روحانی ، دروغ درمانی و ضد و نقیض‌گویی – تیک تاک

تیک تاک – روحانی ، دروغ درمانی و ضد و نقیض‌گویی

گزارش و گفتگو با اسدالله مثنی

خبر و نظر:روحانی ، دروغ درمانی و ضد و نقیض‌گویی – تیک تاک


شیخ حسن روحانی دیروز در جلسة هیأت دولت بار دیگر به دروغ درمانی یا به قول خودش امید درمانی پرداخت و در حالی که همة شاخصهای اقتصادی که حتی منابع خود رژیم انتشار می‌دهند، ادامة‌ سقوط آزاد وضعیت اقتصادی را نشان می‌دهند، روحانی مدعی بهبود اوضاع شد: « به لطف الهی و به رحمت الهی ما در این ماههای اخیر مسیر حرکت اقتصادی ما بهتر از ماه‌های قبل بوده نمی خواهم بگم مشکل حل شده نمی خواهم بگم مردم در فشار نیستند،

مردم در فشار هستند مردم در مشکلات هست زندگی مردم توأم با سختی است اما در عین‌حال شما می‌بینید که تحرکات ما تحرکات حساب شده است همه مسئولان کشور دارند تلاش می‌کنند. اما روحانی در ادامة این ادعاها که البته با ارائة هیچ عدد و رقمی همراه نبود، ناچار شد که در اظهاراتش تلاش کرد پوچ درآمدن وعده‌های قبلی خود را رفع و رجوع کند و در این رابطه به کرات تکرار کرد که ما الان در شرایط سختی هستیم.

شرایط ما شرایط غیرعادی است گاهی بعضی‌ها میگن آقا رئیس‌جمهور در نمی‌دانم سال ۹۵ آخر ۹۵ اول ۹۶موقع انتخابات این قولها رو داد اینجای ان عمل شد اینجای ان عمل نشد خوب بله آنوقت شرایط عادی بود ما در شرایط تعامل با دنیا داشتیم حرکت می‌کردیم. خوب ما تو این شرایط که بودیم خوب در آن شرایط یک شرایطی بود که ما داشتیم پیشرفت می‌کردیم تو آن شرایط بله ما طرح‌های دیگری مد نظر ما بود

جنگ تحمیلیروحانی ، دروغ درمانی و ضد و نقیض‌گویی – تیک تاک


من الآن صریحاً خدمت ملت ایران اعتراف می‌کنم و اظهار میکنم که اون ۹۸یی که ما میخواستیم این ۹۸ اون ۹۸ نیست اون ۹۸یی که ما اول انتخابات تو سال اول ۹۶طراحی کرده بودیم این نیست هست برنامه های ما مدون است چاپ شده هست معلوم است میدانند مدارکش وجود دارد خب بله ما وارد یک جنگ تحمیلی شدیم دشمن به ما تحمیل ما که آغازگر نبودیم ما که از برجام خارج نشدیم».

روحانی با وجود این اعترافها به شکست و پوچ بودن همة وعده‌ها و برنامه‌هایش توضیح نداد که در این صورت چگونه ادعا می‌کند که در همة زمینه‌ها پیشرفت کرده است. حرفهای روحانی در عین حال واکنش رسانه‌‌های رژیم را در پی داشت. کیهان خامنه‌ای (۲۴مرداد) طی مقاله‌ای روحانی و واعظی رئیس دفتر او را با عنوان «شوخی تلخ!» زیر ضرب گرفته و

می‌نویسد: « آقای روحانی در اظهارنظر اخیر گفته است که «اگر در پایان ۶۰ روز دوم به نتیجه نرسیدیم، حتماً مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و بعد از آن باز هم ۶۰ روز فرصت خواهیم داد تا به راه‌حل منطقی، درست و متوازن برسیم!» این قبیل اظهارنظرها هیچ سنخیتی با ضرب‌الاجل برجامی ‌ایران ندارد. فلسفه اصلی ضرب‌الاجل، هزینه‌دار کردن عهدشکنی طرف مقابل و وادارکردن او به عقب‌نشینی و در نهایت امتیازگیری از طرف مقابل است.

ضرب الاجلروحانی ، دروغ درمانی و ضد و نقیض‌گویی – تیک تاک


اما متأسفانه موضع‌گیری‌هایی نظیر اظهارات اخیر روحانی که پیش از این بارها توسط دیگر دولتمردان نیز مطرح شده بود، بیش از آنکه به ضرب‌الاجل ضریب بدهد، از تأثیرگذاری آن کاسته و به طرف مقابل این پالس را می‌دهد که دولت همچنان در پی حفظ برجام به هر قیمت است و قرار نیست در ضرب‌الاجل برجامی ‌ایران اتفاق خاصی رخ دهد، خیالتان راحت به عهدشکنی خود ادامه دهید!».

کیهان در قسمت دیگری از این مقاله با اشاره به اظهارات واعظی که در حاشیة‌جلسة دیروز هیأت دولت و پس از اظهارات روحانی صحبت کرده بود اشاره کرده و می‌نویسد: « حالا پس از قریب به ۵۰ ماه بی‌عملی طرف اروپایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته است که مذاکره با اروپا جدی‌تر شده است! ۵۰ماه زمان سپری شد تا تازه مذاکره با اروپا «جدی‌تر» شود؟! لابد ۵۰ماه دیگر باید صبر کنیم تا مذاکره با اروپا، «جدی‌ترِ جدی‌تر» شود!».

روزنامة جوان (۲۴مرداد) وابسته به سپاه پاسداران هم با اشاره به قسمتی از حرفهای دیروز روحانی می‌نویسد: « عباراتی نظیر در صورت ماندن در برجام می‌توانیم از سال آینده وارد تجارت اسلحه شویم و اگر در پایان ۶۰ روز دوم اروپا تعهدات را اجرایی نکند باز هم ۶۰ روز فرصت خواهیم داد، عنوان می‌شود، اروپا را در محاسبات شکل گرفته خود پایدار کرده و دستیابی ایران به کف منافع خود را نیز محال می‌کند».

گفتگوی سیاسی


بخشهایی از حرفهای روحانی را در جلسة دیروز هیأت دولت شنیدیم؛ این اظهارات و معنی و بازتاب اون، موضوع گفتگوی امروز ما با اسدالله مثنی است.

س: حرف اصلی روحانی در سخنرانی دیروز چی بود؟


ج: روحانی طبق معمول همیشگی‌اش بخشی از صحبت خود را به آنچه خودش امیددرمانی می‌نامد، اما در واقع دروغ درمانی است اختصاص داد و به وارونه‌نمایی وضعیت اقتصادی پرداخت و تلویزیون رژیم هم اساساً همین قسمت را برجسته کرد. از قبیل این که گفت: «ما امروز در زمینه اقتصادی شرایط مان و شاخص هایمان از چند ماه پیش بهتر است نسبت به چند ماه پیش هم از لحاظ تورم ماهانه وضع ما بهتر است هم از لحاظ رشد وضع ما بهتر است...

در ماه خرداد روند افزایش صادرات غیر نفتی شروع شده پس مثبت شده تولیدات ما وضعش تو ماههای بعد بهتر از ماههای اولیه شده هم در صنعت کشاورزی هم الحمدالله امسال وضع ما وضع خوبی هست قیمتها ثبات نسبی پیدا کرده... و مسیر به سمت شاخص های مثبت هست».

اما همچنان که ملاحظه می‌کنید بر خلاف گذشته از دادن هر گونه رقم و عدد خودداری کرد، چون در موارد قبلی که رقم و آمار داده بود، حتی از جانب باند خودش هم هو شد. البته این بار هم این حرفها در شرایطی است که روزنامه‌ها و رسانه‌های رژیم این روزها پر است از اعترافات تکان دهنده نسبت به شرایط به شدت وخیم اقتصادی.

حرف اصلی


اما به نظر من حرف اصلی و حرف مهم روحانی در سخنرانی دیروز ادعاهایش نبود. اینها را که همیشه هم گفته و هیچ کس ارزشی برای آن قائل نیست. حرف مهم و حرف اصلی او این بود که دیروز برای اولین بار اعتراف کرد که وعده‌هایش تماماً‌ پوچ از آب در‌آمده و تلاش کرد آن را توجیه و رفع و رجوع کند. آنجا که گفت:‌ «صریحاً خدمت ملت ایران اعتراف می‌کنم و اظهار میکنم که اون ۹۸یی که ما میخواستیم این ۹۸ اون ۹۸ نیست».

روحانی اضافه کرد: «ما وارد یک جنگ تحمیلی شدیم دشمن به ما تحمیل ما که آغازگر نبودیم ما که از برجام خارج نشدیم». در تلاش برای این که افتضاحات دولت خودش از بی‌تدبیری و فساد و بی‌برنامگی و خفگی اقتصادی موجود را گردن برجام و جنگ اقتصادی بیندازد. به این ترتیب به شکست برجام هم اعتراف کرد. برجامی که او در همین سخنرانی هم تلاش می‌کرد آن را حلوا حلوا کند و از عظمت برجام حرف می‌زد.

س: این اولین بار است که روحانی اعتراف می‌کند که وعده‌هایش پوچ بوده؛ تا به حال برعکس ادعا می‌کرد که هر چه وعده دادم عمل کرده‌ام، چرا الان ناچار از چنین اعترافی شده؟


ج: روحانی البته قبلاً‌ مشابه این اعترافها را کرده، کار او دوگانه‌گویی و ضد و نقیض‌گویی است. اما با این صراحت من یادم نمی‌آید که به پوچ درآمدن وعده‌هایش اعتراف کرده باشد. در واقع، این واقعیتهاست که گام به گام رژیم را به سمت خفگی اقتصادی رانده و روحانی را وادار از چنین اعترافی می‌کند. در مورد شدت وخامت وضعیت اقتصادی بد نیست یکی دو نمونة آن را از همین روزنامه‌های دیروز برایتان نقل کنم.گفتگوی سیاسی

کیهان خامنه‌ای (۲۳مرداد) با اشاره به فساد و رانت‌خواری در دولت روحانی که یکی از علل وخامت بیش از پیش وضعیت اقتصادی است می‌نویسد: «یک سال قبل، به خاطر سوء مدیریت، ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی حیف و میل شد؛ هم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رانت را نصیب رانت خواران ساخت و هم تورم را به زندگی مردم و فضای کسب و کار سر ریز کرد.

اما برخی محافل، ضمن لوث کردن این خسارت بزرگ می‌گویند شد که شد، یک ریسک مدیریتی بود و نباید دست و دل مدیران ذی‌ربط را با احضار به دادگاه لرزاند(!) همچنین، به خاطر سوء مدیریت، حجم نقدینگی ظرف شش سال از ۴۳۰ هزار میلیارد، به بیش از ۱۹۰۰هزار میلیارد تومان افزایش یافت و موجب آسیب‌های گسترده شد».

بنا بر اعلام مرکز آمار، نرخ تورم در حوزه مسکن به ۱۲۸ درصد رسیده است. این بخش که همواره جزو بازار‌های پر رونق بوده و موجب رونق تولید و ‌اشتغال می‌شده، اکنون با رکود بی‌سابقه در نیم قرن گذشته دست و پنجه نرم می‌کند. معاملات مسکن نسبت به مرداد ۹۷، با کاهش ۷۸درصدی در تهران و ۵۳درصدی در کل کشور روبه‌رو شده است».

تحریمهای ترامپ


روزنامة رسالت (۲۳مرداد) هم با یک کارشناس اقتصادی مصاحبه کرده و این سؤال را مطرح می‌کند که «برداشت از صندوق توسعه ملی را چطور می‌بینید؟ آیا بهتر نبود از راه‌های دیگر برای جبران کسری بودجه استفاده می‌شد؟». اقتصاددان مربوطه جواب می‌دهد: «این سؤال برای زمانی خوب بود که اقتصاد حال عادی داشت و تحریم‌های ترامپ نبود و روزی دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت هم می‌فروختیمگفتگوی سیاسی

درمقابل هم سهم صندوق توسعه ملی را نمی‌دادیم و از آن برداشت می‌کردیم، اما زمانی که در سال ۹۸ آمریکا ما را تحریم کرد و از برجام خارج شد و ما ۴۰۰هزار بشکه نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم و مقداری هم که می‌فروشیم پولی دست ما را نمی‌گیرد، دیگر ورود به مسئله برداشت از صندوق توسعه ملی مفهومی ندارد.

درواقع چیزی نداریم که دولت بخواهد برداشت کند یا نکند، ما در حالت غیرعادی تصویب کرده بودیم یک میلیون و ۵۰۰هزار بشکه نفت یعنی یک میلیون کمتر از سال گذشته می‌فروشیم و حدود ۶ میلیارد دلار وارد صندوق می‌شود اما این پیش‌بینی هم در سال ۹۸ محقق نشده و کمتر از ۴۰۰هزار بشکه می‌فروشیم، درنتیجه با این شرایط برداشت از صندوق توسعه ملی در عمل مفهومی ندارد».

اینها که گفتم تنها مشتی از خروار و آن هم از رسانه‌های حکومتی است وگر نه وضعیت بسا خرابتر از این حرفهاست و آن وقت روحانی با وقاحت و وارونه‌گویی ادعا می‌کند که «امروز در زمینه اقتصادی شرایط مان و شاخص هایمان از چند ماه پیش بهتر است نسبت به چند ماه پیش هم از لحاظ تورم ماهانه وضع ما بهتر است هم از لحاظ رشد وضع ما بهتر است».

س: با توجه به اعتراف بزرگی که روحانی کرده و تکرار این که شرایط خیلی سخت است و معنی‌اش این است که با وعده و امید درمانی هم کاری پیش نمی‌رود؛ پس روحانی چه راهی را پیشنهاد می‌کند؟ چه مسیری می‌خواهد برود؟


ج: مطلقا هیچ راه حلی ندارند. تنها راهی را که این رژیم بلد است و تا به حال هم به کار گرفته، فشار بر مردم است؛ مردمی که بنا به اعتراف منابع خود رژیم ۷۰درصد قدرت خرید خود را طی حدود یک سال گذشته از دست داده‌اند. از حذف یارانه‌های نقدی و غیرنقدی، تا فراهم کردن مقدمات گران کردن سوخت که مرحلةاولش به جریان انداختن کارت سوخت در جریان است.گفتگوی سیاسی

تا چاپ اسکناس که موجب بی‌ارزش شدن بیش از پیش پول ملی شده که نتیجة آن چنان که الان از روزنامه‌های رژیم نقل کردم، چهار و نیم برابر شدن نقدینگی و رساندن آن از ۴۳۰هزار میلیارد تومان به رقم وحشتناک ۱۹۰۰ میلیارد تومان است که نتیجة آن تورمی است که بنا به گزارش منابع خود رژیم متوسط آن بیش از ۵۰درصد است و در مواد غذایی که نیاز اصلی مردم است این رقم به بیش از ۱۰۰درصد می‌رسد و تورم در بخش مسکن به ۱۲۸درصد رسیده و... که حاصل این همه خرد شدن استخوانهای مردم زیر این فشارهاست.

و خیلی مشخص است که اینها ار طرف مردم بی‌جواب نخواهد ماند، بخصوص که ابعاد فساد که هر روز گوشه‌های جدیدی از آن بر اثر جنگ قدرت درون رژیم برملا می‌شود، فشار درونی دیگ بخار جامعة ایران را به نهایت خود رسانده است.
جواب رژیم به این شرایط در داخل کماکان سرکوب و اختناق بیشتر و در خارج هم به رغم ادعاهای روحانی مبنی بر تعامل که دیروز هم تکرار کرد، رو آوردن بیش از پیش بر تشبثات تروریستی و حمایت از گروههای تروریستی منطقه است.

شرایط انفجاری


به گزارش منابع خارجی هم حاکی از حمایت مادی رژیم از این گروه هاست که طبعا این هم روی سرش خراب می شود و راهی برای رژیم باز نمی‌کند. این پاسخ رژیم به شرایط انفجاری داخلی، به خفگی اقتصادی و به انزوای فزایندة سیاسی منطقه‌یی و بین‌المللی است. البته روشن است که مردم هم پاسخ خود را به این رژیم دارند. پاسخی که همة‌ نشانه‌ها حاکی از نزدیک بودن تحقق آن است.

مطالب مرتبط

علائم دورانی پایانی نظام ولایت فقیه – تیک تاک

درمان و بهداشت و دروغ‌درمانی آخوند روحانی!

لطفا به اشتراک بگذارید: