نمود دیگری از تشدید انزوای رژیم – قیام ایران

قیام ایران - نمود دیگری از تشدید انزوای نظام آخوندی

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

خبر و نظر:


مجری: سفیر انگلیس در اعتراض به توقیف غیرقانونی یک نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق به وزارت‌خارجه احضار شد. صبح امروز نظامیان نیروی دریایی انگلیس با بالگرد نظامی و قایق های تندرو به نفتکش حامل محموله نفت ایراننمود دیگری از تشدید انزوای نظام آخوندی – قیام ایران حمله‌ور شدند و آنرا توقیف کردند، این نفتکش بزرگ حامل حدود دو میلیون بشکه نفت فروخته شده ایران است که عازم پالایشگاه بانیاس سوریه بود.

سر وزیر دولت جبل الطارق می‌گوید پالایشگاه بانیاس سوریه جز املاک نهادی است که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد. اتحادیه اروپا از هشت سال پیش علاوه بر حمایت از تروریستهای سوریه دولت قانونی این کشور را از جمله در بخش نفت تحریم کرده است. دولت انگلیس از این اقدام استقبال کرد. کفیل وزیر خارجه اسپانیا هم اعلام کرد این نفتکش به درخواست آمریکا توقیف شده است.

سخنگوی وزارت‌خارجه این اقدام غیرقانونی انگلیس را به‌شدت محکوم کرد. عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه: این یک بدعت خطرناک مخرب و تنش‌زا هست و اونها چنین حقی را نداشتند و این‌که گفته شده به درخواست دولت آمریکا این کار را کردند هم برای ما بسیار عجیب هست و غیرقابل قبول ما این اقدام را یک نوع راهزنی دریایی می‌دانیم و از دولت انگلیس خواسته بودیم و می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر نسبت به رفع توقیف این کشتی اقدام بکنند.

مقابله به مثل


پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به توقیف نفتکش رژیم توسط دولت انگلستان، این کشور را به مقابله به مثل تهدید کرد و در حساب توییت خود نوشت: (نظام) در پاسخ به زورگویان و گردنکشان،تعلل نکرده و تردید به دل راه نداده است. انگلیس اگر نفت کش ایرانی را رفع توقیف نکند،وظیفه دستگاههای مسئول،اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است.نمود دیگری از تشدید انزوای نظام آخوندی – قیام ایران

خبرگزاری حکومتی مهر (۱۴تیر) طی گزارشی با عنوان «جزییاتی از ماجرای توقیف محموله نفت ایران/ نفتکش توقیفی روسی است». این اقدام را یک اقدام سیاسی از جانب انگلستان دانست و نوشت: « نیروهای انگلیس با بازرسی این کشتی و ملاحظه بارنامه و مدارک آن، کشتی را توقیف می‌کنند که به گفته کارشناسان و متخصصین این اقدام آن‌ها، یک اقدام سیاسی است و شامل قوانین بین‌المللی دریانوردی نمی‌شود».

گزارشها همچنین حکایت از آن دارد که رژیم تلاش می‌کرد حمل نفت به سوریه را که تحت تحریمهای بین‌المللی است مخفیانه و دور از چشم ردیاب‌های بین‌المللی انجام دهد، اما این اقدام شکست خورد. به گزارش رویترز، یک مؤسسة گردآورنده داده‌های تجاری است، گفته است که ردگیری کشتی گریس-۱ حاکی از آن است که این کشتی از بنادر ایران حرکت کرده بود.

در صورتیکه اثبات شود که نفتکش در صدد تحویل نفت ایران به سوریه بوده، علاوه بر تخطی از تحریم اتحادیه اروپا علیه سوریه، تحریم نفتی رژیم ایران از سوی ایالات متحده را نیز نقض کرده است. اطلاعات منتشر شده توسط موسسات ردگیری کشتیرانی نشان می‌دهد که نفتکش گریس-۱ به جای ورود به دریای مدیترانه از طریق کانال سوئز، مسیر به مراتب طولانی‌تر عبور از جنوب آفریقا را پیموده است. دلیل موجهی برای انتخاب چنین مسیری وجود ندارد.

بندر عسلیویه


به گفته این مؤسسة ردیابی، در ماه دسامبر سال گذشته، این نفتکش اعلام کرد که در حال بارگیری نفت در بنادر عراق است اما منابع بندری عراق حضور آن را در این بنادر تایید نکردند. همچنین، مشخص شد که این نفتکش سیستم شناسایی و ردیابی خود را خاموش کرده تا نهادهای نظارت بر حرکت کشتیرانی قادر به تشخیص مسیر حرکت آن نباشد. مدتی بعد این نفتکش در بندر عسلیویه در ایران ظاهر شد در حالیکه مشخص بود که بارگیری کرده استنمود دیگری از تشدید انزوای نظام آخوندی – قیام ایران

در همین حال یک مقام اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد به کار افتادن مکانیسم خودکار ماشه به رژیم هشدار داد و تصریح کرد گفت وگوهایی در تمامی سطوح با رژیم ایران در جریان است. او گفت در صورتی که هیچ چیز تغییر نکند، کشورهای اروپایی ممکن است به مکانیسم تعبیه شده در برجام برای حل و فصل اختلافات متوسل شوند که این اقدام در نهایت می تواند به بازاعمال تحریم ها علیه تهران منجر می شود.

از سوی دیگر ظریف وزیر خارجه رژیم نسبت به تحریم خود که در روزهای آینده عملی می‌شود، واکنش نشان داد. وی در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت: «تنها تأثیر-و احتمالاً تنها هدف- قرار دادن من در فهرست تحریم محدود کردن توانایی من برای برقراری ارتباط است و شک دارم که این کمکی به کسی بکند. مطمئناً این کار، احتمال تصمیم‌گیری از روی آگاهی در واشنگتن را محدود خواهد کرد.»

گفتگوی سیاسی


در گزارشی که دیدیم توقیف کشتی رژیم توسط انگلستان انعکاس زیادی داشته و خیلی مهم تلقی شده، چرا این واقعه از اهمیت برخوداره، رژیم مدعی است که اقدام انگلستان غیر قانونی است، متعاقبا انگلستان اقدام رژیم را غیر قانونی میداند، واقعیت چیست؟ معنی سیاسی توقیف این کشتی چیست؟ و چه پیامدهایی دارد؟ اینها از جمله سوالاتی است که در گفتگوی امروز با رضا هفت برادران در میان می گذاریم.

س: چرا توقیف نفت کش رژیم این چنین جلب توجه کرده؟ اهمیت این قضیه چیست؟


ج:این واقعه توقیف نفت کش رژیم و هر واقعه دیگری را که این روزها اتفاق می افتد بایستی در بستر سیاسی پر تنش کنونی دید و سنجید. این شرایط پر تنش به هر یک از این وقایع ضریب می زند و چرخ تحولات را با سرعت بیشتری به حرکت در می اورد. این سرعت تحولات اصلا چیزی نیست که به نفع رژیم باشد.

به این واقعه که نگاه می کنیم، عناصر قابل توجهی وجود دارد که هرکدام معنای سیاسی خود را دارد. اولا که رژیم دو میلیون بشکه نفت را برای دیکتاتوری بشار اسد که تحت تحریم است حمل می کرد، که یک اقدام مشخص در نقض قوانین بین المللی است. ضمن اینکه خود رژیم هم تحریم نفتی است.نمود دیگری از تشدید انزوای نظام آخوندی – قیام ایران

این اقدام همچنین نشان داد که رژیم در حضیض ضعف و انزوا نیست دست از حمایت رژیم بشار اسد دست برنداشته است و به رغم آنکه خود به شدت در گیر بحران اقتصادی و بی پولی ناشی از تحریم نفتی و بانکی است از گلوی مردم ایران می برد و این چنین سخاوتمندانه به رژیم بشار اسد سوخت می رساند.

اقدام دولت انگلستان نیز چنانکه مقامات خود رژیم اذعان کردند یک معنای سیاسی دارد و نشانة همسویی بیش از پیش انگلستان با آمریکا علیه رژیم، نه تنها در مواضع سیاسی بلکه در عمل و اقدام مشخص نیز می باشد. ترزا می نخست وزیر انگلستان در همین رابطه گفت توقیف این نفت کش پیام روشنی است مبنی بر اینکه نقض تحریمهای اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است.

کما اینکه آخوندی وزیر سابق دولت آخوند روحانی نیز گفته است که « توقیف نفتکش ایران از سوی ن.د. انگلیس اقدامی است موذیانه در مسیر مسابقه برای کسب رضایت ترامپ» . معنی این حرف آخوندی به روشنی این است که این اقدام انگلستان علیه رژیم به خود این کشور محدود نبوده و حکایت از یک فضای ضد رژیم در کل اروپا است و بزودی شاهد اقدامات مشابه از سوی سایر دولت های اروپایی هم خواهیم بود.

کما اینکه رسانه های خود رژیم خبر دادند که« مقام اروپایی ایران را به استفاده از «مکانیسم ماشه» و احیای تحریم‌ها تهدید کرد».

س: رژیم مدعی است که راههای متعددی برای دور زدن تحریم ها دارد در این صورت چرا از توقیف یک کشتی خود چنین بهم ریخته است؟


ج: این ادعاها لاف و گزافهای تبلیغاتی است. خود روحانی و زنگنه وزیر نفت بارها از این قبیل ادعاها کرده اند. روحانی می گفت هفت راه برای دور زدن تحریمها وجود دارد. یکی را که آمریکا ببندد ما از ۶ راه دیگر استفاده می کنیم. اما اندکی بعد همین روحانی اعتراف کرد که حتی یک کشتی کوچک ما که بارگیری می کند و به سمت مقصد به راه می افتد مداوما از طرف ماهواره ها رد یابی و رصد می شود و به دولت کشور مقصد هشدار می دهند که نبایستی این کشتی در این جا پهلو بگیرد.

یا همین زنگنه که قبلا ادعا می کرد ما هیچ نگرانی از بابت صدور نفت نداریم، بعدا بارها سوز و گداز کرد که شرایط بسیار سخت است و امکان فروش نداریم، وقتی هم که نفت صادر می کنیم قادر به برگرداندن پول آن نیستیم. این لاف وگزاف ها نمود دیگری از تشدید انزوای نظام آخوندی – قیام ایرانبرای روحیه دادن به نیروهای به شدت هراسان و درحال ریزش رژیم هستند و گاهی رژیم به منظور همین روحیه دادن هزینه های گزافی می پرازد.

از لگد اندازی های تروریستی در خلیج فارس و دریای عمان و عربستان تا لو دادن چگونگی دور زدن تحریمها آنچنانکه در شبکه سه تلویزیون رژیم شاهد بودیم و تبدیل به یک جنگ و دعوا بین دو باند رژیم شده که هنوز هم ادامه دارد. بنابراین بهم ریختگی رژیم ناشی از آن است که توقیف نفت کش در جبل الطارق یک واقعة منفرد نیست و از این به بعد هر کشتی تجاری یا نفت کش رژیم با این سرنوشت مواجه است.

یعنی اینکه صدور نفت که به گفته منابع معتبر بین المللی در حال حاضر به حدود ۴۰۰هزار بشکه رسیده بازهم بیش از این کاهش خواهد یافت و به سمت صفر میل خواهد کرد. این ها وجه اقتصادی بن بست رژیم بود. وجه سیاسی آنرا هم که تبعات سیاسی خروج از برجام را یکی از کارشناسان رژیم به نام ملازهی این چنین بیان می کنه:« حرکت ایران از روی ناچاری است و به این امید ریسک کاهش تعهدات هسته‌ای را می‌کند که پاسخ مثبت بگیرد».

بعد خود همین کارشناس به رژیم هشدار میدهد که به هیچ وجه نباید از برجام خارج شد « چرا که خروج از برجام به نفع ما نیست زیرا همه کشورها رودرروی ما قرار می‌گیرند‌. ایران تحت هیچ شرایطی نباید از برجام خارج شود ...وگرنه در شرایطی که فروش نفت ایران پایین آمده و همه راه‌ها بسته شده ایران نمی‌تواند با توجه به اقتصاد ضعیف و مشکلات داخلی دوام‌ آورد».

س:شما اشاره کردید که این واقعه را بایستی در بستر تحولات سیاسی کنونی دید، و اهمیت آن به این دلیل است، منظور چیست؟


ج: منظور این است که در شرایطی که از یک سو آمریکا مصرانه خط فشار حداکثری خود علیه رژیم را دنبال می کند و هر روز بر دامنه تحریمهای اقتصادی و سیاسی خود می افزاید و پس از تحریم ولی فقیه ارتجاع همین روزهاست که ظریف وزیر خارجه رژیم هم در لیست تحریمها قرار بگیرد. رژیم توان مانور سیاسی و دیپلماتیک خود را در همین حدی که تاکنون داشت را هم از دست خواهد داد.نمود دیگری از تشدید انزوای نظام آخوندی – قیام ایران

از طرف دیگر رژیم همة امید خودرا به برجام و ادامه آن بسته است که مادة عملی آن اینستکس است که به قول روحانی «نمایشی توخالی و بدون پول» اما در عین حال رژیم به همین «جسم بی جان» برجام اروپایی آویخته و پیاپی تاکید می کند که قصد خروج از آن را ندارد، زیرا خروج از آن چنانکه همان مقام اروپایی گفته بود به عنوان نقض برجام، چشم انداز هولناک رفتن ذیل بند هفت منشور ملل متحد را به روی رژیم می گشاید.

از طرف دیگر رژیم به دلیل خطر عاجلی که از سوی جامعة انفجاری ایران احساس می کند به شدت نگران نیروهای سرکوبگر خود می باشد و تلاش می کند به هر قیمت جلوی روند ریزش و فروپاشی آنها را بگیرد به این جهت دست به لگد اندازی های تروریستی می زند یا خودش چگونگی دور زدن تحریمها را در تلویزیونش به نمایش می گذارد. قدرتنمایی های کاذبی که موقعیتش را در صحنه سیاسی و منطقه یی بیش از پیش تعضعیف می کند و بحران درونی اش را هم شدت می بخشد.

و همان روزن کوچک اینستکس و برجام اروپایی را هم به رویش می بندد. توقیف کشتی نفت کش رژیم همچنین بیش از پیش و واضح تر از همیشه اثبات گر مواضع مجاهدین و مقاومت ایران در قبال این رژیم بود از جمله اینکه این رژیم مطلقا غیر قابل تغییر و غیر قابل اصلاح است و بنابراین هر اقدامی در جهت تغییر رفتار رژیم لاجرم مصادف با تغییر رژیم است،

ثانیا در این رژیم هیچ تفاوتی بین باندهای مختلف آن در جنایت و سرکوب و غارت و صدور تروریسم وجود نداره. روحانی دست پاسداران جنگ افروز را می بوسد و ظریف هم عینا مانند قاسم سلیمانی به وجود پاسداران جنگ افروز جنایت کارافتخار می کند.

مطالب مرتبط

تشدید تنش در منطقه و تشدید انزوا و محکومیت رژیم_قیام ایران

بسته شدن راههای قاچاق نفتی رژیم، یکی پس از دیگری!

لطفا به اشتراک بگذارید: