ماجراجویی و خودزنی، آن روی سکه عجز و ناامیدی – قیام ایران

قیام ایران - ماجراجویی و خودزنی آن روی سکه عجز و ناامیدی

گفتگو با علیرضا معدنچی


خبر و نظر:


به دنبال دومین کشتی ربایی رژیم در خلیج فارس طی یک روز، دولت انگلستان به رژیم هشدار داد که اگر کشتی ها را برنگرداند با عواقبی روبرو خواهد شد. خبرگزاری رویترز به نقل از اسکای نیوز گزارش کرد، جرمی هانت وزیر خارجه انگلستان روز جمعه گفت اگر (رژیم) ایران کنترل کشتی هایی که در تنگه هرمز توقیف کرده است رابرنگرداند عواقبی برای این کارخواهد بود. او افزود که بدنبال گزینه های نظامی نیست.ماجراجویی و خودزنی آن روی سکه عجز و ناامیدی – قیام ایران

رویترز می‌افزاید: «انگلستان پیشتر گفته بود فوراً بدنبال کسب اطلاعات درمورد استنا ایمپرو Stena Impero می باشد بعد از آنکه این نفتکش که عازم بندری در عربستان سعودی بود به ناگهان مسیر خود را بعد از عبور از تنگه هرمز در دهانه خلیج عوض کرد، چرا که نفرات مسلح به عرشه کشتی دوم وارد شده بودند ولی بعداً اجازه داده بودند که به سفر خود ادامه دهد.

خبرگزاری رویترز در گزارش دیگری واکنش آمریکا را منعکس کرد و نوشت: سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا بعد از آن که رژیم ایران اعلام کرد یک نفتکش خارجی حامل سوخت قاچاق را مصادره کرده، گفت: آمریکا قویاً ادامه عمل ایذایی سپاه پاسداران بر روی عبور امن در تنگه هرمز و اطراف آن را محکوم می‌کند».

متعاقباً روز جمعه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاراه به کشتی‌ربایی‌های رژیم گفت: «این تماماً آنچه را که من در مورد (رژیم) ایران می گفتم اثبات می‌کند و نشان می دهد که دردسر است و هیچ چیزی جز دردسر ندارد.

توافقنامه مسخره


رئیس جمهور آمریکا افزود: این توافقنامه مسخره ای که پرزیدنت اوباما انجام داد، یک توافقنامه کوتاه مدت بود که در مدت زمان کوتاهی منقضی می شود. وقتی شما با کشورها معامله می کنید شما باید توافقی برای ۵۰ یا ۱۰۰ سال انجام دهید. آن یک توافقنامه مسخره بود. و این به شما نشان می دهد که من درمورد (رژیم) ایران حق داشتم».ماجراجویی و خودزنی آن روی سکه عجز و ناامیدی – قیام ایران

در همین حال و به دنبال اخطار انگلستان، خبرگزاری سپاه پاسداران از آزاد کردن دومین کشتی نفتکش خبر داد. خبرگزاری سپاه پاسداران به نقل از خبرنگار روزنامة انگلیسی گاردین خبر داد که کشتی المصدر به مسیر خود بازگشته و ارسال سیگنال از این کشتی بار دیگر روشن شده است. این گزارش می‌افزاید، تنها کشتی توقیف شده ،نفت کش انگلیسی "استینا ایمپرو" می باشد و کشتی مصدر توقیف نشده است.

در همین حال روز جمعه دادگاهی در جبل‌الطارق ابر نفتکش توقیف‌شدة رژیم در جبل‌الطارق را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد. در همین حال، وحشت از عواقب ماجراجوییهای تروریستی، در داخل رژیم بالا گرفته است و رسانه‌های باند اصلاح طلب و همسو با روحانی نسبت به آن هشدار می‌دهند،

سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی (۲۸تیر) طی مطلبی با عنوان «تهران و تله ترامپ» در این باره نوشت: « بازی تلافی جویانه ای که ایران در پیش گرفته و اظهارات تنش آمیزی که مقامات ایرانی بیان می کنند و به «مقاومت» در برابر «جنگ اقتصادی» آمریکا علیه ایران وعده می دهند، بازی خطرناکی است.

تنگه هرمز


مقامات ایران بارها تهدید کرده اند که جریان رفت و آمد کشتی های باری را در تنگه هرمز که یک آبراهه مهم جهانی است، مختل می کنند. اقدام در جهت ممانعت از عبور کشتی پس از آن رخ داد که ایران بریتانیا را به «دزدی دریایی» متهم کرد و هشدار داد که توقیف تانکر نفتکش ایرانی توسط کماندوهای بریتانیایی در ساحل جبل الطارق، «عواقب» خواهد داشت.ماجراجویی و خودزنی آن روی سکه عجز و ناامیدی – قیام ایران

بریتانیا اصرار دارد که این کشتی را از آن جهت توقیف کرده که حامل محموله نفت خام قاچاق از ایران به سوریه بوده و تحریم های اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد در سوریه را نقض کرده و هیچ ارتباطی با استراتژی «اعمال فشار حداکثری» ترامپ علیه جمهوری اسلامی نداشته است. اما ایران این اقدام بریتانیا را تشدید اقدامات خصومت آمیز آمریکا علیه خود می داند».

یکی از مهره‌های باند اصلاح طلب به نام میردامادی نیز طی اظهاراتی که در روزنامة حکومتی مردم سالاری به چاپ رسیده، با اشاره به سپاه پاسداران که پشت ماجراجوییهای اخیر است، گفت:‌ «ما خیلی از کارهایمان متعارف نیست. در هیچ کجای دنیا، نظام سیاسی که عقلا تعریف کرده‌اند، نظامی‌ها چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی، سکان‌دار نمی‌شوند». اما آیا این اظهارات فریبکارانه می‌تواند واقعیت و ماهیت تروریستی رژیم آخوندی را که اکنون در انظار جهانیان قرار گرفته بپوشاند و رژیم را از عواقب آن برهاند.

گفتگوی سیاسی


با این گزارش که دیدیم، سؤالات مختلفی مطرح می‌شه؛ از جمله این که چرا رژیم در قبال توقیف نفتکش خودش این قدر هیستریک شده و واکنشهای دیوانه‌وار نشون می‌ده؟ معنی و پیامدهای این لگداندازیهای تروریستی رژیم چیست؟ آیا رژیم از عواقب آن نمی‌ترسد؟ با این فعل و انفعالات، شرایط به کدام جانب در حرکت است؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با علیرضا معدنچی در میان می‌گذاریم.

س: چرا رژیم این کارها رو می‌کنه و به دست خودش همة دنیا و بخصوص کشورهای اروپایی رو که به هر حال تنها روزنة‌ امیدش در این شرایط هستند، علیه خودش برمی‌انگیزه؟


ج: اولا به این دلیل که توقیف نفتکش رژیم توسط انگلستان، از جهات مختلف یک ضربة سنگین به رژیم بود: راه رژیم برای دور زدن تحریمها را می‌سوزاند و بخصوص رژیم حساب می‌کند اگر در قبال آن با حداکثر قوا واکنش و شدت عمل به خرج ندهد، این برخورد و توقیف کشتی‌هایش به صورت یک رویه درمی‌آید و در این صورت کارش زار است.ماجراجویی و خودزنی آن روی سکه عجز و ناامیدی – قیام ایران

این کشتی به منظور حمایت از دیکتاتور خونریز و متزلزل سوریه نفت می‌برد و از این بابت هم که رژیم دیگر قادر نیست مثل قبل از این باصطلاح عمق استراتژیک خود دفاع کند، غیرقابل تحمل است. این اقدام توسط انگلستان و یکی از کشورهای اروپایی و نه خود آمریکا صورت گرفته، بنابراین از این نظر هم برای رژیم بسیار تلخ و گزنده است و امیدهایی را که رژیم به اروپا دوخته بود، بر باد می‌دهد.

اظهارات اخیر خامنه‌ای که با غیظ و غضب از انگلستان و خباثت آن حرف می‌زد، این را نشان می‌دهد. اما علاوه بر اینها و شاید هم مقدم بر همة اینها، کهکشان امسال و رونمایی اشرف۳ را به عنوان یک رویداد استراتژیک و یک ضربة استراتژیک به رژیم بایستی به عنوان یک عامل مهم و تعیین کننده در نظر گرفت.

س: اما به نظر می‌رسه که رژیم در این مورد اشتباه محاسبه دارد و این کارهایی که رژیم می‌کند، بیشتر علیه خودش تمام می‌شود؛ اما با این همه می‌بینیم که رژیم باز هم به همین کارهای خودش ادامه می‌دهد؛ چرا؟


ج: نخیر اشتباه محاسبه نیست. این بروز ناگزیر ماهیت رژیم است. رژیم که خود را در معرض خفگی و در معرض نابودی قرار می گیرد، ناچار به حکم غریزه و ماهیتش رفتار می کند و دست و پا می‌زند تا خود را از این وضعیتی که هست، نجات بدهد.

اقدامات و لگد‌اندازیهای رژیم مبتنی بر این تحلیل است که آمریکا به دلایل مختلف از جمله به دلیل انتخابات پیش رو ارادة جنگ ندارد و رئیس جمهور آمریکا اگر دست به یک اقدام جنگی بزند موقعیت خود را در انتخابات به خطر انداخته است. اگر اشتباه محاسبه‌یی هم باشد در این نقطه است.

دیگر این که رژیم شرایط موجود را یک جنگ اقتصادی می‌داند و آن را برای خود خطرناکتر از جنگ نظامی تلقی می‌کند و این را بارها گفته است، بنابراین از هر اقدامی که این جنگ اقتصادی کنار برود یا لااقل به قول روحانی در تماس تلفنی با ماکرون آتش بسی در آن واقع شود، به جد استقبال می‌کند.

س: شما اشاره کردید که در کنش و واکنشهای رژیم بایستی کهکشان و رونمایی اشرف۳ و برگزاری سلسله تظاهرات و مراسم‌هایی را که امسال برگزار شد را هم بایستی در نظر گرفت؛ اینها به چه ترتیب بر روی رژیم عمل می‌کند؟


ج: پس از کهکشان۹۸، دیگر، دفتر مربوط به ایران ورق خورد و همة معادلات مربوط به ایران، به کلی دستخوش تغییر شد. این حرف ما و مقاومت ایران یا تنها حرف شخصیتها و حامیان مقاومت ایران نیست. ناظران و تحلیلگرانی که در این مراسم حضور نداشتند هم از آنچه واقع شد و از سخنرانیها و ارزیابی‌های شخصیتهای تراز اولی که در سالگرد آغاز مقاومت انقلابی مردم ایران سخنرانی کردند، نتیجه‌گیری کردند.ماجراجویی و خودزنی آن روی سکه عجز و ناامیدی – قیام ایران

به عنوان نمونه، روزنامة واشینگتن تایمز (۲۵تیر) عنوان مقاله‌یی به قلم تاد وود تحلیلگر و ستون نویس معروف امریکایی این بود: «چیزی در این هفته در آلبانی تغییر کرد» و در آنجا به تغییر معادلات مربوط به ایران به خاطر کهکشان اشاره کرده بود که من فقط یک جمله از آن را نقل می‌کنم که پس از اشاره به شیطان‌سازی و تبلیغات مسموم رژیم علیه مجاهدین که آن را توسط لشکری از رسانه‌های خریداری شده

و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و لابی‌های مختلف در سطح وسیعی پراکنده بود، می‌نویسد: «اما هفته گذشته همه چیز تغییر کرد. طی یک گردهمایی بزرگ شامل سیاستمداران و مدعوین از سراسر جهان که به مدت چند روز به کمپ اشرف3 در حومه تیرانا سرازیر شدند، طلسم شکسته شد و کانون جغرافیایی مقاومت جهانی علیه رژیم جنایتکار ایران متولد و ایجاد شد.

لینکولن بلومفیلد سفیر سابق آمریکا در سخنرانی اش در این مراسم عظیم که شامل رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و وکیل پرزیدنت ترامپ علاوه بر بسیاری از سایر مقامات معروف می شد، این را بطور خلاصه و مفید عنوان کرد.
وی گفت «جهان دیگر بهانه یی ندارد که از ام.ئی.کی در خواستش برای تغییر رژیم در ایران حمایت نکند».

ببینید، رژیم در این باره حرف بزند و واکنش نشان بدهد یا ندهد، (که البته شروع به ضجه زدن و زوزه کشیدن کرده) و البته بیش از اینها خواهد کرد. نمی‌تواند خود را از تأثیرات این ضربه کنار بکشد. در این کهکشان و در سخنرانیهای سخنرانها دو واقعیت بزرگ مهر تأیید خورد و به اثبات رسید.

موجود محتضر


اول این که این رژیم به دلایل متعدد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و استراتژیک دیگر شانسی و ظرفیتی برای بقا ندارد و تمام اقداماتش نه ناشی از قدرت، بلکه دقیقاً دست و پا زدن مذبوحانة یک موجود محتضر و در حال غرق است. دوم این که این رژیم در حال زوال یک آلترناتیو قدرتمند و برخوردار از همة‌ ویژگیهای یک آلترناتیو و بدیل سیاسی پیروزمند برخوردار است.ماجراجویی و خودزنی آن روی سکه عجز و ناامیدی – قیام ایران

اجازه بدهید من در اینجا به چند نمونه از سخنرانی شخصیتهای شرکت کننده در کهکشان اشاره کنم: آلخو ویدال کوآدراس:‌ « من تجربه فراموش ناشدنی دیدارم از اشرف در راس یک هیات پارلمانی در ۱۱ سال پیش در عراق را یادآوری میکنم. من در آنجا شاهد معجزه باورنکردنی بودم که سازمان مجاهدین در قلب صحرا انجام داده بود که چطور یک برهوت خشک و پرت افتاده را به یک جامعه آباد و خلاق و دینامیک تبدیل کردند.

باور کنید برای مردان و زنانی که چنان کار فوق العاده ای را انجام دادند، برای مردان و زنانی با آن کیفیت، هیچ غیرممکنی وجود ندارد. و شما آن عمل غول آسا را در اینجا در اشرف ۳ تکرار کرده اید. اشرفیهای عزیز، شما شکست ناپذیرید. به این خاطر است که من قانع هستم که هرچه زودتر و نه دیرتر رژیم شیطانی که اکنون بمدت بیش از چهار دهه ایران را سبعانه مورد سرکوب قرار داده سقوط خواهد کرد و دمکراسی، آزادی و یک زندگی شایسته تقدیم مردم ایران خواهد شد.

جولیانی:‌ مردم به آگاهی رسیده‌اند و نسبت به آلترناتیوی که موجود است به اشراف رسیده‌اند، برای اینکه آلترناتیوی در مقابل حکومت دینی وجود دارد، در مقابل قتل، کشتار، این یک دولت در تبعید است که برای سالیان در اینجا حضور داشته، در طول سالیان به سطح بالایی از آگاهی و پیچیدگی رسیده است،

به سطح بالایی از مقبولیت در سراسر جهان رسیده است، و به ما این اطمینان خاطر را می‌دهد که اگر اقداماتی برای سرنگونی این رژیم وحشتناک انجام دهیم، هر چه زودتر بهتر، نه تنها می‌توانیم جانهای بیشماری را نجات دهیم بلکه می‌توانیم به انتقال قدرتی در ایران اعتماد داشته باشیم،

س: با تحولاتی که این روزها شاهدش هستیم، لگداندازیهای رژیم، سرنگون شدن پهپادش توسط نیروهای امریکایی و غیره... وضعیت به چه سمتی دارد پیش می‌رود؟


جواب: با روشنگریهای مجاهدین و مقاومت ایران و با آنچه که در اشرف ۳ و در جریان کهکشان به وقوع پیوست، روشن شد که این رژیم در آستانة سقوط است و اقدامات دیوانه‌وار او آبشخورش ضعف و درماندگی آنهاست. این را از برخی ابراز وحشتهای مهره‌ها و رسانه‌های رژیم هم می‌توان دریافت که از جمله می‌گویند با کارهایی که این رژیم و در واقع به گفتة آنها پاسداران می‌کنند ما در تله افتاده‌ایم و همة دنیا ما را به عنوا ن جنگ طلب ‌می‌شناسد.

میردامادی در مردم سالاری (۲۹تیر) : ما خیلی از کارهایمان متعارف نیست. در هیچ کجای دنیا، نظام سیاسی که عقلا تعریف کرده‌اند، نظامی‌ها چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی، سکان‌دار نمی‌شوند. جمهوری (۲۹تیر) : واقعیت اینست که متاسفانه بسیاری از مسئولان، زیاد حرف می‌زنند و در مواردی نیز خارج از محدوده‌ای که مربوط به آنهاست سخن می‌گویند.

نظامیان وظایف مشخصی دارند که باید به آنها عمل کنند ولی ورود آنها به عرصه سخنوری که در بسیاری موارد مشکل‌ساز هم هست». اما نتیجه گیری نهایی را خانم رجوب به روشنترین صورتی در پیام توییتری خود بیان کردند: خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیدة مقاومت طی یک پیام توییتری در این باره گفت:‌ «باج‌خواهی و افسارگسیختگی آخوندها در خلیج فارس، نیازمند پاسخ قاطع بین‌المللی است. نباید اجازه داد آنها جری‌تر بشوند. قدرت و قاطعیت زبانی است که آنها خوب می‌فهمند. نباید میدان و فرصت برای شانتاژ پیدا کنند».

مطالب مرتبط

راهزنی و کشتی دزدی حکومت آخوندی – روزنامه‌های حکومتی

وحشت از عواقب خودزنی برجامی

لطفا به اشتراک بگذارید: