کلاه جدید دیگری بر سر نظام ولایت فقیه – تیک تاک

تیک تاک – کلاه جدید دیگری بر سر نظام ولایت فقیه

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادرانکلاه جدید دیگری بر سر نظام ولایت فقیه – تیک تاک

اگه به رخدادهای ۲ هفتة‌ اخیر نگاه کنیم، جست و خیزهای رژیم آخوندی برای باز شدن منفذی در تحریمهای نفتی خیلی بارزه. رژیم به چنان وضعیت خفگی اقتصادی رسیده، که ظریف در ژاپن با یک رسانة ژاپنی مصاحبه داشت و بی‌پرده گفت: ما حتی ۱۱ تعهد اروپا رو هم نخواستیم. فقط و فقط به ما اجازه بدن روزی ۷۰۰هزار بشکه نفت بفروشیم!

بعد هم شاهد بودیم وقتی فرانسه کوچکترین چشمکی زد دربارة جوش خوردن مذاکره بین رژیم و آمریکا، آخوند روحانی از هول حلیم نسیة رفع تحریم، تو دیگ افتاد و روز ۴شهریور گفت: ایستادن چیه؟ به جز اینکه کمر درد و پا درد می‌گیریم؟ من حاضرم با هر کس مذاکره کنم!

اما بادکنک توهم رفع تحریم طی روزهای اخیر ترکید. اونجا که یک مقام آمریکایی گفت ایالات متحده حاضر نیست پای طرح فرانسه برای رفع تحریمهای رژیم ایران بیاد. اما تحول مهم دیگه تماس تلفنی شب گذشته روسای جمهور فرانسه و آمریکا بود که ترامپ در این تماس به روشنی گفت: هیچ تحریمی در شرایط کنونی لغو نخواهد شد! خب این به مثابه یک سطل آب سرد بر پیکر رعشة گرفتة رژیم آخوندی بود. گزارشی رو که خواهیم دید، گویای تحولات سیاسی ۲۴ساعت گذشته، در این زمینه هست:

خبر و نظر:


شب گذشته ۱۴شهریور رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه گفت: «تحریم رژیم ایران در حال حاضر لغو نخواهد شد». همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا گامی دیگر در راستای تنگ‌تر کردن حلقة تحریمها به دور گردن رژیم برداشت. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: «هر طرفی در سراسر جهان اقدام به سوخت رسانی به کشتیهای رژیم ایران کند که توسط واشنگتن لیست‌گذاری شده‌اند، باید خطر لیست‌گذاری خودش توسط آمریکا را بپذیرد».کلاه جدید دیگری بر سر نظام ولایت فقیه – تیک تاک

خزانه‌داری آمریکا آنگاه به طور مشخص هشدار داد هر کس کمکی به نفتکش آدریان دریا، متعلق به رژیم آخوندی بکند، به معنای حمایت از یک گروه تروریستی، یعنی سپاه پاسداران است و واشنگتن این را در نظر خواهد گرفت. از طرف دیگر درحالیکه شهردار رژیم در تهران به آلمان سفر کرده است، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین خواستار تحریم این کارگزار حکومتی شد.

مارک دوببویتز، مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسیها در آمریکا، دربارة طرح فرانسه برای قرار دادن اعتبار مالی برای رژیم آخوندی در توئیتی هشدار داد: «پرداخت 15میلیارد دلار کمک مالی (معادل حدود شش ماه فروش نفت) برای کمک به رژیم ایران فقط برای این‌که بر سر میز مذاکره بیاید، احمقانه‌ترین ایده‌ای است که من در طول ۱۵ سال کار روی سیاست ایران شنیده‌ام».

در چنین شرایطی سایت حکومتی رجانیوز با دلسردی از امیدهای گل‌گرفتة شده نظام برای به دست آوردن مقداری پول نفت، با نگرانی گفت: «مشخص شد فرانسه در قبال «وام» ۱۵ میلیارد یورویی طرف‌های اروپایی برجام که در اینستکس شارژ خواهد کرد، درخواست گشودن باب «مذاکره مستقیم ایران و آمریکا» در موضوعات هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی را دارد».

کلاه جدید


حسین شریعتمداری هم طی مطلبی با عنوان «اگر کلاه نیست، پس چیست؟»، به باند روحانی حمله کرد و گفت: «اساسا برجامی باقی نمانده که در آن بمانیم! ولی در همین نقطه نیز اروپایی‌ها با هماهنگی آمریکا (اعتراف صریح ماکرون) کلاه جدید دیگری برای سرمان تدارک دیده‌اند».کلاه جدید دیگری بر سر نظام ولایت فقیه – تیک تاک

احمد نقیب‌زاده، یک کارشناس حکومتی هم با وحشت از سرنوشت نظام گفت: «در محاسبات آمریکایی‌ها سیستم سیاسی ایران برای آنها هیچ‌گونه منافعی ندارد. رژیم‌چنج برای آمریکایی‌ها دارای منافع خواهد بود». از سوی دیگر کیهان آخوندی گام‌های کوتاه آمدن نظام از تعهدات هسته‌ای را به سخره گرفت

و نوشت: «اینکه غنی‌سازی را یکی دودرصد بالا و پایین کنیم یا میزان ذخایر اورانیوم را چند کیلو کم و زیاد کنیم، فشار یا شوکی را به حریف وارد نمی‌کند و هیچ کس را به تحرک واقعی وانمی‌دارد، نمایشی شاید. اینکه ما امروز مثلا ۲۹۵ کیلوگرم اورانیوم ذخیره شده داشته باشیم یا ۳۰۰کیلو، واقعا چقدر برای حریف اهمیت دارد؟...»

در چنین شرایطی که بن‌بست و بی‌راه‌حلی سراپای نظام را فرا گرفته، رحمانی فضلی، وزیر کشور آخوندها با بغض و کینه نسبت به افشاگری‌ها و اقدامات مجاهدین گفت: «متاسفانه بر اثر هجمه‌های ناشی از تبلیغات غلط آمریکا، القائات مجاهدین (نظام زیر این فشارها قرار گرفته است)... دشمنان درصدد هستند در داخل ایران انشقاق و تفرقه‌افکنی ایجاد کنند و تمام تفکرشان بر این است که (نظام) را دچار تفرقه کنند».

در چنین مختصات بحرانی که رژیم آخوندی در آن قرار دارد، به گفتة کارشناسان روشن نیست بالاخره رژیم آخوندی چه مسیری را برای خروج از بن بست برخواهد گزید.

گفتگوی سیاسی


پیامدهای طرح فرانسه ظاهرا در درون و بیرون نظام ادامه داره، می خواهیم ببینیم این پیامدها فقط رسانه‌یی و مطبوعاتی است یا مواضع رسمی سیاسی هم بوده؟ این وضعیت تا کجا ادامه خواهد داشت؟ این ها سوالاتی است که در گفتگوی سیاسی امروزمون با رضا هفت برادران در میان می گذاریم:

س: گزارش را دیدیم، اینطور نشون میده که گویا پیامدهای طرح فرانسه، همچنان ادامه داره. آخرین وضعیت به چه صورتی است؟ این پیامدها آیا بیشتر مطبوعاتی و رسانه‌یی بوده اند یا موضع گیری های رسمی هم در پی داشته؟


ج:اجازه بدهید اول بگم که پیامدهای طرح فرانسه همراه شده با واکنش ها در مورد اعلام اجرایی کردن گام سوم کاهش تعهدات برجامی توسط رژیم. واکنشها از طرف جامعه جهانی اساسا موضعگیری های رسمی سیاسی بوده و همه هم علیه رژیم.
سایت خبر فوری رژیم امروز ۱۵شهریور گزارش داد: کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ در گفت وگوی تلفنی با امانوئل ماکرون به وی تاکید کرده است که رفع تحریمها علیه ایران در دستور کار قرار ندارد.گفتگوی سیاسی

رئیس جمهور آمریکا به امانوئل ماکرون که اخیرا تمرکز زیادی روی مساله ایران و برجام داشته تاکید کرده است که تحریم ها علیه ایران را تعلیق نخواهد کرد. وزارت خارجه انگلستان طی بیانیه‌یی گفت«طرح ایران برای تعلق محدویتهای بر تحقیق و توسعه عمیقاً نگران‌کننده است. برداشتن این گام سوم دورتر از تعهدات تحت توافق اتمی، نومید کننده است».

خبرگزاری مهر آخوندی هم گزارش داد سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به گام سوم گفته است که رژیم « ایران باید از انجام هر اقدامی که مطابق با تعهداتش نیست و ممکن است در تلاش ها برای تنش زدایی اخلال ایجاد کند، خودداری کند». یکی از سخنگویان فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر) از ایران خواست از برداشتن گام جدید در کاهش تعهدات هسته ای خود منصرف شده و به توافق برجام بازگردد.

ناسازگار


سخنگوی موگرینی گفت، این گام ایران با توافق برجام "ناسازگار" نیست و از تهران خواست از این اقدام منصرف شده و از دست زدن به اقدام های بعدی و تضعیف کننده توافق هسته ای خودداری کند. سخنگوی کمیسیون اروپا، روز پنج شنبه ۱۴ شهریور در نشستی خبری در بروکسل گفت: «در راستای اجرای توافق هسته ای، ما مؤکدا از ایران می خواهیم که این گام ها را لغو کند و از انجام اقدامات بیشتری که به توافق هسته ای لطمه می زند، بپرهیزد».

اینها گوشه‌یی از واکنش ها بود که اشاره کردم. حجم واکنش ها بسیار زیاد بوده و همه هم گویای یک چیز هستند اینکه حلقة تحریمها بر گلوی رژیم تنگ تر میشه، و روز به روز بر انزوای جهانی رژیم افزوده می شود.

س: بالاخره این تحولات به کجا می رسه؟ و تاکجا ادامه خواهد داشت؟


ج: خوبه اشاره کنم از کجا شروع شد، تا بعد برسیم به اینکه به کجا می رسه. خاطرتون باشه از اوائل شهریور به دنبال سفرهای ظریف به کشورهای اسکاندیناوی بعد به فرانسه و سفر مجددش به حاشیه اجلاس جی۷، و مطرح شدن طرح فرانسه، برای شل کردن طناب تحریمها از گردن رژیم،

البته به شرط خوردن جامهای زهر موشکی و منطقه‌یی چه در یمن و سوریه و چه در خلیج فارس. رژیم خیلی به طرح چشم دوخته بود و موجی از فضای امیدواری ایجاد کرده بود که گویا قرار است گشایشی حاصل شود. ولی این موج به دنبال شکست این طرح به طرف رژیم برگشت کرد و امواج سهمگین تری را برای رژیم ایجاد کرد،

که نه تنها خبری از گشایش درش نبود بلکه شاهد بودیم در این موج همین اتحادیه اروپا که رژیم چشم به دستش برای شل کردن طناب تحریمها از گردن نظام بسته بود، در رویکرد جدیدی، حتی اجرایی شدن اینستکس را هم مشروط به پذیرفتن FATF از طرف رژیم کرد. و از طرف دیگه این موج سهمگین به درون خود رژیم هم ریخت.

س: به چه صورت؟ آیا موارد مشخصی بوده؟


ج: موارد بین المللی اش را اشاره کردم. در همین دو سه روزه شاهد دو سری تحریم علیه رژیم بودیم. حتی سوخت فروختن به کشتی سرگردان نظام در مدیترانه هم مشمول تحریم ها شد. و وضعیت کلی نظام را هم شبیه همین کشتی سرگردان کرد. چون با موجی از اخطار و هشدار از طرف همون اتحادیه اروپایی مواجه شد که چشم به دست آنها دوخته بود. اما در درون رژیم موارد بسیار زیاد است.گفتگوی سیاسی

یک نمونه برجسته اش در نمایش جمعه امروز مشهد در اظهارات آخوند علم الهدی دیده شد. که از فرط فشار و بی راه حلی برای حفظ ته ماندة نیروهای رژیم، در عالم دین فروشی و دجالیت مذهبی سقف جدید زد و وضع نظام در تحریم را با موقعیت امام حسین مقایسه کرد. اما این دجالگری هم نتوانست از اعتراف به تعمیق شکاف در درون رژیم در اثر این بحران خوداری کنه.

علم الهدی بعد از اشاره به پروسه ۱۶ ماهه به قول خودش بازی اروپا با نظام، سوز و گداز کرد که «۹ماه است روی اینستکس بحث می کنند». بعد هم در یک تناقض گویی در حالی به گفته خودش ۱۶ ماه است رژیم به اروپا آویخته که راه نفسی برایش باز کند گفت«اروپا و آمریکا دوتا نیست. یک جریان هستند».

بعد بحران درونی رژیم بر سر تقسیم تقصیرات افتادن در تله اتمی و تحریم رژیم از حرفهایش بیرون زد و گفت: آنها می خواهند«برنامه یک جوری پیچ داده بشه، به مقام معظم رهبری که می رسد، ایشون در مقابل عمل انجام شده قرار بگیرند» بعد هم وحشت نظام از قیام مردم را برملا کرد و گفت: «(خامنه‌ای) اگر خواستند جلوی بعضی پیش روی ها را بگیرند یک جوری توپ مشکلات کشور را بیندازند در زمین رهبری و مردم را با رهبری مقابله کنند».

نمایش جمعه


این یک نمونه از ریختن بحران در درون رژیم بود. نمونه دیگرش در نمایش جمعه تهران بود که آخوند نمره جدید علی اکبری ضمن اینکه به شکل مضحکی مدعی سقوط قریب الوقوع آمریکا شد، و ضمن اشاره به مذاکرات رژیم با اتحادیه اروپا گفت« مردم دیگه به وعده ها نگاه نمی کنند و نمی پذیرند، ما به عمل نگاه می کنیم».

حالا از این نگاه کردن چه چیز عاید نظام می شود. بماند. این موج برگشتی بحران در همه جای رژیم قابل رویته. در محافل و باندهای همسو با روحانی هم دیده می شود. آنها هم از اجرایی شدن گام سوم ابراز وحشت کرده و به بیانهای مختلف خواستار تسلیم و عقب نشینی شده اند. کد مشترکشون هم «حفظ برجام» است. روزنامه روز ۱۴شهریور رژیم را نگاه کنید، پر است از این نمونه ها.

س: به هرحال رژیم آنچنان که خودش گفته گام سوم را برداشته، فکر نمی کنید این اقدام باعث بشه تعدیل هایی در سیاست خارجی به نفع رژیم انجام بشه.


ج: ببینید این گام سوم اولا به قدری بی محتوا است که خود روحانی پیشاپیش گفت ظاهرش آنچنان جذابیتی ندارد. ولی باطن محکمی دارد. این باطن محکم را کیهان خامنه‌ای مسخره کرده بود و گفته بود اینکه غنی‌سازی را یکی دودرصد بالا و پایین کنیم یا میزان ذخایر اورانیوم را چند کیلو کم و زیاد کنیم، فشار یا شوکی را به حریف وارد نمی‌کند و هیچ کس را به تحرک واقعی وانمی‌دارد،گفتگوی سیاسی

به هرحال با وجود محتاطانه بودن گام سوم، همانطور که کارشناسان حکومتی گفته اند این می تونه یک خود زنی باشه و اتحادیه اروپا را از رژیم دور کنه، و رژیم را دوباره به ذیل بندهفت قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد ببرد. بنابراین این اقدام رژیم یک نوع با سیلی صورت سرخ کردن است تا آبرویش جلوی مزدوران داخلی و خارجی اش حفظ شود. و چیزی جز افزایش هزینه برایش ندارد.

و النهایه این اقدام هم منجر به تشدید انزوای داخلی و بین المللی نظام خواهد شد. روزنامه حکومتی سیاست روز در این مورد با نگرانی نوشته است:«مجموعه شرایط، یک وضعیت پیچیده را به ما ارائه می‌کند که دورنمای بسیار مبهم و تاری دارد».
ببینید بوق های خامنه‌ای که به قول خودشان کارشان پمپاژ امید است وقتی چنین آینده نظام را تیرو تار می بینند، اوضاع در درون رژیم تا کجا شکنند و بی ثبات شده است».

مطالب مرتبط

فاز جدید از برنامه‌های فشار حداکثری و دورنمای بسیار مبهم و تار نظام – تیک تاک

مایک پنس در دیدار با بوریس جانسون، بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم ایران

لطفا به اشتراک بگذارید: