گام دوم رژیم در خودزنی هسته‌یی – قیام ایران

قیام ایران - گام دوم حکومت آخوندی در خودزنی هسته‌یی

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

خبر و نظر:


تلویزیون رژیم و رسانه‌های حکومتی امروز نشست مشترک خبری ربیعی همراه با عراقچی و کمالوندی را برای اعلام آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران منعکس کردند. عراقچی در این نشست خبری در اظهارات ضد و نقیضی که آثار هراس از اقدام خودزنی که رژیم در آن انجام می‌دهد به خوبی مشهود بودگام دوم حکومت آخوندی در خودزنی هسته‌یی – قیام ایران

گفت: روند کاهش تعهدات ج.ا.ا. دقیقا حرکتی هست در جهت راستای حفظ برجام نه برای از بین بردن برجام ممکن است که این روند نهایتا به خاتمه حضور ما در برجام منتهی بشود اگر که بقیه مشارکت کنندگان در برجام نهایتا نتوانند تعهدات خودشان را عملی کنند ولی حرکت ما بگونه ای هست در مقاطع ۶۰ روزه فرصت برای دیپلماسی فرصت برای تعامل و فرصت برای پیدا کردن راه حل کماکان وجود داشته باشد».

عراقچی در ادامة سخنان خود به تشکیل جلسة شورای حکام آژانس انرژی هسته‌یی که چهارشنبه آینده به درخواست امریکا برای بررسی اقدامات اخیر رژیم در نقض تعهدات برجامی تشکیل می‌شود هم اشاره کرد و با خوش خیالی گفت: امریکا در این حرکت خودش هم منزوی و تنها هست برآورد ما این هست که شورای حکام تشکیل جلسه که خواهند داد منطق جمهوری اسلامی ایران را خواهند شنید و حتما خواهند پذیرفت...

منطق ما در جلسه شورای حکام عرضه خواهد شد همزمان ما هم شکایات خودمان را از آمریکا و کشورهای اروپایی بخاطر نقض برجام اونجا ارائه خواهیم داد اونها هم در انجام تعهدات خودشان کوتاهی کردند که منجرشده به نقصان در اجرای تعهدا ت هسته ای ایران و اونها هم باید پاسخگو باشند.

دور جدید گفتگوها


عراقچی در ادامه، به تماس تلفنی شب گذشته ماکرون رئیس جمهور فرانسه با روحانی و توافق برای شروع دور جدیدی از گفتگو را اعلام کرد: آقای مکرون و آقای دکتر روحانی صحبتهای خوبی را دیشب داشتند و به هر حال این توافق صورت گرفته که زمینه های ایجاد دور جدیدی از گفتگوها بین طرفین ایجاد بشهگام دوم حکومت آخوندی در خودزنی هسته‌یی – قیام ایران

و ما بتوانیم وارد گفتگوهایی بشویم که به یک راه حل معقول و سازنده انشاالله برسیم بنابراین مسیر گفتگو و دیپلماسی باز هست ولی مهم این هست که ابتکارات و راه حل هایی اندیشیده بشود. خبرگزاری رویترز طی گزارشی از این تماس تلفنی گزارش داد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز شنبه به روحانی هشدار داد که او عمیقاً از تضعیف بیشتر توافق اتمی ۲۰۱۵ نگران است و هشدار داد که بطور اجتناب ناپذیری هراقدام از این دست پیامدهایی خواهد داشت. رویترز در ادامة گزارش خود می‌افزاید:‌ در بیانیه ای از سوی ریاست جمهوری فرانسه گفته شده است«رئیس جمهور نگرانی خود را در مواجه با خطر تضعیف جدید برجام و پیامدهایی که لزوماً درپی خواهد داشت خاطر نشان کرده است».

رویترز با بیان این که مشخص نبود که این بیانیه به چه عواقبی دقیقاً اشاره دارد، افزود: «دیپلمات های اروپایی گفته اند که با نقض های بیشتر توافق طرف های اروپایی توافق، فرانسه، انگلستان و آلمان ممکن است مکانیزم قطعنامه مناقشات دردرون توافق را شروع کنند که ممکن است نهایتاً به اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل منجر شود».

گفتگوی سیاسی


طی ۲۴ ساعت گذشته موضوع ایران در صدر خبرهای جهانی قرار داشت. از یک طرف تظاهرات بزرگ مقاومت ایران در برلین و از طرفی گام بعدی رژیم در کوتاه آمدن از تعهدات برجامی. آیا بین این ۲رخداد رابطه‌ای هست؟چرا رژیم دست به نقض یکی از موارد مهم برجام زد؟با توجه به این دو رخداد مهم،‌ تحولات چه سمت و سویی رو نشون میده؟اینها سوالاتی هست که با مهمان برنامه، میثم ناهید در میون می‌گذاریم.

س: وقتی به اخبار ایران مراجعه می‌کنیم ۲رخداد مهم توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در حال انتشاره. تظاهرات مقاومت ایران در برلین و گام دوم کوتاه آمدن رژیم از تعهدات برجامی. آیا بین این ۲رخداد و همزمانیش رابطه‌ای هست؟


ج: بسیار قانونمند و منطقی این دو به هم ربط دارن...

س: اما چطور؟ یکی تظاهرات و یکی موضوع برجام. با چه استدلالی میگید با هم مربوط هستن؟


ج: بحث مکانیزمها نیست. اینکه یکی تظاهراته و یکی اعلام یک موضع جدید در رابطه با برجام. اگر بخوایم خوب این رابطه رو فهم کنیم، هر دو رخداد که هر دو هم بسیار مهم هستند رو، باید در بستر شرایط کلی رژیم از یک طرف، و مقاومت ایران از طرف دیگر بررسی کنیم.چرا؟ چون هر دو رخداد مربوط به ۲ سر قطبین متضاد تضاد اصلی ایران هست. یعنی یک طرف رژیم-یک طرف آنتی‌تز این رژیم، مقاومت ایران.

یک نگاه به هر دو طرف بکنیم. الان حرف خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و طرفهای سیاسی در رابطه با تظاهرات دیروز مقاومت ایران چیه؟ اگه همه رو سرجمع کنیم حرف اعتلا، وجود یک آلترناتیو قدرتمند، با برنامه و سازمان‌یافته هست. از اون طرف، حرف در برابر اقدام امروز رژیم که گفت از سطح غنی‌سازی ۳ و ۶۷ رسما تجاوز خواهد کرد چیست؟ قدرتها و طرفهای جهانی به رژیم چی می‌گن؟

مضمون حرف همشون: تهدید، هشدار، نسبت به پیامدهای جدی هست. یعنی در یک کلام رژیم گامی برداشت که خودزنی و گیر افتادن در تله اتمیه. پس صحنه در کلی‌ترین صورت به این شکل هست: رژیمی که غرق در بحران مجبور به خودزنی شده. مقاومتی که در مسیر شتابان رشد و اعتلای سیاسی-اجتماعی در تعادل‌قوا هرچه بیشتر دست بالا رو می‌گیره.

س: یک ابهام اینجا هست. شما حرف از «تله اتمی» و «خودزنی» توسط رژیم می‌کنید. اما صحنه‌ای که امروز دیدیم، یعنی کنفرانسی که عراقچی، ربیعی و کمالوندی گذاشتن رژیمی رو نشون می‌داد که اروپا و جامعة بین‌المللی رو تهدید می‌کنه.


ج: تمام نکته همین‌جاست. بله رژیم با یک هیاهو،‌ به ویژه در دستگاه تبلیغاتیش می‌خواد اینطور وانمود کنه که از موضع قدرت در حال طی کردن این مسیر هست. اما ابتدا یک سوال که باطل‌السحر این هیاهو هست (فارغ از هر استدلالی): اگه این کارش از موضع قدرت بود، چرا بعد از یکسال و ۲ماه که آمریکا از برجام خارج شد، رو به چنین کاری آورد؟

اگر چنین اهرم قدرتی داشت، چرا باید می‌گذاشت از یک طرف سیاست فشار حداکثری آمریکا تا اونجا به جلو بره که تحریمها تقریبا تمام اقتصادش رو شامل بشه (به قول سخنگوی وزارت خارجه رژیم)-سپاه در لیست تروریستی بره-خامنه‌ای و بیتش تماما تحریم بشه-چماق یک نیروی مهیب نظامی بالای سرش قرار بگیره؟ نتیجه: این اقدامش نه از موضع قدرت، بلکه از یک اجبار حاصل میشه...

س: حرفتون درست و منطقیه. اما باز هم جای استدلال برای این حرف که می‌گید رژیم از موضع اجبار دست به چنین کاری زد رو پر نمی‌کنه! استدلالتون چیه؟


ج: وقتی می‌گیم تله اتمی یا خودزنی به این علت هست که رژیم در یک اجبار مجبور شده چنین مسیری رو انتخاب کنه. اون اجبار چیه؟ رژیم بعد از بهمن ۱۳۹۰ که تحریمهای نفتی و بانکی به خاطر پروژه اتمیش بهش اعمال شد، تنها یک سال تونست دووم بیاره و به گفته خودشون به نقطه «خفگی اقتصادی» رسیدن.گام دوم حکومت آخوندی در خودزنی هسته‌یی – قیام ایران

برای همین با وجود اینکه سالیان خامنه‌ای تاکید می‌کرد یک گام از اتمی کوتاه نمی‌آییم، اما یکباره شاهد بودیم که در ماههای ابتدایی سال ۹۲ ابتدا ولایتی در جریان مناظره‌های نمایش انتخابات رژیم نوک زهرخوری اتمی رو داد و بعد هم یکباره خامنه‌ای بحث «نرمش قهرمانانه» را مطرح کرد که علامت خوردن زهر اتمی و برجام بود.

بعد هم خودشون گفتند بر روی زانوان خونین پای میز مذاکره و دادن برنامه اتمی رفتیم. چرا خامنه‌ای حاضر شد پروژه بمب‌سازی اتمیش رو که به گفته خوشون قرار بود تضمین بقای نظام باشه رو بده؟ در یک اجبار. همون خفگی اقتصادی که خروجیش می‌شد قیام اجتماعی. اما چون اون زمان سیاست مماشات هم در اوج خودش بود، رژیم پای برجام رفت و در برابر توقف موقت اتمی امتیازهای زیادی هم گرفت. اما بهرحال چون بحث خفگی بود به قول خودشون

از اون طرف رژیم برای جبران اتمی، موضوع دخالت منطقه‌ای، تروریسم و برنامه اتمیش رو در بستر سیاست مماشات اوج داد. بحرانهایی که توسط همین اقداماتش شکل گرفت،‌ همچنین افشاگری‌های موازی مقاومت ایران، باعث شد طرفهای غربی ببینند با برجام نه تنها بحرانها فروکش نکرد، بلکه از جاهای دیگه با شدت بیشتر بیرون زد.

این وسط دو اتفاق دیگه هم افتاد. دولت جدید آمریکا سر کار اومد و قیام دیماه۹۶ همین باعث شد دولت جدید آمریکا به این نتیجه برسه که سیاست مماشات و باج دادن به رژیمی که هیچ پایه‌ای در میان مردم خود ندارد و بسیار متزلزله درست نیست و همین تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام رو قطعی کرد. (روحانی روز ۶شهریور۹۷ در مجلس ارتجاع به صراحت همین را گفت)

موضع ضعف


از طرفی چون رژیم تمام تخم‌مرغهاش رو در سبد برجام چیده بود، یکباره فرش از زیر پاش کشیده شد. دیگه هیچ‌ دستاویزی نداشت. برای همین در یک رویکرد بسیار تدافعی و از موضع ضعف، به اروپا آویخت تا مگر اروپا بتونه مقداری از ضرب تحریمهای بازگشتی آمریکا رو بگیره.گام دوم حکومت آخوندی در خودزنی هسته‌یی – قیام ایران

یکسال گذشت. در این مدت تحریمها گام به گام شدت گرفت. شریان فروش نفت رژیم بسته شد. فلزات تحریم شد. پتروشیمی تحریم شد. سپاه در لیست رفت. خامنه‌ای و بیتش تحریم شدن. فروش نفت رژیم هم از یک و نیم میلیون بشکه در روز تا همین الان به زیر ۴۰۰هزار بشکه رسیده و به سمت صفر هم داره پیش میره.

در یک کلام خفگی بدتر از سال ۹۲ گریبان رژیم رو گرفته. یک راه در برابر رژیم بود: پای میز مذاکره بره. اما پیچ اینجاست که سال ۹۲ که رژیم پای میز مذاکره رفت، سیاست مماشات غالب بود و امتیازهای کلان گرفت. اما الان سیاست دولت آمریکا قاطعیته. به طور مادی هم ۱۲ شرط رو در برابر رژیم برای مذاکره گذاشته. پذیرش این شروط هم یعنی خودکشی از ترس مرگ.

از طرفی آویختن به اروپا هم معلوم شد سرابه و در نهایت از برجام به سازوکار مالی و از سازو کار ملی به اینس‌تکس تنزل پیدا کرد که اونهم ماده نیست و به قول تخت‌روانچی «یک ماشین زیبا-اما بدون بنزینه!» بنابراین رژیم باید یک مسیر دیگه رو انتخاب می‌کرد. چه مسیری؟ واقعیت اینه که مسیری دیگه نیست. از طرفی خفگی هم اجازه نمیده بهش که کاری نکنه.

همون اصرار عراقچی که امروز هم می‌گفت باید بذارن ما نفتمون رو مانند قبل از برجام بفروشیم. اینجا رژیم مجبوره به خاطر خفگی دست به خودزنی بزنه. یعنی با این امید که شاید، بتونه با سیاست همیشگیش، یعنی باج‌گیری اروپا رو وادار به امتیاز‌دادن بکنه، مسیر گام به گام عدول از تعهدات برجامی رو در پیش بگیره.

س: خب چرا میگید خودزنی و تله اتمی؟


ج: به علت پیامدهاش. همین دیشب که ماکرون به روحانی یکساعت تماس تلفنی داشتن،‌ ماکرون بر روی «پیامدهای خطرناک» این اقدام رژیم انگشت گذاشت. قبلش هم آلمان و انگلیس همین هشدار رو بهش دادن. رئیس جمهور آمریکا هم گفت: رژیم داره با آتش بازی میکنه. بعد هم ۲بار تهدید کرد که خواهیم دید در رابطه با رژیم ایران چه خواهد شد!

امروز هم که رژیم گام دوم خودش رو اعلام کرد، رئیس جمهور فرانسه رسماً این اقدام رو محکوم کرد و اون رو نقض برجام دانست که معنی خودش را دارد. چون نقض برجام یعنی به کار افتادن مکانیزم ماشه در برجامه. (رویترز هم امروز از قول دیپلماتها همین رو گفته بود)

چون اگر کشورهای اروپایی (حتی یکیشون) اعلام کنه رژیم به تعهداتش پایبند نیست، مکانیزم ماشه عمل می‌کنه و در عرض ۷۵ روز تمام ۶ قطعنامه قبلی و تحریمهای شورای امنیت به رژیم اعمال می‌شود و رژیم مشمول فصل ۷منشور ملل متحد می‌شه که اقدام نظامی علیه‌ش رو مشروع می‌کنه.

برای همین هم امروز عراقچی همون اول از ترس گفت این اقدام ما در راستای تقویت برجامه! یعنی از یک طرف با دست خودشون دارن برجام رو از بین می‌برن، از یک طرف می‌خوان بگن قصد ما این نیست، چون از مکانیزم ماشه می‌ترسن.
برای همین می‌گیم «خودزنی» و «تله اتمی».

س: شما در ابتدا گفتید بین این موضوع و تظاهرات دیروز مقاومت ایران یک ربط منطقی هست. دقیقا منظورتون چیه؟


ج: اول اینکه زیرساخت این پروسه، یعنی تله اتمی رو کی گردن رژیم گذاشت؟ جز مقاومت ایران با ۱۰۰ رشته افشاگری اتمی؟ همین چند روز پیش لاریجانی گفت: از ۲۰ سال پیش که مجاهدین این جریان اتمی رو راه انداختن تا امروز ما گرفتار این داستان هستیم.گام دوم حکومت آخوندی در خودزنی هسته‌یی – قیام ایران

هفته گذشته تلویزیون رژیم مصاحبه داشت با یک مامور وزارت اطلاعات به نام «روزی طلب» که می‌گفت: در تمام این سالیان هر گرفتاری و بحرانی که ما داشتیم به علت سازمان بوده. موضوع اتمی و اتفاقات۸۸ تا همه مسائل. بعد هم تاکید می‌کرد سازمان یک پدیده زنده و پویاست. یعنی همواره در حال رویارویی با نظام.

از طرف دیگه الان موضوع رژیم یکی از بحرانهای روی میز جامعه جهانیه. رژیمی که همواره عامل بحران و تنش در منطقه و جهانه. قدرتها و ابرقدرتها هم طی این سالیان تمام مسیرها رو با این رژیم رفتن. دیالوگ سازنده-دیالوگ انتقادی-مماشات-برجام-امتیاز دادن و... اما نتیجه چه شد؟ جز جری‌تر شدن این رژیم. بنابراین الان دنیا هم در برابر این سوال هست که با این رژیم باید چه کند؟

خب مقاومت ایران با همه فعالیتها و اقداماتش، از جمله این سلسله تظاهرات بزرگ (بروکسل-واشنگتن-برلین) و بیان این خواست که تنها راه حل بحران ایران «قاطعیت کامل» در برابر این رژیمه و قاطعیت هم یعنی به رسمیت شناختن حق مقاومت و سرنگونی توسط مردم و مقاومت ایران، یک راه واقعی و منطقی رو روی میز جامعه جهانی میذاره.

درک روشن از مجاهدین


پس جامعه جهانی از یک طرف با رژیمی روبرو هست که قابل مذاکره نیست، پیاپی لگد اندازی می‌کنه و این هم اقدام آخرش. از طرفی مقاومتی سازمانیافته، با برنامه، منسجم که برای بحران ایران راه‌حل داره. ۲ روز پیش سایت نشنال اینترست مقاله‌ای نوشته به نام «درک روشن‌تر از سازمان مجاهدین» که بسیار گویای این وضعیت هست:گام دوم حکومت آخوندی در خودزنی هسته‌یی – قیام ایران

نویسنده در بخشی از این مطلب میگه: «مجاهدین بخش مهمی از بحث های جدی در مورد آینده ایران هستند، مانند بحث هایی که در حال حاضر در واشنگتن همزمان با پی‌گیری کارزار فشار حداکثر دولت ترامپ که علیه جمهوری اسلامی در جریان است... ام ای کی تبدیل به بازیگر اصلی سیاست آمریکا در قبال ایران شد...

به‌طور قابل توجهی، مقامات دولت ترامپ مشاور امنیت ملی جان بولتون و وکیل شخصی رئیس‌جمهور رودی جولیانی، در علن از ام ای کی حمایت کردند و این فرضیه عمومی را به‌وجود می‌آورد که در صورت سقوط رژیم در تهران آنها آلترناتیوی هستند که ترجیح داده می‌شوند.

اما ام ای کی به‌دلیل دیگری هم مهم است، در نقش تعیین‌کننده‌اش در افشای فعالیت‌های شرورانه ایران در سطح جهانی... مقامات آمریکایی به‌طور گسترده اظهار داشتند که‌ام ای کی سهم عظیمی به فهم ما در تهدیدات فعلی از جانب جمهوری اسلامی داشته است.» اینجا ربط این دو رخداد مهم ۲۴ ساعت گذشته مفهوم میشه

مطالب مرتبط

خودزنی هسته‌یی، بازتابها و پیامدها_قیام ایران

خودزنی در تلهٔ اتمی

لطفا به اشتراک بگذارید: