نمایش قدرت یا طبل توخالی؟ – قیام ایران

نقض تعهدات برجامی رژیم


گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی

خبر و نظر:


تلویزیون رژیم در بخش خبری اصلی خود ضمن پخش خبر اعلام گام دوم در نقض تعهدات برجامی رژیم، ناگزیر به بخشی از واکنشهای بین‌المللی که اقدام رژیم را محکوم کرده‌اند، اشاره کرد. «اتحادیة اروپا و روسیه به تصمیمات جدید کشورمان دربارة کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان دادند. رئیس جمهور فرانسه بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام، ادعا کرد تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌ساری اقدامی در جهت نقض توافق است.نمایش قدرت یا طبل توخالی؟ – قیام ایران

وزارت خارجة آلمان از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی انتقاد کرد. موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بدون اشاره به خودداری اروپاییها از اجرای تعهدات برجامی، با ابراز ناخرسندی از کاهش تعهدات برجامی ایران، از تهران خواست از کاهش تعهدات برجامی عقب‌نشینی کند».

علاوه بر واکنشهای بین‌المللی و موضعگیری برخی از سران کشورها که تلویزیون رژیم اشاره کرد، به گزارش رویترز رئیس جمهور آمریکا نیز ساعاتی بعد از اینکه تهران اعلام کرد بزودی غنی سازی اورانیوم را بالاتر از حد مجاز برجام۲۰۱۵ می برد، پرزیدنت ترامپ روز یکشنبه گفت بهتر است رژیم ایران حواسش جمع باشد.

مایک پمپئو وزیر خارجة‌ آمریکا نیز در یک پیام توئیتری در واکنش به تخطی برجامی رژیم نوشت، توسعه اخیر (رژیم) ایران در برنامه برنامه هسته‌ای اش به تحریم و انزوای بیشتر خواهد انجامید. پمپئو افزود: کشورها باید استانداردهای دیرینه مبنی بر وجود هیچگونه فعالیت غنی‌سازی در برنامه هسته‌ای (رژیم) ایران را باز گردانند. چرا که این رژیم اگر به سلاح هسته‌ای مسلح شود خطری به مراتب بزرگتر را متوجه جهان خواهد کرد.

تهدید صلح و امینت بین‌المللی


خبرگزاری سپاه پاسداران نیز واکنش یک مقام دولت ترامپ را انعکاس داده و نوشت: «یک مقام دولت ترامپ در بیانیه‌ای به سی‌بی‌اس گفت: «رژیم ایران بار دیگر اثبات کرد که توافق هسته‌ای وحشتناک اقدامی برای متوقف کردنش از تهدید صلح و امنیت بین‌المللی در هر زمان دلخواه توسط این کشور نمی‌کند.نمایش قدرت یا طبل توخالی؟ – قیام ایران

رهبران (رژیم) ایران غنی‌سازی را دستاویز گروگان گرفتن دنیا با اخاذی هسته‌ای کرده‌اند. همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته آمریکا هیچ‌گاه به (رژیم) ایران اجازه ساخت سلاح هسته‌ای را نخواهد داد. کارزار فشار حداکثری تا دست برداشتن این (رژیم) از بلندپروازی‌های هسته‌ای و رفتارهای غیرقانونی ادامه خواهد یافت.»

در همین حال، گام دوم رژیم در خروج تدریجی از برجام در داخل رژیم هم تنش و بحران را افزایش داده است. کیهان خامنه‌ای (۱۷ تیر ماه) با ابراز نارضایتی از شیوة اعلام خروج تدریجی و گام به گام از برجام که از جمله باعث شده قیمت نفت نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش هم یافته است، نوشت: « در این شرایط، چرا باید با تاخیر و تدریج و گرفتن ضرب اقدامات تلافی‌جویانه، هزینه حریف در ارتکاب خیانت را پایین بیاوریم؟

چرا با شوک دادن، رفتار خصمانه را برای طرف مقابل، پرهزینه و غیر قابل تحمل نکنیم؟ اقدام قاطع و بازدارنده اولا باید شامل توقف همه تعهدات ما در مقابل نقض عهد کامل آنها باشد. ثانیا، راهبرد اقدام و زدن ضربات نامتقارن اما دردناک توسعه پیدا کند. راهبرد خروج یا تعلیق کامل تعهدات در مقابل خروج طرف مقابل، تنگه در برابر تنگه، نفتکش در برابر نفتکش، و ضربه در برابر ضربه باید تبدیل به سرلوحه رفتار ملی در دوره جدید شود».

غنی سازی ۲۰ درصد


فؤاد ایزدی از کارشناسان سیاسی باند خامنه‌ای نیز طی گفتگویی با «جوان» روزنامة سپاه پاسداران با بیان این که «بهتر بود که امروز اعلام می‌شد غنی‌سازی ۲۰ درصدی در دستور کار قرار گرفته» افزود: در واقع ما به اروپایی که قرار نیست از این مهلت استفاده کند، زمان ۶۰ روزه داده‌ایم و متاسفانه نتیجه مثبتی برایمان ندارد، زیرا که زمان به نفع ما نیست بلکه به نفع آمریکایی‌هاست که می‌خواهند سیاست‌های تحریمی‌شان نتیجه بدهد و برای آن به گذر زمان احتیاج دارند.»نمایش قدرت یا طبل توخالی؟ – قیام ایران

روزنامة حکومتی وطن امروز نوشت: « دیروز در حالی که همه منتظر بودند برای نخستین بار از دولت روحانی اقتدار مشاهده کنند، باز هم تعلل و انفعال دیدند؛ انفعالی که با توجه به انتخابات آمریکا و هزینه‌های امنیتی آن برای ایران، بشدت برای کشور خطرناک است و می‌تواند تبعات امنیتی بسیار خطرناکی برای مردم ایران به دنبال داشته باشد.

در مقابل مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی عبور از خط قرمز غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد اورانیوم را خطرناک دانسته و نسبت به عواقب آن به رژیم هشدار می‌دهند. در همین رابطه علی بیگدلی در سرمقالة روزنامة حکومتی ستاریه صبح با ابراز وحشت از عواقب این اقدام نوشت: «این اقدام موجب شده تا وضعیت به گونه‌ای هدایت شود که آمریکا به هدف خود مبنی بر نزدیک کردن اروپا به اجماع علیه ایران امیدوارتر شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است پرونده ایران دوباره به شورای امنیت ارسال شود که در آن صورت روشن نیست چه خواهد شد؟».

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، سؤالات مختلفی در این رابطه به ذهن می‌رسه؛ از جمله این که آیا خروج گام به گم از برجام خطیه که رژیم در پیش گرفته و می‌خواهد آن را ادامه بدهد؟ این خط چه دستاوردی و چه عواقبی برای رژیم داشته یا خواهد داشت؟ چرا در داخل رژیم این قدر تضاد و این قدر فاصله بین مواضع دو باند رژیم دیده می‌شه؟ این ناشی از چیه؟ اینها از جمله سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با خسرو شکراللهی در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

س: با اعلام عملی شدن گام دوم خروج گام به گام از برجام و با توجه به این که گفته شده، اگر اروپا باز هم به خواسته‌های رژیم بی‌اعتنایی کند، ۶۰ روز دیگر گام سوم برداشته خواهد شد، آیا می‌توان نتیجه گرفت که خط رژیم خروج از برجام به طور گام به گام و تدریجی است؟


ج:‌ خروج از برجام، قطعاً و لااقل در حال حاضر خط رژیم نیست. این چیزی است که سردمداران رژیم از روحانی و ظریف تا بقیه بارها تکرار و تأکید کرده‌اند، حتی دیروز هم که عراقچی در نشست خبری عملی شدن گام دوم در نقض تعهدات برجامی را اعلام می‌کرد گفت: « کاهش تعهدات دقیقا حرکتی هست در جهت راستای حفظ برجام نه برای از بین بردن برجام» این جمله اگر چه خنده‌دار به نظر می‌رسد، اما وجهی از واقعیت هم در آن هست که از تناقض رژیم ناشی می‌شود.نمایش قدرت یا طبل توخالی؟ – قیام ایران

از طرفی خامنه‌ای برجام را خسات محض می‌نامد، اما از طرف دیگر دو دستی به آن چسبیده است زیرا همین پوسته یا به قول کیهان خامنه‌ای جنازة برجام را یک سپر امنیتی برای خود محسوب می‌کند و به شدت می‌ترسد و پرهیز می‌کند از این که به عنوان ناقض برجام شناخته شود، چون عواقب و پیامدهای آن را می‌داند که عبارت است از به کار افتادن مکانیسم ماشه و رفتن رژیم تحت بند۷ منشور ملل متحد.

کیهان خامنه‌ای درشمارة امروز خود (۱۷تیر) بدون آن که به روی خود بیاورد که این تناقض مربوط به کل رژیم و مربوط به ولی فقیه ارتجاع است، این تناقض را به رخ روحانی کشیده و می‌نویسد: « چگونه وزیر خارجه و معاون او، اینستکس را مثبت و دارای ارزش راهبردی خواندند، در حالی که به تعبیر آقای روحانی «اینستکس توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد» و به تعبیر خود آقای ظریف، «اروپا هیچ کدام از یازده تعهد خود را در برجام انجام نداده است؟!...

کیهان در جای دیگری از همین مقاله با اشاره به مذاکره‌یی که گویا قرار است بین رژیم و فرانسه در تاریخ ۲۴تیر انجام شود، می‌نویسد: « چه مذاکره‌ای؟ مگر موضوع مبهم و تعهد توافق نشده‌ای وجود دارد؟! قطعا از سرگیری مذاکرات در حالی که جنازه توافق برآمده از دو سال مذاکره، زیر پای اروپا و آمریکاست، به تعبیر آقای روحانی دیوانگی است».

بنابراین اگر بخواهم جواب سؤال شما را که خروج از برجام آیا خط رژیم است یا نه؟ به اختصار بدهم، می‌گویم خروج از برجام خط رژیم نیست، اما رژیم از سر استیصال و ناخواسته وارد این دام و این تله شده و خودش را در موقعیتی قرار داده که اگر خارج نشود، استیصال و بیچارگی خود را بیش از پیش به نمایش گذاشته و اگر خارج شود، خود را ناقض برجام معرفی کرده و در برابر یک اجماع و ائتلاف بین‌المللی قرار داده است.

س: آیا این خط رژیم تا به حال دستاوردی هم برایش داشته است؟نمایش قدرت یا طبل توخالی؟ – قیام ایران


ج:‌ نخیر، هیچ دستاوردی نداشته و هر چه تا به حال بوده ضرر و زیان بوده؛ بنابراین اقدامات اخیر رژیم از لگدپرانی‌های تروریستی تا این خروج گام به گام از برجام تنها با تعبیر خودزنی قابل بیان است. در صحنة منطقه‌یی و بین‌المللی خود را بیش از پیش مطرود و منزوی کرده است. واقعیتی که کارشناسان و رسانه‌های رژیم هم به آن گواهی می‌دهند.

از جمله علی بیگدلی در سرمقالة امروز روزنامة حکومتی ستارة صبح، پس از بیان این که کاهش تعهدات هسته‌یی حق رژیم است، اما اضافه می‌کند: « این اقدام موجب شده تا وضعیت به گونه‌ای هدایت شود که آمریکا به هدف خود مبنی بر نزدیک کردن اروپا به اجماع علیه ایران امیدوارتر شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است پرونده ایران دوباره به شورای امنیت ارسال شود که در آن صورت روشن نیست چه خواهد شد؟

بنابراین باید از طریق دیپلماسی و رایزنی با اروپا، روسیه و چین مانع این اقدام شد». در داخل رژیم هم به رغم این که ادعا می‌کنند که بر سر این خط بالای رژیم با هم وحدت دارند، اما لااقل در میانه و بدنة رژیم این خط رژیم بر ابهامات و تناقضات و در نتیجه به تضادها و تنش بیش از پیش دامن زده است.

س: چرا یک چنین فاصلة زیادی بین مواضع دو باند بر سر برجام وجود دارد؟ باند خامنه‌ای می‌گوید یک باره باید از برجام خارج شد و باند دیگر خروج از برجام را فاجعه‌بار می‌داند؟


ج:‌ نتیجة تناقض از جمله تناقضی که اشاره کردیم، طبعاً تنش و بحران و تضاد بیشتر است و نه همگرایی. البته کسانی که از خروج از برجام دم می‌زنند، عمدتاً عناصر تبلیغاتی و غیر مسئول در باند خامنه‌ای هستند. چرا که خودخامنه‌ای در سخنرانی ۱فروردین ۹۸ در مشهد با انتقاد از کشورهای غربی در زمینه توافق اتمی در رابطه با سازوکار اروپا «اینس‌تکس» گفت: «این کانال مالی هم به شوخی شبیه‌تر است. یک شوخی تلخ. اروپایی‌ها مانند گذشته از پشت خنجر زدند».

خامنه‌ای بار دیگر حرف‌های قبلی‌اش در مورد اروپا را تکرار کرد که اروپا قابل‌اعتماد نیست، او «سیاستمداران غربی» را «برخلاف ظاهر شیک و ادکلن‌زده» اما «در باطن، انسان‌هایی واقعاً وحشی» نامید. اما به رغم این همه خامنه ای هیچ گاه نگفته که باید از برجام خارج شویم، چون می‌داند خروج از برجام چه معنایی دارد و برجام در همین وضعیت چه تضادی از رژیم حل می‌کند.

س: با توضیحاتی که دادید، این سؤال پیش می‌آید که چرا رژیم این خط را در پیش گرفته؟ خطی که تا به حال دستاوردی نداشته و خودش هم اطمینان ندارد که نتیجه‌یی داشته باشد.


ج:‌ واقعیت این است که رژیم در برجام مانند همة وجوه سیاست خود در بن‌بست است. از طرفی برجام به‌رغم همه کمبودها و امتیازهای ناموجهی که در آن به رژیم داده شده است، یک عقب‌نشینی تحمیلی و نقض خط قرمزهای اعلام شده از سوی نمایش قدرت یا طبل توخالی؟ – قیام ایرانخامنه‌ای بود که در ۱۲سال گذشته بر آن پا فشاری کرده بود.

در مورد کمبودها و نواقص برجام خانم رجوی در یک موضعگیری در همان زمان اجرای برجام، تصریح کرد که دور زدن ۶قطعنامه شورای امنیت و یک توافق بدون امضا که الزامات یک معاهده رسمی بین‌المللی را ندارد، البته راه فریبکاری ملایان و دستیابی آنها به بمب اتمی را نمی‌بندد. با این همه همین میزان عقب‌نشینی، هژمونی خامنه‌ای را هم‌چنان که مقاومت ایران از قبل خاطرنشان کرده است، در هم می‌شکند و تمامیت فاشیسم دینی را تضعیف و متزلزل می‌کند.

خانم رجوی با یادآوری این حقیقت که مقاومت ایران، نخستین افشاگر پروژه‌ها و مراکز و پنهان کاریهای اتمی رژیم طی سه دهه گذشته بوده است، افزود: تن‌دادن خامنه‌ای و رژیمش به همین توافق نیز از وضعیت انفجاری جامعه ایران، آثار فرساینده تحریمها، بن‌بست سیاست رژیم در منطقه و همچنین نگرانی آن از تشدید شرایط توافق‌نامه از سوی کنگره آمریکاست.

امروز صحت این پیش‌بینی‌ها و تحلیلها را د همین تناقض و بن‌بستی که رژیم در آن گرفتار است، به خوبی می‌توانیم ببینیم. و رژیم در این باتلاقی که افتاده هیچ برون رفتی ندارد و هر دست و پا زدنی آن را بیشتر فرو می‌برد. یعنی بر شدت و ابعاد تضادهایش می‌افزاید.

مطالب مرتبط

تشدید تنش در منطقه و تشدید انزوا و محکومیت رژیم_قیام ایران

مفهوم و پیامدهای گام دوم رژیم در خروج از برجام

لطفا به اشتراک بگذارید: