تدبیر اقتصادی رژیم، له کردن مردم! – قیام ایران

قیام ایران - تدبیر اقتصادی رژیم، له کردن مردم!

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

خبر و نظر:تدبیر اقتصادی رژیم له کردن مردم – قیام ایران


علی ربیعی سخنگوی دولت روز یکشنبه ۱۳ مرداد، از حذف ۳دهک از جمعیت کشور از دریافت یارانه نقدی خبر داد. تلویزیون رژیم طی خبری که در این باره پخش کرد، ابتدا از کنترل قیمت ۱۰۰ قلم کالا و به دنبال آن به اختصار از حذف یارانه‌ها خبر داد. سخنگوی دولت می‌گوید کالاهای اساسی مورد نیاز کشور به طور کامل از خارج و از داخل کشور... و این روند همچنان ادامه دارد».

اما نشانه‌های متعدد و از جمله اظهارات اعضای مجلس ارتجاع حاکی از آن است که دولت روحانی قصد دارد به طور گام به گام یارانة نقدی همة دهکها و مردم محروم را حذف کند. قاسم جاسمی نماینده مجلس: متأسفانه شرایط مردم ما شرایط بسیار شکننده‌ای ست نه نگران‌کننده این شاًن مردم ما نیست که هر روز نقل و نبات صحبتهای اونها و گفتمان اونها مشکلات معیشتی باشد

شما به جای این‌که بیایید ۴۵ هزار تومان یارانه ناقابل که در دولتهای گذشته به این مردم فقیر دادند بردارید و گفتید که ما کاری خواهیم کرد که نیازی به این ۴۵ تومان نداشته باشند ولی متأسفانه الآن از دهک‌های ضعیف هم شما دارید پولها را می‌گیرید و یارانه به اونها نمی‌دهید.

بهانه تحریمتدبیر اقتصادی رژیم له کردن مردم – قیام ایران


کمر مردم زیر فشار اقتصادی از خم شدن گذشته و در حال شکستن است و می‌طلبد که بهانه تحریم را کنار بگذارید و بگذاریم که بیش از هشتاد درصد از مشکلات داخلی بر اثر سو مدیریت است قصه پر غصه هدفمند سازی یارانه‌ها و تعلق آن به افراد نیازمند به دور از مسایل سیاسی باید با همکاری دولت و مجلس حل شود حرف ما این است که یارانه افراد میلیاردر قطع شود

و یارانه نیازمندان چند برابر گردد چون در تورم ۲۰۰-۳۰۰درصدی یارانه ۴۵ هزار تومانی دردی از مردم دوا نمی‌کند. جناب رئیس‌جمهور کشاورزان و دامداران و کارمندان و کارگران و فرهنگیان و بسیاری از بازاریان مناطق محروم در زیر خط فقر و با سختی امروز زندگی می‌کنند محض رضای خدا فکری بکنید چاره‌ای بیندیشید. جناب رئیس‌جمهور نظارتی بر بازار نمی‌بینیم بسیاری از هموطنان بنده و جنابعالی که چندین ماه است که گوشت قرمز را فقط در ویترین قصابیها دیده‌اند

خیز رژیم برای حذف یارانه‌ها در حالی است که همة شاخصهای اقتصادی شروع به سقوط آسانسوری کرده‌اند. برخی تیترهای روزنامه‌ها این روزها گویای همین امر است. عصرایرانیان ۱۴مرداد: گرانی دفتر مشق چالش دانش آموزان کم بضاعت
ابتکار ۱۴مرداد:‌ ورود اقتصاد به عصر رکود! جهان صنعت۱۴ مرداد: دولت منشأ فساد

سقوط وحشتناکتدبیر اقتصادی رژیم له کردن مردم – قیام ایران


در همین حال در نقطه مقابل آمارسازیهای روحانی در مورد پیشرفت اقتصادی، برخی ایادی رژیم اعترافهای تکان دهنده‌یی در مورد سقوط وحشتناک اقتصاد کشور می‌کنند. آخوند سلیمی نماینده مجلس: مردم شما بگویید آیا امروز به یارانه نیاز دارید یا نه؟ شما بگویید شما بگویید رتبه اقتصاد ما در جهان ۱۷بود چرا به ۲۷تنزل کرد؟ شما بگویید

در همین حال یک روزنامة حکومتی به نام فرهیختگان (۱۲مرداد) در مورد شکاف فزایندة طبقاتی طی سالهای اخیر تحت عنوان «دولت روحانی رکورد ۱۶ ساله شکاف طبقاتی را شکست» می‌نویسد: « بررسی‌های تطبیقی نشان می‌دهد ایران در شاخص ضریب جینی ( Jinni) در سال‌های ۲۰۱۳و ۲۰۱۴در رتبه ۶۷ جهان قرار داشته که طی چهارسال اخیر با سقوط هفت‌پله‌ای، در سال ۲۰۱۸به رتبه ۷۵ جهان تنزل پیدا کرده است.

به‌عبارت دیگر، در حال حاضر وضعیت توزیع درآمدها در ۷۵کشور نسبت به کشورمان بهتر و عادلانه‌تر صورت می‌گیرد. همچنین از دیگر شاخص‌های ارزیابی توزیع عادلانه درآمد در جامعه، نسبت هزینه دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) است که در این شاخص نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد هر خانوار دهک دهم (ثروتمندترین) در سال ۹۰درحالی ۱۲.۲ برابر یک خانوار دهک یکم (کم‌درآمدترین) هزینه می‌کرد که این میزان به ۱۴.۴ برابر در سال ۹۷ رسیده است».

گفتگوی سیاسی


همانطور که در این گزارش هم دیدیم همة شاخص های اقتصادی حاکی از سقوط و فروپاشی شتابان اقتصاد کشور است. که فشار اصلی آن به پایین تر اقشار جامعه وارد می شود. اما درست در همین شرایط روز یکشنبه ۱۳مرداد علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی از حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی کشور صحبت کرد.

چرا رژیم در این شرایط انفجاری دست به چنین کاری می زند؟ همزمان با این تصمیم رژیم تصمیمات دیگری نیز مانند حذف ۴صفر از پول ملی را نیز در دستور کار خود گذاشته است این طرح ها مبین چیست؟ آیا رژیم می تواند از این طریق بر بحران اقتصادی غلبه کند؟ این ها از جمله سوالاتی است که در گفتگوی امروز با رضاهفت برادران در میان می گذاریم.

س:ربیعی هنگام مطرح کردن حذف یارانه دهکهای بالا از راه اندازی یک سامانه اینترنتی برای اعلام روزانه قیمت صدقلم کالا خبرداد. اینها چه ربطی با هم دارند.گفتگوی سیاسی


ج: این دو هیچ ربطی بهم ندارند. راه اندازی سامانه اعلام روزانه قیمت ها صرفا یک حقه بازی است تا ضرب حذف یارانه ها را بگیرد. رژیم تا کنون چند بار خیز برداشته که یارانه های نقدی را حذف کند و همواره هم در تبلیغات خود مطرح می کند که دریافت یارانه از دهکهای بالا ظلم به دهک های پایین است. در این رابطه حتی به فتوای شرعی از سوی مراجع حکومتی هم متوسل شده است.

در اوایل کار دولت روحانی هم یک بار رژیم اعلام کرد کسانی که نیاز به این پول ندارند خودشان بیایند اعلام انصراف کنند که این طرح با شکست مفتتضحانه‌یی روبرو شد و تقریبا هیچکس دواطلب حذف یارانه نشد. که این علاوه بر معنی اقتصادی یک معنی سیاسی هم داشت و آن اینکه حتی اقشار مرفه نیز از این رژیم متنفرند. رژیم که از این شیوه ها نتیجه نگرفته اکنون به شیوه گام به گام همراه با فریبکاری روی آورده است.

از حذف یارانه سه دهک بالا حرف می زند در حالی که اولا معلوم نیست با چه شیوه‌یی قادر است دهکهای پردرآمد را مشخص و تفکیک کنند. ثانیا این صرفا مقدمه و طرفندی است برای حذف یارانه نقدی همة دهک ها و اقشار محروم. کما اینکه چنانکه در خبرها هم شنیدیم برخی از اعضای مجلس نیز به آن اعتراف کردند.

س: به هر حال یارانه نقدی ۴۵هزار تومان ناچیز تر از آن است که باحذف آن مشکلی برای دهکهای بالا ایجاد شود. بخصوص که گفته می شود مابه ازای حذف یارانه دهکهای بالا به دهکهای پایین اضافه می شود. آیا این اقدام رژیم را توجیه پذیر نمی کند؟


ج: خیر این یک فریبکاری است و از حد حرف هم فراتر نرفته. و از قماش همان وعده‌های پوچ روحانی ست که در این سالها مردم ایران به خوبی آنرا آزموده اند. خوب است یادآوری کنم روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود می گفت ما کاری خواهیم کرد که هیچکس در این کشور اصلا نیازی به دریافت یارانه نقدی نداشته باشد. و خودشان داوطلبانه بیایند و بگویند یارانه نمی خواهیم.گفتگوی سیاسی

اما واقعیت این است که با اینکه ارزش واقعی یارانه نقدی ۴۵هزار تومانی به کمتراز یک چهارم زمانی که روحانی روی کار آمد رسیده است اما فقر اقشار وسیعی از مردم چنان عمیق و مرگبار است که به همین یارانه بسیار ناچیز هم چشم دوخته‌اند. الان هم در مجلس ارتجاع فاش شده که پولی را که از دهک های بالا گرفته اند به جای ریختن به حساب دهک های پایین به حساب کسری بودجه ۹۸دولت ریخته اند.

حذف یارانه سه دهک بالا یعنی ۲۴ میلیون نفر که با توجه به فقدان یک سازوکار با ضریب مینیمم صحت که حتما شمار زیادی ازمردم نیازمند را هم در بر می گیرد صرفا مقدمه‌یی برای حذف یارانه همة دهک ها و اقشار است. در حالی که بنا به اعتراف مقامات خود رژیم ۴۰درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر هستند و این البته بسیار کمتر از واقعیت است.

درحالی که برخی منابع خط فقر را حدود ۶میلیون تومان در ماه اعلام کرده اند تنها سه دهک بالای جمعیت کشور در آمدی بیش از ۶میلیون تومان در ماه دارند یعنی حداقل ۷دهک یا ۷۰درصد جمعیت زیر خط فقر هستند. و این در حالی است که خط فقر روزانه بالا می رود و توده‌های انبوه تری از مردم را به کام خود می کشد. بنابه یک آمار دیگر هر ماه صدهزار نفر به بیکاران کشور اضافه می شود.

فساد و دزدی


از قضا با توجه به فساد و دزدی افسار گسیخته رایج در رژیم هر مبلغی که از یارانه مردم یا از خدماتی که بایستی صرف مردم شود کاسته می شود مستقمیا نصیب باندهای مافیایی حاکم می شود. احمدتوکلی از مهره‌های باند خامنه ای در روزنامه ایران روز ۶مرداد گفت«۲۰ سال پیش عدد ۵۰۰میلیون و یک میلیارد عدد بزرگی برای فساد بود. ۱۵ سال پیش عدد ۱۰ میلیارد و ۱۵ میلیارد بزرگ بود.

بعد عددها شد ۱۰۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد و الان رسیده به چند هزار میلیارد. این وضعیت خطرناکی است». تازه همین حرف احمد توکلی هم گویای واقعیت نیست. تنها در یک فقره رانت خواری روز۱۳مرداد رسانه‌های حکومتی به نقل از آخوند پژمانفر عضومجلس ارتجاع از یک اختلاس ۶هزار میلیارد تومانی خبر دادند.

به گفتة این عضو مجلس ارتجاع در یک اختلاس باندی تحت عنوان خصوصی سازی ایرلاین «ایران ایرتور» که فقط هواپیماهایش نزدیک به ۶هزار میلیارد تومان قیمت دارد به ۳۴میلیارد تومان، آنهم در اقساط سه ساله واگذار شده است. این عضو مجلس ارتجاع که در دعوای باندی این ماجرا را بر ملا کرده افزود هنوز هم این مبلغ از طرف خریداران واریز نشده است. یعنی ۱۷۶برابر پولی که پرداخته اند تنها ارزش هواپیماهاست.

ضریب جینی


در خبرها از افزایش سال به سال ضریب جینی که گویای افزایش سال به سال فاصله طبقاتی است صحبت شده بود اما واقعیت این است این آمارها و اعداد بی جان روی کاغذ به هیچ وجه گویای واقعیت فقر سیاه و دهشتناکی که رژیم آخوندی بخصوص در سالهای اخیر دامنگیر مردم ایران کرده نیست. یک قلم روزنامه حکومتی عصرایرانیان تیتر زده بود « گرانی دفتر مشق چالش دانش آموزان کم بضاعت ».

معنی این حرف آن است که خانواده‌های محروم حتی توان خرید دفتر مشق برای فرزندان خود را ندارند. و هر سال صدهای هزار کودک به دلیل فقر خانواده از تحصیل محروم شده و برای یافتن لقمه نانی ناچار به زباله گردی می شوند. این تنها تصویر کوچکی از دریای فقری است که در روزنامه های رژیم منعکس شده است.

س:همزمان با این اقدامات بحث طرح دولت در باره حذف چهارصفر از پول ملی در میان است،آیا امیدی هست که رژیم بتواند از این طریق روند سقوط آزاد اقتصاد را مهار کند؟گفتگوی سیاسی


ج: این صرفا یک اقدام نمایشی است کمااینکه ربیعی هم این موضوع را اعلام کرد هدف از آنرا «حفظ حیثیت ظاهری پول ملی» اعلام نمود. و نه بازگشت قدرت خرید پول ملی. بسیاری از کارشناسان اقتصادی خود رژیم می گویند که این اقدام از یک سو بسیار هزینه بر است و از سوی دیگر تورم را هم افزایش می دهد.

اما متوسط شدن رژیم به این گونه اقدامات نمایش نشان از شدت وخامت وضعیت اقتصادی دارد. روز ۱۲خرداد خبرگزاری سپاه پاسداران به نقل دبیر اجرایی ارگان حکومتی خانه کارگر استان قزوین نوشت« «سال گذشته شاهد تورم ۲۰۰ درصدی بودیم و در سال ۹۸ با تورم بالاتری روبرو هستیم، گفت: این تورم با دستمزد تعیین شده امسال همخوانی ندارد و قدرت خرید کارگران را کاهش می دهد.

قیمت هر کالایی ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته به نحوی که مردم بیش از ۷۰ درصد قدرت خرید شان از دست داده و فقیرتر شدند». وی اعتراف کرد : که بخش زیادی از کارگران ۲ یا ۲۰ ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

س: ظریف امروز در کنفرانس مطبوعاتی اش گفت که کف مطالبات ما از اروپا بازگشت به صادرات ۲/۸ میلیون بشکه در روز است. در حالی که در حال حاضر صادرات نفت رژیم به حدود ۱۰۰هزار بشکه رسیده است، معنی این فاصله عظیم بین خواست رژیم و واقعیت چیست؟


ج: این حرف ظریف یک تعلیق به محال است که نشانة شدت ناامیدی اوست. اگرنه او بهتر از هرکس میداند که اروپا نه می تواند و نه می خواهد که حتی یک صدم از این آرزوی ظریف را برآورده کند زیرا خریدار نفت شرکتهای نفتی هستند که دولت های اروپایی هیچ سلطه و هژمونی برآنها ندارند. اروپا که سهل است حتی چین که رژیم آنرا متحد خود محسوب می کند هم مرتبا میزان خرید نفت خود از ایران را کاهش داده و این روند دارد به صفر نزدیک می شود.

تبلیغاتی که روزنامه های روز ۱۴مرداد رژیم در رابطه با فروش نفت کرده بودند صرفا یک دروغ درمانی است و رژیم قادر نیست نفت های انبار کرده خود را به فروش برساند. رژیم بنا به طینت ضد مردمی خود تنها یک راه برای حل بحران اقتصادی خود دارد و آنهم کند گوشت مردم و خردکردن استخوانهای آنها زیربا تحمیلات اقتصادی است.

نظیر همین قطع یارانه ها که به معنی قطع رشتة حیات انبوهی از محروم ترین اقشار کشور است. اما این بازی خطرناکی با آتش است. خود جهانگیری یک بار گفت شرایط کشور مانند یک اتاق پر از گاز است که با یک جرقه منفجر می شود.

مطالب مرتبط

نوبخت از دستور کار دولت برای حذف یارانه 24 میلیون نفر خبر داد

محسن بیگلری عضو مجلس ارتجاع: کمر مردم زیر فشار اقتصادی از خم شدن گذشته و در حال شکستن است

لطفا به اشتراک بگذارید: