ماهیت و بن‌بست و امید به سراب برجام – تیک تاک

تیک تاک – ماهیت و بن‌بست و امید به سراب برجام

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

از امروز نشست گروه جی۷ در فرانسه شروع شد. طی چند روز گذشته خبرگزاریها و کارشناسان سیاسی تاکید دارند که یکی از موضوعات محوری بحث میان سران ۷کشور صنعتی جهان، موضوع رژیم ایران و به طور مشخص برجام است. در همین حال شاهد بودیم که ظریف، وزیر خارجه تحریم‌شده آخوندها پیش از آغاز نشستهای جی۷ سراسیمه راهی کشورهای اروپایی شد و در آخرین دیدارش هم دیروز با ماکرون و لودریان دیدار کرد.

در این میان خبرهایی درز کرد مبنی بر پیشنهاداتی که فرانسه به رژیم داده. همزمان رسانه‌ها و کارگزاران رژیم نسبت به نتیجه سفر ظریف و پیشنهادات فرانسه ابراز نظر می‌کنند که گویای نتیجه این دوره‌گردی اروپایی ظریف هست. گزارشی در اینباره:

خبر و نظر:ماهیت و بن‌بست و امید به سراب برجام – تیک تاک


پس از پایان سفر ظریف به اروپا، رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی بر روی نتیجه این سفر به خیال خروج رژیم از بن‌بست برجام متمرکز شده‌اند. تلویزیون رژیم از قول ظریف آب پاکی را برهرگونه امید به اروپا برای نجات برجام ریخت و گفت: «آقای ظریف پس از دیدار با ماکرون در کاخ الیزه گفت موضع ایران را اعلام کردیم. آقای ظریف همچنین گفت اروپا نتواسته است به تعهدات خود در قبال برجام عمل کند و در حال حاضر ما در پی راه‌هایی هستیم که اروپا بتواند به تعهدات خود در این زمینه عمل کند».

درحالیکه ظریف می‌گوید اروپا نتوانسته به تعهدات برجامی‌اش عمل کند، کیهان خامنه‌ای این تلاشهای ظریف و دولت آخوند روحانی را «امید به سراب» نامید و گفت: «برخی نشانه‌ها حاکی است دولت روحانی همچنان امیدوار است آبی از اروپا گرم شود... دیدار دیروز ظریف با ماکرون در فرانسه از جمله این نشانه‌ها هستند... وزیر امور خارجه همچنان به دنبال نحوه اجرای برجام است...مواضع مقامات ارشد دولت نشان می‌دهد متأسفانه امید به سراب برجام، همچنان ذهن دولت «تدبیر و امید» را در‌ اشغال خود دارد».

روزنامه حکومتی جهان صنعت نیز با ناامیدی و حسرت دوران مماشات دولت پیشین آمریکا، «امید به سراب» اروپا را معنی کرده و می‌گوید: «کشورهای اروپای غربی دست‌شان باز نیست که سیاست مستقلی از آمریکا داشته باشند چون آمریکایی‌ها تصمیم‌شان را گرفته‌اند و اعلام کرده‌اند هر کشوری با ایران کار کند نمی‌تواند با آمریکا کار کند...».

امید به سراب


روزنامة حکومتی رسالت نیز این دست و پازدن ظریف و سفر اروپایی او را آب در هاون کوبیدن تفسیر کرده و می‌نویسد: «کاخ سفید و کاخ الیزه نیز همچنان «مهار همه جانبه »در ابعاد هسته ای، موشکی و دفاعی را هدف غایی خود می دانند. بنابراین، مجادله ظاهری و کلامی ترامپ و ماکرون بر سر ایران، نباید ما را نسبت به بازی مشترک و خطرناک این دو علیه نظام بی‌تفاوت سازد».ماهیت و بن‌بست و امید به سراب برجام – تیک تاک

روزنامه حکومتی آرمان هم به حرف ماکرون اشاره کرده که هرگونه توافقی، باید برنامه موشکی و دخالت‌های منطقه‌ای رژیم را هم شامل شود. یعنی همان مسیری که خود رژیم از آن با عنوان «خودکشی از ترس مرگ» یاد می کند. سفر ظریف با چنین نتیجه‌ای به پایان رسید. همزمان با این وضعیت بحرانی،

امروز صبح آخوند روحانی بر سر گور خمینی حاضر شد و بن‌بست همه‌جانبه نظام را روی دایره ریخت و با اسم مستعار مردم به جای نظام گفت: «امروز در یک شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای ما قرار گرفته‌ایم، در طول یک‌سال گذشته مردم در رنج و زحمت بودند زندگی را با سختی گذراندند...»

آخوند روحانی با اینحال تلاش کرد باز هم به دروغ‌درمانی، البته اینبار بدون آمار و ارقام آنچنانی بیاویزد. «... در ماههای اخیر احساس آنرا داریم که مشکلات کاسته می‌شود به‌رغم این‌که هم‌چنان فشار و رنج برای مردم وجود دارد. آمار دو ماهه اخیر ما و آمار دیروز مرکز آمار این واقعیت را به ما نشان می‌دهد که در ماههای اخیر هم تورم ماهانه نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده...» البته آخوند روحانی نمی‌گوید درحالیکه خودش تاکید بر شرایط بسیار سخت دارد، چگونه و با کدام تولید توانسته تورم را پایین بیاورد.

شیادی روحانی


این شیادی روحانی اما ساعتی هم دوام نیاورد. چراکه تنها دقایقی بعد رسانه‌های حکومتی بلافاصله از قول مرکز آمار خود رژیم بلافاصله اعلام کردند: «آماری که مرکز آمار از وضعیت تورم در مردادماه منتشر کرد نشان می‌دهد که تورم سالانه نسبت به ماه قبل یک و هشت دهم درصد افزایش یافته و به ۴۲.۲ درصد رسیده است!»ماهیت و بن‌بست و امید به سراب برجام – تیک تاک

این وضعیت بحرانی را آخوند شمسی‌فر امام جمعه خامنه‌ای در خرم‌آباد، در حالیکه ناله می‌کرد «خدا» به نظام «‌رحم کند»،‌ بیان کرد: «مسئولان به زیردست هایشان رحم کنند این گرانی این تورم، تا می‌توانند تلاش کنند زحمت بکشند مردم در سختی هستند مشکل دارند گرفتاری دارند...رحم کنید تا خدا به شما هم رحم کند...»

اینگونه روشن می‌شود خامنه‌ای و روحانی که ظریف را با کاسه گدایی برای نجات جنازه برجام به اروپا فرستاده بودند، آنچنان در بن‌بستی ذاتی گرفتار هستند که نه تنها هیچ آبی از این سفر برایشان گرم نشد، بلکه بی حاصلی آن باعث برجسته‌تر شدن بحرانهای رژیم شده. تا جاییکه پاسدار سلامی با نگرانی می گوید: پاسدار سلامی: «برداشتن تحریم یعنی دلبسته به دشمن شدن که تاثیری ندارد چون اروپا نمی تواند و آمریکا اراده ای برای برداشتن تحریم ندارد».

در این میان، رامین مهمان‌پرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه رژیم، به ریشه و عامل این بن‌بست نظام اشاره کرد و با سوز و گداز گفت: «...مقامات آمریکایی با استناد بر منابع مجاهدین، تلاش می‌کردند تا فشار زیادی را در فضای افکار عمومی علیه ایران ایجاد کنند...» اکنون سؤال این است که اگر آن چنان که دیدیم به اذعان رسانه های نظام از این دست و پا زدنها آبی برای نظام و خروج از بن بست گرم نمی کند، رژیم به چه دلیل این همه هزینه برای این گونه سفرهای ورشکسته می پردازد؟

گفتگوی سیاسی


دیروز ظریف پس از چند روز سفر به اروپا، با دیدار وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه به این تور پایان داد. نتیجه این سفر چه بود؟ چه توافقاتی صورت گرفت؟ چشم‌انداز وضعیت سیاسی رژیم چه چیزی رو نشون میده؟ برای پاسخ گفتگویی داریم با میثم ناهید.

س: دیروز سفر ظریف به اروپا تمام شد. نتیجة‌ این سفر چه بود؟


ج: خود ظریف گفت: «سفر سازنده بوده». اما وقتی به رسانه‌های امروز رژیم و حرف کارشناسان حکومتی نگاه می‌کنیم، فضایی کاملا عکس این ادعای ظریف رو دارن. مواردی رو در همین گزارش دیدم. موارد دیگه‌ای هم هست. سیاست روز به نقل از یک کارشناس حکومتی میگه: «اگر چه کشورهای اروپایی حوزه اسکاندیناوی از وزن دیپلماتیک چندان بالایی برخوردار نیستند، اما ظریف با هدف فضاسازی رسانه‌ای علیه کاخ سفید به سفر و حضور در شمال اروپا اقدام کرد».گفتگوی سیاسی

همین کارشناس هم میگه: اصلا اینکه فرانسه اینقدر علاقه نشون میده که برجام رو حل و فصل کنه، نه به خاطر ما، بلکه به این خاطره که در شرایط کنونی اروپا یک خلا رهبری وجود داره،‌ می‌خواد با حل و فصل برجام به نوعی خودش سکان رهبری اروپا رو به دست بگیره. کیهان هم میگه: اصلا آمریکا قصد داره با چاقوی قرضی اروپا نظام رو ذبح بکنه! روزنامه حکومتی رسالت هم میگه به یک سال گذشته نگاه کنید!

اروپا در قبال خروج آمریکا از برجام چکار کرد که الان بخواد کاری کنه؟ بعد میگه «رصد رفتار تروئیکای اروپایی به خوبی نشان می دهد که آنها نه«برجام»ونه «قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» را خط قرمز حقوقی وراهبردی خود نمی دانند و اساسا با دفرمه کردن و حتی نابودی توافق هسته ای و جایگزینی آن با توافقی که منافع واشنگتن و اروپا را تأمین کند، کمترین مشکلی ندارند».

در مجموع کدهایی هم درباره سفر ظریف بکار می‌برن: «ذبح نظام با چاقوی قرضی اروپا»-«امید به سراب»-«وعده هم نمی‌دهند، چه رسد به امتیاز» و...می‌بینید که شرایط مقداری مبهمه.از یک طرف ظریف میگه سفرش سازنده بوده-از طرفی رسانه‌ها وکارشناسان رژیم این حرفها رومی‌زنند. حتی رسانه‌های باندخودش هم موردی نبود که از سفر ظریف تعریف کنند و دستاوردی رو در این زمینه نشون بدن. در مجموع ازهمه اینها بر میاد که این سفر کاملا بی‌حاصل بوده وچیزی عاید رژیم نشده.

س: بله اما حتما در این سفر دو طرف توافقاتی کردن.


ج: بله، هنوز که حرف مشخصی نزدن. اما از لابلای اظهارنظرها و حرف رسانه‌های خود رژیم میشه مواردی رو فهمید. مشخصا اینکه ماکرون به رژیم پیشنهاد داده چند میلیارد دلار در اینس‌تکس واریز کنه تا رژیم بتونه خریدهایی بکنه. در مقابل رژیم به برجام پایبند باشه (از گامهایی که داره کوتاه میاد عقب بشینه) و وارد مذاکره در رابطه با موضوع موشکی و منطقه‌ای در رابطه با برجام بشه. این جوهر همون چیزی هست که بهش میگن بسته فرانسوی.

س: پس موضوع موکول شده به پاسخ رژیم به همین بسته فرانسوی! پس چرا شما می‌گید این سفر کاملا بی‌حاصل بوده؟


ج: موضع فرانسه که حرف جدیدی نیست. اگه خاطرتون باشه چند ماه پیش ماکرون اعلام کرد ما کماکان خواهان حفظ برجام هستیم، اما برجام باید تکمیل بشه. مشخصا هم روی ۴ محور در این رابطه تاکید کرد که باید وارد برجام بشه: موشکی/منطقه‌ای/بند غروب (یعنی محدودیت اتمی رژیم همیشگی بشه)/حقوق بشر

از آن موقع هم بارها این رو اعلام کردند. رسالت هم روز دوم شهریور نوشت: «کاخ سفید و کاخ الیزه نیز همچنان «مهار همه جانبه نظام» را در ابعاد هسته‌ای، موشکی و دفاعی هدف غایی خود می‌دانند». بعد هم تاکید می‌کنه این مخالفت‌های اروپا و مشخصا فرانسه با موضع آمریکا در قبال برجام، «یک مجادله ظاهری و کلامی ترامپ و ماکرون بر سر ایرانه که نباید نظام را نسبت به بازی مشترک و خطرناک این دو علیه نظام بی‌تفاوت سازد».

حالا چرا می‌گه موضع مشترک فرانسه و آمریکا؟ چون حرف آمریکا هم از اول این بوده که توافق آری، اما بر اساس ۱۲ شرط. اصلی‌ترین محورهای ۱۲ شرط هم همین موشکی، دخالت‌منطقه‌ای رژیم و بند غروب برجامه. رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه‌ش هم بارها اعلام کردند اگر رژیم پای این موارد بیاد، قطعا خواهان مذاکره هستند.

پس وقتی از این بسته فرانسوی به عنوان یک راه برون رفت احتمالی نام می‌برید، و اگر واقعا راه برون رفت بود،‌ چه نیازی به فرانسه؟! به قول روحانی رژیم می‌رفت با خود «کدخدا» می‌بست، نه با «آقا اجازه!» (اروپا) حتی رژیم فرصتهای بسیار طلایی هم داشت که اگر می‌تونست به اونها پاسخ بده، اصلا کار به این وضعیت بحرانی در رابطه با برجام نمی‌کشید!

قیام دیماه ۹۶


اگر خاطرتون باشه قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج بشه، دولت آمریکا هم هنوز تصمیمی قطعی نگرفته بود. تا اینکه دو اتفاق مهم افتاد. اول قیام دیماه ۹۶ بود. که خود روحانی روز ۶شهریور۹۷ در مجلس ارتجاع گفت ترامپ وقتی دید اغتشاشگران به خیابانها ریختند، طمع کرد و از برجام خارج شد. اما از دیماه ۹۶ تا ۱۸اردیبهشت۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد، در این ۳ماه چه اتفاقی افتاد که آمریکا به قطع رسیدکه باید از برجام خارج بشه؟گفتگوی سیاسی

اونهاییکه در همون اردیبهشت لودریان به تهران رفت و حامل پیامهای آمریکا در این زمینه بود. یعنی رژیم کوتاه بیاد، پای مذاکره موشکی و منطقه‌ای هم بیاد، تا آمریکا در برجام بمونه. وزیر خارجه وقت دولت ترامپ (تیلرسون) به گفته رسانه‌ها خودش طرفدار این ایده بود که آمریکا در برجام بمونه، اما همراه با اروپا به رژیم فشار بیاره تا رژیم تن بده به وارد کردن موضوع موشکی و دخالت منطقه‌ای در برجام.

خب همه تصمیمات پشت پاسخ رژیم مونده بود. رژیم هم خوب می‌دونست پاسخ منفی چه تبعاتی داره. اما در نهایت لودریان با دست خالی برگشت. یعنی پاسخ رژیم منفی بود. پیامدش چی شد؟ خروج کامل آمریکا از برجام و راه افتادن سیاست فشار حداکثری که دیدیم در گامهای بعد چگونه شدیدترین تحریمهای تاریخ رو علیه رژیم اعمال کرد-سپاه رو در لیست تروریستی برد-خامنه‌ای و ظریف رو تحریم کرد و...

یعنی اصلا سیاستی تغییر کرد. کما اینکه تیلرسون رو هم با پومپئو جایگزین کردند. یعنی کسی که ایده باقی موندن آمریکا در برجام رو داشت. حالا سوال از خود شما: اگر رژیم می‌تونست الان به موضوع موشکی و منطقه‌ای پاسخ مثبت بده، یعنی اگر توان و ظرفیت کوتاه آمدن رو داشت، خب چرا بذاره الان که به این نقطه فلاکت‌بار رسیده؟ همون موقع می‌پذیرفت!

س: خب الان یک سال و نیم گذشته. شاید اتفاقا به خاطر همین فشارها الان بپذیره. کما اینکه دو روز پیش هم برایان هوک گفت: اونقدر فشارها رو ادامه می‌دیم تا رژیم ایران پای میز مذاکره بیاد!


ج: این همون‌جایی هست که رژیم در یک بن‌بست ذاتی گرفتاره. خودشون از این بن‌بست با عنوان «خودکشی از ترس مرگ» نام می‌برن. یعنی اگر پای موشکی و منطقه‌ای و ۱۲شرط بیان، از ترس مرگ دارن با دست خودشون زودتر خودکشی می‌کنند. چون شیشه عمر رژیم بند هست به تروریسم، آدمکشی، دخالت منطقه‌ای، بحث موشکی و... آمدن پای میز مذاکره درباره این موارد، یعنی با دست خودشون این شیشه عمر رو بشکنن.

کما اینکه خامنه‌ای روز ۲۵خرداد۹۵ این وضعیت رو تحت نام «تنزل بی‌پایان» تشریح کرد و گفت: «این تنزل پایانی ندارد همان‌گونه که اکنون بعد از موضوع هسته‌ای، موضوع موشکی را پیش کشیده‌اند، بعد از موشک، نوبت به حقوق بشر می‌رسد، بعد از حقوق بشر، موضوع شورای نگهبان، سپس موضوع ولایت فقیه و در نهایت قانون اساسی و حاکمیت اسلام مطرح خواهد شد». برای همین، الان هم اگر رژیم بپذیره، یعنی تن داده به این خودکشی!

س: پس اگر نمی‌تونه، چرا دست به چنین تلاشهایی میزنه. مثلا فرستادن ظریف به اروپا؟


ج: یکی اینکه بهرحال از امروز اجلاس جی ۷ در فرانسه شروع شد که گفته میشه یکی از محورهای اصلیش هم موضوع برجام و رژیمه. بهرحال ظریف می‌خواست بره تا بلکه از طریق فرانسه مقداری تاثیرگذاری بکنه تا ضربات احتمالی بعدی در این اجلاس رو مقداری مهار کنه. اما هدف اصلی سیاست امیددرمانی! چون این بن‌بست ذاتی رو اول از همه نیروهای خودش می‌بینن. حاصلش میشه ترس و ناامیدی و ریزش.گفتگوی سیاسی

کما اینکه خامنه‌ای روز ۳۰مرداد در دیدار با بالاترین سطوح رژیم، یعنی هیات دولت گفت: نترسید و بی‌تابی نکنید!‌ بعد هم گفت گزارشهایی به دستم می‌رسه که از دشمن می‌ترسید و... یعنی اساسا مصرف داخلی داره. به ویژه اینکه صحنه سیاسی ایران که یک بعدی نیست. یک طرف خود رژیمه با همه این بدبختیها و بن‌بستها. طرف دیگه مقاومت ایرانه که باعث و بانی تمامی این فشارها،‌ تحریمها و بن‌بستها علیه رژیمه.

کما اینکه امروز مهمان‌پرست گفت: مجاهدین عامل این تحریمها علیه نظام هستن. ۲روز پیش هم جهانگیری گفت: تمامی اطلاعات ما رو به آمریکاییها برای تحریم نظام و فشارها مجاهدین دادن و اونها باعث تمام این وضعیت سخت ما هستند.
حرف هم درسته. از روز اول مجاهدین با افشاگری‌های اتمی اصلا برنامه اتمی رژیم رو روی میز جامعه جهانی گذاشتن. بعد هم ضربات دیگه.

آخرش هم دیدیم چطور سفر ظریف به اروپا رو به یک فضاحت سیاسی و دیپلماتیک برای رژیم تبدیل کردند. هم وزیر خارجه سوئد حاضر نشد با ظریف کنفرانس مطبوعاتی بذاره. هم گفت ما ازش دعوت نکردیم و خودش آمد. و هم ظریف مجبور شد ماهیت جنایت‌پیشگی خودش رو به طور رسمی برملا کنه. همونجا که گفت آدمخواری...

مطالب مرتبط

روحانی ، نظام و فشار حداکثری – تیک تاک

ارزیابی سفر ظریف تا همین نقطه

لطفا به اشتراک بگذارید: