علامت سوال تازه آژانس بر روی پروژه اتمی رژیم آخوندی – تیک تاک

تیک تاک – علامت سوال تازه آژانس بر روی پروژه اتمی رژیم آخوندی

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

کورنل فروتا که به جای آمانو مدیرکل درگذشتة آژانس، سرپرستی موقت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی را به عهده دارد، روز شنبه در یک سفر غیر معمول به تهران آمد و در اقامت یک روزة خود با صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ظریف وزیر خارجة رژیم دیدار و گفتگو کرد.

این سفر در مجامع سیاسی با اهمیت بسیار تلقی شد، چرا که پیش از آن گزارشهایی انتشار یافته بود مبنی بر این که بازرسان آژانس آثار اورانیوم را در بعضی سایتهای مخفی و اعلام نشدة رژیم یافته‌اند. در اینجا توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

خبر و نظر:


تلویزیون رژیم شب گذشته طی خبری دربارة موضعگیری مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان سفرش به ایران، آشکارا ناراحتی و نگرانی رژیم را از موضع او بروز داد. «فروتا مدیرکل موقت آژانس در نشست خبری که بعد از جلسة شورای حکام داشت، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران دربارة گزارش جدیدش درباره ایران بود.علامت سوال تازه آژانس بر روی پروژه اتمی رژیم آخوندی – تیک تاک

این مقام آژانس از سفرش به ایران ابراز رضایت کرد و گفت در دیدارهاش دربارة برجام و برنامة هسته‌یی اطلاعاتی رو که می خواسته دریافت کرده، اما تأکید عجیبی بر ضرورت پاسخگویی بهنگام ایران به سؤالات آژانس داشت که همین تأکیدش باعث شد که خبرنگاری بپرسه مگه ایران در پاسخ به آژانس تأخیر داشته که او این قدر بر سر مسألة زمان تأکید می‌کنه؟

فروتا در پاسخ تاکید کرد که چنین ارزیابی در پاسخگویی ایران بیان نکرده و گفت دربارة برنامة هسته‌یی ایران گمانه‌زنی نمی‌کنه و دربارة گمانه‌زنیهای دیگران هم موضع نمی‌گیره و فقط گزارشش رو منتشر می‌کنه». «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی اتمی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که هدف او از سفر به ایران چه بوده و اساسا او در تهران به دنبال انجام چه کاری بوده، سکوت کرد و پاسخی به این پرسش نداد.

از سوی دیگر، فروتا در یک بیانیة مقدماتی که به شورای حکام آژانس ارائه کرد، خاطرنشان نمود: آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف از مواد اتمی اعلام شده توسط رژیم ایران تحت توافقنامه پادمان ادامه میدهد. ارزیابی ها در رابطه عدم وجود مواد هسته ایی و فعالیتهای هسته یی اعلام نشده در ایران ادامه دارد

پروتکل الحاقی


وی در ادامة‌ این بیانیه که روز ۹سپتامبر در سایت آژانس منعکس شده، تصریح کرد که در خلال مذاکراتش در تهران بر اجرای توافقنامه پادمان و پروتکل الحاقی و بر اهمیت همکاری کامل و بموقع رژیم تاکید کرده است. فروتا افزود:‌ « آژانس به تلاش های خود ادامه داده و بطور فعال درگیرخواهد بود. و زمان بسیار اهمیت دارد.علامت سوال تازه آژانس بر روی پروژه اتمی رژیم آخوندی – تیک تاک

گزارش برخی رسانه‌ها حاکی از آن است که فروتا تصریح کرده است که تلاش بازرسان آژانس بر مشخص کردن عدم وجود مواد پنهان اتمی در ایران متمرکز است و این جستجو و بررسی همچنان ادامه دارد. او تصریح کرد، بررسی برنامه اتمی ایران به پایان نرسیده و مشخص هم نیست چقدر به طول می‌انجامد.

اوهمچنین خاطر نشان کرد که اهمیت همکاری رژیم ایران با آژانس و لزوم در اختیار گذاشتن اطلاعات مورد نیاز را به مقام‌های رژیم گوشزد کرده است. از سوی دیگر لودریان وزیر خارجه فرانسه به رژیم در مورد تخطی از تعهدات برجامی‌اش هشدار داد. وزیر خارجه فرانسه با اشاره به گام سوم رژیم در سرپیچی از تعهداتش گفت:‌ رژیم ایران واکنش بدی داشته است.

چرا که باعث عقب نشینی قدم به قدم از برجام می شود، که خود اقدامی تصاعدی و تنش زاست. لودریان با این همه افزود که با این حال هنوز امکان گفتگو وجود دارد. اما رژیم ایران باید ازگامهای تنش زا دست بردارد و برای ثبات بیشتر درمنطقه تلاش کند.

گام سوم


در همین حال «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه طی مصاحبه‌ای با اشاره به اقدام اخیر رژیم که خودش آن را گام سوم می‌نامد گفت همه طرف‌های توافق هسته‌ای باید «مسئولانه» عمل کنند، چراکه اروپا به تنهایی قادر به یافتن راهکاری برای حفظ این توافق نیست.علامت سوال تازه آژانس بر روی پروژه اتمی رژیم آخوندی – تیک تاک

به نوشته خبرگزاری آلمان، ماس که با روزنامه‌های گروه رسانه‌ای «فونکه» گفت‌وگو می‌کرد، در این رابطه گفت: «همه باید مسئولانه عمل کنند، در غیر اینصورت این ریسک وجود دارد که ما امکان حصول یک خروجی مسالمت‌آمیز برای حل مسئله را از دست بدهیم.»

وی در واکنش به گام سوم ایران در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، گفت: «اگر رژیم ایران دیگر نخواهد به تعهدات خود ذیل توافق وین پایبند باشد، این پیامی کاملا غلط صادر می‌کند.» هایکو ماس یافتن راهکاری برای پایان دادن به این مناقشه را امکان‌پذیر توصیف کرد، اما گفت: «ما اروپایی‌ها نمی‌توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم، آن هم در حالی که دیگران هرچه بیشتر و بیشتر دارند مانند بازیکنان پوکر عمل می‌کنند و اقدامات پرریسک انجام می‌دهند».

در همین حال تام کاتن از سناتورهای ارشد آمریکا طی یک یادداشت توییتری برداشت خود از موضع اخیر آژانس و مدیر کل موقت آن را چنین ابراز کرد: سالها بعد از توافقنامه ایران [برجام]، آیت الله ها کماکان گسترش برنامه هسته ای شان را از بازرسان بین المللی مخفی نگه میدارند. این یافته ها نقض آشکار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است. چه کسی متعجب شده است؟».

گفتگوی سیاسی


سفر پیش‌بینی نشدة دو روز پیش کورنل فروتا مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و مذاکرات او با سردمداران رژیم و بخصوص اظهارات او پس از بازگشت از این سفر، موضوعات بسیار حساسی را در رابطه با پروندة هسته‌یی و پروژة مخفی رژیم دوباره مطرح کرده است. گزارشی رو در این باره شنیدیم و اکنون می‌خواهیم ببینیم سفر اخیر فروتا به تهران چه نتایجی داشته؟

اهمیت اظهارات او و بیانیه‌یی که آژانس در این مورد صادر کرده در چیه؟ آیا این وضعیت جدید می‌تواند به باز شدن دوبارة پروندة PMD که مختومه اعلام شده بود، منجر بشه؟ اینها از جمله سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با علیرضا معدنچی اونها رو در میان می‌گذاریم.

س: در گزارشی که شنیدیم، اظهارات مدیرکل موقت آژانس از یک طرف ناراحتی و نگرانی زیاد رژیم رو در پی داشته و از طرف دیگه در مجامع سیاسی هم خود سفر حساس و با اهمیت تلقی شد و هم حرفهایی که فروتا گفت و بیانیه‌یی که آژانس منتشر کرد، چه نکته‌یی در اظهارات او بود که چنین واکنشهایی به دنبال داشته؟


ج: لابد می‌دانید که سفر اخیر مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران پس از انتشار گزارشهایی بود مبنی بر این که بازرسان آژانس آثاری از اورانیوم در بعضی سایتهای مخفی رژیم پیدا کرده بودند و به نظر می‌رسد که این سفر و مذاکراتی که او با صالحی و ظریف داشت، به همین موضوع برمی‌گردد. البته خود فروتا دربارة علت سفرش سکوت کرده و در نشست خبری وقتی یکی از خبرنگاران در بارة علت سفر سؤال کرد او از جواب طفره رفت و سکوت کرد.گفتگوی سیاسی

همین سکوت خودش معنی‌دار است، اگر سفر او و مذاکراتش یک امر عادی و نوبه‌یی بود،‌دلیلی نداشت سکوت کند و علت را بیان می‌کرد. در همین رابطه اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضمن ابراز خوشحالی او از سفر مدیر کل موقت آژانس به تهران گفت آمریکا بی صبرانه منتظر ارائه گزارش آژانس در باره فعالیتهای هسته ای ایران است . البته فروتا هنوز گزارش خود را به شورای حکام آژانس ارائه نداده.

اما او در بیانیه‌یی گفت که آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف از مواد اتمی اعلام شده توسط رژیم ایران تحت توافقنامه پادمان ادامه میدهد. ارزیابی ها در رابطه عدم وجود مواد هسته ایی و فعالیتهای هسته یی اعلام نشده در ایران ادامه دارد. فروتا در ادامة‌ این بیانیه که روز ۹سپتامبر در سایت آژانس منعکس شده، تصریح کرد که در خلال مذاکراتش در تهران بر اجرای توافقنامه پادمان و پروتکل الحاقی و بر اهمیت همکاری کامل و بموقع رژیم تاکید کرده است.

و این یعنی مطرح شدن دوبارة پروندة‌ PMD فروتا تصریح کرده است که تلاش بازرسان آژانس بر مشخص کردن عدم وجود مواد پنهان اتمی در ایران متمرکز است و این جستجو و بررسی همچنان ادامه دارد. او تصریح کرد، بررسی برنامه اتمی ایران به پایان نرسیده و مشخص هم نیست چقدر به طول می‌انجامد.

س: شما به باز شدن مجدد پروندة PMD اشاره کردید، مگر این پرونده موقع امضای برجام بسته نشد؟گفتگوی سیاسی


ج: اول باید توضیح بدم که : PMD یعنی «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای رژیم ایران». این موضوع یک تاریخچه داره که برای فهم اهمیت موضوع اشارة کوتاهی به این تاریخچه لازمه. بعد از سرکشیدن زهرآتش بس توسط خمینی، شورای عالی امنیت رژیم به این نتیجه رسیدن که برای بقای نظام نیاز به سلاح هسته‌ای دارن.

این پروژه به سپاه پاسداران سپرده شد و در پی اون سراغ دانشمندان هسته‌ای کشورهای دیگه رفتن. از جمله عبدالقادرخان از پاکستان و همچنین دانشمندان جمهوری‌های شوروی که اون موقع تازه فروپاشیده بود. اما بعد از اشغال عراق و افغانستان رژیم به این نتیجه رسید که الان آمریکا کنار ماست و به این پروژه سرعت داد.

شورای ملی مقاومت در یک افشاگری روز ۱۹اسفند۸۲ گفت: در بهمن ماه (فوریة ۲۰۰۴) به‌دنبال افشای برخی از فعالیتهای اتمی رژیم آخوندی، شورایعالی امنیت رژیم در جلسه محرمانه‌یی به‌ریاست خامنه‌ای گفت: «به‌زودی جهان به‌دو قطب تقسیم خواهد شد «کشورهای عضو باشگاه اتمی و کشورهای غیرعضو...در کمتر از 10سال دایرهٴ این باشگاه جهانی بسته خواهد شد. بنابراین جمهوری اسلامی باید هرچه سریعتر خود را به‌ این باشگاه جهانی تحمیل کند».

بمب سازی


مقاومت ایران از سالها پیش دست به افشاگری همین پروژه بمب‌سازی رژیم زده بود، اما به طور مشخص در اوت ۲۰۰۲ سایتهای نطنز و اراک رو افشا کرد. از اون موقع جهان به یکباره نسبت به خطر بمب‌سازی اتمی رژیم هوشیار شد و تبدیل شد به بحرانی بین رژیم و جامعه جهانی. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم وارد شد. یکی از موضوعات مطرح شده بحث PMD بود. یعنی ابعاد نظامی پروژه هسته‌ای رژیم. یعنی همون بمب‌سازی.

حرف آژانس این بود که رژیم باید اجازه بده از سایتهای افشا شدش (توسط مقاومت ایران) بازدید به عمل بیاد. برای نمونه سایت شیان لویزان. اما رژیم اجازه چنین بازدیدی نداد و بعد عکسهای ماهواره‌ای نشون داد که تمام خاک سطح پارچین رو عوض کرده. بنابراین موضوع برنامه هسته‌ای رژیم و ابعاد نظامیش تبدیل به یک بحران بسیار جدی شد.

س: اما یکباره این موضوع، یعنی PMD فروکش کرد. چه اتفاقی افتاد؟


ج: برجام! یعنی سیاست مماشات وارد شد. اون موقع به خاطر اینکه دولت اوباما راه برون‌رفت آمریکا از مشکلاتش در خاورمیانه، مثل عراق و افغانستان رو در کنار اومدن با رژیم می‌دید، می‌خواست هرطور شده برجام رو امضا کنه. یکی از مهمترین موانع پیش روی برجام همین موضوع PMD بود که تعیین تکلیف نشده بود. PMD یک موضوع فنی بود. اما در نهایت به صورت سیاسی وارد شدن و روی اون سرپوش گذاشتن.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه ۲۴ آذر۹۴ به اتفاق آراء پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آلمان ارائه کرده بود، یعنی قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ درباره پرونده «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای را تصویب کرد. این قطعنامه پرونده PMD رو مختومه اعلام می‌کرد و آژانس رو موظف می‌ساخت دیگه PMD رو دنبال نکنه و به جاش حسن اجرای برجام رو دنبال کنه.

همون موقع مقامات و رسانه‌های رژیم تاکید کردند که مماشات غرب باعث مختومه شده PMD شد. سایت حکومتی مشرق روز ۲۵ آذر۹۴: «بسته شدن پرونده پی.ام.دی،‌ غلبة اراده سیاسی بر مسائل فنی»

س: خب آیا همان سیاست مماشات که آن روز بر روی نقض‌های رژیم چشم بست و پروندة PMD رو بست امروز هم از طریق جریان مماشاتگر در اروپا نمی‌تونه دوباره تکرار بشه و رژیم رو از مخمصه خارج بکنه؟


ج: الان دیگر سیاست مماشات حاکم نیست و به جای آن سیاست قاطعیت حاکم است. علاوه بر آن همون موقع هم در واقع مختومه نکردن. بلکه روش سرپوش گذاشتن. چون موضوع تسلیحات اتمی بود و بسیار جدی. به این صورت که آمانو در همون گزارش که PMD رو از برنامه آژانس خارج کرد، گفت: «هنوز نقاط خاکستری در پرونده ایران وجود دارد... در مورد موشک‌ها اطلاعات کافی نداریم و در مورد پارچین توضیحاتِ داده شده با تحلیل‌های ما همخوانی ندارد». (آذر۹۴)گفتگوی سیاسی

«هنری انشر» نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی-سال ۹۴: «هرچند پرونده ایران مختومه شد اما باید بدانیم که آژانس درباره هر نگرانی دوباره‌ای امکان تحقیق دارد». هدف هم این بود که اهرمی علیه رژیم داشته باشن. رسانه‌های رژیم هم این موضوع رو دریافتند.

مشرق-۲۵ آذر ۹۴: «آژانس..نقطه ابهامی در گذشته برنامه هسته‌ای کشورمان باقی گذاشته است. نقطه‌ای که می‌تواند با کج‌روی آژانس در آینده دردسرساز شود. چراکه پرونده پی‌ام دی با یک تصمیم سیاسی بعد از گزارش ارزیابی آژانس با ضعف‌هایی که داشت بسته شد...»

در نتیجه الان با سوختن سیاست مماشات-بعد از اینکه رژیم به تنش‌های تروریستی و دخالت منطقه‌‌ای ادامه داده-در شرایطی که آمریکا سیاست فشار حداکثری رو در پیش گرفته-می‌شه گفت حرف دیروز آمانو زمینه‌ساز باز شدن دوباره پرونده PMD هست. موضوعی که برای رژیم بسیار خطرناک است.

مطالب مرتبط

پوچ درآمدن لغو تحریمها و تشدید بحران درونی – تیک تاک

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: رژیم ایران دوباره توافق اتمی را نقض کرده است

لطفا به اشتراک بگذارید: