طاهر بومدرا: اکنون ما تعداد عاملان قتل عام۶۷ را شناسایی کرده‌ایم

طاهر بومدرا-اکنون ما تعداد عاملان قتل عام۶۷ را شناسایی کرده‌ایم

طاهر بومدرا

من فکر می‌کنم خانم رئیس‌جمهور تمامی ابعاد جنایت قتل عام سال ۱۳۶۷ علیه زندانیان سیاسی را مطرح کردند.

و همین‌طور وکیل برجسته خوان گارسه، چهارچوب حقوقی برای حسابرسی از عاملان این قتل عام را ارائه داد.

من می‌خواهم اکنون به شما بگویم که آقای گارسه پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری را داد برای شروع راه‌اندازی روند قضایی که سرانجام به محاکمه عاملان منجر شود. و می‌خواهم به شما اطمینان بدهم که این گروه کاری کار خود را شروع کرده است. در چهارچوب یک انجمن بین‌المللی وکلا

ما اکیداً طبق چهارچوبهای به‌کار گرفته‌شده توسط گروه‌های حقیقت‌یاب سازمان ملل عمل کرده‌ایم. و ما فقط شواهدی را ثبت کردیم که هیچ‌گونه شکی نسبت به آن وجود ندارد. برای انجام این کار مجبور بودیم حجم گسترده‌یی از اطلاعات را کنار بگذاریم

و در نهایت ما به شناسایی ۷۰ متهم به‌ارتکاب جرم رسیدیم که بدون هیچ‌گونه شکی در این قتل عام نقش داشته‌اند.


مدارک موجود است. ما آن‌را در اختیار سازمان ملل گذاشتیم. آن‌را در اختیار کمیسر عالی حقوق بشر گذاشتیم.


همچنین مدارک را در اختیار جامعه دیپلماتیک در سراسر جهان قرار دادیم.

اکنون ما تعداد بسیاری از عاملان (قتل عام۶۷) را شناسایی کرده‌ایم


و من فکر می‌کنم، خانم رئیس‌جمهور رجوی روی نوع جنایاتی که صورت گرفته دست گذاشتند.

بگذارید به شما درباره وکلای بین‌المللی به‌بزرگی جفری رابرتسون بگویم که نه تنها یک وکیل بین‌المللی و متخصص جنایات علیه بشریت است، بلکه هم‌چنین یک قاضی سازمان ملل است. جفری رابرتسون، قتل عام ۱۳۶۷ را نه تنها یک جنایت علیه بشریت معرفی کرده، بلکه گفته است که این می‌تواند به نسل‌کشی بالغ شود.

اکنون اینها مستند شده است و در میان شواهد دیگری که ما گردآوری کردیم و در یک سند جداگانه ثبت شده، محل گورهای جمعی است.

محل گورهای جمعی به‌خوبی شناسایی شده، محل آنها به‌خوبی مشخص شده و هر کسی این اتهامات را به‌چالش بکشد، از او دعوت می‌کنیم ـ کما این‌که من پیشاپیش در ژنو جامعه دیپلماتیک را دعوت کردم- تا این شواهد را دریافت کنند، به محل بروند و آن‌را چک کنند.

پس ما جنایات را شناسایی کرده‌ایم. عاملان احتمالی را شناسایی کرده‌ایم و قربانیان را شناسایی کرده‌ایم.


همه اینها اکنون ثبت شده است. طبعاً همان‌طور که آقای گارسه به‌روشنی توضیح داد، چه‌طور می‌خواهیم این کار را پیش ببریم؟ راه‌های رسیدن به اهدافمان کدام هستند؟ باید بگویم که من تجربه‌یی ناچیز در مورد پرونده ژنرال حسن البشیر در سودان دارم. در سال ۲۰۰۵ ما که تعداد بسیار کمی از سازمان‌های غیر دولتی بودیم، در کامپالا دیدار کردیم، در اوگاندا.

بسیاری از افراد به ما گفتند:

«شما رویاپرداز هستید و دارید خواب می‌بینید. نمی‌توانید رئیس یک دولت را به دادگاه بین‌المللی ببرید». شاید باور نکنید، ما این فعالیت‌ها را در فوریه۲۰۰۵ شروع کردیم. در سال۲۰۱۰ توانستیم ارجاع پرونده البشیر از شورای امنیت به دادگاه جنایی بین‌المللی را محقق کنیم و از آن موقع به بعد، البته بحث فقط در مورد البشیر نیست بلکه هم‌چنین حسن هابره از چاد را هم در بر می‌گیرد. او در سنگال به‌خاطر جنایاتش در چاد محاکمه شد و در حال حاضر در حال گذراندن دوران محکومیت مادام‌العمر خود در سنگال است. این در هماهنگی با اتحادیه آفریقا صورت گرفت. ولی او در یک دادگاه ملی محاکمه شد، در چارچوب قلمرو جهانی. به پرونده خودمان برگردیم به قتل‌عام ۱۳۶۷ ، همراه با عفو بین‌الملل،

فقط می‌خواهم تأکید کنم که ما خواب نمی‌بینیم. امکان انجام این کار وجود دارد.


من نمی‌خواهم فقط به‌عنوان یک وکیل با شما صحبت کنم، بلکه می‌خواهم از منظر سازمان‌های غیر دولتی بگویم که از طریق فعالیت سازمان‌های غیر دولتی مربوط به حقوق بشر است که مسیر درست برای دستگیری و محاکمه پیدا خواهد شد و ما در اجرای چنین روندهای بسیار موفق بوده‌ایم، (روندهایی) علیه تعداد گسترده‌یی از عاملان در کشورهای مختلف، از آمریکای لاتین، آفریقا و جاهای دیگر.

پس می‌خواهم به شما بگویم که کارمان باید استمرار داشته باشد و بایستی صبور باشیم. ولی ما می‌دانیم که رسیدگی به این نوع جنایات و محاکمه‌ها به زمان نیاز دارد. ولی تا وقتی آخوندها مطلع باشند که امکان دستگیری و محاکمه آنها وجود دارد، آنها هم به‌دنبال مذاکره برای کسب مصونیت در هر سفری که انجام می‌دهند خواهند بود.

و روزی خواهد رسید که ما خواسته بالاتری خواهیم داشت،

یعنی دستگیری و محاکمه آنها. این قابل رویت است، دست‌یافتنی است و ما این کار را انجام خواهیم داد.


متشکرم.

طاهر بومدرا: اکنون ما تعداد عاملان قتل عام۶۷ را شناسایی کرده‌ایم

مطالب مرتبط:

مریم رجوی: خامنه‌ای و دیگر مرتکبان جنایت علیه بشریت باید در برابر عدالت قرار بگیرند

سخنرانی مریم رجوی در کنفرانس دادخواهی قتل‌عام۶۷ در اشرف۳
لطفا به اشتراک بگذارید: