کمیسیون برجام در وین ، هشدار و اخطار – قیام ایران

قیام ایران - کمیسیون برجام در وین ، هشدار و اخطار

گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی

خبر و نظر:کمیسیون برجام در وین ، هشدار و اخطار – قیام ایران


در مورد دستور کار این جلسه و نتایج آن روایت رژیم متفاوت از روایت منابع دیگر است. تلویزیون رژیم شب گذشته در بخش اصلی خبر خود، در عین آن که رژیم را مطالبه‌گر جلوه می‌داد، اما نارضایتی عراقچی را که به نمایندگی از رژیم در این جلسه شرکت کرده بود،

منعکس می‌کرد: «عراقچی معاون وزیر خارجة کشورمان پس از پایان نشت دو ساعتة کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین گفت:‌ جلسة سازنده‌یی بود، ولی مشکل ما یک مشکل جدی است که باید برطرف شود. عراقچی: «البته ج.ا. تاکید کرد که به روال خودش در کاهش تعهدات خودش ادامه خواهد داد تا وقتی که خواسته‌های ج.ا. تأمین بشه».

بیانیه رئیس (کمیسیون برجام) که روز یکشنبه ۶مرداد منتشر شد گویای آن است که سایر کشورهای عضو کمیسیون از رژیم مطالبه‌گر بودند. این بیانیه می‌گوید: این نشست به منظور بحث پیرامون ضرورت اجرای کامل و موثر برجام در تمام جوانب آن برگزار شد.

برجام


در این بیانیه آمده است: « شرکت کنندگان بر حمایت قوی و مسئولیت جمعی شان در پروژه های هسته ای (مشخصا اراک و فردو) تأکید مجدد کردند. این موارد بخشی تعیین کننده در برجام است به منظور اینکه ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه اتمی ایران را تضمین کند. توافق شد که یک نشست کمیسیون مشترک در سطح وزیران خارجه در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد».

روزنامه‌های حکومتی نیز تأیی می‌کنند که جلسة وین، برای رژیم عایدی نداشته است. کیهان خامنه‌ای (۷مرداد) طی گزارشی با عنوان « برگزاری کمیسیون مشترک برجام اتلاف وقت و دیگر هیچ» می‌نویسد: «در این نشست از ایران خواسته شد تا گام سوم کاهش تعهدات خود را انجام ندهد. اظهارات مقامات حاضر در این نشست حاکی از آن است که برگزاری کمیسیون مشترک برجام، به جز اتلاف وقت نتیجه دیگری نداشته است».

گزارش کیهان خاطرنشان می‌کند که «سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت که در این نشست از ایران خواسته شد تا گام سوم کاهش تعهد خود به برنامه جامع اقدام مشترک را انجام ندهد».

هشدارکمیسیون برجام در وین ، هشدار و اخطار – قیام ایران


روزنامة جهان صنعت (۷مرداد) که همسو با روحانی است، به طورروشنتری به هشدار و اخطار جلسة وین خطاب به رژیم را منعکس کرده و می‌نویسد: «معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر کل سرویس اقدام خارجی این اتحادیه توئیتی را درباره نشست کمیسیون مشترک برجام منتشر کرد.

هلگا اشمید در توئیترش نوشت: نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام برای بررسی ضرورت پایبندی کامل به تعهدات توافق هسته‌ای ایران در تمامی جنبه‌های آن برگزار شده است». همین روزنامه اعتراف قابل توجهی نیز به شکست تلاشها به نجات برجام دارد

و می‌نویسد:‌ « تلاش‌های کشورهای اروپایی از جمله امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه برای نجات توافق هسته‌ای ایران تاکنون بی‌نتیجه بوده مخصوصا آنکه اتفاق دریای اخیر میان ایران و انگلیس و اقدام مقابله به مثل ایران شرایط را برای اجرای تعهدات هسته‌ای از جانب اروپا سخت کرد و مهم‌تر از همه نخست‌وزیری در انگلیس پا به میدان گذاشت که از لحاظ رویکرد سیاسی بسیار نزدیک به ترامپ است و مواضع رییس‌جمهور واشنگتن را در مورد ایران دنبال می‌کند».

گفتگوی سیاسی


با این گزارشی که دیدیم، سؤالاتی به ذهن متبادر می‌شه؛ از جمله این که هدف از برگزاری این جلسه چه بود؟ و تا چه حد به این هدف نزدیک شد؟ چرا این روند مذاکره بر سر برجام به سرانجام نمی‌رسد؟
اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با خسرو شکراللهی در میان می‌گذاریم.

س: جلسة کمیسیون برجام که دیروز در وین برگزار شد، از آن به عنوان یک جلسة اضطراری و فوق‌العادة اسم برده شد، در حالی که حرفهایی که دو طرف بعد از پایان این اجلاس گفتند، تکرار همان حرفهای همیشگی‌شان بود که زیاد شنیده‌ایم، پس علت فوق‌العاده بودن این جلسه چی بود؟


ج: بله حرفهای دو طرف همان حرفهای قبلی است، اما شرایط اضطراری و انفجاری است. این شرایط با کشتی‌ربایی رژیم خیلی پیچیده شده و روی کار آمدن دولت جدید در انگلستان هم به این موضوع جدیت و فوریت بیشتر داده است. از طرف دیگر رژیم تهدید می‌کند که گام سوم از سرپیچی از تعهدات برجامی خود را عملی می‌کند، البته تا الان و در دو گامی که ادعا می‌کند برداشته، اقدام جدی در نقض برجام نکرده و بیشتر ژست و تبلیغات بوده،کمیسیون برجام در وین ، هشدار و اخطار – قیام ایران

کمااین که همین ادعای اخیر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم مبنی بر تولید ۲۴ تن اورانیوم غنی شده با عیار ۳.۶۷ هم مربوط به گذشته است و این را نمی‌گوید که ۲۳ هزار و ۷۰۰ کیلوی آن را قبلاً‌ فروخته و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ کیلو که همان حد مجاز است، ندارد.

با همة‌ اینها اوضاع پرتنش است و این نه خواست رژیم و نه خواست اروپاست. و اگر رژیم گام سوم را هم بردارد و به طرف غنی‌سازی ۲۰ درصد که یک مرحلة کیفی است برود، در آن صورت دیگر معنی آن نقض برجام است و به نظر می‌رسد اروپا می‌خواست همین را در این اجلاس فوق‌العاده به رژیم تفهیم کند. در واقع هدف نهایی این اجلاس، این بود که همین برجام را که از آن پوسته‌یی بیشتر باقی نمانده حفظ کنند و مانع از نابودی کامل آن شوند.

س: به قول شما از برجام بجز پوسته‌یی باقی نمانده، پس دو طرف چرا این قدر تلاش می‌کنند که همین پوستة بی‌خاصیت را حفظ کنند و چرا به نتیجه نمی‌رسند؟


ج: به دلیل این که همین پوستة بی‌خاصیت از هر دو طرف، یعنی رژیم و اروپا مسأله سیاسی حل می کند. اگر برجام از بین برود که این با خروج رژیم از برجام و در واقع با نقض برجام عملی می‌شود، گام بعدی رفتن پرونده به شورای امنیت و به کار افتادن سیستم ماشه است که برای رژیم مرگبار است، این که مدام روحانی بر کارکرد برجام به عنوان این که سایة جنگ را از سر رژیم دور کرده و برای رژیم امنیت خریده، اشاره به همین واقعیت است.کمیسیون برجام در وین ، هشدار و اخطار – قیام ایران

برای اروپا هم پوستة برجام خاصیت امنیتی دارد. زیرا اگر رژیم از برجام خارج شود، معنی‌اش بمب سازی است و نتیجه یی که از آن می‌گیرند این است که لابد بمب اتمی زیر سر دارد یا به آن نزدیک است و این برای اروپا بسیار نگران کننده است. یکی از کارشناسان سیاسی رژیم به نام بیگدلی به همین واقعیت (در سایت حکومتی فرارو ـ ۶مرداد) چنین اشاره می‌کند:‌ « اروپایی‌ها تلاش می‌کنند ایران را در برجام نگه دارند.

دلیل عمده این است که اگر ایران از برجام خارج شود از زیر تسلط آژانس خارج خواهد شد و ممکن است، طبق ادعای آنها، ایران پنهان کاری‌هایی انجام دهد و دست به اقداماتی بزند که دور از چشم آژانس باشد». از طرف دیگر رفتن پرونده به شورای امنیت هم که معنی آن جنگ است، به هیچ وجه مطلوب اروپا و همچنین روسیه و چین نیست.

صرف‌نظر از منافع اقتصادی، جنگ، آن هم در منطقة خلیج فارس که شریان حیات اقتصادی اروپا از آن می‌گذرد، آخرین چیزی است که اروپا ممکن است طالب آن باشد.

س: در این جلسه قرار برگزاری یک جلسه با حضور وزیران خارجه کشورهای عضو این کمیسیون برجام گذاشته شد، این در حالی است که در خود رژیم هم از این روند به عنوان یک روند فرسایشی نام می‌برند؛ چرا رژیم به این روند فرسایشی تن می‌دهد؟


ج: بله این یک روند فرسایشی است ولی تا انجا که به رژیم برمی‌گردد، به دلیل بن‌بست مطلق همین روند فرسایشی را که معنی و نتیجة آن زمان خریدن است. رژیم می‌خواهد تا آنجا که می‌تواند همین وضعیت را کجدر و مریز تا سال ۲۰۲۰ که سال انتخابات آمریکاست کش بدهد که شاید در آن نقطه فرجی حاصل شود.کمیسیون برجام در وین ، هشدار و اخطار – قیام ایران

واقعیت این است که رژیم با سه بحران که هر سه هم انفجاری هستند مواجه است و برای هیچ کدام هیچ راه حلی ندارد. اول وضعیت انفجاری جامعه و حضور مجاهدین و مقاومت سازمان یافته که این وضعیت انفجاری را سمت سرنگونی می‌دهد. دوم وضعیت انفجاری رژیم در روابط بین‌المللی و منطقه‌یی است که الان از آن صحبت کردیم.

سوم بحران درونی رژیم که در واقع بازتاب این دو بحران است و این روزها شاهد هستیم که کار باندهای رژیم هم به چه جاهای باریکی کشیده است تا آنجا که همدیگر را به جاسوسی برای بیگانه متهم می‌کنند، ظریف تهدید به استعفا می‌کند و خامنه‌ای ناچار از دخالت می‌شود.

اما شاید فراتر از این بحرانها به یک بحران دیگر هم بتوان اشاره کرد و آن بحران بی‌راه حلی است. رژیم برای هیچ کدام از این بحرانها حتی به طور تاکتیکی و مقطعی راه حل ندارد و این بحرانها پیوسته مسیر تشدید طی می‌کنند. این هم طنز جالب و پارادوکسی است که رژیم در حالی تلاش می‌کند که زمان بخرد و کش بدهد که عنصر زمان هم به شدت به زیان رژیم است و هر روز که می‌گذرد، رژیم ضعیفتر و فرسوده‌تر و به پایان خود نزدیکتر می‌شود.

مطالب مرتبط

برجام، پیامدهای شکست کمیسیون برجام در وین

عراقچی بعد از جلسه فوق‌العاده کمیسیون برجام: به کاهش تعهداتمان در برجام ادامه می‌دهیم

لطفا به اشتراک بگذارید: