در خاطره روزها – ۲۲ تیر ۹۸

تبریز به دست عثمانی افتاد


۲۲تیر-۱۳ ژوئیه«۱۵۳۴ میلادی»


نیروهای سلطان سلیمان عثمانی تبریز را تصرف کردند و سپس متوجه شروان، سلطانیه و حتی گیلان شدند. عثمانی ها با استفاده از درگیری شاه طهماسب صفوی، و اختلاف سلطان با برادرانش و ضدیت ایلات تُرک با یکدیگر، و نیز درگیری دولت صفویان با ازبکان در شمال شرق ایران، پیروز شدند.

[caption id="attachment_134710" align="alignleft" width="250"]تبریز به دست عثمانی افتاد تبریز به دست عثمانی افتاد[/caption]

۲۲تیر«۲۲۶ خورشیدی»۱۳ ژوئیه درگذشت خوارزمی


محمد بن موسی، معروف به «خوارزمی» یکی از بزرگترین دانشمندان زمان خود در ریاضی، جغرافی، تاریخ و ستاره شناسی بود. کتاب «حساب الجبر و المقابله» پس از ترجمه در اروپا رواج یافت. وی جبر را از هندسه جدا کرد.

[caption id="attachment_134711" align="alignleft" width="250"]درگذشت خوارزمی درگذشت خوارزمی[/caption]

۲۲تیر-۱۳ ژوئیه«۱۹۴۳ میلادی» بزرگترین نبرد تانکها


تعرض آلمانیها به خاک شوروی با ۹۴۰ هزار سرباز و ۲۷۰۰ تانک سنگین در این روز آغاز شد. ارتش شوروی نیز با ۶۳۰۰ تانک سبک و یک میلیون و ۳۰۰هزار سرباز به مقابله برخاست و ۴۴۰۰ هواپیما از طرفین در این جنگ شرکت داشتند.

[caption id="attachment_134712" align="alignleft" width="250"]بزرگترین نبرد تانکها بزرگترین نبرد تانکها[/caption]

۲۲تیر-۱۳ ژوئیه«۱۹۳۴ میلادی» زادروز سویینکا ووله


«اکیواند سویینکاووله» برنده جایزه نوبل ادبیات۱۹۸۶به خاطر مخالفت با برادرکشی در «بیافرا» و تلاش برای صلح در سال ۱۹۶۷ به تصمیم دولت نیجریه بازداشت شد و ۲۲ ماه در زندان بود. زندانی شدن او باعث تغییرات وسیع در نظام حکومتی نیجریه گردید.

[caption id="attachment_134713" align="alignleft" width="250"]زادروز سویینکا ووله زادروز سویینکا ووله[/caption]

۲۲تیر-۱۳ ژوئیه«۱۸۷۸ میلادی» توافق اروپا در مورد نقشة بالکان


دولتهای بزرگ اروپایی بر نقشه تازه «بالکان» که خود ترسیم کرده بودند صحه گذاردند و به این ترتیب، برای عثمانی در «بالکان» جایی جز «آلبانی» باقی نماند. «بلغارستان» نیر استقلال داخلی یافت و قرار شد فقط یک فرماندار کل باقی بماند.

[caption id="attachment_134714" align="alignleft" width="250"]توافق اروپا در مورد نقشة بالکان توافق اروپا در مورد نقشة بالکان[/caption]







 

لطفا به اشتراک بگذارید: