فاز جدید از برنامه‌های فشار حداکثری و دورنمای بسیار مبهم و تار نظام – تیک تاک

تیک تاک – فاز جدید از برنامه‌های فشار حداکثری و دورنمای بسیار مبهم و تار نظام

گزارش و گفتگو با بابک رهنورد

بالاخره پس از ۲هفته پر تلاطم برای نظام، درحالیکه به قول رسانه‌های حکومتی ظریف ۱۸بار کاسة گدایی در دست به کشورهای مختلف شرق و غرب رفت تا بلکه راه‌نفسی در برابر تحریمها برای نظام باز کنه، درحالیکه در آخرین روزها عراقچی دوان دوان راهی پاریس شد تا شاید از نمد این دست و پا زدنها بتونه کلاهی برای نظام ببافه،

و درحالیکه آخوندها پیاپی تهدید می‌کردند اگر غرب از ما نفت نخره، «گام سوم را با اقتدار!!» بر می‌داریم، در نهایت شب گذشته کوه گام سوم نظام موش زایید! آخوند روحانی ناامید و وارفته از بی‌حاصلی عجز و لابة نظام در برای فروش اندکی نفت، اعلام کرد هیچ خبری از توافق نیست و بنابراین گام سوم کاهش تعهدات برجامی رو بر می‌داریم. حالا گام سوم چی بود؟

فکر نکنید حتی نزدیک غنی‌سازی ۲۰درصد و برپا کردن انبوه سانترفیوژ شدند، اصلا! فقط گفتند تحقیقات اتمی رو ادامه می‌دیم! فضاحت بر ملا شدن دست خالی نظام و وحشتش از غلط‌های اضافی برجامی هم، اونقدر بارز بود که پیشاپیش صبح دیروز آخوند روحانی به طرز مسخره‌ای گفت: «ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است!»

در همین حال که آخوندها در عزای این شکست بودند، ۲موج پیاپی تحریمهای سنگین از سوی آمریکا بار دیگه رعشه بر پیکر پوسیده نظام انداخت. گزارشی رو که خواهیم دید گویای وضعیتی هست که طی ۲۴ساعت گذشته بر نظام آخوندی گذشت:

خبر و نظر:


درحالیکه نظام آخوندی در خفگی اقتصادی ناشی از تحریمها به این دل بسته بود که تکاپوی فرانسه شاید بتواند منفذی در تحریمها برایش باز کند، شب گذشته رسانه‌های حکومتی و بین‌المللی از بی‌حاصلی این طرح خبر دادند. اما این همة داستان نبود. همزمان شاهد یک تحول دیگر هم بودیم:فاز جدید از برنامه‌های فشار حداکثری و درونمای بسیار مبهم و تار نظام – تیک تاک

«وزارت خزانه داری شبکه گسترده کشتی‌رانی ایران را که از نیروی قدس سپاه پاسداران ایران حمایت می‌کند و صدها میلیون دلار را به رژیم اسد و حزب الله منتقل می‌کند را تحریم می کند. امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی شانزده نهاد و‌ ده شخص وابسته به رژیم ایران را وارد لیست سیاه می‌کند. خزانه‌داری آمریکا همچنین ۱۱ کشتی وابسته به رژیم ایران را تحریم می‌کند».

برایان هوک، هماهنگ کننده اقدامات علیه رژیم ایران در وزارت خارجة آمریکا نیز گفت: «امروز دولت ایالات متحده فشار حداکثری‌اش بر رژیم ایران را افزایش می‌دهد. ما یک پاداش ۱۵میلیون دلاری برای هر کسی در نظر گرفتیم که به ما کمک کند تا هرگونه عملیات مالی سپاه پاسداران و نیروی قدس را متوقف کنیم. شعار این برنامة ما این است: «تروریستها را متوقف کنید و جان انسانها را نجات دهید!»

تحریمهای سنگین و جدید در حالی بود که تنها ۲۴ساعت پیش از آن، ایالات متحده شبکة فضایی رژیم و ۲نهاد دیگر وابسته به نظام آخوندی را تحریم کرده بود. وزیر خارجة آمریکا در همین رابطه گفته بود: «آمریکا به رژیم ایران اجازه نخواهد داد از برنامه پرتاب هوافضای خود به‌عنوان پوششی برای پیشبردن برنامه‌های موشک بالستیکی‌اش استفاده کند».

مانور مذاکره


درحالیکه تمام تلاش رژیم آخوندی این بود که با مانور مذاکره کردن یا نکردن، از طریق فرانسه بتواند معافیت فروش مقداری نفت بگیرد، شب گذشته دونالد ترامپ کورسوی امید آخوندهای در حال خفگی را از بین برد و گفت: «تحریمهای رژیم ایران لغو نخواهد شد. این رژیم زیر فشار اقتصادی دارد می میرد. وضعیت بسیار اسفباری دارد».فاز جدید از برنامه‌های فشار حداکثری و درونمای بسیار مبهم و تار نظام – تیک تاک

در این میان فرانسه که به تکاپو افتاده بود میان رژیم و آمریکا جوشکاری کند هم با یک توسری به آخوندها، از طریق یک مقام دولتی گفت: «قراردادی با رژیم ایران به اجرا در نمی‌آید تا هر زمان که رژیم ایران به استانداردهای بین‌المللی علیه پولشویی و تروریسم مالی (یعنی اف.ای.تی.اف) عمل کند».

در چنین وضعیتی، آخوند روحانی آن چه را که گام سوم کاهش تعهدات برجامی نامیده است، اعلام کرد. روحانی درحالیکه با نگرانی تاکید می‌کرد: «اقدامات نظام در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود» در رابطه با گام سوم گفت: در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است، بلافاصله شروع کند».

همزمان با تحریمهای جدید، رسانه‌ها و کارشناسان نظام هم بر شدت حملات باندی علیه هم افزوده اند. کیهان طی مقاله‌ای با عنوان «چرا اینطور شد؟» می‌نویسد: «اساسا برجامی باقی نمانده که در آن بمانیم! ولی در همین نقطه نیز اروپایی‌ها با هماهنگی آمریکا (اعتراف صریح ماکرون) کلاه جدید دیگری برای سرمان تدارک دیده‌اند».

فاز جدید فشارها


جهان صنعت هم با اشاره به فاز جدید فشارهای خردکننده علیه نظام می‌نویسد: «به نظر می‌رسد ترامپ به همراه همفکرانش فاز جدید از برنامه‌های فشار حداکثری را در قبال تهران در دستور کار قرار دهند». روزنامة حکومتی ابتکار هم به «وضعیت نگران‌کنندة کنونی» نظام اشاره کرده و می‌نویسد: «برخی تحلیل‌گران معتقدند که در طول مدت زمانی که آمریکا از برجام خارج شده، هیچ‏گاه تحولات جاری به چنین وضعیت نگران‏کننده‌ای نرسیده...».فاز جدید از برنامه‌های فشار حداکثری و درونمای بسیار مبهم و تار نظام – تیک تاک

یک کارشناس حکومتی به نام احمد بخشایش اردستانی هم، نسبت به «دورنمای مبهم نظام»‌ ابراز نگرانی کرده و می‌گوید: تلاش‌های تهران و پاریس از چه نشان دارد؟ آیا این دست تلاش‌ها از این نشان دارد که پشت پرده اتفاقاتی در حال وقوع است؟ اساسا این میزان از تشتت، تناقض و گاه تضاد مواضع طرفین ناشی از چیست؟ مجموعه شرایط، یک وضعیت پیچیده را به ما ارائه می‌کند که دورنمای بسیار مبهم و تاری دارد.

درحالیکه سراپای نظام را امواج ترس و نگرانی از وضعیت کنونی فرا گرفته، روزنامة حکومتی فرهیختگان به خیز خطرناک و خطر بزرگ علیه نظام پرداخته است: «مجاهدین، (سازمانی هستند) که بیشترین حمایت از آنان صورت می‌گیرد. مجاهدین آشکارا (تلاش می‌کنند نظام را) تحت فشار قرار دهند. اگر جلساتی که سازمان مجاهدین در پاریس برگزار می‌کند را ملاحظه کنید، پنج دولت هم دست به دست هم بدهند نمی‌توانند میتینگی اینچنینی برگزار کنند.

بعد هم همین مجاهدین مدعیان حقوق بشر و آزادی می‌شوند، باعث و بانی‌های سعادت ملت ایران می‌شوند و این خیز خطرناکی است که دشمن برداشته و نشان می‌دهد در این زمینه باید کاری کنیم، نباید (این خطر) را به فراموشی بسپاریم!» اکنون سوال اینست: درحالیکه تمام دست‌وپا زدنهای نظام با کمک فرانسه برای خروج از وضعیت خفگی اقتصادی، تا این نقطه به شکست انجامیده، نظام چه خواهد کرد؟ آیا راه و مانور دیگری هم باقی مانده که نرفته باشد؟

گفتگوی سیاسی


روز گذشته شاهد موج جدید تحریمها علیه رژیم بودیم و همزمان شاهد اعلام عملی کردن گام سوم کوتاه آمدن از تعهدات برجامی توسط رژیم. طی ۴۸ ساعت گذشته مجموع رخدادهای سیاسی در رابطه با رژیم چه بود؟ آیا فرانسه می‌تونه راهی برای عملی کردن بستة فرانسوی پیدا کنه؟

با توجه به اینکه هنوز آمریکا پاسخی کامل به طرح فرانسه نداده، آیا میشه گفت رژیم کماکان می‌تونه امید داشته باشه که آمریکا با معافیت نفتی موافقت کنه؟ برای پاسخ به این سوالات، گفتگویی داریم با بابک رهنورد.

س: بعدازسفر یکروزه ظریف به محل برگزاری کنفرانس جی هفت شاهد مجموعه ای از موضع گیریها واقدامات حول آن بودیم میخواستم بپرسم که جدیدترین اقدامات رژیم دررابطه با این موضوع چی بوده؟


ج: مهم ترین تحولی که ازجانب رژیم میشه اسم برد اعلام گام سوم نقض تعهدات برجامی بوده آخوند روحانی به صحنه اومد و باصطلاح گام سوم رو اعلام کرد و پیشاپیش هم اعلام کرد که این گام ظاهر ویژه ای نداره اما باطن فوق‌العاده مهمی دارد یعنی که دنبال اقدام موثرنباشید وخود این گام اونچنانکه رسانه های رژیم اعلام کردند عبارت بود از اینکه «رژیم از این پس تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بوده را کنار خواهد گذاشت »گفتگوی سیاسی

و مشخص شد که حرف روحانی درست بوده وبیشتر یک لفاظی است تا اقدامیکه که طرف مقابل روتحت تاثیر بده و بیشتر برای خالی نبودن عریضه بوده و جدی نیست. درمورد ادامه مذاکرات وچشم انداز مذاکرات هم انعکاسات و موضعگیریها خودرسانه های رژیم این فضا رو میداد که به نتیجه ای نرسیده و دربن بسته و از جملاتی با این مضمون استفاده میکردند

مثلا روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران خامنه ای درمطلب مفصلی روحانی رو زیر ضرب برده که من فقط بخشهایی ازاون رو براتون میخونم که دردرون رژیم فضای ناامیدی و بی نتیجه بودن این مذاکراته « وقتی با عنوان منافع ملی، پالس مذاکره و دیدار با ترامپ ارسال می‌شود ..... یک قمار از کیسه (نظام) است، به نشانه‌هایی از بی‌رمق کردن گام سوم هم وجود دارد و رویکرد رفتاری، جناح تندرو در کاخ سفید را برای ادامه فشار بیشتر بر ایران مُصر خواهد کرد»

یا یک روزنامه دیگه حکومتی به نام ابتکار خیلی صریح تر این رو میگه «ممکن است با کارشکنی مجدد آمریکا و ورود ایران به گام سوم، اروپایی‌ها وارد فاز مکانسیم ماشه و بردن پرونده ایران به شورای امنیت شوند. امری که می‌تواند ضمن پیچیده‌تر کردن معادلات پیش رو، احتمالاً مقدمات فروپاشی نهایی برجام را فراهم کند.»

مکانیزم ماشه


یعنی دردرون رژیم نه تنها موضوع به نتیجه رسیدن نیست بلکه صحبت از مکانیزم ماشه و شورای امنیت و قلم بمزد رژیم میگه که فروپاشی برجام اما واقعیت بربادرفتن کل نظام هستش. خبرگزاریهای خارجی هم این بی نتیجه بودن رو انعکاس دادند

بعنوان مثال خبرگزاری رویتر درمطلبی که صحبتهای وزیر خارجه فرانسه که برای گرفتن خط اعتباری که به رژیم پیشنهاد داده بود به واشنگتن سفر کرده بود رو انعکاس داد که بخوبی میشد این فضای تردید و نا امیدی و بی نتیجه بودن مذاکرات را دراون هم دید وزیر خارجه فرانسه میگه که هنوز کارهای زیادی راجع به خط اعتباری پیشنهاد شده برای ایران باید انجام شود.

و ادامه میده پروسه شروع شده در بیاریتز هنوز تمام نشده است. کماکان کارهای زیادی باید انجام شود.” و درانتهای این مطلب هم نوشته شده مقامات امریکا روز چهارشنبه گفتند که آنها نسبت به طرح فرانسه مقداری بدبین هستند. پس اونچه که الان میشه گفت اینکه فضای بی نتیجه بودن و یاس دررژیم غالبه و از اعلام گام سوم هم میشه این نتیجه رو گرفت که نظام آخوندی چشم اندازی برای این مذاکرات نمیبینه که این اقدام رو انجام داده

س: ولی هنوز آمریکا پاسخ رسمی به طرح فرانسه نداده و صریحا نگفته که اون رو قبول میکنه یا رد میکنه ؟


ج: اینکه پاسخ کامل نداده علتش اینه که آمریکا هیچ طرحی رو به رسمیت نشناخته تا دررد یا قبول او نظربده ولی اقداماتی که آمریکا انجام داده بطور خاص همین یکی ،۲روز گذشته بالاتر ازهر پاسخی بوده. همچنانکه درگزارش دیدید دیروز آمریکا تحریمهای جدیدو سنگینی روبررژیم اعمال کرد که شامل ۱۶نهاد و ده فرد و ۱۱کشتی رژیم بودگفتگوی سیاسی

۲روز قبل هم تحریمهایی روی بر شبکه فضایی رژیم و ۲نهاد وابسته به اون اعلام کرده بود. برایان هوک در اعلام این تحریمها رسما گفت که ما اعتبار درخواستی ۱۵میلیارددلاری را نخواهیم پذیرفت واین تحریمها برعلیه رژیم ایران ادامه خواهدداشت وتاکیدکرد که ما روی فشار حداکثری روی حکومت ایران متعهد هستیم و هیچ معافیتی واستثنایی درکار نخواهد بود

نه تنها دادن ۱۵میلیاردبه نظام آخوندی را قبول نکرد بلکه ۱۵میلیون دلار هم جایزه برای افشای شبکه قاچاق سوخت سپاه و نیروی قدس رو اعلام کردکه داد رژیم رو هم درآورده و روزنامه وال استریت ژورنال هم ازقول رئیس جمهور آمریکا نوشت. ترامپ روشن ساخت که وی ماکرون را یک تسهیل‌کنندة گفتگوها تلقی نمی‌کند... ترامپ گفت، “آدم‌ها بطور مستقیم با ما کار می‌کنند

ازاین نمونه ها میشه به مواضع آمریکا بخوبی پی برد و اینکه نظرشون درمورد اون طرحی که شما بعنوان طرح فرانسه گفتید چیست. درمورد وضعیت رژیم درمقابل فشارتحریمها عبدالرحمان الراشدسردبیر سابق روزنامه «الشرق الاوسط» و مدیر سابق شبکه العربیه با اشاره به کشتی سرگردان رژیم مطلب جالبی نوشته .

این اوج ذلت و خواری برای حکومت ایران در برابر جهانیان است که نمی‌تواند بار دومیلیون بشکه‌ای خود را به هیچ کشوری حتی متحدانش بفروشد. سه ماه است که «ادریان دریا۱» در بنادر می‌چرخد بی آنکه بتواند بارش را تخلیه کند. نظام ایرانی در برابر چشمان جهان ناتوان از فروش یا حتی اهدای دو میلیون بشکه نفت مجانی به نظرمی‌رسد، پس چطور در دوره تحریم‌های امریکایی می‌تواند معاملات بین‌المللی‌اش را مدیریت کند؟

س: آیا امکان داره که فرانسه راهی روبرای عملی کردن طرح خودش پیداکنه؟


ج: اساس طرح فرانسه سوارشده روی دادن یک خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری به رژیم درچارچوب اینستکس که اون هم مقامات فرانسوی گفتند که باید اجازه آمریکا رو بگیرن که گفتیم جواب مقامات آمریکایی منفی بوده. اماهمین اعتبار که رژیم به اون دلخوش کرده درکادراینستکس داده میشه و خریدهایی که شامل تحریم نباشهگفتگوی سیاسی

اما موضوع اصلی اینه فرانسویها هم برای رژیم شرط گذاشتند که باید طرف حساب اینستکس درایران یک نهادی باشه که درکادر اف ای تی اف کارمالی بکنه خودشون به اون میگن میرورکمپانی یعنی کمپانی آینه یعنی قوانین اف ای تی اف رو بپذیره ودرکادر اون کارکنه

همون اف ای تی افی که موضوع جنگ ودعواست و به رژیم برای پذیرش تا اکتبر ضرب الاجل داده شده و رژیم ۴ماه به ۴ماه اززیر پذیرش درمیره زیرا با پذیرش اون دیگه دست سپاه و بیت رهبری و تمام نهادی غارتگری حکومتی تاحدود زیادی قطع میشه

هر چی که زمان میگذره اونچه که بیش ازپیش واضح و روشن تر میشه بن بست وبی راه حلی حاکمیت آخوندهاست و اینکه این بن بست قابل ادامه دادن و کش دادن نیست چون رسما مقامات رژیم ازبازکردن راه تنفس نام میبرند راه نفسی که قبل ازهرکس و هر عامل دیگر مردم ایران و مقاومت ایران برای رژیم بستند ونخواهندگذاشت که بازبشه و رژیم کابوس خفگی خیلی نزدیک حس میکنه.

تحریمها


کما اینکه امروز بعد از اینکه همه روزنامه‌ها و کارشناسان حکومتی از این تحریمها و شکست دست و پا زدن نظام به خاطر باز شدن راه‌نفسی در تحریمها نالیدند، روزنامة حکومتی فرهیختگان گفت تمام این مصیبتها زیر سر دشمن برانداز نظامه که الان در دنیا خط براندازی رو پیش میبره:

«مجاهدین، (سازمانی هستند) که بیشترین حمایت از آنان صورت می‌گیرد. مجاهدین آشکارا (تلاش می‌کنند نظام را) تحت فشار قرار دهند. اگر جلساتی که سازمان مجاهدین در پاریس برگزار می‌کند را ملاحظه کنید، پنج دولت هم دست به دست هم بدهند نمی‌توانند میتینگی اینچنینی برگزار کنند.

بعد هم همین مجاهدین مدعیان حقوق بشر و آزادی می‌شوند، باعث و بانی‌های سعادت ملت ایران می‌شوند و این خیز خطرناکی است که دشمن برداشته و نشان می‌دهد در این زمینه باید کاری کنیم، نباید (این خطر) را به فراموشی بسپاریم!»

مطالب مرتبط

طرح فرانسه و ناامیدی روحانی و بحران درونی رژیم – تیک تاک

معنای تغییر در آیین‌نامه تحریم‌های مالی علیه رژیم!

لطفا به اشتراک بگذارید: