برجسته بود، به طور متناقضی زبان تهدید را به کار گرفت و افزود: از ۱۶ تیر ما اقدام بعدی را میکنیم . اگر میخواین ابراز تاسف کنید همین الان بکنید . اگر میخواهید بیانیه بدید الان بدید . از روز ۱۶ تیر سطح غنی سازی ما دیگر سه ممیز شصت و هفت نخواهد بود .

ما این تعهد را کنار میگذاریم . به هر مقداری که دلمان خواست . به هر میزانی که خواست ما بود. این را ما میبریم بالا . از 16 تیر به بعد در زمینه راکتور اراک اگر به همه تعهداتی که به ما کردید طبق برنامه و زمانبندی عمل نکنید ما راکتور اراک را برمیگردانیم به شرایط سابق» . در این سردرگمی آشکار که هم از سخنان روحانی و هم از توییت ظریف به خوبی پیداست، سؤال این است که رژیم چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟

گفتگوی سیاسی


بعد از نشست اخیر رژیم با کشورهای ۴+۱ در وین، رژیم یا لااقل دولت روحانی چنین وانمود می‌کرد که در آن نشست گرهی باز شده و تعامل و تجارت با اروپا استارت خورده است، اما بعداً رژیم با اعلام این که به علت پایبند نبودن اروپا به تعهداتش، از محدودة تعیین شده ذخیرة اورانیوم عبور کرده و در صورت ادامة مواضع اروپا از حد مجاز غنی‌سازی (۳.۶۷درصد) عبور خواهد کرد،

یک وضعیت متشنج و بحرانی در فضای بین‌المللی شد که موجب مطرح شدن سؤالات زیادی شد، از جمله این که خط رژیم چیست و تحولات به چه سمتی دارد پیش می‌رود؟ در گفتگوی امروز با رضا هفت‌برادران سعی می‌کنیم به این سؤالات پاسخ بدهیم.

س: واکنشهای رژیم در برابر این واکنشها و محکومیتهای گسترده، رژیم چی بود؟


ج: واکنشهای رژیم ضد و نقیض بود که شامل طیفی از عقب‌نشینی، توجیه‌گرانه و رجزخوانی و شاخ و شانه کشیدن بود. این ضد و نقیض گویی نه تنها بین حرفها و مطالب مهره‌ها و رسانه‌های دو باند بلکه حتی در اظهارات یک نفر یا در یک مقاله هم به چشم می‌خورد. بارزتر از همه اظهارات امروز روحانی در جلسة هیأت دولت بود که قسمتهایی از آن را در همین گزارش هم دیدیم.یک گام به پیش دو گام به پس، در بن‌بست – قیام ایران

روحانی در صحبت امروزش حداقل ۳بار تکرار کرد که آنها هر ساعتی که برگردند ما هم برمی‌گردیم و این را هم راجع به کل برجام می‌گفت و هم تعهدات برجامی، مثل حجم و مقدار اورانیوم غنی شده و سطح غنی‌ساری و حتی بازگشت به مذاکره. اما روحانی در همین صحبت امروز با زبان تهدید و باجگیری هم حرف زد، این که اگر اروپا مطابق خواسته‌های رژیم عمل نکند، از روز ۱۶ تیر، رژیم از سطح غنای ۳.۶۷ درصد هم فراتر خواهد رفت

و همچنین می‌گفت که اراک را به صورت اولش برمی‌گردانیم و تصریح می‌کرد پلوتونیوم تولید خواهیم کرد و از آنجا که پلوتونیوم مادة بمب اتمی است، این حرف معنی خودش را دارد و مشخص است که با واکنش شدید جامعة‌بین‌المللی و آژانس روبرو خواهد شد.

یا روز دوشنبه گذشته ظریف در سخنرانی خود قسم و آیه می‌خورد که اقدام ما نقض برجام نیست و در چارچوب برجام است. اما تلویزیون رژیم در ارتباط با حرفهای ظریف می‌گفت اقدام طرف مقابل خروج از برجام است و چیزی که عوض داد، گله ندارد!

س: از واکنشهای رژیم از جمله حرفهای روحانی و ظریف که در همین گزارش هم آمده بود، چه چیزی می‌شود دریافت؟


ج: اولا یک بار دیگر روشن شد و به اثبات رسید که این رژیم از سودای اتمی دست برنداشته و دست برنخواهد داشت. مجاهدین و مقاومت ایران اسناد و مدارک غیرقابل انکار دارند که رژیم هیچگاه پروژة بمب‌سازی خود را رها نکرده و چه قبل از برجام و چه بعد از برجام آن را مخفیانه ادامه داده و همین حرفهای روحانی که اشاره کردم هم اثباتگر همین واقعیت است.

پس از امضای برجام، مقاومت ایران در اولین اطلاعیه‌یی که صادر کرد روی همین واقعیت دست گذاشت که برجام راه بمب‌سازی را به روی رژیم نبسته و رژیم به آن باز خواهد گشت. رئیس جمهور برگزیدة مقاومت در همان روز اجرای برجام طی یک موضعگیری تاریخی بر حفره‌ها و کمبودهای این توافق انگشت گذاشت

و با تاکید بر فریبکاری آخوندها گفت: :مقاومت ایران توافق اتمی بین رژیم آخوندها و کشورهای ۵+۱را به‌رغم همه کمبودها و امتیازهای ناموجهی که در آن به رژیم ملایان داده شده است، یک عقب‌نشینی تحمیلی و نقض خط قرمزهای اعلام شده از سوی خامنه‌ای توصیف کرد که در ۱۲سال گذشته بارها و از جمله در هفته‌های اخیر مکرراً بر آن پا فشاری کرده بود.

خانم رجوی تصریح کرد که دور زدن ۶قطعنامه شورای امنیت و یک توافق بدون امضا که الزامات یک معاهده رسمی بین‌المللی را ندارد، البته راه فریبکاری ملایان و دستیابی آنها به بمب اتمی را نمی‌بندد. با این همه همین میزان عقب‌نشینی، هژمونی خامنه‌ای را هم‌چنان که مقاومت ایران از قبل خاطرنشان کرده است، در هم می‌شکند و تمامیت فاشیسم دینی را تضعیف و متزلزل می‌کند».

امنیت ملی


خود روحانی هم در کتابی تحت عنوان «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای»که در شرح وقایع مربوط به زمانی که خودش رئیس هیأت مذاکره کنندة هسته‌یی با سه کشور اروپایی، نوشته؛ صراحتاً اذعان کرده که به رغم محدودیتها و ممنوعیتها، رژیم حتی یک روز هم فعالیت‌های هسته‌یی خود را تعطیل نکرد و در همان دورة باصطلاح تعلیق توانست بسیاری از حفره‌های خود در پروژة‌اتمی را پر کند.یک گام به پیش دو گام به پس، در بن‌بست – قیام ایران

این هم ناشی از این واقعیت است که رژیم که هیچ پایگاهی در داخل کشور و در میان مردم ندارد. نقطة اتکای خود را در دستیابی به بمب اتمی و در نفوذ در کشورهای منطقه و به قول خودش در عمق استراتژیک جستجو می‌کند. بی‌تردید اگر مقاومت ایران و افشاگریهای بی‌امان آن طی ۱۶سال گذشته نبود، آن وقت این خطرناکترین نیروی ضدبشری معاصر به مخوفترین سلاح اتمی دست می‌یافت و آن وقت معادلات دنیا با آنچه اکنون هست، تفاوت بسیار داشت،

این واقعیت را هم مقامات کشورهای جهان و هم سردمداران رژیم بارها اذعان کرده‌اند. مثلاً رئیس جمهور پیشین امریکا جرج بوش و وزیر خارجه‌اش حداقل ۳بار گفتند که جهان از وجود پروژة مخفی اتمی رژیم بی‌خبر بود و این اپوزیسیون ایران بود که آن را افشا کرد و به آگاهی رساند. روحانی در همان کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» نوشت: «در سال ۱۳۸۱ فعالیتها در فضایی آرام پیش می‌رفت ولی به ناگاه مجاهدین با ترتیب دادن یک مصاحبه مطبوعاتی و وارد کردن اتهامات واهی سر وصدای زیادی به راه انداختند...!»

احمدی‌نژاد-۴ اسفند ۸۶ در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: «موضوع هسته‌یی تقریباً به شکل جدیدش یعنی این ماجرا از تیر ۸۱ شروع شد یک گروهی از مجاهدین آمدند یک گزارشاتی منتشر کردند از نطنز و اراک و این حرفها، حساسیت درست شد، آزانس وارد شد، بعد قطعنامه‌های شورای حکام پی‌درپی، پی‌درپی!»

س: رژیم با این موضعگیریهای متناقض به کجا می‌رسد؟ با توجه به موضعگیریهای قاطع اروپاییها در این دور، آیا رژیم باز هم می‌تواند به این مسیر ادامه دهد؟ یا کوتاه خواهد آمد؟


ج: رژیم نه می‌تواند کوتاه بیاید و شروط غربیها را بپذیرد و از برنامة هسته‌یی خود دست بردارد، چون به قول خود خامنه‌ای در آن صورت پدر رژیم در می‌آید، یا در برابر جامعة جهانی می‌ایستد که باز به قول خامنه‌ای آش و کاسه همین است و زیر فشارهای اقتصادی و سیاسی که هر روز بیشتر می‌شود، له می‌شود این یک بن‌بست به معنی دقیق کلمه است.یک گام به پیش دو گام به پس، در بن‌بست – قیام ایران

هر روز که می‌گذرد هم تحریمها بیشتر و شدیدتر می‌شود و تأثیرات آن هم خردکننده‌تر می‌شود و هم انزوای رژیم با تقویت و گسترش اجماع بین‌المللی شدیدتر می‌شود. الان به وضوح می‌توان دید که بر اثر همین سیاستهای رژیم چطور اروپا به آمریکا علیه رژیم نزدیکتر شده، تا آنجا که اتحادیه اروپا دیروز ۸کشور اروپایی طی بیانیه‌یی، همسویی و وحدت عمل خود با تحریمها و اقدامات محدود کننده این اتحادیه علیه رژیم آخوندی اعلام کردند.

یکی از کارشناسان سیاسی رژیم به نام علی بیگدلی طی مقاله‌یی در روزنامة ستارة صبح (۱۲تیر) به سردرگمی رژیم در این قضایا اذعان کرده و نوشت:‌ « اکنون پرسش این است که اگر اتحادیه اروپا در مدت زمان ضرب‌الاجل ایران اقدامی صورت ندهد، چه خواهیم کرد؟ چه ابزارهایی در اختیار داریم؟

آیا می‌خواهیم از برجام خارج شویم؟ در این صورت اتحادیه اروپا به سمت آمریکا کشیده خواهد شد و درنتیجه پرونده ایران به شورای امنیت خواهد رفت. در این شرایط ایران از سوی شورای امنیت، کنگره، کاخ سفید و اتحادیه اروپا تحریم خواهد شد».

س: آیا رژیم با این کنش و واکنشهای ضد و نقیض نمی‌خواهد زمان بخرد و قضایا را تا موعد انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰ کش بدهد؟


ج: البته کش دادن و زمان خریدن سیاست رژیم هست، اما از طرف دیگر با اقداماتی نظیر لگداندازیهای تروریستی در خلیج فارس و موشک پرانی به عربستان و خروج گام به گام از برجام که آنها را تحت اجبارات مشخصی انجام می‌دهد، خودش به تحولات به زیان خودش شتاب می‌دهد.یک گام به پیش دو گام به پس، در بن‌بست – قیام ایران

در حالی که بر اساس خط زمان خریدن باید مثل برجام به مذاکره روی بیاورد و از طریق مذاکره کش بدهد. اما کلاً در حال حاضر زمان خریدن مسأله‌یی از رژیم حل نمی‌کند، چون زمان دیگر دست رژیم نیست و به زیان آن در حرکت است. تحولات از بیرون به رژیم فشار می‌آورد و مواضع ناخواسته‌یی را به رژیم تحمیل می‌کند.

به عنوان مثال بسیاری از اقدامات ماجراجویانه و لگداندازیهای تروریستی رژیم به خاطر روحیه دادن به نیروهایش صورت می‌گیرد. نیروهایی که به گفتة خامنه‌ای تنها آنها هستند که در روز مبادا و وانفسای رژیم به دادش می‌رسند، اما این اقدامات از طرف دیگر شرایط سیاسی و بین‌المللی را هر چه بیشتر علیه رژیم می‌شوراند

و رژیم را در انزوا و محکومیت قرار می‌دهد و دنیا را بیش از پیش به حقایقی که مقاومت ایران از سالها پیش می‌گفت می‌رساند که هیچ میانه‌روی و مدراسیون و اصلاحی در این رژیم متصور نیست و این رژیم تنها و تنها زبان قاطعیت و زور می‌فهمد.

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقض برجام را تأیید کرد

خودزنی هسته‌یی، بازتابها و پیامدها

لطفا به اشتراک بگذارید: