در خاطره روزها – ۲۴ تیر ۹۸

کودتای بی‌فرجام ترکیه


۲۴تیر-۱۵ ژوئیه«۲۰۱۶ میلادی»


بخشی از ارتش ترکیه تلاش کرد حکومت را در دست بگیرد. جت‌های جنگی در آسمان استانبول و آنکارا پرواز کردند و ارتش پل‌های بسفر و سلطان محمد فاتح در استانبول را به وسیله تانک و سربازها مسدود کرد. حکومت ترکیه از پلیس درخواست کمک کرد بر کودتا پیروز شد.

[caption id="attachment_245184" align="alignleft" width="292"]کودتای بی‌فرجام ترکیه کودتای بی‌فرجام ترکیه[/caption]

۲۴تیر«۱۵ ژوئیه-۱۲۸۸ خورشیدی» پناهنده شدن محمدعلی شاه


تهران پس از یک روز جنگ خیابانی توسط قوای مشروطه فتح شد و «محمدعلی شاه»، با خانواده‌ا‌ش به ساختمان تابستانی سفارت روسیه در «زرگنده» پناهنده شد. چند روز بعد یک شورای عالی ۲۸ نفری، محمدعلی شاه را از سلطنت خلع کرد.

[caption id="attachment_134766" align="alignleft" width="250"]پناهنده شدن محمدعلی شاه پناهنده شدن محمدعلی شاه[/caption]

۲۴تیر-«۱۵ ژوئیه-۱۹۷۴ میلادی» کودتا علیه اسقف ماکاریوس


با کودتای افسران یونانی از گارد ملی قبرس، اسقف «ماکاریوس» برکنار شد و «نیکوس سامسون» روی کار آمد. در واکنش به کودتا، ترکیه نیروهایش را وارد قبرس کرد و در دسامبر همان سال اسقف «ماکاریوس» به قبرس بازگشت و رئیس جمهور شد.

[caption id="attachment_134767" align="alignleft" width="250"]کودتا علیه اسقف ماکاریوس کودتا علیه اسقف ماکاریوس[/caption]

۲۴تیر-«۱۵ ژوئیه-۱۷۹۵ میلادی» تصویب سرود ملی فرانسه


مجلس ملی فرانسه سرود «مارسییز» را که ۳ سال پیش از آن توسط «روژه دولیس» یک سرباز داوطلب در ارتش انقلاب فرانسه ساخته شده بود، به عنوان سرود ملی این کشور تصویب کرد. وی شعر و آهنگ این سرود را در نبرد علیه آلمانی‌ها سرود.

[caption id="attachment_134768" align="alignleft" width="250"]تصویب سرود ملی فرانسه تصویب سرود ملی فرانسه[/caption]

۲۴تیر-«۱۵ ژوئیه-۱۶۰۶ میلادی» زادروز رامبراند


«رامبراند» نقاش شهیر قرن ۱۷ در «لیدن» هلند به دنیا آمد و ۶۳ سال عمر کرد. وی که در بکار بردن سایه روشن در نقاشی نبوغ داشت، قسمت اعظم عمرش را در آمستردام به‌سربرده بود و شاهکارهای هنری بی‌مانندی از خود برجای گذاشت.



[caption id="attachment_134769" align="alignleft" width="250"]زادروز رامبراند زادروز رامبراند[/caption]









 

لطفا به اشتراک بگذارید: