پیامدهای اوجگیری نقدینگی و نرخ تورم سالانه و بدهی بخش دولتی به بانکها-قیام ایران

قیام ایران - پیامدهای اوجگیری نقدینگی و نرخ تورم سالانه و بدهی بخش دولتی به بانکها

گفتگو با صلاح عبدالله نژاد

بانک مرکزی رژیم در تازه ترین گزارش ماهانه خود از اوج گیری نقدینگی کشور به یک هزار و ۹۸۰ تریلیون تومان در ماه خرداد خبر داده است. درباره پیامدهای اوج گیری نقدینگی و نرخ تورم سالانه و بدهی بخش دولتی به بانکها و تاثیرات آن روی زندگی مردم در ایران تحت حاکمیت آخوندی، گفتگویی داریم با صلاح عبدالله نژاد، تا بیشتر به این موضوع و تاثیر آن روی زندگی اقشار مختلف مردم بپردازیم. با تشکر از شما که دعوت ما را برای این گفتگو پذیرفتید؟

س: همانطور که اشاره کردم. بانک مرکزی رژیم در تازه ترین گزارش ماهانه خود از اوج گیری نقدینگی کشور به یک هزار و ۹۸۰ تریلیون تومان در ماه خرداد خبر داده است. آین آمار چه تاثیر و تبعاتی دارد و به معنای چیست؟پیامدهای اوجگیری نقدینگی و نرخ تورم سالانه و بدهی بخش دولتی به بانکها – قیام ایران


ج: اولا این آمار یعنی یک هزار و ۹۸۰ تریلیون تومان، گویای این است که حجم نقدینگی کشور نسبت به خرداد پارسال۲۵درصد افزایش نشان می دهد. می دونید که نقدینگی یکی از عوامل اصلی تورم به شمار می رود و بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران ، نرخ تورم سالانه در مرداد امسال به ۴۲.۲ درصد رسید که بیش از همه شامل مواد خوراکی بود.

از طرف دیگه تازه ترین گزارش ماهانه بانک مرکزی همچنین نشان می دهد که بدهی بخش دولتی به بانک ها به ۳۴۸ تریلیون تومان رسیده که نسبت به خرداد ۹۷ حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است. بدهی دولت به بانک ها با ۳۰ درصد افزایش به ۳۱۸ تریلیون تومان رسیده. بدهی بخش غیردولتی به بانک ها نیز با افزایشی ۲۲ درصدی به یک هزار ۳۴۷ تریلیون تومان رسیده است.

س : ولی آیا افزایش دارایی های ریالی بانک ها به معنی بهبود وضعیت بانک ها و توسعه این بخش نیست؟


ج: نخیر. به هیچوجه. به دلیل اینکه نرخ دلار از ۳۷۰۰ تومان در ابتدای سال ۹۶ به ۴۸۰۰ تومان در ابتدای پارسال رسیده و هم اکنون حدود ۱۲هزار تومان است. از اون طرف هم برای کشوری مانند ایران با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت و ۴۸۴ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی نشان از پایین بودن سطح سرمایه گذاری های خارجی در کشور است.

بدهی دولت به بانک مرکزی به بیش از ۱۰۰ تریلیون تومان رسیده که نسبت به خرداد پارسال افزایشی نزدیک ۶۵ درصدی نشان می دهد. بنابراین نه فقط وضعیت بانکها بهبود پیدا نکرده و توسعه نیافته بلکه این بدهی دولت به بانک مرکزی هست که افزایش ۶۵درصدی داشته.

س: رژیم مدعی است که قیمت دلار اخیرا کاهش پیدا کرده و در نتیجه قیمتها به ثبات رسیده است. چه توضیحی در این رابطه دارید؟


ج: این هم خودش یک نوع عوامفریبی و دروغ درمانی دولت آخوند روحانی هست. واقعیت این است که نرخ دلار ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و سپس ۱۵ درصد کاهش داشت و حالا به اون می گویند به ثبات رسیده. و این یعنی دروغ درمانی و دجالگری محض. بهتره در این رابطه به منابع و رسانه های خود رژیم اشاره بکنم

از جمله سایت حکومتی اعتماد آنلاین از قول یکی از کارشناسان اقتصادی رژیم به نام فرشاد مومنی همین روز ۸ شهریور ماه جاری نوشته بود: روزگاری در این کشور دلار ۷ تومانی را ارزان می‌دانستند و امروز دلار ۱۴ هزار تومانی را، یعنی نرخ دلار ۲ هزار برابر افزایش داشته اما هنوز رژیم و دولت آخوند روحانی مدعی است که ارزان است. مدتی است که ادعا می‌کنند آرامش در بازار ارز برقرار شده است در حالی که اگر به همه مسائل مربوط به این حیطه توجه نشود، این آرامش، آرامش قبل از طوفان خواهد بود

س: شما در پاسخ سوال اول گفتید که نرخ تورم سالانه در مرداد امسال به ۴۲.۲ درصد رسید که بیش از همه شامل مواد خوراکی بود. لطفا در این رابطه توضیح بیشتری بدهید؟ چون رژیم مدعی است قیمت ارز که مهمترین دلیل افزایش قیمت خوراکی ها می باشد روند کاهشی داشته است؟پیامدهای اوجگیری نقدینگی و نرخ تورم سالانه و بدهی بخش دولتی به بانکها – قیام ایران


ج: این یک نوع فریبکاری است که رژیم در تبلیغات خودش راه انداخته کما اینکه دیروز هم آخوند روحانی در مجلس ارتجاع مشابه همین ادعا را کرده بود. ولی واقعیت این است که قیمت مواد غذایی افزایش بسیار زیادی داشته. اشاره به قیمت دلار که ۲هزار برابر شده یعنی از ۷تومان برای هر دلار به ۱۴هزار تومان رسید. حالا که آمده روی ۱۲هزار رژیم دست به فریبکاری می زند.

روزنامه حکومتی حمایت دیروز نوشته بود: « مرکز آمار به تازگی گزارشی از وضعیت ۲۴ کالا در مرداد منتشر کرده که نشان می دهد در این ماه، قیمت نیمی از مواد غذایی با افزایش تورم همراه بوده است. قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی حباب قیمت مواد غذایی را ۲۵ درصد اعلام کرده است و این در حالی است که بررسی جزییات بیشتر از نرخ خوراکی ها نشان می دهد حباب قیمت ها در برخی از اقلام از جمله برنج و گوشت بیش از این مقدار است.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور با اشاره به گرانی ۲۷ تا ۳۶ درصدی برنج ایرانی در شهرهای بزرگ گفت: قیمت برنج در تهران حداکثر باید کیلویی ۲۸ تا ۳۰هزارتومان باشد. اتحادیه دامداران نیز در حالی قیمت منطقی گوشت را ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرده که متوسط قیمت گوشت در حال حاضر کیلویی ۱۱۰هزار تومان است.

مرغ ماشینی


گزارش مرکز آمار نشان می دهد، مرغ ماشینی طی یک ماه افزایش قیمت ۱۵ درصدی را در مرداد ماه تجربه کرده است. قیمتی که برای مرغ ماشینی در مرداد ماه به ازای هر کیلو ثبت شده، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است. سطح قیمت‌های این کالا نسبت به مرداد ماه سال قبل نیز افزایش ۷/ ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.

گوشت گوسفند قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در مرداد نسبت به مرداد ماه سال قبل افزایش ۹۱ درصدی را ثبت کرده است. پرتقال محصول داخل نیز در ماه مرداد افزایش ۳/ ۱۰ درصدی را طی یک ماه تجربه کرده است. شیر پاستوریزه بوده که به سطح قیمتی آن در مرداد ماه ۵/ ۵ درصدی افزوده شده است. دیگر لبنیات، نظیر ماست و پنیر نیز افزایش قیمتی به میزان ۶/ ۳ درصد و ۵/ ۶ درصد طی یک ماه تجربه کرده‌اند.

س: با توجه به اینکه دو هفته دیگر سال تحصیلی جدید شروع میشه و خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کاغذ را هم داشتیم. می خواستم در این رابطه هم توضیح بدهید:


ج: سالانه حجم زیادی کاغذ به کشور وارد می‌شود. در چنین شرایطی، خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کاغذ هم باعث شد تا بازار ملتهب کاغذ بازهم ملتهب‌تر شود. این التهاب در آستانه بازگشایی مدارس در بازار لوازم‌التحریر تاثیر بسیار زیادی داشته و شاهد افزایش سه برابری در قیمت لوازم‌التحریر هستیم.پیامدهای اوجگیری نقدینگی و نرخ تورم سالانه و بدهی بخش دولتی به بانکها – قیام ایران

موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: «کاغذ ابتدای سال گذشته بندی ۸۰هزار تومان بود و در شهریور همان سال به بندی ۱۵۰ هزار تومان رسید درحالی‌که اکنون هر بند کاغذ به ۵۰۰هزار تومان رسیده است. اکنون دفتر ۴۰ برگ در بازار عمده‌فروش از ۲۷۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

جهان‌بخش بهزادی دبیر سابق انجمن تولیدکنندگان لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با «رسالت» دولت را مقصر اصلی بالا رفتن قیمت کاغذ عنوان کرد و افزود: «تولیدکننده با مواد اولیه ارزان‌قیمت، کالای ارزان به دست مصرف‌کننده می‌رساند اما با مواد اولیه گران‌قیمت کالا هم افزایش پیدا می‌کند. طبق قانون اساسی مسئولان باید به مردم پاسخگو باشند ولی ما مسئولان پاسخگو نداریم. کسانی که باید به مردم توضیح دهند در برج عاج و شیشه‌ای نشسته‌اند.»

کشوری مانند ایران دارای بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز است که در مقاطع مختلف تحصیلی به مدرسه می روند، دارای بازار مصرف زیاد لوازم التحریر و نوشت افزار است که در صورت وابستگی به نرخ ارز خانواده دانش آموزان را با مشکل مواجه می کند و اکنون این اتفاق افتاده و معضل سه برابر شدن قیمت لوازم التحریر دامن خانواده ها را گرفته است.

س: شما به وضعیت کنونی اشاره کردید. می خواستم توضیح دهید که خروجی این وضعیت چیست؟


ج: به هیچوجه مردم این وضعیت را تحمل نخواهند کرد. این اعتراف رسانه های رژیم و مهره های ریز و درشت رژیمه که شرایط کنونی شرایط قبل از توفان است. بخصوص که هر روز شاهد اعتراضات به حق مردم محروم کشورمان در اقصی نقاط کشور هستیم.

از کولبران در کردستان تا سوختبران در سیستان و بلوچستان تا کامیون‌داران، پرستاران و ، کارگران و کشاورزان زحمتکش و معلمان و فرهنگیان، بازنشستگان و تحصیلکردگان جوان بیکار و غارت شدگان مؤسسات مالی و اعتباری در سراسر کشور هستیم. و هر روز خبرهای آن را می شنویم و حرکات اعتراضی را در جامعه شورشی ایران می بینیم.

فضای انفجاری جامعه هر روز شدید تر می شود این وضعیت برای رژیمی که در محاصرة داخلی توسط مردم و خارجی توسط جامعة بین المللی و تحریمها قرار دارد به صورت بحرانهای درونی هم ظاهر می شود و در درون رژیم هم تشدید می شود که نمونة آن را همین روزها اخیر در جنگ و دعوای بین آخوندهای چپاولگر و دانه درشت رژیم می بینیم آملی لاریجانی و یزدی و مکارم و غیره که به جان هم افتاده اند.

این مجموعة شرایط و رژیم که دارد به سمت خفگی اقتصادی پیش می رود رژیم را آن قدر ضعیف می کند که نهایتا با ضربة بازوی پر اقتدار مردم و مقاومت ایران به زباله دان تاریخ خواه افتاد.

مطالب مرتبط

معنی نقدینگی ۲هزار تریلیون تومانی؟ – تیک تاک

حذف صفر از پول و «پاک کردن صورت مسأله اصلی»

لطفا به اشتراک بگذارید: