در خاطره روزها - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

در خاطره روزها - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

فاجعه سینما رکس آبادان


۲۸مرداد۱۳۵۷-۱۹ اوت


 


[caption id="attachment_148614" align="alignleft" width="250"]فاجعه سینما رکس آبادان فاجعه سینما رکس آبادان[/caption]

 دریک توطئه شوم،


سینما «رکس» آبادان به آتش کشیده شده و حداقل ۴۲۰ تن از مردم بیگناه در این جنایت وحشیانه درآتش سوختند. ، بعدها معلوم شد برخی از سردمداران رژیم آخوندی از طراحان اصلی این فاجعه بودهاند. جنایتکاران قبل از آتش‌زدن، درب‌ها را قفل‌کرده و محل را به بنزین آغشته‌ بودند.





[caption id="attachment_148615" align="alignleft" width="250"]کودتا علیه پیشوای نهضت ملی ایران کودتا علیه پیشوای نهضت ملی ایران[/caption]

۲۸ مرداد «۱۳۳۲ خورشیدی» ۱۹ اوت کودتا علیه پیشوای نهضت ملی ایران


دولت مصدق که برکنترل منابع نفتی ایران پافشاری میکرد سرانجام با توزیع ۳۹۰ هزار دلار بین آخوندهای فاسد و برخی سران ارتش، و با بلوا در میدان بهارستان توسط کودتایی نظامی با درخواست انگلستان و دخالت مستقیم افسران اطلاعاتی، نفرات لجستیک سفارت‌خانه و حمایت دولت آمریکا سرنگون شد.





[caption id="attachment_148616" align="alignleft" width="250"]زادروز ویلارد استرلینگ بویل زادروز ویلارد استرلینگ بویل[/caption]

۲۸ مرداد -۱۹ اوت «۱۹۲۴ میلادی» زادروز ویلارد استرلینگ بویل 


فیزیکدان کانادایی، پیشگام در زمینه تکنولوژی لیزر و مخترع مشترک دستگاه جفت‌کننده بار میباشد. در اکتبر سال ۲۰۰۹ اعلام شد که بویل از کسانی است که جایزه‌ی نوبل فیزیک به آن‌ها تعلق می‌گیرد، او و همکارانش برای ساخت مدارهای نیمه‌هادی تصویری یا حس‌گر CCD این جایزه را دریافت کردند.





[caption id="attachment_148617" align="alignleft" width="250"]آزادی جومو کنیاتا آزادی جومو کنیاتا[/caption]

۲۸ مرداد -۱۹ اوت «۱۹۶۱ میلادی» آزادی جومو کنیاتا 


اولین رئیس‌جمهور کنیا پس از استقلال این کشور است. او پس از تحمل ۹سال زندان با فشار سوسیالیستها بر انگلستان در این روز آزاد شد. اتحادیه ملی کنیا به رهبری جومو کنیاتا، بلافاصله پس از استقلال کنیا در ۱۹۶۳، دولت را تشکیل‌دادند. یک سال بعد کنیاتا اولین رئیس جمهور کنیا گردید.





[caption id="attachment_148618" align="alignleft" width="250"]درگذشت آندرا پالادیو درگذشت آندرا پالادیو[/caption]

۲۸ مرداد -۱۹ اوت «۱۵۸۰ میلادی» درگذشت آندرا پالادیو 


پالادیو معمار ایتالیایی در جمهوری ونیز بود. پالادیو از معماری روم باستان و معماری یونان باستان و به‌خصوص ویتروویوس متأثر بود، تاثیرگذارترین فرد در تاریخ معماری شناخته می‌شود. ساختمان‌های طراحی شده توسط پالادیو عمدتا در شمال ایتالیا قراردارند. آموزه‌هایش در قالب چهار کتاب معماری او را به شهرت رساند.

در خاطره روزها - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

مطالب مرتبط:

کودتای ۲۸ مرداد علیه دکتر مصدق ـ شکستی تلخ و تجربه‌یی بزرگ

سالگرد کودتای ننگین استعماری ارتجاعی علیه دولت ملی دکتر مصدق در سال۱۳۳۲
لطفا به اشتراک بگذارید: