طنین فریاد حقوق بشر مردم ایران در جهان – قیام ایران

قیام ایران - طنین فریاد حقوق بشر مردم ایران در جهان

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

خبر و نظر:طنین فریاد حقوق بشر مردم ایران در جهان – قیام ایران


وزارت خارجة آمریکا با انتشار فهرستی از افراد یا نهادهایی که مسئول یا همدست در نقضهای مشخص حقوق بشر در ایران هستند را به فهرست تحریمهای خود افزود. وزارت خارجه طی گزارشی این تصمیم را به اطلاع کنگره رساند.

گزارش دفتر امور خاور نزدیک وزارت خارجة آمریکا به کنگرة این کشور شامل تازه ترین لیست گذاریهاست این نهادها را هم در برمی‌گرید: نیروی قدس سپاه پاسداران؛ لشکر فاطمیون؛ تیپ زینبیون. این گزارش، بانک قوامین (وابسه به نیروی انتظامی) و بانک آینده در ۵ نوامبر ۲۰۱۸ را نیز در برمیگیرد.

در این گزارش همچنین قید شده است که وزرات خانه های خارجه و خزانه داری به جستجو بدنبال اهداف جدید ادامه میدهند و وزرات خزانه داری در زمانی که اطلاعاتی بدست بیاید، افرادی را که مشخص شود از معیارهای مربوطه برخوردار هستند، لیست گذاری خواهد کرد.

لیست گذاری


این گزارش سپس اسامی حدود ۶۰ تن از افراد و نهادهای لیست گذاری شده مطابق فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ را اعلام کرده که در میان آنها اسامی افرادی مانند جعفری دولت آبادی، سعید مرتضوی، حسین طائب، آخوند اژه‌ای، حسین الله‌کرم و همچنین سپاه پاسداران، بسیج، نیروی تروریستی قدس، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و انصار حزب‌الله، صدا و سیمای رژیم، وزارت ارشاد، پلیس سایبری و شورای عالی فضای مجازی رژیم دیده می‌شوند.طنین فریاد حقوق بشر مردم ایران در جهان – قیام ایران

از سوی دیگر خزانه‌داری آمریکا تحریم خرید فلزات را به تحریمهای رژیم آخوندی به خاطر نقض حقوق بشر پیوند داد. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد با تغییر در آیین نامه تحریم های مالی علیه رژیم ایران، اداره کنترل دارایی های خارجی این وزارتخانه در آیین نامه جدیدی تحت عنوان «بخش ایران و نقض حقوق بشر» تحریم خرید مس، فولاد، آهن و آلومینیوم را به تحریمهای رژیم به خاطر نقض حقوق بشر پیوند داده است.

در اردیبهشت امسال، رئیس جمهور آمریکا طی یک فرمان اجرایی این فلزات را در لیست تحریم های رژیم ایران قرار داد و دولت آمریکا گفت: درآمد حاصل از فروش این فلزات در حمایت از تروریسم، برنامه موشکی و برنامه هسته ای رژیم ایران هزینه می شود.

در واکنش به مطرح شدن جدی نقض حقوق بشر توسط توسط نظام ولایت فقیه، رژیم آخوندی واکنشهای سخیفی نشان داده و دژخیمانی چون رئیسی جلاد و جواد ظریف و جواد لاریجانی به صحنه آمده و سنگ حقوق بشر را به سینه زده‌اند. «رئیس قوة قضاییه در همایش روز حقوق بشر اسلامی با بیان تاریخ سیاه کشورهای غربی درجلوگیری از حق انتخاب سرنوشت مردم در منطقه گفت : دعوایی که امروز در دنیا وجود داره...

دعواهای امروز


گوینده: «همة دعواهای امروز در دنیا بر سر حقوق بسیار اولیة انسانهاست و فلسطین یمن و بسیاری از نقاط دیگر انسانها می‌خواهند سرنوشت خود را تعیین کنند و آزادی انتخاب داشته باشند، اما یک جریان خودبزرگ‌بین و زورگو مانع آنها می‌شود. اینها بخشی از دغدغه‌های حقوق بشری رئیس دستگاه قضاست که امروز مطرح کرد.طنین فریاد حقوق بشر مردم ایران در جهان – قیام ایران

رئیسی: کسانی که امروز داعیه حقوق انسان را دارند، بزرگترین ضایع کنندگان حقوق انسان و بشریت‌اند. آنچه که امریکا در کشور خودش داره، آنچه که غربیها در کشورهای خودشون دارند، لیست بلندی است از تضییع حقوق انسان و حقوق بشر».

در این همایش، جواد لاریجانی تئوریسین سنگسار و شکنجه در نظام آخوندی که عنوان دبیر ستاد حقوق بشر قوة قضاییه را هم یدک می‌کشد، در سخنرانی خود به کارکرد ستادی که او ریاست آن را به عهده دارد اشاره کرد و گفت: «این ستاد هیچ فرصتی را برای دفاع از جمهوری اسلامی در مقابل تهاجمات از دست نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه بازوان ما نهاد‌های رسمی کشور هستند، تصریح کرد: دیپلماسی توسط وزارت امور خارجه دنبال می‌شود و امور دیگر نیز توسط سایر بازوان انجام می‌شود و ستاد نقش هدایت، هماهنگی و نظارت را دارد».

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، گزارشی که حاکی از توجهی است که جامعة بین‌المللی به موضوع نقض فاحش حقوق بشر در ایران توسط دیکتاتوری حاکم پیدا کرده. ما در گفتگوی امروز با اسدالله مثنی می‌خواهیم تأمل و درنگی داشته باشیم بر این موضوع و علت اون و واکنشهای اون و چشم‌انداز این مسأله.

س: معنی گزارش وزارت خارجه امریکا به کنگره که در ابتدای گزارشی که پخش شد، دیدیم، چه معنایی دارد؟


ج: این لیست‌گذاریهای جدید بر اساس سه فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا بوده که در سالهای مختلف صادر شده و بعضی از آنها به قبل از دولت کنونی آمریکا برمی‌گردد. اما یا مصداقهای جدید به آن اضافه شده، یعنی لیستی که قبلاً اعلام شده بود، گسترش بیشتری پیدا کرده و افراد و نهادهای بیشتری را فرا گرفته و یا این که مثلاً سپاه پاسداران و نیروی قدس و سرکردگان آنها قبلا به خاطر نقش‌شان در تروریسم مورد تحریم قرار گرفته‌ بودند و الان به دلیل دست داشتن‌شان در نقض حقوق بشر.

در یک مورد دیگر که تحریم خرید فلزات رژیم به خاطر دست داشتن رژیم در تروریسم بین‌المللی بود، اکنون دلیل دیگری به آن اضافه شده و گفته شده تحریمهای فلزات به دلیل نقض حقوق بشر هم هست. یعنی به فرض اگر رژیم امضا بدهد که از دخالتهای تروریستی‌اش در کشورهای دیگر دست برمی‌دارد. تحریم فلزات لغو نمی‌شود مگر این که از پایمال کردن حقوق بشر هم دست بردارد. البته روشن است که این را برای تفهیم و تفاهم می‌گویم و گر نه تروریسم و دشمنی با حقوق بشر جزو ذات این رژیم است و هرگز از آن دست برنمی‌دارد.

س: همون طور که خودتون هم اشاره کردید، بسیاری از افراد و نهادهایی که اسمشون اعلام شده، قبلاً هم به خاطر دست داشتن در تروریسم مورد تحریم قرار گرفته بودند، اکنون لیست گذاری آنها تحت عنوان حقوق بشر چه اهمیتی دارد؟


ج: خب این نشانة این است که نقض حقوق بشر در ایران که تا به حال عمدتاً از جانب قدرتهای غربی به دلیل حاکمیت سیاست ننگین مماشات مغفول مانده بود، اکنون مورد توجه قرار گرفته و در عداد اتمی و تروریسم رژیم را به خاطر آن محکوم می‌کنند و مورد تحریم قرار می‌دهند.گفتگوی سیاسی

به این ترتیب یکی از مهمترین وجوه و شاید مهمترین وجه از ماهیت این رژیم ضدبشری و کارکرد آن که ضدیت با حقوق بشر بود و تا به حال در تاریکی قرار داشت، بر آن نور تابانده شده و در معرض دید جهانیان قرار گرفته است. جنایاتی که فاشیسم دینی ولایت فقیه در حق مردم ایران و سرآمدترین فرزندان مجاهد و مبارز مردم ایران انجام داده،

فراتر از جنایاتی است که دیکتاتوریهای معمول انجام داده‌اند که بر اساس تعاریف حقوقی مشمول جنایت علیه بشریت است و گاهی حتی مشمول تعریف نسل‌کشی و همه کشی یا قتل‌عام است که این جنایتها مشمول مرور زمان هم نمی‌شود. کما این که در سالهای اخیر شنیده‌ایم که فلان مقام یا مسئول کشتار در آلمان نازی پس از گذشت ۶۰ یا ۷۰ سال به دام افتاده و به دادگاه بین‌المللی سپرده شده و محاکمه و مجازات شده است.

نکتة دیگر در اهمیت موضوع فراگیری آن است. به سختی ممکن است که کسی را در این رژیم یافت که بتواند ثابت کند که در سرکوب و کشتار و جنایت علیه مردم دست نداشته است. لابد شنیده‌اید که خمینی در دهة60 مقامات دولت و وزیران و اعضای دولت و مجلس را با شرکت آنها در اعدام و زدن تیر خلاص به زندانیان مجاهد و مبارز مورد آزمایش و به اصطلاح راستی آزمایی قرار می‌داد.

س: علت این توجه جدید بین‌المللی به موضوع حقوق بشر در ایران چیست؟


ج: علت و دلیل این موج جدید، یک چیز بیشتر نیست و آن پیگیری خستگی‌ناپذیر و جانفشانی مستمر مجاهدین و مقاومت ایران طی تمام ۴۰ سال گذشته است. در این ۴۰ سال به راستی هیچ روزی نبوده که این مقاومت و رهبری آن، برادر مسعود و خواهر مریم در کار افشای جنایتهای رژیم در حق مردم ایران نباشند.

هیچ روزی نبوده که فعالان این جنبش از این پارلمان به آن پارلمان، از این مجمع و مرجع بین‌المللی تا آن مجمع و مرجع را زیر پا نگذارند تا صدای مردم ایران، صدای زنان تحت ستم صدای کارگران و محرومان، صدای زندانیان و شکنجه‌شدگان و صدای خانواده‌های بی‌پناه و دردمند آنها را به گوش دنیا نرسانند.

اگر اطلاعیه‌ها و مصاحبه‌ها و کنفرانسهای افشاگرانه و مقالات و کتابهایی را که در این زمینه نوشته شده، در یک جا جمع کنیم، بی‌تردید کتابخانة بزرگی می‌شود که البته باز هم قطره‌یی از دریای ستمی است که این رژیم پلید بر میهن و کشور ما روا داشته است. و تازه این بخشی از تلاشهاست.

در اینجا باید از هموطنان و اشرف‌نشانهایی یاد کنیم که طی تمام این سالها وطن خود و هموطنان تحت ستم خود را از یاد نبردند و در گرما و سرما و برف و باران مثل سیل در خیابانهای شهرهای سراسر اروپا و آمریکا جاری شدند تا صدای مردم ایران را به گوش جهانیان برسانند. درود بر همة آنها! و باز باید سر تعظیم فرود بیاوریم در برابر خونهای بس والا و گرانبهایی که در این راه بر زمین ریخت،

سیاست مماشات


مثل خون دکتر کاظم رجوی، شهید بزرگ حقوق بشر ایران و خواهر مجاهد زهرا رجبی شهید دفاع از حقوق پناهندگان. بدون شک اگر این تلاشها و جانفشانیها و این فدیه و فداها و بخصوص اگر پیگیری رهبری این مقاومت نبود، دیوار ستبر و بتونی که این رژیم با کمک سیاست مماشات به دور جنایاتش در حق مردم ایران کشیده بود، شکافته نمی‌شد.

س: ببخشید اینها که شما گفتید، که البته همچنان که گفتید بسیار ارزشمند هم هست، همیشه بوده، اما عامل جدیدی که وارد شده و موجب برخاستن چنین موجی شده، می‌خواستم در این باره توضیح بدهید.


ج: بله درست است، در سال ۹۵ پس از هجرت بزرگ و پس از این که مجاهدین از دام محاصره‌یی که رژیم آخوندی در عراق و توسط جنایتکاران و آدمکشانی مانند مالکی و هادی عامری و غیره فراهم کرده بود، جستند و توانستند از وضعیت تدافع به وضعیت تهاجمی در آیند،گفتگوی سیاسی

که خواهر مریم بسیج جدیدی را در جنبش دادخواهی خون ۳۰ هزار زندانیان سیاسی قتل عام شده اعلام کردند، در واقع جنگ ما با رژیم وارد یک مرحله و مدار جدید شد. که رژیم هم ناچار شد به قول خودش به سکوت استراتژیک خودش پایان بدهد و او هم سراسیمه دست به پاتک بزند.

اما فراز جدید در این جنگ که با موج جدید ارتباط بلافصل دارد، سلسله گردهماییهای کهکشان امسال و رونمایی از اشرف۳ بود. همان طور که می‌دانید یکی از گردهماییها و کنفرانسهای کهکشان امسال به جنبش دادخواهی اختصاص داشت که در آن شماری از شخصیتها و حقوقدانان بین‌المللی شرکت داشتند و در آن شهادتهای شماری از خواهران و برادران مجاهد از زندانهای رژیم را مستقیماً‌ از زبان خودشان شنیدند

و علاوه بر آن با بازدید از نمایشگاه و موزه‌یی که گوشه‌هایی از جنایات رژیم را مجسم کرده بود،‌ دیدند و اینها به گفتة خودشان تأثیرات عمیق و تکان دهنده‌یی بر روی آنها داشت که من به یکی از نمونه‌های آن اشاره می‌کنم. آقای سید احمد غزالی نخست وزیر سابق الجزایر که یکی از شرکت کنندگان در جلسة دادخواهی بود

بمب اتمی


و از کسانی است که سالهاست از مجاهدین و مقاومت ایران حمایت کرده، در سخنان خود گفت:‌ « من همیشه گفته‌ام که مشکل ایران همیشه در سطح جهان به خیلی بدصورتی مطرح شده چرا که از همه چیز صحبت می‌شود،‌ اعم از بمب اتمی و غیره، به جز مردم. انگار مردمی در کار نیستند. از همه چیز صحبت می‌شود الا کشتار ۱۲۰ هزار تن از هواداران و فعالین مجاهدین خلق.

ما همگی از طریق کتابها و شهادت های مکتوب و غیره در جریان این کشتارها قرار گرفته‌ایم. ولی شدت و حدت موضوع خیلی بیشتر از اینهاست. از لحظه‌ای که خود قربانیان با ما مستقیما سخن می‌گویند، دیگر نمی‌توانیم به همان نقش ناظر، حتی ناظری که ابراز همدردی می‌کند، ادامه دهیم. ما باید نقش ناظر را کنار بگذاریم و نقش مسئول را ایفا کنیم».

این فقط یک نمونه بود، تک تک شخصیتهایی که شرکت داشتند به همین نحو سخن گفتند و در عمل هم واقعاً پس از کهکشان به هر جا که رفتند سفیران و سخنگویان مردم ومقاومت ایران بخصوص زندانیان و شکنجه شدگان بودند و در سخنرانیهای خود در سوئد و انگلستان واقعاً در مدار دیگری صحبت کردند و در یک کلام گویی دردمند شده بودند. خب اینها ارتشی متشکل از کاراترین و ارزشمندترین شخصیتهای جهان هستند که به گفتة خودشان، خود را وقف جنبش و مقاومت ایران کرده‌اند.

س: بحث نقض حقوق بشر و جنایات رژیم همیشه مطرح بوده، اما چرا رژیم چرا این بار این قدر وحشت کرده؟


ج: شاید از آنچه گفتم بتوان فهمید که چرا رژیم این قدر وحشت کرده است. مهمتر از همه رژیم می‌داند که مجاهدین پشت این قضیه هستند و اراده‌یی مانند ارادة رجوی پیگیر آن است که تا آن را به هدف نهایی نرساند، دست برنمی دارد. اراده‌یی که تنور جنگ رژیم را گل گرفت و زهر آتش بس را به حلق خمینی ریخت. اراده‌یی که پروژه اتمی را بر سر رژیم آوار کرد و زهر برجام را به کامش ریخت و به تله‌یی انداخت که هنوز هم در آن دست و پا می‌زند.گفتگوی سیاسی

اراده‌یی که حماسة بزرگ عقیدتی فروغ جاویدان را خلق کرد و لرزه سرنگونی به پیکر رژیم انداخت. اراده‌یی که هجرت بزرگ را محقق کرد. اراده‌یی که اشرف۳ را آفرید و... و همین اراده اکنون در پی به ثمر رساندن جنبش دادخواهی است.
خواهر مریم در سخنرانی خود در کنفرانس دادخواهی گفتند: زمان آن است که جامعه جهانی به‌سه دهه مصونیت سران رژیم آخوندی از پاسخگویی به‌ جنایت‌هایش خاتمه بدهد.

زمان آن است که پرونده نقض حقوق‌بشر در ایران به‌خصوص اعدام‌های دهه ۶۰و قتل‌عام ۶۷ به‌شورای امنیت ملل ‌متحد ارجاع شود. زمان آن است که خامنه‌ای و دیگر سردمداران رژیم به‌خاطر ارتکاب جنایت علیه بشریت در برابر عدالت قرار گیرند. زمان آن است که سازمان ملل یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی درباره قتل‌عام۶۷تشکیل دهد. و زمان آن است که جهان حق مردم ایران را برای مقاومت و نبرد برای سرنگونی فاشیسم دینی به‌رسمیت بشناسد.

جنبش دادخواهی


این راهی که تا به حال پیموده شده، در سایة حمایت بیدریغ مردم ایران بوده و من تقاضا دارم که مردم ایران همچنان که تا کنون مقاومت ایران را در پیگیری جنبش دادخواهی یاری کرده‌اند، فرزندان مجاهد خود را تا به کیفر رساندن جلادان و دست اندرکاران و سپردن آنها به محاکم ذیصلاح با ارائة اطلاعات از شهیدان یا دست اندرکاران کشتار و جنایت یاری کنند که البته بی تردید یاری خواهند کرد.

مطالب مرتبط

پیوند دادن تحریم خرید فلزات به تحریم نقض حقوق بشر رژیم توسط خزانه‌داری آمریکا

تحریم نقض حقوق‌بشر رژیم ایران تحت فرمان اجرایی تحریم خرید فلزات قرار گرفت
لطفا به اشتراک بگذارید: