لوموند: حساب توئیتر جعلی سرکنسول فرانسه و راهزنی انفورماتیک

لوموند -۳مرداد۹۸


حساب توئیتر جعلی سر کنسول فرانسه در بیت المقدس

جعل هویت در شبکه اجتماعی

راهزنی انفورماتیک و اطلاعات گمراه کننده

کارشناسان امضای رژیم تهران را در این ماجرا می بینند

 این حساب جعلی پس از انتشار یک سری توئیت از این منبع

راجع به سفر مریم رجوی به اسرائیل، کشف شد

وزارت خارجه فرانسه این حساب جعلی را بلافاصله بست


این قضیه ممکن است با یک شبکه اجتماعی رژیم ایران

برای انتشار اخبار و اطلاعات گمراه کننده در ارتباط باشد

لوموند : حساب توئیتر جعلی سر کنسول فرانسه و راهزنی انفورماتیک

 لوموند -۲۵ ژوئیه(-۳مرداد۹۸): روز سه شنبه ۲۳ ژوئیه، سر کنسولگری فرانسه در بیت المقدس طی اطلاعیه ای اعلام کرد کنسول پیر کوشار هدف یک عملیات جعل هویت در شبکه اجتماعی توئیتر" قرار گرفته است.

این جعل و تقلب پس از انتشار یک سری توئیت از همین منبع ساختگی راجع به سفر مریم رجوی به اسرائیل، کشف شد.

وزارت خارجه فرانسه تأکید می کند که شخص کنسول به ما در این باره هشدار داده و ما این حساب را بلافاصله بسته ایم. این قضیه ممکن است با یک شبکه اجتماعی رژیم ایران برای انتشار اخبار و اطلاعات گمراه کننده در مقیاس بسیار وسیع در ارتباط باشد.

 ماجرا از روز چهارشنبه ۱۷ ژوئیه آغاز شد. ساعت ۶ و ۱۶ دقیقه یک توئیت اول از حساب پیر کوشار منسوب به سرکنسول فرانسه در اورشلیم/بیت المقدس منتشر شد. در این توئیت پیر کوشار ساختگی اعلام می کند که "من از بابت خبری که از یک همکار سابقم در تهران شنیدم تعجب کردم" از این قرار که "مریم رجوی، یکی از سرسخت ترین مخالفان رژیم ایران، به اسرائیل سفر کرده است".

پس از آن، چهار توئیت پی در پی که با فرانسة نه چندان صحیح نوشته شده، این سفر ادعایی را شرح داده و می نویسد: دیدار مزبور که برای روز ۱۷ ژوئیه پیش بینی شده، از سوی "رودی جولیانی و بوآز رودکین سفیر اسرائیل در آلبانی، ترتیب داده شده است" خانم رجوی طی این سفر گویا قرار بوده با "یوسی کهن، مدیر موساد و همچنین "نخست وزیر اسرائیل"، بنیامین نتانیاهو دیدار کند.

روز ۱۹ ژوئیه، توییتر خانم مریم رجوی "دروغها"ئی که [رژیم] ایران "علیه مقاومت ایران" می بافد را محکوم می کند. با این همه، بازنشر توئیت های پیر کوشار ادامه می یابد و دو پایگاه خبر رسانی رژیم ایران ، مهر نیوز و پرس تی.وی، هر یک مقاله ای بر اساس آن انتشار می دهند. رسانه های رژیم و متحدانش، از جمله حزب الله لبنان، این مطالب را گرفته، آب و تاب بیشتری هم به آن می دهند.

"راهزنی انفورماتیک و اطلاعات گمراه کننده"

ته و توی این قضیه را سرانجام روزنامه نگاران اسرائیلی در می آورند. امیکای اشتاین خبرنگار دیپلماتیک کانال تلویزیون Kan، می گوید ما "خواهان اظهار نظر رسمی مقامات شدیم...پس از آنکه به ما پاسخ داده شد که کنسول اساسا حساب توئیتر شخصی ندارد، کنسولگری فرانسه در اورشلیم تصدیق کرد که حساب مورد بحث جعلی است".

سه شنبه شب ۲۳ژوئیه، پروفیل حساب پیر کوشار درتوئیتر بسته شد. سرکنسولگری فرانسه طی اطلاعیه ای جعل هویت آقای کوشار را محکوم کرد و افزود که وی اصولا از طریق توئیتر پیام منتقل نمی کند و "صرفا از طریق حسابهای رسمی سرکنسولگری فرانسه در اورشلیم اقدام می کند".

 در نگاه اول، تمام ظواهر حساب توئیتر منسوب به آقای کوشار واقعی به نظر می رسد.

یک منبع دیپلماتیک با لحنی طنز آلود می گوید : "محتویات این حساب بسیار معمولی و مربوط به فعالیتهای رسمی وی و فاقد هر گونه جذابیت بود".

این حساب در دسامبر ۲۰۱۳ یعنی سه سال پیش از ورود کوشار به محل مأموریت جدید خود، ایجاد شده است.

پس نام کنسول جدید احتمالا در همین اواخر و پس از آنکه این حساب هدف راهزنی قرار گرفته، بر آن افزوده شده است.

اخبار نادری که گاه در این حساب درج می شده، به زبان انگلیسی و درباره مسابقات بیس بال بوده است. اما محتویات آن در ماه مه گذشته تغییر کرد، نوشته ها سیاسی تر شد و از زبان فرانسه استفاده شد.

برخی کارشناسان امضای رژیم تهران را در این ماجرا می بینند. اوحد زایدنبرگ تحلیلگر متخصص اطلاعات مجازی، می گوید : "می دانیم که رژیم ایران از دو سال پیش سرمایه گذاری هنگفتی در عملیات راهزنی سایبری و پخش اطلاعات گمراه کننده انجام داده است...

یکی از تکنیکها عبارتست از جعل حساب یک مقام خارجی برای پخش اخبار و اطلاعاتی به سود رژیم ایران...پروفیل حساب توئیتری کنسول فرانسه می تواند به ساختار بزرگ تری وابسته باشد که شامل صدها حساب مجعول است".

عملیات جعل پیرامون حساب پیر کوشار یاد آور عملیات اعمال نفوذ به مراتب گسترده تری است که در ماه مه گذشته در توئیتر و فیس بوک کشف شد و ایالات متحده را هدف قرار می داد. در دو مورد، حسابهای جعلی به نام کاندیداهای انتخابات میان دوره ای نوامبر ۲۰۱۸ مورد سوء استفاده قرار گرفته بود.

مندرجات این حسابها ابتدا به موضوعات مختلف و غالبا جزئی و مرتبط با سیاست داخلی آمریکا، محدود می شد. ولی به تدریج شروع به دفاع از مواضع سیاست خارجی رژیم ایران کرده بودند. فیس بوک اعلام کرده بود حدود یکصد حساب را که ظاهرا توسط "خبرنگاران مطبوعات یا روزنامه نگاران مستقل" اداره شده و "برخی مدعی عضویت در سازمانهای شناخته شده بودند" حذف کرده است.

فیس بوک گفت: حسابهای جعلی مرتبط با رژیم ایران با ترفندهای ظریفی، هدفشان گمراه کردن بازیگران صحنه سیاسی و رسانه ها بود و به طور کلی اجرای یک استراتژی هدفدار نفوذ گسترده را دنبال می کردند.
لطفا به اشتراک بگذارید: