کشتی‌ربایی گلوگیر می‌شود – قیام ایران

بحران ناشی از کشتی‌ربایی رژیم


گزارش و گفتگو با اسدالله مثنی

بحران ناشی از کشتی‌ربایی رژیم، ادامه دارد و مسیر تشدید طی می‌کند، بخصوص با انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر انگلستان این کشور، رژیم به طورمضاعف دچار نگرانی شده، زیرا معنی این انتخاب، یک گام نزدیکتر شدن انگلستان به آمریکاست که طبعاً سخت‌تر شدن سیاست آن در قبال رژیم و همسویی سایر کشورهای اروپایی را هم به دنبال خواهد داشت. گزارشی از آخرین تحولات سیاسی در این باره:

خبر و نظر:کشتی‌ربایی گلوگیر می‌شود – قیام ایران


خبرگزاری رویترز از نتیجة دیدارهای عراقچی معاون وزارت خارجة رژیم با مقامات فرانسوی گزارش داد: وزارت خارجه فرانسه به نماینده ارشد ایران در بازدیداز پاریس روز سه شنبه گفت،تهران مجبور است که به تبعیت از توافق اتمی بازگردد و گام های ضروری رابرای اطمینان دادن به تنش زدای در خلیج بردارد.

رویترز می‌افزاید: «وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای گفت«این ملاقات برای یادآوری به نماینده رئیس جمهور ایران بود که ما انتظار داریم ایران بسرعت به تبعیت از تعهداتش تحت توافقنامه وین بازگردد و گامهای ضروری را برای شرکت در یک تنش زدایی اساسی بردارد».

خبرگزاری سپاه پاسداران نیز در گزارشی از دیدار عراقچی با رئیس جمهور فرانسه گفت که عراقچی در این دیدار پیام کتبی روحانی را تسلیم ماکرون کرده است. این گزارش می‌افزاید: «در این جلسه استفاده از دیپلماسی به منظور ایجاد فضای مورد نیاز جهت ایجاد و استحکام ثبات و امنیت در بهترین شکل ممکن با توجه به شرایط و وضعیت کنونی جهان و منطقه مورد تاکید قرار گرفت».

مجیزگویی


دم زدن از استفاده از دیپلوماسی برای حل و فصل مسائل در حالی است که روحانی امروز طی سخنانی در جلسة هیأت دولت بار دیگر از سپاه پاسداران تمجید و مجیزگویی کرد و گفت:‌ «سپاه پاسداران شجاعانه و با قدرت کشتی متخلف انگلیسی راکشتی‌ربایی گلوگیر می‌شود – قیام ایران توقیف کرد، چرا که از همه دستورات و هشدارها سر باز زده بود و کار بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی در این زمینه انجام داده است و معتقدم که همه دنیا باید از سپاه پاسداران بخاطر امنیت خلیج فارس، سپاسگزار باشند».

در همین حال ولایتی مشاور امور بین‌الملل خامنه‌ای، توقیف نفتکش بریتانیایی و سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط سپاه را «نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مسلمانان» توصیف کرده است. ولایتی که روز سه‌شنبه اول مرداد با صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرده، گفته است این اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران درفلسطین، لبنان، عراق، و یمن، موجب «احیای ارزش‌های اسلامی» شده است.

از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به تمامی شرکت های هواپیمایی هشدار داد مراقب باشند تا با شرکت‌های هوایی تحریم شده (رژیم) ایران همکاری نکنند و در تجارت با این (رژیم) نیز هوشیاری بالایی به خرج دهند.

سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این بیانیه که روز سه‌شنبه منتشر شد گفت که صنایع هوایی مسافربری بین‌المللی از جمله فروشندگان و واسطه‌ها باید در هوشیاری کامل باشند که به هیچ شکلی در فعالیت‌های بدخواهانه (رژیم) ایران حضور پیدا نکنند.

امور نیابتی


در این بیانیه به شماری از شرکت‌های هواپیمایی (رژیم) ایران اشاره شده است که به رغم ظاهر غیرنظامی، در امور نیابتی و رساندن تسلیحات ایران فعالیت دارند. برای مثال، شرکت هوایی ماهان ایر که ابزار ارائه خدمات به سپاه قدس و فرمانده آن، قاسم سلیمانی، و نیروهای نیابتی آن، است.کشتی‌ربایی گلوگیر می‌شود – قیام ایران

در همین حال، تلویزیون و رسانه‌های رژیم در واکنش منفی نسبت به انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر انگلستان، هراس خود را از همسویی بیش از پیش انگلستان با آمریکا که همسویی اروپا را نیز به دنبال خواهد داشت ابراز کردند. تلویزیون رژیم شب گذشته در این باره گفت: «مستأجر جدید در ساختمان پلاک ۱۰ لندن.... من فکر می کنم که می‌خواهیم با جانسون روابط خوبی داشته باشیم».

روزنامه‌های رژیم در تفسیرهای خود نگرانی از انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر انگلستان را منعکس کرده‌اند. در همین رابطه یکی از کارشناسان سیاسی باند روحانی به نام بیگدلی در روزنامة حکومتی همدلی (۲مرداد) هشدار داد: «ایران، نباید اروپا را از دست بدهد، به این دلیل که امروز،

تنها روزنه ما نسبت به غرب و نسبت به جهان حتی اتحادیه اروپاست و ما اگر یک مثلث را در نظر بگیریم که قاعده آن اسرائیل و عربستان باشند، قطعاً ضلع سوم آن اتحادیه اروپاست که اگر این ضلع نیز به روی ما بسته شود، قطعاً کار برای ما مشکل‌تر نیز خواهد شد، به همین سبب تلاش ایران بر آن است که اتحادیه اروپا را از دست ندهد».

گفتگوی سیاسی


با گزارشی که دیدیم به نظر می‌رسد بحران ناشی از کشتی‌ربایی رژیم بیش از پیش تشدید شده؛ علت چیست؟ چرا روحانی این چنین بی‌محابا از سپاه پاسداران و اقدامات تروریستی آن حمایت می‌کند؟ چرا رژیم از انتخاب بوریس جانسون این قدر نگران است؟ و برون رفت از این بحران چگونه میسر است؟ اینها از جمله سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با اسدالله مثنی در میان می‌گذاریم.

س: روحانی امروز در جلسة هیأت دولت صحبت کرد و در مورد مسائل و موضوعات مختلف حرف زد. حرفهای اصلی او چی بود؟


ج: روحانی طبق معمول به طور مبسوطی در مورد برجام و این که برجام چه پیروزی بزرگی بوده و چه مسائلی از رژیم حل کرده و غیره حرف زد که لابد طبق معمول واکنش خشمگینانة باند رقیب و دلواپسان را طی روزهای آینده در پی خواهد داشت.کشتی‌ربایی گلوگیر می‌شود – قیام ایران

روحانی به رغم این تعریفها و حلوا حلوا کردن برجام، به طور متناقضی علت خروج گام به گام رژیم از برجام را هم سعی کرد توضیح بدهد و در این رابطه اعتراف مهمی هم کرد و گفت: «تا زمانی که برغم خروج آمریکا می‌توانستیم به اندازه نیاز خود نفت بفروشیم، به صورت کج‌دار و مریز با موضوع خروج آمریکا از برجام برخورد کردیم، اما از وقتی که به بطور کامل برای تحریم نفت ایران وارد عمل شدند بی‌تردید شرایط جدیدی نیز پیش آمد».

به این ترتیب روحانی اولاً اعتراف کرد که تحریم نفتی کامل است و برای رژیم غیر قابل تحمل شده و شرایط جدیدی را پیش آورده و ثانیاً اعتراف کرد که علت واکنشهای رژیم یا کلید فهم واکنشهای رژیم همین باصطلاح شرایط جدید یا در واقع همان خفگی اقتصادی است.

اهمیت این اعتراف در آنجاست که تا به حال رژیم در تبلیغات خود مدعی بود که تحریمها شکست خورده و آمریکا چنان که ادعا می‌کند نخواهد توانست صدور نفت رژیم را به صفر برساند و... اما الان ناچار اعتراف می‌کند که علت این ماجراجوییها و لگدپرانیهای تروریستی نه ناشی از قدرت و اعتماد به‌نفس بلکه دقیقاً ناشی از ضعف و استیصال است؛

لگد انداختن


عیناً مانند موجودی که جلو تنفسش را بگیرند و او برای خلاصی از این وضعیت شروع به دست و پا زدن و لگد انداختن می‌کند. بخصوص که خود روحانی در قسمت دیگری از حرفهایش بار دیگر تکرار کرد که خروج از تعهدات برجامی، موقتی است و تصریح نمود :‌ «چنانچه طرف مقابل اقدامات درست و متعادلی انجام دهد و آتش بس در جنگ اقتصادی حاصل شود،

فرصتی ایجاد خواهد شد که با یکدیگر سخن گفته و به نتیجه برسیم و البته در این زمینه کشورهایی هم واسطه‌ هستند و مکاتبات و تماس‌هایی در حال انجام است و همه بدانند که هرگز فرصت مذاکره را از دست نخواهیم داد». و در جای دیگر هم ضمن اشاره به توقیف نفتکش رژیم در جبل‌الطارق قسم و آیه خورد که ما هیچگاه دنبال تنش و درگیری بودیم و نیستیم و اگر آنها از توقیف کشتی دست بردارند «پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد».

به نظر می‌رسد که این عبارت «پاسخ متناسب» از سوی رژیم مؤید گزارشاتی باشد حاکی از این که رژیم در مذاکرات مستقیم و غیرمسستقیمی که روحانی به آنها اشاره کرد، قولهایی در جهت کوتاه آمدن از مفاد برجام را هم داده است. اما نکتة بسیار قابل توجه دیگری که روحانی در سخنان امروز خودش به آن اشاره کرد،

این بود که ضمن تعریف و تمجید بسیار از اقدام شجاعانه و با قدرت سپاه و این که کار بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی در این زمینه علیه «کشتی متخلف انگلیسی» انجام داده گفت: « معتقدم که همه دنیا باید از سپاه پاسداران بخاطر امنیت خلیج فارس، سپاسگزار باشند».

س: علت این که روحانی این طور ضد و نقیض حرف زد و به نعل و به میخ زد چیست؟


ج: علتش در یک کلمه بن‌بست است، بن‌بستی که روز به روز تنگتر و خفه‌کننده‌تر می‌شود. از یک طرف ناچار است از برجام در برابر حملات باند رقیب و به رغم آن که از برجام جز پوسته‌یی بیشتر باقی نمانده، تعریف کند و آن را حلوا حلوا کند، چون برجام خواه ناخواه به رشتة حیات او و باندش تبدیل شده.

از طرف دیگر به شدت از این که به عنوان ناقض برجام شناخته شود، می‌ترسد؛ چون می‌داند که این اقدامات دیوانه‌وار و لگداندازهای تروریستی چه بهای سنگینی می‌تواند برایش داشته باشد، ولی از طرف دیگر بجز این راهی ندارد و روی این حساب می‌کند که شاید طرف مقابل در برابر این اقدامات و پیامدهای خطرناک آن جا بزند و قدری طناب تحریمها بر گردن رژیم شل کند.

س: همه می‌دانیم که روحانی چقدر با سپاه تضاد دارد، حتی در همین روزها هم شاهد دعوا ی باند روحانی با سپاه و به طور مشخص با سازمان اطلاعات سپاه در صحن علنی مجلس بودیم که جای آبادی برای هم باقی نگذاشتند و در عین حال امروز شاهد تعریف و تمجید روحانی از سپاه و این که دنیا باید از سپاه تشکر کند بودیم؛ جریان چیست؟


ج: البته روحانی و باند او با باند خامنه‌ای و سپاه پاسداران به شدت تضاد و دعوا دارد؛ منتها این دعوا به قول خودشان دعوای داخلی است و بر سر تقسیم قدرت و عواید غارت است. ولی جنگ و دعوای باندهای رژیم که بر سر آرمان و عقیده و حتی خط‌مشی نیست؛ بلکه چنان که مجاهدین و مقاومت ایران پیوسته گفته‌اند، اینها همه یک ماهیت و جنم دارند و همه سر و ته یک کرباسند.کشتی‌ربایی گلوگیر می‌شود – قیام ایران

پروژة ضدملی و ضدبشری هسته‌یی در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی کلید خورد و همین روحانی هم سالها نفر اصلی تیم مذاکره کننده اتمی بود. قتلهای زنجیره‌یی در دورة خاتمی اتفاق افتاد و همة آنها در اعدامهای دهة ۶۰، قتل‌عام ۶۷، اقدامات تروریستی دهة ۷۰، در انفجارها و کشتارهای دهة‌ ۸۰عراق، در جنگ سوریه و در تمام جنایتهای رژیم، دستشان در یک کاسه بوده است.

فرق گذاری بین آنها ترفند سیاست مماشات بوده تا از طریق آن این رژیم را که منافع آنها را تأمین می‌کرده، حفظ کنند و ملت ما را در اسارت این دار و دستة غارتگر و جنایتکار حفظ کنند. اما مردم ایران با شناخت عمیقی که حاصل تجارب خونبار ۴دهه است،

در قیام دی ماه بر افسانة اصلاح طلبی و وجود یک جناح مدره در رژیم مهر باطل زدند و شعار دادند: اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا!» و بالاتر از این شعار دادند «دشمن ما همین جاست» و این که دشمن مردم ایران یکی بیش نیست، آن هم تمامیت این رژیم با همة دار و دسته‌هایش می‌باشد.

س: یک سؤال دیگر؛ چرا رژیم این قدر از انتخاب نخست‌وزیر جدید انگلستان نگران و مضطرب است؟


ج: گفته می‌شود ک بوریس جانسون خیلی به ترامپ و سیاست کنونی دولت آمریکا از جمله در رابطه با ایران نزدیک است و بخصوص با تحولات اخیر و کشتی‌ربایی رژیم خواستار شدت عمل است و حتی برخی رسانه‌ها گفته‌اند که اگر بحران نفتکشها ادامه پیدا کند، ممکن است که انگلستان هم از برجام خارج شود.

با توجه به همبستگی اروپایی، در این صورت سایر کشورهای اروپایی هم با یکی دو گام فاصله به همان مسیر انگلستان و آمریکا، یعنی مسیر قاطعیت خواهند رفت. این نکته‌یی است که روزنامه‌های حکومتی امروز به صراحت نوشته و نسبت به‌آن هشدار داده‌اند.

از جمله: روزنامة جهان صنعت (۲مرداد) در مقاله‌یی از مطهرنیا می‌نویسد:‌ « با توجه به اینکه لندن آمادگی خود را برای ایجاد ائتلاف پیشنهادی آمریکا برای ایجاد نظم و امنیت دریایی در خلیج فارس اعلام کرده و از طرفی تنش روزافزون تهران و لندن بر سر توقیف نفتکش‌های ایرانی در جبل‌الطارق توسط لندن و از سوی دیگر توقیف نفتکش لندن در خلیج فارس توسط تهران، اکنون روی کار آمدن بوریس جانسون می‌تواند زمینه‌ساز اقناع افکار عمومی در جهت همگرایی بیشتر دولت‌های حاکم بر لندن و واشنگتن شده و به تنش‌های موجود دامن زده شود».

این سخن و همگرایی لندن ـ واشنگتن را روزنامة همدلی با پیش‌بینی پیوستن سایر کشورهای اروپایی به محورد واشینگتن ـ لندن و بسته شدن آخرین روزنة امید رژیم، تکمیل می‌کند و می‌نویسد: «ایران، نباید اروپا را از دست بدهد، به این دلیل که امروز، تنها روزنه ما نسبت به غرب و نسبت به جهان حتی، اتحادیه اروپاست

و ما اگر یک مثلث را در نظر بگیریم که قاعده آن اسرائیل و عربستان باشند، قطعاً ضلع سوم آن اتحادیه اروپاست که اگر این ضلع نیز به روی ما بسته شود، قطعاً کار برای ما مشکل‌تر نیز خواهد شد، به همین سبب تلاش ایران بر آن است که اتحادیه اروپا را از دست ندهد».

س: بالاخره این وضعیت و این بحران آیا راه حلی و برون رفتی ندارد؟ اگر دارد چیست؟


ج: با این رژیم هیچ مسأله‌یی راه حل پایدار ندارد؛ هیچ بحرانی برون رفت ندارد. چون ذات این رژیم بحران‌زاست؛ هر برون رفت واقعی از نفی این رژیم می‌گذرد. اگر این درست است که رژیم خودش مسأله است و عامل اصلی بحران است، منطقی نیست که بخواهیم با وجود این رژیم به راه حل و برون رفت برسیم. این واقعیتی است که مجاهدین و مقاومت ایران همواره تکرار و تأکید کرده و حالا جامعة بین‌المللی هم خواه ناخواه به آن اذعان می‌کند.کشتی‌ربایی گلوگیر می‌شود – قیام ایران

رئیس جمهور آمریکا که پیوسته گفته است که قصد تغییر رژیم را ندارد و می‌خواهد با همین رژیم مذاکره کند و به تفاهم برسد، دیروز گفت:‌ «رژیم ایران خواسته من برای رسیدن به یک توافق را سخت تر میکند». و گفت این رژیم ادعای مذهب می‌کند اما بسیار دروغ می‌گوید. پمپئو هم گفت: «رژیم ایران تاریخچه طولانی در زمینه دروغ گفتن دارد.” من فکر میکنم که همه باید با نگاه شک و تردید به هرکاری که جمهوری اسلامی ایران مدعی میشود نگاه کنند».

بنابراین راه حل مسأله یکی بیش نیست، همان که خانم مریم رجوی در گردهمایی ایران آزاد در اشرف۳ در تاریخ ۲۲تیر۹۸ گفتند:‌ «منشأ جنگ و جنگ‌افروزی، ولایت فقیه است هم‌چنان‌که مقاومت ایران از اول می‌گفت نبرد با این رژیم، خشکاندن سرچشمه جنگ و آشوب و عین صلح‌خواهی است.

روزگاری مدافعان رژیم می‌گفتند اگر آخوندها سرنگون شوند ایران دچار جنگ و آشوب و تجزیه می‌شود. حالا همه می‌بینند که تا این رژیم سرنگون نشود، جنگ و بحران در منطقه ادامه دارد و تشدید می‌شود. بنابراین هرکس که برای ایران، آزادی می‌خواهد، هرکس که می‌خواهد ایران را از ویرانی و نابسامانی نجات دهد. و هرکس که برای منطقه و جهان صلح و ثبات می‌خواهد باید برای سرنگونی رژیم آخوندی به‌پاخیزد».

مطالب مرتبط

رویترز: انگلستان خواستار تشکیل یک نیروی اروپایی برای حفاظت کشتیرانی شد

دروغ‌درمانی آخرین گریزگاه رژیم در مرحله پایانی

لطفا به اشتراک بگذارید: