حرکات دیوانه‌وار علیه نظام رو به فزونی است – تیک تاک

تیک تاک – حرکات دیوانه‌وار علیه نظام رو به فزونی است

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

این روزها چه از درون رژیم و چه اخبار خبرگزاریها و رسانه‌های بین‌المللی، باز هم نشان از شدت یافتن انزوای جهانی رژیم هست. از موضوع نفتکش رژیم در جبل‌الطارق، تا جریمه سنگین بانک استاندارد چارترد به خاطر نقض تحریمها علیه رژیم و تا صداهای هراس‌آلودی که از داخل رژیم به خاطر این وضعیت به هوا بلنده. گزارشی رو در این رابطه ببنیم:

خبر و نظر:حرکات دیوانه‌وار علیه نظام رو به فزونی است – تیک تاک


خبرگزاریهای بین‌المللی خبر دادند دادگاه فدرال آمریکا در نیویورک حکم داد که رژیم ایران را میتوان بخاطر فعالیت‌های حوثی‌های یمن مورد حسابرسی قرار داد. این دادگاه فدرال حکم داد، شهروندان آمریکایی که بخاطر عملیات های انجام شده توسط حوثی‌ها متحمل ضایعاتی شده‌اند، مشمول پرداخت غرامت (از سوی رژیم ایران) می‌باشند.

العربیه در گزارشی گفت: «این اولین بار است که یک دادگاه فدرال، رژیم ایران را بخاطر اعمال حوثی‌ها از جمله آدمربایی، قتل و شکنجه مورد حسابرسی قرار می‌دهد». از سوی دیگر خبرگزاری رویترز از جریمه ۱۰میلیون پوندی گروه بانکی استاندارد چارترد، توسط دفتر اجرای تحریم‌های مالی انگلستان خبر داد.

جرم این گروه بانکی عدم ممانعت از نقض‌تحریمها بوده است. بانک استاندارد چارترد در ماه آوریل ۲۰۱۹-فروردین۹۸ به خاطر نقض تحریمها علیه رژیم ایران به یک میلیارد دلار جریمه محکوم شده بود. این بانک موافقت کرده بود این جریمه سنگین را به آمریکا و انگلیس بپردازد.

کشتی گریس ۱حرکات دیوانه‌وار علیه نظام رو به فزونی است – تیک تاک


همزمان واشنگتن‌پست طی مقاله‌ای به آخرین وضعیت نفتکش رژیم در جبل‌الطارق پرداخت. واشنگتن پست نوشت: «دادگاه منطقه‌ای کلمبیای آمریکا جمعه شب حکمی درباره کشتی گریتس ۱ صادرکرد. این حکم فرمان ضبط کشتی و ضبط ۲ میلیون و ۱۰۰هزار بشکه نفتی که حمل می‌کند را داده است. همچنین دادگاه حکم ۹ میلیون و ۹۵۰هزار دلار جریمه به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه سوریه و ایران را صادر کرده است».

درحالیکه رژیم آخوندی اینگونه از هر سو زیر ضربات سنگین تحریم، جریمه و انزوای بیشتر قرار دارد، تلویزیون اورینت ۲۶مرداد خبر داد: «در حمله هواپیماهای ناشناس به شرق دیرالزور سوریه تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند».

این چندمین حمله طی روزهای گذشته علیه مواضع سپاه در سوریه و عراق همراه با تلفات سنگین از طرف پاسداران است. اما مانند تمامی حملات گذشته رژیم از وحشت حتی صدایش در نمی آید. به جای آن سران و کارگزاران رژیم به ابراز وحشت نسبت به هرچه تنگتر شدن حلقة محاصرة داخلی و بین المللی بر گردن رژیم پرداخته اند.

آماده مذاکرهحرکات دیوانه‌وار علیه نظام رو به فزونی است – تیک تاک


برای نمونه علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع روز ۲۶ مرداد در صحن مجلس گفت: از یک طرف می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم و واسطه میفرستند و از طرفی وزیر خارجه را تحریم می‌کنند». داریوش اسماعیلی،‌ یکی دیگر از اعضای مجلس ارتجاع نیز بدون اینکه راه‌حل مشخصی درباره این انزوای تشدید‌شوندة رژیم بدهد،

با لحن لومپن-پاسداری نسبت به انزوای «رو به فزونی» رژیم ناله سر داد و گفت:«حرکات دیوانه‌وار ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا رو به فزونی ست به‌طوری‌که بعد از زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا و خروج از برجام در راستای تشدید تحریم‌ها به تحریم مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله وزیر امورخارجه تن داده تناقض آشکار درخواست مذاکره از یکطرف و تحریم وزیر امورخارجه از طرف دیگر از دلایل مهم دیوانگی این فرد است...».

در همین حال مجلس ارتجاع با تصویب به اصطلاح «طرح های ده گانه ضد آمریکایی» نشان داد در برابر این انزوای شدید جهانی، تا کجا دستش خالی است. برای نمونه در ماده ۸ این طرح آمده است: «الزام دولت به شکایت علیه هالیوود به دلیل توهین (نظام). نظر به اقدامات ضدایرانی هالیوود...و ارائه تصویر غیرواقعی و کذب از (نظام)...دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در دادگاه های بین المللی از هالیوود شکایت نماید!»

گفتگوی سیاسی


همینطور که در این گزارش هم دیدیم،‌ طی ۴۸ ساعت گذشته شاهد چندین فاکت جدی در زمینة انزوای جهانی علیه رژیم بودیم. آیا این به معنی دور تازه یی از تشدید انزوای رژیم هست؟ رژیم طی ۴۰سال گذشته با ضربات و موارد انزوا روبرو بوده. آیا می‌تونه از بحران کنونی هم عبور کنه؟ برای بررسی این سولات گفتگوی داریم با آقای مرتضی اسماعیلیان.

س: الان این گزارش رو دیدیم. موارد مختلفی از نمونه‌های تشدید انزوای رژیم. این وضعیت در مجموع چه چیزی رو نشون میده؟گفتگوی سیاسی


ج: به نظرم حرف اصلی رو یکی از اعضای مجلس ارتجاع (داریوش اسماعیلی) زد و از «حرکات دیوانه‌واری» صحبت کرد که علیه نظام «در حال فزونی» است. واقعیت هم همینه. اینکه ما با یک جریان انزوای تشدید شونده علیه رژیم در سطح جهانی مواجه هستیم.

کما اینکه آخوند احمد سالک، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ارتجاع هم به بسیجی که علیه رژیم در سطح جهانی وجود داره اشاره کرد و با نگرانی گفت: یک قلم «۴۰ تا ۶۰ موسسه تحقیقاتی آمریکا با هزاران کارشناسان مختلف...با هدف براندازی نظام اسلامی تلاش می‌کنند».

س: چرا می‌گید «جریان‌وار»؟ قبول دارم که یکسری نمونه‌ها هست و جدی هم هست. اما وقتی می‌گید اینها جریان‌وار هستند،‌ یعنی یک کیفیت جدید. و یعنی باز هم ادامه خواهند داشت!


ج: وقتی در کمتر از ۴۸ساعت با چنین نمونه‌های جدی روبرو هستیم، وقتی از دادگاه نیویورک که حکم میده هر اقدام و جنایت حوثی‌ها رو از چشم رژیم می‌بینه تا دادستانی آمریکا که حکم جریمه و مصادره ابرنفتکش رژیم رو میده-وقتی از جریمه بانک استاندار چارترد که بعد از یک جریمه یک میلیارد دلاری توسط آمریکا الان توسط خود انگلیس هم جریمه ۱۰ میلیون پوندی شده،

تا برای چندمین بار حمله هوایی به نیروهای سپاه در سوریه و عراق؛ دیگه نمی‌شه صحبت از موارد جدا از هم کرد. روشنه که جریان واره و به همین دلیل هم هست که رژیم به صورتی که در ابتدا اشاره کردم با وحشت او رو حملات دیوانه وار به خودش تلقی می کنه.

س: خب اگه جریان باشه، باید یک علت ریشه‌ای داشته باشه. چه اتفاقی افتاده که باید شاهد یک «جریان منزوی‌کنندة رژیم» باشیم؟گفتگوی سیاسی


ج: در پایه این وضعیت حاصل دو پارامتر هست: اول: شکست سیاست مماشات (چون در زمان سیاست مماشات هم با موارد انزوا علیه رژیم روبرو بودیم، اما اون سیاست با تمام توان تلاش می‌کرد اجازه نده این موارد تبدیل به یک زنجیره و جریان بشه. برای نمونه چشمش رو رو به بسیاری اعمال تروریستی رژیم می‌بست.

حتی وقتی رژیم در واشنگتن قصد بمبگذاری در یک رستوران برای قتل سفیر عربستان رو داشت، دولت اوباما سریع روی اون سرپوش گذاشت-یا چشمشون رو به دخالتهای منطقه‌ای رژیم بستن-اما الان می‌بینیم، حتی دادگاه حکم میده جنایت حوثی‌ها پای رژیم ایرانه. در برابر دخالتهای رژیم هم سنگین‌ترین تحریمهای تاریخ+ بیش از ۲۲۰ حمله هوایی در سوریه و عراق)

دوم: اجبار رژیم در خودزنی (چون رژیم در بن‌بست هست، برای روحیه دادن به نیروهاش که به شدت در معرض ریزش هستند، مجبوره رو به لگدپرانی بیاره. مثلا گرفتن کشتی انگلیسی و...-که این خودش باعث میشه اون جریان انزوای جهانی رژیم، هرچه جدی‌تر و پر شتابتر بشه)

جریمه بانک


به همین مورد جریمه بانک استاندارد چارترد نگاه کنید. اول که آمریکا یک میلیارد دلار جریمه‌ش کرده، به خاطر نقض تحریمهای رژیم. اما الان خود انگلیس تحریم می‌کنه. یعنی یکی از کشورهای تروئیکای اروپا. اروپاییکه تا این نقطه تلاش می‌کنه برجام و سیاست مماشات رو حفظ کنه. خوب این اقدام رژیم، به ویژه بعد از روی کار آمدن دولت جدید این کشور و روندی که برای خروج از اتحادیه اروپا در پیش گرفته، معنای خاص خودش رو داره.

به ویژه اینکه به گفته کارشناسان، یکی از خروجی‌های برگزیت، نزدیکی انگلیس در زمینه سیاست خارجی، به آمریکاست. آمریکایی که به گفته بالاترین مقاماتش، از جمله جان بولتون (که هفته پیش دوباره تاکید کرد) از اولویت‌های سیاست‌خارجی‌ش، مقابله با رژیم ایرانه. نتیجه: ما با یک جریان تشدید شونده انزوای جهانی علیه رژیم روبرو هستیم. حلقه محاصر پیاپی بر دور رژیم در حال تنگ‌تر شدن هست و این روند هم داره شتاب می‌گیره.

س: اینها درست. اما رژیم الان ۴۰ ساله با این انزوا دست به گریبانه. اولین تحریمها رو دولتهای کارتر و ریگان علیه رژیم اعمال کردن. خب رژیمی که از اون موقع تا الان درگیر این ضربات بوده، پس شاید بتونه از وضعیت کنونی هم عبور کنه.


ج: در تمام این ۴دهه این خط مماشات ادامه داشت. تا جاییکه حتی دشمن اصلی برانداز نظام رو در همین سیاست مماشات لیست‌گذاری، بمباران، خلع سلاح و ۱۴ سال در محاصره قرار داد. حالا شما می‌پرسید رژیم در این ۴دهه از ضربات و نمونه‌های انزوا عبور کرده. بله، اما به پشتوانة‌ این سیاست مماشات.

اما الان چی؟ دیگه سیاست مماشاتی در کار نیست که به عنوان امداد غیبی آخوندها عمل کنه. برای همین اگه دقت کرده باشین، سران رژیم از خود روحانی و سرکرده‌های سپاه بارها میگن: در سخت‌ترین و خطیر‌ترین دوران نظام طی ۴۰سال گذشته هستیم.

س: خب شاید سیاستها دوباره تغییر کنه. چون بهرحال سیاستها با دولتها میان و میرن!


ج: آخه سیاستهای جهانی علیه رژیم هرچند مهم و بسیار تاثیر‌گذار هستن، اما نقش شرط رو دارن. مبنا نیستند. مبنا چیه؟ مبنا وجود یک مقاومت بزرگ و سازمانیافته در برابر رژیمه. جبهه‌ای تشکیل شده از یک جامعه به شدت عاصی و انفجاری که حرفش رو در قیامهای مختلف زده: «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و در یک کلام سرنگونی.+ یک آلترناتیو قوی،‌ منسجم و قدرتمند در برابر رژیم، چه در سطح جهانی و چه در داخل ایران با کانونهای شورشی.گفتگوی سیاسی

به ویژه اینکه الان این آلترناتیو در اشرف۳ تبلور پیدا کرده. مگه همین الان موضوع مجاهدین و آلترناتیو این رژیم روی میز جهانی نیست؟ یک نمونه، تلویزیون هیل، تلویزیون رسمی کنگره آمریکا تا این نقطه ۹برنامه درباره مجاهدین و شورای ملی مقاومت پخش کرده.

در آخرین قسمتی که تا این نقطه پخش شده، در قسمتی میگه: «در نشانه‌ای از حمایت جهانی دو حزبی از جنبش مریم رجوی، حدود ۳۵۰ شخصیت و قانونگذار از ۴۷ کشور جهان در ژوئیه سال جاری به هزاران عضو مجاهدین خلق در خانه جدید خود در آلبانی به نام اشرف ۳ پیوستند».

از طرفی شاهد برگزاری کهکشان در سراسر جهان با ۵رشته تظاهرات بزرگ و بعد هم اجلاس ۵روزه در اشرف۳ بودیم. اجلاسی با شرکت بالاترین شخصیتهای سیاسی مثل آقای جولیانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین کانادا، وزرای پیشین خارجه و دفاع فرانسه و... در داخل ایران هم شاهد گسترش کانونهای شورشی هستیم. خطر این مبنا رو هم میشه در واکنشهای دیوانه‌وار رژیم دید. روزی نیست که چندین مطلب، فیلم و برنامه رژیم درباره مجاهدین تولید نکنه. چرا؟

موضوع آلترناتوی جدی هست


چرا جدی هست؟ ما بحث «جریان انزوای تشدید شونده» علیه رژیم رو کردیم. خب این آلترناتیو این جریان رو «سمت و شتاب»‌ میده. یعنی به اون بار و خصلت سرنگون‌کنندگی میده. برای همین، فرض هم بکنید هر سیاستی در جهان تغییر کنه. اصل و مبنا که خط سرنگونی رژیم توسط مردم و مقاومت ایران هست که تغییری نکرده.

اون هم رژیمی که الان در تعادل‌قوا در ضعیف‌ترین نقطه خودش قرار داره و بحرانهای داخلی و جهانی جای نفس کشیدن براش نذاشته. همون مقاومتی رویارویی با رژیم رو تا این جا آورده و با پایداری در برابر اون رژیم رو به این نقطه در لب پرتگاه سرنگونی رسونده و زمین گیر کرده، اون مقاومت با توان و قدرتی بیش از همیشه حاضره. این واقعیت در جریان دیدار بیش از ۴۵۰شخصیت سیاسی و پارلمانی از اشرف ۳ در پیش چشم جهان بیش از هر زمان دیگه، درخشید.

مطالب مرتبط

اوجگیری بحرانها و تشدید بحران درونی نظام – تیک تاک

بسته‌تر شدن حلقهٔ انزوای سیاسی رژیم

لطفا به اشتراک بگذارید: