دست و پا زدن مذبوحانه در تله اتمی – قیام ایران

نقض تعهدات برجامی از جانب رژیم


گزارشی از وضعیت نظام ولایت فقیه در تله اتمی

روز گذشه شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی به درخواست آمریکا تشکیل جلسه داد و موضوع نقض تعهدات برجامی از جانب رژیم را مورد بررسی قرار داد. تلویزیون رژیم در گزارشی از این جلسه، از همسویی آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل رژیم به شکوه و شکایت پرداخت.

گزارشگر: نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا ناقض برجام برگزار شد. همزمان با نماینده آمریکا در نشست شورای حکام نمایندگان فرانسه آلمان و انگلیس در بیانیه‌یی عقب‌نشینی فوری اقدامات هسته‌یی ایران را خواستار شدند. سه کشور اعلام کردند ما نگران بیانیه‌ ایران هستیم که گفته در آینده اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.دست و پا زدن مذبوحانه در تله اتمی – قیام ایران

ایدری گفتند نگرانیم ایران با افزایش غنی‌سازی اورانیوم با افزایش ذخایر خود فعالیتهایی را دنبال کند که باتعهدات برجامی آن منافات داشته باشد. فرانسه آلمان و انگلیس که تاکنون از اجرای تعهدات‌شان سر باز زده‌اند اعلام کردند تداوم حمایت ما از برجام به اجرای کامل ایران بستگی دارد».

سخنگوی نمایندگی آمریکا در آژانس، طی بیانیه‌یی (به تاریخ۱۹تیر) در مورد اجلاس ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی،اعلام کرد:‌ ایالات متحده اجلاس ویژه امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را درخواست کرد چرا که ما بر این باوریم تشکیل جلسه برای بحث پیرامون گزارشات در مورد اقدامات عمیقا نگران کننده رژیم ایران، یکی از مسئولیتهای اساسی شورای حکام است.

بیانیة نمایندگی امریکا در آزانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌افزاید: «در اجلاس امروز، اعضای شورای حکام، نگرانیشان را از این که (رژیم) ایران در حال گسترش فعالیتهای هسته ای حساس خود می‌باشد ابراز کردند. خیلی از کشورها در فراخوان به (رژیم) ایران در تلاشهای اخیرش برای پیشبرد برنامه غنی سازی خود به آمریکا پیوستند.

گروگانگیری نفتکش


شورای حکام یکصدا حمایت کامل خود را از ادامه راستی‌آزمایی و رصد کردن حرفه ای و مستقل تعهدات و وظایف هسته ای (رژیم) ایران اعلام کرد». در چنین شرایطی شکست اقدام رژیم برای گروگانگیری یک نفتکش انگلیسی در تنگة هرمز، بحران کنونی را یک مدار دیگر تشدید کرد.دست و پا زدن مذبوحانه در تله اتمی – قیام ایران

شبکة‌ تلویزیونی سی ان ان در یک خبر فوری که از این جریان پخش کرد،‌گفت: «۵قایق مسلح سپاه پاسداران بطور ناموفقی تلاش کردند یک نفتکش انگلیسی را که از تنگه هرمز عبور می کرد مصادره کنند. بنا به گفته مقامات آمریکا (پاسداران) به نفتکش دستور دادند مسیر خود را تغییر دهد و در آبهای ایران توقف کند

ولی یک ناو جنگی انگلیسی که نفتکش را اسکورت می کرد سلاح های روی عرشه خود را به سوی ایرانیان گرفته و به آنها هشدار دادند که عقب بکشند و آنها نیز دستور را اجرا کردند. مقامات آمریکا گفتند یک هواپیمای آمریکایی که بر فراز آنها پرواز می کرده از این حادثه فیلم گرفته ولی تاکنون فیلم آن منتشر نشده است .

در پی انتشار خبر شکست این اقدام مفتضح تروریستی، سپاه پاسداران طی اطلاعیه‌یی این خبر را تکذیب کرد. سپاه ادعای منابع امریکایی مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس را رد کرد. در پی ادعای برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابع وزارت دفاع امریکا مبنی بر تلاش ۵قایق ایران برای تصرف یک نفتکش انگلیسی در خلیج فارس و عقب‌نشینی انها با دخالت ناو انگلیسی، روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌یی با رد این ادعا اعلام کرد و در ۲۴ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌یی با شناورهای بیگانه از جمله با شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است».

ائتلاف نظامی


پیش از این و روز سه‌شنبة گذشته ژنرال دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته بود که این کشور در حال بررسی طرحی است که برای حفاظت و تضمین آزادی دریانوردی در آب‌های بین المللی اطراف ایران و یمن یک ائتلاف نظامی تشکیل دهد. به نظر می‌رسد که اقدام شکست خوردة سپاه پاسداران، زمینة لازم برای ایجاد این ائتلاف را فراهم کرده است.دست و پا زدن مذبوحانه در تله اتمی – قیام ایران

درچنین شرایطی مشاور رئیس جمهور فرانسه به تهران سفر کرده تا راهی برای برون رفت از این بحران که شرایط منطقه را رو به وخامت برده، پیدا کند. وی تصریح کرده هیچ مأموریت میانجیگرانه‌یی را دنبال نمی‌کند. خبرگزاری فرانسه طی گزارشی دربارة مأموریت فرستادة ویژة رئیس جمهور فرانسه تصریح کرده است که «هدف فرانسه، مجاب کردن ایران برای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی و سپس مجاب کردن ترامپ به معلق کردن برخی از تحریم‌های جدیدی است که علیه ایران وضع کرده است».

این در حالی است که رییس جمهور آمریکا روز گذشته طی یک پیام توییتری گفت: «تحریمها بزودی بطور اساسی افزایش می یابد!». در درون رژیم، روزنامه‌های باند خامنه‌ای سفر فرستادة‌ ویژة رئیس جمهور فرانسه را پیشاپیش شکست خورده توصیف کرده‌اند. کیهان خامنه‌ای (۲۰تیر) در این باره به نقل از یک دیپلومات اروپایی نوشت: آمریکا و فرانسه برای وقت‌کشی تقسیم کار کرده‌اند».

و روزنامة جهان صنعت(۲۰تیر) همسو با باند روحانی نیز تحت عنوان «فرستادة ناامید»‌ ‌با بیان این که « کاملا معلوم نیست که فرستاده رییس‌جمهور فرانسه به تهران تا چه حد «ویژه» است». نوشت: «(رئیس جمهور فرانسه) تنها برای آنکه اوضاع بدتر نشود و تخاصمات پدید آمده رو به فزونی نگذارد مبادرت به اعزام نماینده ویژه کرده‌اند».

مطالب مرتبط

خودزنی نظام آخوندی در تله اتمی – قیام ایران

دست و پا زدن مذبوحانه در تلهٔ اتمی

لطفا به اشتراک بگذارید: