اوجگیری بحرانها و تشدید بحران درونی نظام – تیک تاک

تیک تاک – اوجگیری بحرانها و تشدید بحران درونی نظام

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

بحرانهای مختلفی از همه سو رژیم را محاصره کرده،

این بحرانهای فزاینده

هر روز به شکلی در اعتراف سردمداران رژیم بیرون می‌زند.

یکی از این بحرانها، برملا شدن فساد و دزدی آخوند آملی لاریجانی رئیس سابق دستگاه قضاییه خامنه‌ای

و کل این دستگاه است که در نتیجه موقعیت خود خامنه‌ای را به شدت تضعیف کرده است

و او را به تلاشهای آشکاری و پنهانی برای در بردن خود از گراب این بحرانها واداشته؛ گزارشی در این باره:

خبر و نظر:اوجگیری بحرانها و تشدید بحران درونی نظام – تیک تاک


با بالا گرفتن فضیحت چپاول و دزدی آخوند آملی لاریجانی رئیس سابق قضاییه خامنه‌ای و رئیس کنونی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،

آخوند یزدی رئیس پیشین قوة قضاییه و از گماشته‌های خامنه‌ای در حوزة قم امروز به صحنه آمد و پرده از گوشه‌ای دیگر از بحران عمیق درونی رژیم برداشت.

او با حمله به آخوند آملی لاریجانی،

و ضمن اعتراف به فساد نجومی در بالاترین سطوح نظام،‌ گفت:

«فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رییس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! ... از کجا آوردی ساختی؟».

اشاره به اینکه آملی لاریجانی که ۱۰سال منصوب خامنه‌ای در قضاییه نظام بوده، تهدید کرده به نجف خواهد رفت، پیش از این توسط احمدی‌نژاد برملا شده بود، اما رسانه‌های وابسته به خامنه‌ای بلافاصله آن را تکذیب کردند. اما اکنون با اعتراف یزدی، عمق بحران درونی رژیم روشن‌تر می‌شود.

تنفیذ ولایتاوجگیری بحرانها و تشدید بحران درونی نظام – تیک تاک


آخوند یزدی که یکشنبة هفته گذشته خطاب به گروهی از آخوندهای که با عنوان « مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه قم» معرفی شده‌اند صحبت کرده، همچنین به رئیس‌جمهور نظام حمله کرد و گفت: «چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد، جرأت کرده و کارهای خلاف امر رهبری را می‌کند؛ مثل مخالفت درباره فضای مجازی و...».

آخوند یزدی سپس روحانی را مورد خطاب و عتاب قرار داده و افزود: «اگر نمیتوانی مملکت را اداره کنی، برو کنار. این برو کنار را چه کسی باید بگوید؟

در درجه اول حوزه باید بگوید. بعد از نظر قانونی باید دیوان عالی قضایی بگوید. بعدش هم مجلس بگوید ولی متأسفانه می‌بینیم مجلس هم وضعیت دیگری دارد!»

در پی اظهارات آخوند یزدی، آخوند زائری از آخوندهای حوزة قم طی مطلبی که در سایت حکومتی جماران متعلق به حسن خمینی درج شده، آخوند یزدی را مورد حمله قرار داد و خطاب به او که گفته بود «در صورت اعلام مرجعیت آخوند علوی بروجردی، تابلو دفتر او را پایین خواهد آورد

میزان محبوبیتاوجگیری بحرانها و تشدید بحران درونی نظام – تیک تاک


گفت: «تا کنون فکر می‌کردیم آقایان میزان محبوبیت خود بی خبرند؛ حالا معلوم شده که اصلا از تاریخ روحانیت نیز آگاه نیستند. اگر هوش و دانش ارتباط مؤثر با مردم ندارید، صریح به ناتوانی خود اعتراف کنید و زبان به کام بگیرید. آقایان شما که دین مردم را از آنان گرفتید؛ بگذارید همین چهار نفر و نصفی که تقلید می‌کنند و خمس می‌دهند، برای آینده اسلام باقی بمانند ۶!»

در همین حال آخوند لطیف صادقی، معاون حوزه عملیه مازندران با وحشت از ضربه خوردن جایگاه خامنه‌ای گفت: «دشمن از جایگاه ولایت فقیه بسیار هراسان است و به همین دلیل در چهار دهه اخیر همه تمرکز دشمن در جهت تضعیف این جایگاه بوده است. دشمن با طراحی های متعدد در این چهل سال تلاش کرده این جایگاه رفیع را تضعیف و خدشه دار کند».

این آخوند حکومتی سپس اعتراف کرد که اکنون جایگاه خامنه‌ای در خود رژیم تا کجا متزلزل شده است. او گفت: «ولایتمداری تنها به شعار نیست بلکه باید در عمل دیده شود... متأسفانه برخی ها در این کشور تنها شعار ولایت مداری را سر می‌دهند و در عمل با ضعف شدیدی مواجه هستند».

گفتگوی سیاسی


همینطور که در این گزارش هم دیدیم، بحران درونی رژیم در پی فضیحت آخوند آملی لاریجانی، رئیس قضاییه خامنه‌ای و فساد فراگیر در کل دستگاه قضایی به طور بی‌سابقه‌ای بالا گرفته است. آنچنان که آخوند یزدی عضو شورای نگهبان ارتجاع و گماشته خاص خامنه‌ای در حوزه قم هم،‌ وارد این ماجرا شده و از یک سو آخوند لاریجانی و از سوی دیگر برخی آخوندها و مراجع قم را به باد حمله گرفته است.

چرا بحران درونی رژیم چنین ابعادی گرفته است؟


آیا ورود آخوند یزدی به اشارة خامنه‌ای است؟ برملا شدن پروندة‌ دزدی و فساد بی‌حد و حساب آخوند لاریجانی که ۱۰سال در راس دستگاه قضایی خامنه‌ای بود، چه تاثیری بر موقعیت خامنه‌ای و وضعیت کل رژیم داشته است؟ برای پاسخ به این سوالها گفتگویی داریم با میثم ناهید.

س: با آنچه که گوشه‌ای از آنرا در این گزارش دیدیم، بحران درونی رژیم در چه نقطه‌ای قرار دارد؟


ج: اگه به چند روز گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که بحران درونی رژیم که از جمله خودش رو در جنگ و کشمکش درونی رژیم بارز می‌کنه، شدت عجیبی گرفته. در این گزارش حمله شدید آخوندی یزدی به آملی لاریجانی، آخوند روحانی و برخی آخوندهای حکومتی حوزه رو دیدیم.

وقتی ابعاد فساد رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس قضاییه قبلی رژیم رو رو می‌کنه که این همه کاخ رو از کجا آوردی، ساختی؟ یا به روحانی میگه: تو چکاره هستی که حرف ولی‌فقیه رو زیر پا می‌گذاری! خب یعنی این بحران درونی اوج تازه‌ای گرفته و با وضعیت جدیدی روبرو هستیم.

س: چرا می‌گید با وضعیت جدیدی روبرو هستیم؟ چون جنگ باندی که همیشه در رژیم بوده!


ج: بله بوده. اما مهم ابعاد و کیفیت جدید هست. اگه خاطرتون باشه وقتی احمدی‌نژاد در برابر خامنه‌ای شاخ شد، این یک اوج تازه در ابعاد جنگ درونی و باندی رژیم بود. اما الان کار به جایی رسیده که خرمهره‌های خود خامنه‌ای، مثل آخوند یزدی مهر تایید می‌زنن به حرفی که احمدی‌نژاد چندی پیش زد درباره قصد فرار آملی لاریجانی به نجف.گفتگوی سیاسی

خب آملی لاریجانی کیه؟ تنها یک مقام بالای رژیم؟ بله، اما اونچه که اون رو از سایر موارد قبلی متمایز می‌کنه،‌ اینه که ۱۰سال منصوب شخص خامنه‌ای در راس قوه قضاییه رژیم بوده و همیشه کنار خامنه‌ای می‌نشست. اون هم نه در گذشته دور. بلکه تا همین چند ماه پیش. بعد هم خود خامنه‌ای او را در راس مجمع تشخیص مصلحت نظام گماشت ، به جای رفسنجانی.

پس وقتی می‌گیم وضعیت جدید، موضوع عطف به خود خامنه‌ای است. اما الان بحث اینه که یکباره با باز شدن پرونده فساد منصوب ۱۰ساله خامنه‌ای،‌ اون هم به صورت گسترده، در واقع این رسوایی روی سر خود خامنه‌ای آوار شده. و این همان کیفیت جدید است. این رو هم خود کارگزاران رژیم خوب می‌فهمند. برای نمونه همین امروز صبح که صحبتهای یزدی منتشر شد،که ضمن حمله به آملی لاریجانی ، یکی از مراجع قم را هم به شدت مورد حمله قرار داد؛ ‌

بلافاصله آخوند زائری از آخوندهای شناخته شدة حوزه، نسبت به پیامدهای خطرناک این جریان برای کل نظام هشدار داد و نوشت: «آقایان شما که همه چیز را نابود کردید! دین مردم را از آنان گرفتید و باور‌های مردم را به باد دادید! شما را به خدایی که می‌پرستید بگذارید همین چهار نفر و نصفی که تقلید می‌کنند و خمس می‌دهند و التزام دینی دارند برای آینده اسلام (نظام) باقی بمانند».

س: آیا ورود آخوند یزدی به این دعوا می‌تونه به اشاره خامنه‌ای باشه؟گفتگوی سیاسی


ج: بله، حتما که بدون اجازه خامنه‌ای نیست. اما اینطور هم نیست که این انتخابی ساده برای خامنه‌ای باشه. در واقع خامنه‌ای در یک اجبار مرگبار مجبوره نزدیک‌ترین آدمهاش رو اینطور به جون هم بندازه. اما این وضعیت یکباره نیست. طی سالیان این بافت چرکین، که در مرکزش غده‌ای عفونی به نام بیت ولایت هست، مرتب و لایه لایه فساد و تباهی تولید و روی هم تلنبار کرده، که الان کار به اینجا رسیده.

امروز روزنامه حکومتی جهان صنعت درباره این فساد نوشته: ««فساد اندر فساد» در اقتصاد کشور طوری نفوذ کرده است که سال‌های سال هم که بگذرد نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت. دولتمردان صلاح می‌دانند در سکوت کامل با بده‌بستان‌های خود، شرایط را به نفع خود نه به نفع مردم هدایت کنند». بعد هم توضیح میده که انتخاب وزرایی که هیچ درآمد و منفعتی برای کشور ندارن، «با توجه به رانت در مجلس و دولت» صورت می‌گیرد.

بعد هم «به واسطه آن باید معاونین نیز طبق خواسته دولت چیده و انتخاب شوند». یعنی اگه دقت کنید داره دست می‌ذاره روی بافت فاسد. خب این بافت فاسد،‌ بعد از این همه سال دیگه عفونتش به جایی رسیده که اون هسته مرکزی و غده عفونی مرکزی، بیرون زده. یعنی با هدف قرار دادن آملی لاریجانی، در واقع شخص خامنه‌ای مورد هدف قرار گرفته. خب خامنه‌ای چکار کنه؟ خودش که مستقیم نمی‌تونه وارد بشه. آدمهایش را می‌فرستد: زاکانی می‌گوید: همه خراب هستند به جز آقا-الان هم یزدی را آورده تا بگه مقصر من نیستم.

س: آیا از حرف شما می‌شه نتیجه گرفت خامنه‌ای می‌خواهد آملی لاریجانی را قربانی کند که خودش را در ببرد؟


ج: بسیار بعیده. چون از اصلی‌ترین و نزدیک‌ترین مهره‌های خودش است. درحالیکه همین خامنه‌ای حتی نتونست سعید طوسی رو تحت تعقیب قرار بده چون تمام دم و دستگاه خودش زیر سؤال می‌رود. چرا نمی‌تواند؟ چون فساد که در رژیم موردی نیست.گفتگوی سیاسی

تمام «بافت»‌ فاسده و روشنه که خامنه‌ای هر کار بکند، نمی‌تواند خود را از رسوایی کسی که توسط خود او منصوب شده و به مدت ۱۰ سال یکی از سه قوه آن هم قضاییه زیر دستش بوده که قاعدتاً باید مفسدان را تحت پیگرد و مجازات قرار بدهد.

و طی این مدت خامنه‌ای مرتب از او حمایت و تعریف و تمجید کرده، اگر بگویند خامنه‌ای خبر نداشته، آن وقت عقب‌مانده‌ترین مزدورانش هم لابد می‌پرسند این چه رهبری است که زیر دماغش این همه گند و عفونت جریان دارد و او خبردار نمی‌شود. و طبعاً هر کسی نتیجه می‌گیرد که آملی لاریجانی برای خامنه‌ای کار می‌کرده و سهم اصلی و سهم شیر دزدی‌هایش را به مقام عظمای ولایت می‌رسانده است.

از طرف دیگر فرض کنید سعید طوسی رو قربانی می‌کرد. پیامش برای سایر مهره‌هاش چی بود؟ جز اینکه فردا هم می‌تونه نوبت شما بشه؟ بعد مگه همین‌ها زیر پاش رو خالی نمی‌کردن؟ یا دست ‌کم این کابوس همیشه باید همراه خامنه‌ای می‌بود؟
بنابر این بسیار بعیده که قصد خامنه‌ای قربانی کردن آملی لاریجانی باشه. اما اصلا این تابلو به طور کامل منتفی نیست. چرا؟

دوران سرنگونی


چون رژیم در شرایط معمولی نیست. در دوران سرنگونی هست و در شرایط سرنگونی همه چیز محتمل است. کما اینکه شاه هویدا و سپهبد نصیری رئیس ساواک را قربانی کرد. مثل یک شطرنج‌باز که در از نظر برابری با رقیب در وضعیت بسیار بحرانی قرار داره، وقتی کار به جایی می‌رسه که پیاپی تهدید کیش دادن خود شاه و در پی اون مات شدن هست،

از روی اجبار مهره‌های مهمی مثل رخ و فیل و اسب و حتی بعضا وزیر رو قربانی می‌کنه تا کیش و مات رو، ولو برای چند حرکت به عقب بندازه. برای همین این تابلو هم می‌تونه باشه، که اگه باشه یعنی واقعا تیغ بحران به مغز استخوان پوسیده رژیم رسیده. که باید طی روزها و هفته‌های آینده بر اساس اخبار و شواهد ببینیم کدوم یک از این دو تابلو محتمل‌تر هست.

س: نقشه خامنه‌ای برای خروج از این مخمصه چیست؟


ج: نقشه‌ای نداره و نمی‌تونه داشته باشه! اگه داشت که نباید می‌ذاشت کار به اینجاها برسه که بالاترین مهره‌های خودش، اینطور به جون هم بیفتن. این هم چیز عجیبی نیست. این شرایطی هست که دیکتاتورها بهش گرفتار می‌شن. همین الان نگاه کنید از یک طرف اگه یزدی و سایر مهره‌هاش رو نفرسته که تقصیر فساد افسارگسیخته رو گردن لاریجانی بندازن،‌ فردا مستقیم خودش هدف قرار میگیره.

این وضعیت هم هرچه بیشتر باعث شکننده‌تر شدن و تضعیف تمامیت رژیم میشه. به ویژه رژیمی که در برابرش یک جامعه انفجاری و یک آلترناتیو قدرتمند با خواست سرنگونی تمامیت نظام رو داره که به قول خود سران رژیم: یک دم از توطئه برای براندازی دست بر نمی‌دارن

مطالب مرتبط

نمایش تکراری و مبتذل مبارزه با فساد – تیک تاک

نمایش تکراری و مبتذل مبارزه با فساد

لطفا به اشتراک بگذارید: