پوچ درآمدن لغو تحریمها و تشدید بحران درونی – تیک تاک

تیک تاک – پوچ درآمدن لغو تحریمها و تشدید بحران درونی

گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

در حالی که رژیم از برداشتن گام سوم در کاهش تعهدات برجامی خود حرف می‌زند و تلاش می‌کند که در تبلیغات خود آن را اقدامی که اروپا و امریکا را مورد تهدید و فشار قرار می‌دهد، وانمود کند؛ اما در داخل رژیم و حتی در میان باند اصلاح طلبان و دستجات همسو با روحانی در مورد این خط کار و این که بتواند تأثیری بر سیاست آمریکا و اروپا داشته باشد ابراز ناامیدی می‌کنند.

در همین حال باند دلواپسان بر خروج یکباره از برجام تاکید می‌کنند و مدعی هستند که خامنه‌ای اصلاً در جریان امضای برجام نبوده و برجام را دولت روحانی به ولی فقیه تحمیل کرده‌اند و این اظهارات بار دیگر مشاجره و بحران در داخل رژیم را اوج و شدت بیشتری داده است. گزارشی در این باره:

خبر و نظر:پوچ درآمدن لغو تحریمها و تشدید بحران درونی – تیک تاک


اکبر ترکان، مشاور پیشین روحانی و از مهره‌های باند اصلاح‌طلب در رد ادعاهای دلواپسان مبنی بر بی‌خبری و مخالفت خامنه‌ای با امضای برجام گفت: «نمی‌توان گفت که اصلا رهبری در جریان امور مربوط به توافق هسته ای نبوده‌اند و دولت به دور از چشمان رهبری مخفیانه توافقی را امضا کرده است. این صحبت و ادعا دروغ است و هم نسبت ناروا دادن به جایگاه رهبری است.»

ترکان که اظهاراتش در رسانه‌های باند اصلاح طلبان حکومتی درج شده، با هشدار به دلواپسان که ادعاهای آنها مبنی بر بی‌خبری خامنه‌ای از جریان برجام، خاطرنشان کرد که این ادعا تقلیل جایگاه ولی فقیه نظام است، با نقل قول از محمدرضا باهنر از مهره‌های باند خامنه‌ای افزود: «فکر می‌کنید رهبری با برجام مخالف بودند اما نتوانستند جلو آن را بگیرند؟ شما فکر می‌کنید اگر در مملکت رهبر معظم انقلاب نهایتاً تصمیمی بگیرند کسی هست که بتواند خلاف آن عمل کند؟».

اصلا ممکن است رهبری در جریان مذاکراتی تا این سطح مهم و حساس نباشند؟ برجام تصمیم نظام بوده است و هرگونه صحبتی از این جنس تنها منجر به گسترش تفرقه می‌شود. مشاور سابق روحانی با ابراز تأسف از این که ایادی و مهره‌های رژیم به جان یکدیگر افتاده‌اند، از شرایط کنونی و مصائبی که رژیم را از هر سو فراگرفته،

ناامیدی و شکاف


ابراز نگرانی کرد و خاطرنشان نمود: برخی تلاش می‌کنند تمامی مسئولیت آن‌ها را متوجه مقام معظم رهبری کنند و برخی دیگر نیز همین رویکرد را در برابر دولت درپیش گرفته‌اند...». در همین حال، موضع اروپا و بی‌اعتنایی‌اش نسبت به خواسته‌های رژیم، موجب بروز ناامیدی و شکاف در باندها و دستجات مختلف رژیم شده است. یک دسته از فرط ناامیدی، خواستار ادامة خروج گام به گام از برجام و نهایتاً خروج کامل هستند.پوچ درآمدن لغو تحریمها و تشدید بحران درونی – تیک تاک

رامین مهمانپرست،‌سخنگوی اسبق وزارت خارجه طی اظهاراتی که در روزنامة سیاست روز (۱۷شهریور) وابسته به باند خامنه‌ای به چاپ رسیده می‌گوید: «همین گام به گام پیش رفتن برای کاهش تعهدات برجام تصمیمی درست است که از سوی سران نظام اتخاذ شده است با این کاهش تعهدات دیگر چیزی از برجام نمی‌ماند».

اما دستة دیگر، این خط کار را بی‌فایده و خطرناک می‌دانند. روزنامة همدلی (۱۷شهریور) همسو با دولت روحانی با زیر سؤال بردن نتیجه‌بخش بودن خروج گام به گام می‌نویسد: «هدف تهران آن است تا از پوسته حفاظتی برجام استفاده کند و نهایتا با کاهش تعهدات هسته‌ای‌، آن را به صفر برساند، چرا که بعید به نظر می‌رسد در فرصت‌های بعدی هم اروپا اقدام عملی انجام دهد...

به واقع دست‌اندرکاران و مقامات تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر خود بهتر می‌دانند که قرار گرفتن در مسیر گام سوم استراتری کلیدی و اصلی مواجهه با واشنگتن و اروپا نیست. تهران چنین تصمیمی را نه از روی رضایت بلکه آن را به اضطرار و برخلاف میل باطنی خود اتخاذ کرده است، چرا که به خوبی از تبعات و پیامد‌های آن آگاه است».

خط کاهش تعهدات برجامیپوچ درآمدن لغو تحریمها و تشدید بحران درونی – تیک تاک


یکی از کارشناسان باند اصلاح طلب به نام بهشتی پور نیز در رابطه با بی‌اثر بودن خط کاهش تعهدات برجامی بر روی آمریکا در روزنامة حکومتی جهان صنعت (۱۷شهریور) می‌نویسد: «(نظام) مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای را ادامه می‌دهد تا شاید آمریکا را به تجدید نظر وادارد که به اعتقاد من بعید است این اتفاق بیفتد».

روزنامة دیگر باند اصلاح طلبان حکومتی به نام ستاره صبح (۱۷شهریور) نیز به بی‌اثر بودن خط کاهش تعهدات برجامی بر روی اروپا اشاره کرده و می‌نویسد: « وقتی به این سه گام دقت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که کاهش تعهدات هسته‌ای تأثیر در رفتار طرف‌های مقابل، به ویژه اروپایی‌ها نگذاشته و آن‌ها را به تعهداتشان در برجام نیز بازنگردانده است.

آنچه ایران ذیل عنوان کاهش تعهدات هسته‌ای انجام می‌دهد، می‌تواند اقدامی تحریک‌آمیز تلقی شود که نتیجه مثبت برای (نظام) ندارد. اینگونه اقدامات ممکن است موجب ‌شود تا اتحادیه اروپا که آخرین امید ماست، از (ما) فاصله گرفته و آنچه دونالد ترامپ آرزویش را دارد، به دست آید. روشن نیست برای رهایی از بن‌بست کنونی تا کجا این ‌روند باید ادامه یابد تا (نظام) به خواسته‌هایش برسد؟ آنچه (نظام) در پیش گرفته، نمی‌تواند حاصل چندانی برای برون‌رفت از بن‌بست کنونی باشد».

گفتگوی سیاسی


سه روز پیش رژیم آخوندی در ادامة خط کار کاهش تعهدات برجامی، اعلام کرد که گام سوم را هم برداشته و اقدامات جدیدی را در همین رابطه شروع کرده است. هدف رژیم از خط کار کاهش تعهدات برجامی چیه؟ این خط کار تا حالا چه نتیجه‌یی داشته؟

مخاطب اصلی این اقدامات رژیم کیه؟ پاسخ اروپا و امریکا به این اقدام رژیم تا الان چی بوده؟ و پیامدهای این اقدام چه تأثیری در درون رژیم داشته؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با احمد گل‌افشار در میان می‌گذاریم. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: بعد از ناامیدی رژیم از اروپا، رژیم مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد؛ هدف رژیم از کاهش گام به گام تعهدات برجامی چیست؟گفتگوی سیاسی


ج: شاید واژة «هدف» در این مورد درست نباشه. چون معمولا هدف به معنای رسیدن به نقطه‌ای در پایان یک مسیر هست که از قبل نشانه‌روی شده و امکان رسیدن به آن نقطه (یا هدف) در انتهاش هست. اما در رابطه با این اقدام رژیم، یعنی کاهش تعهدات برجامی. رژیم می‌خواهد به چه نقطه‌ای برسه؟ رژیم می‌خواد با این کار اروپا رو زیر فشار بذاره تا اروپا براش در دور زدن تحریمها، و به طور مشخص فروش نفت راهی باز کنه.

الان سومین گام رو هم برداشتن. اگر اروپا قرار بود با این اقدامات زیر چنان فشاری قرار بگیره که تن به خواسته رژیم بده، باید تا الان آثاری می‌دیدیم. اما نه تنها ندیدیم، بلکه هر روز شاهد کاهش فروش نفت رژیم هستیم. تا جاییکه الان به گفتة خبرگزاریها، فروش نفت رژیم از ۲ میلیون و ۷۰۰هزار بشکه در روز، به صدهزار رسیده.

بنابراین اگر با مسامحه بخوایم از واژة «هدف» برای این اقدام رژیم استفاده کنیم، همین بود که شاید به اروپا شوکی وارد کنن و اروپا اقدامی برای فروش نفت رژیم بکنه.

س: اما طی چند هفتة‌ گذشته شاهد تکاپوی شدید فرانسه برای باز کردن راه فروش نفت رژیم بودیم. این نمی‌تونه نشونة این باشه که این گامهای کاهش تعهدات برجامی، تاثیر گذاشته و رژیم رو دست‌کم به خواسته‌ش نزدیک کرده؟


ج: اول اینکه فرانسه به خاطر منافع خودش در پی حفظ برجامه. این تکاپویی هم که طی چند هفتة‌ گذشته فرانسه داشت، به خاطر اینه که می‌بینن در مجموع خطر فروپاشی برجام جدیه. از طرفی اتفاقا همین برداشتن گامهای کاهش تعهدات هسته‌ای، که یک ریسک خطرناک توسط رژیمه، یعنی یک خودزنی هست، به طرفهای اروپایی و فرانسه هم این پیام رو داده که رژیم به خاطر تحریمها به چنان وضعیت خفگی و آچمزی رسیده که بهترین فرصت هست مجبورش کنن پای مذاکره با آمریکا بره.

بنابراین تکاپوی فرانسه نه به خاطر این خودزنی رژیم، بلکه در گام اول به خاطر دیدن شرایط بسیار وخیم نظامه. در رابطه با اینکه گامهای کاهش تعهدات برجامی بی‌حاصل هم بوده، الان که تنها ۳روز از گام سوم می‌گذره، در خود رژیم انبوهی اظهارنظر هست که این اقدامی است بی‌حاصل.

کمااین‌که دیروز روزنامة حکومتی همدلی تاکید داشت: نظام از روی «اضطرار» رو به این کار آورده. و نوشت: «تهران چنین تصمیمی را نه از روی رضایت بلکه آن را به اضطرار و برخلاف میل باطنی خود اتخاذ کرده است، چرا که به خوبی از تبعات و پیامد‌های آن آگاه است... این استراتژی روش پیچیده، پر هزینه و پر دردسری است».

اجبارگفتگوی سیاسی


یعنی نه تنها میگه این خط کار کاهش تعهدات برجامی کارایی نداره، بلکه میگه از روی اجبار کردیم (منظورش همون خفگی اقتصادیه) و مهمتر اینکه: میگه پیامدها و تبعات پرهزینه و پر دردسر داره! همین امروز هم خبرگزاری آسوشیتدپرس روی همین خطر جدی نقض‌ برجام برای رژیم انگشت گذاشت و گفت: «رژیم ایران از سانتریفوژهای پیشرفته که در توافق اتمی ۲۰۱۵ممنوع شده بود استفاده می‌کند و می‌تواند اورانیوم را بسا فراتر از سطح کنونی به مواد با درجه تسلیحاتی غنی‌سازی کند».

بی‌جهت هم نیست که خود روحانی و کمالوندی و صالحی و همشون پیاپی میگن: این کارمون در چارچوب برجامه. چون می‌دونن نقض برجام یعنی رفتن پروندة رژیم در شورای امنیت و قرار گرفتن ذیل بند ۷ منشور ملل متحد. یعنی این اقدامات رژیم از یک طرف یک خطر جدی برای رژیم داره، از طرف دیگه به گفتة خودشون تا الان هیچ تاثیری هم روی طرف مقابل برای باز کردن راهی جهت دور زدن تحریمها نداشته.

کیهان هم دیروز این اقدامات رژیم رو «گامهای کوچک» و بی‌تاثیر عنوان کرد و نوشت: «این وضعیت جز خسارت عایدی دیگری برای ایران نخواهد داشت. گام‌های کوچک، پاسخ محدودیت‌های بزرگ برجام نیست...» بعد هم میگه این گامها و خودزنی نه تنها هیچ فایده‌یی برای رژیم نداشته، بلکه «دشمن در حال توسعه دشمنی خود است».

س: بذارین باز هم برگردم به تلاشهای فرانسه. شما توضیح دادین فرانسه از موضع منافع خودش دست به این تکاپو زده. اما این وسط در بستة‌ فرانسوی بحث ۱۵میلیارد دلار برای رژیمه. خب در شرایط کنونی رژیم، این پول کمی براش نیست. پس چرا می‌گید این گامهای رژیم بی‌تاثیر بوده؟


ج: اینکه بی‌تاثیر بوده رو من نگفتم. بلکه خودشون گفتن. اما در رابطه با ۱۵ میلیارد دلار. بله رژیم به همین پول بسیار محتاجه. رژیمی که الان پول نداره به حزب‌الشیطان بده، برای هزینة دخالتهای منطقه‌ایش ، به بسیجی‌ها و پاسدارها بده (کما اینکه چند شب پیش یکی از سرکردگان نیروی انتظامی به نام مهری، گفت: الان پولی نیست به سربازان بدیم)

اما ۲نکتة‌ مهم در رابطه با این ۱۵میلیارد دلار هست: یکم: حتی اگر توافق نهایی بشه، باید در نهایت رئیس‌جمهور آمریکا اجازه بده (خود لودریان گفت) که ترامپ هم گفت اجازه نمی‌دم. چون باید رژیم پای مذاکره در رابطه با موشکی، منطقه‌ای و غروب هسته‌ای بیاد، تازه در دوران مذاکره هم خبری از رفع تحریم نیست. این هم به این خاطره که سیاست آمریکا دیگه مماشات نیست، بلکه فشار حداکثری به رژیمه.

دوم: حتی اگر آمریکا هم اجازه می‌داد (که نداده) این پول در اینس‌تکس می‌رفت. یعنی رژیم تنها می‌تونست با اون غذا و دارو بخره. درحالیکه اینها اصلا تحریم نیست و مسئلة‌ رژیم هم غذا و داروی مردم نیست. مسئله‌ش تامین هزینه‌های تروریسم و سرکوبه. که از طریق اینس‌تکس چیزی دستش نمیاد.

این وضعیت رو هم خود رسانه‌های رژیم به خوبی توصیف کردن. رسالت (۱۷شهریور) نوشت: «آمریکایی‌ها در محاسبات خود می‌گویند؛ در برجام ایران را خلع توانایی‌های هسته‌ای کردیم. باید در مذاکرات جدید خلع سلاح منطقه‌ای و موشکی بکنیم... نمی‌دانم چرا دستگاه دیپلماسی هنوز امید به مذاکرات دارد... چانه‌زدن روی فروش صدهزار بشکه و واریز آن در سازوکار اینس‌تکس که یک «بلوف» و «فریب» بیش نیست آن‌هم برای تأمین غذا و دارو جز اهانت چیست؟»

س: این وضعیتی که پیش آمده و شکست رژیم چه تأثیری در درون رژیم داشته؟گفتگوی سیاسی


ج: باعث شده موج این ناکامی به طرف خود رژیم برگرده. این رو هم میشه از شدت گرفتن جنگ باندی درون رژیم دید. باندهای رژیم حملات شدیدی به هم می‌کنن. دلواپسان به باند روحانی می‌گن شما سازش‌کار هستید و همین باعث شده به طرف مقابل نشون بدین ما ضعیف هستیم و اون هم بیشتر رو به باج‌گیری بیاره.

باند روحانی هم به اونها می‌گفتن: شما با پز دفاع از نظام، باعث شکست مذاکرات و باقی موندن تحریمها میشین. ربیعی سخنگوی دولت آخوند روحانی گفت: «دیدگاه مقابل به طور نانوشته و ناگفته به نوعی سخن می‌گوید که گویی تعامل با دنیا نوعی وادادگی است و تحریم سرنوشت محتوم ماست و باید به رفع اثر تحریم بپردازیم...

نگرانی این است که اهداف امریکا و تحریم‌ها تحت عناوین وسوسه‌آمیز و با ظاهری انقلابی توجیه شوند و برخی از جریان‌ها سعی کنند به طور غلط انزواطلبی را فرصت بدانند...». اما تحولی که از ۲ روز پیش در این جنگ باندی دیده میشه، اینه که باندهای نظام پای خامنه‌ای رو وسط می‌کشن. دلواپسان میگن اصلا خامنه‌ای در جریان برجام نبوده و سرش کلاه گذاشتن.

امضا برجام


مثلا شریعتمداری در مصاحبه با یورونیوز میگه: «موقع امضای برجام نیامدند به رهبری بگویند ما داریم برجام را امضا می‌کنیم. وقتی که امضا کردند، امر رسمیت یافت، بنابراین آقا باید جلوی چه چیزی را می‌گرفتند؟ توافقی که هنوز اجرا نشده؟» در مقابل اکبر ترکان، مشاور پیشین رئیس‌جمهور آخوندها میگه: «نمی‌توان گفت رهبری در جریان امور مربوط به توافق هسته‌ای نبوده و دولت به دور از چشمان رهبری مخفیانه توافقی را امضا کرده است. این صحبت و ادعا دروغ است».

یعنی اگر دقت کنید، هنوز چند روز از ترکیدن حباب رفع تحریمها نگذشته، شدت‌گرفتن جنگ باندی تا نقطة‌ خود خامنه‌ای رسیده. تا جاییکه همین ترکان هشدار میده: «به جای فریاد زدن بر سر آمریکا، به جان یکدیگر افتاده‌ایم!» واقعیت اینه که خفگی اقتصادی رژیم خیلی جیده و مرگبارتر از اون بحران «بی‌راه‌حلی» است. نتیجة این بی‌راه‌حلی، به جان هم افتادن باندهای متخاصم نظام و از هم دریدن همدیگر است.

مطالب مرتبط

چشم‌انداز پرهزینه و پردردسر نظام ولایت فقیه – تیک تاک

پوچ درآمدن لغو تحریم‌ها و تشدید بحران درونی

لطفا به اشتراک بگذارید: