تحریمهای جدید و تشدید انزوای بین‌المللی رژیم آخوندی – تیک تاک

تیک تاک – تحریمهای جدید و تشدید انزوای بین‌المللی رژیم آخوندی

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

دولت آمریکا روز ۱۰سپتامبر و در آستانه هجدهمین سالگرد ۱۱سپتامبر، تحریم های جدیدی را علیه "طیف وسیعی از تروریست ها و حامیان آنها" مثل حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام کرد. به موازات این اقدام، اتحادیة اروپا از یک سو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فشارهای خود به رژیم برای ممانعت از دستیابی به سلاح اتمی افزوده‌اند. گزارشی در این باره

خبر و نظر:


مایک پمپئو، وزیر خارجه و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در نشست خبری مشترکی که روز سه‌شنبه در کاخ سفید تشکیل شده بود، تحریم های جدید را اعلام کردند. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد در اقدامی جدید سلسله‌ای از تحریم های تازه را علیه ۱۵تن از سردمداران گروه های تروریستی، شرکت های آنها و افرادی که هموارکنندة امور این گروه ها هستند وضع کرده است.تحریمهای جدید و تشدید انزوای بین‌المللی رژیم آخوندی – تیک تاک

وزارت خزانه داری آمریکا گفت که از جمله گروه های حماس، حزب الله، شاخه قدس سپاه پاسداران و القاعده و گروه داعش شامل تحریم های جدید آمریکا هستند. سایت وزارت خزانه‌داری در همین رابطه می‌افزاید: «تحریمهای جدید در ترکیب با اقدامات اتخاذ شده توسط وزارت خارجه یکی از گسترده ترین لیست گذاریهای تروریستها و حامیانشان در ۱۵سال گذشته محسوب میشود».

در ادامة همین مطلب تصریح شده است: « علاوه بر این، اشخاصی که درگیر تراکنشهای مشخص با افراد و نهادهایی که امروز لیست گذاری شدند، شوند ممکن است خودشان مشمول تحریمها یا جرائم کیفری شوند». از سوی دیگر جیمز متیس وزیر دفاع سابق آمریکا طی مصاحبه‌ای با تلویزیون سی ان ان عربی اعلام کرد که ترور و قتل رفیق حریری نخست‌وزیز پیشین لبنان توسط رژیم ایران صورت گرفته است.

متیس گفت: زمانی که من فرمانده فرماندهی مرکزی بودم ما رژیم ایران را وقتی تلاش می کرد یک سفیر عربی را در ۲مایلی کاخ سفید بکُشد گیر انداختیم که نشان میدهد چگونه مردم ایران توسط رژیمی گروگان گرفته شده اند که به فکر منافع آنها نیست. ما در آن زمان کاری در مورد آن انجام ندادیم ولی آیا می‌توانید تصور کنید رژیمی این‌چنین اگر به سلاح اتمی هم مجهز شود و قدرت بیشتری داشته باشد، چه خوهد شد.

تروریسم


وزیر دفاع سابق آمریکا افرود: تا جایی که من به یاد می‌آورم این رژیمی است که از تروریسم استفاده می کند. آنها نخست وزیر پیشین لبنان را به قتل رساندند. آنها از تروریسم برای ایجاد ناآرامی در بحرین استفاده کردند. آنها از تروریسم در سراسر منطقه استفاده کرده اند هم اکنون در یمن در جنگی که معتقدم تا بحال در غیاب حمایت ایران باید تمام می شد.تحریمهای جدید و تشدید انزوای بین‌المللی رژیم آخوندی – تیک تاک

اگر سازمان ملل می‌توانست این رژیم را پای مذاکره بیاورد می توانستیم این فاجعه عظیم را متوقف کنیم. برای همین ما باید تلاش کنیم که سلاح اتمی را دور از دسترس رژیم ایران قرار دهیم . در همین حال روزنامة وال استریت ژورنال (۱۸شهریور) از فشار آمریکا بر امارات برای پیروی از سیاست های فشار حداکثری علیه رژیم خبر داد.

به نوشته این روزنامه، در ماه ژوئن گذشته برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجة آمریکا با یک پیام مهم وارد ابوظبی پایتخت امارات شد. بر اساس این گزارش، محتوای پیام مهم این مقام آمریکایی این بود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد از طریق تحریمها فروش نفت رژیم ایران را هدف قرار دهد و سیاست فشار حداکثری خود بر تهران را تنگ تر کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، از مهمترین دلایل سفر برایان هوک به ابوظبی متقاعد کردن دیگر حکام اماراتی برای توقف تبادلات تجاری خود با رژیم ایران بود. چرا که برخی بنادر و تجار بزرگ امارات همچنان به تبادلات تجاری با رژیم ادامه می دهند و واشنگتن تلاش دارد تا از ادامه همکاری تجاری آنان با رژیم ایران ممانعت کند.

برجام


اتحادیه اروپا روز سه شنبه بار دیگر از گام جدید رژیم در جهت کاهش تعهدات برجامی ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی این اتحادیه در این رابطه گفت: اعلامیه رژیم ایران در مورد توسعه فعالیت های تحقیق و توسعه سانتریفیوژ را با نگرانی بسیار دنبال می کنیم. این کاهشی دیگر در تعهد [ایران] ذیل برجام است.تحریمهای جدید و تشدید انزوای بین‌المللی رژیم آخوندی – تیک تاک

وی افزود: ما به ویژه از تحولاتی که در گزارش فوق العاده آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) در زمینه فعالیت های تحقیق و توسعه اعلام شده، نگران هستیم. نصب اخیر سانتریفیوژها با برجام ناهمخوان است و برنامه ریزی برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر هم فوق العاده نگران کننده است، چراکه می تواند ظرفیت غنی سازی رژیم ایران را به شدت افزایش دهد.

سخنگوی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما همواره به صراحت اعلام کرده ایم که تعهد ما به توافق هسته ای، به پایبندی کامل ایران [به این توافق] بستگی دارد. ما به ایران توصیه می کنیم که تمام فعالیت های ناهمخوان با تعهداتش ذیل برجام را به عقب بازگردانده و از هر اقدام دیگری که حفظ و اجرای کامل این توافق هسته ای را تضعیف می کند، خودداری کند.

کورنل فروتا سرپرست موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه در گزارشی به اعضای این نهاد، تأیید کرده است که رژیم ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته تر است. به گفته آژانس، تمام سانتریفیوژهای نصب شده برای گازدهی آماده هستند، اما هنوز به آن ها گاز تزریق نشده است.

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش هم الان دیدیم، آمریکا روز سه شنبه ۱۹شهریور، باز هم تحریمهای جدیدی علیه نیروی قدس سپاه پاسداران و سایر مزدوران تروریست رژیم اعلام کرد. اهمیت و نقش این تحریمها، آخرین مختصات رژیم در صحنة بین‌المللی و تاثیر تلاشهای گسترده سیاسی و دیپلماتیک رژیم بر وضعیت کنونی و این که چرا رژیم از پاسخ به سوالات آژانس طفره می‌ره؟ سوالاتی است که در گفتگوی امروز با میثم ناهید در میان می‌گذاریم.

س: تحریمهای جدید آمریکا علیه رژیم چه معنایی و چه اهمیتی داره، چون رژیم سعی می‌کنه تحریمها رو بی‌اهمیت و بی‌تأثیر جلوه بده.


ج: خب طبیعیه که رژیم چنین تبلیغاتی بکنه، اما باید پرسید اگر تحریمها تأثیر و اهمیتی نداره، پس این همه آه و ناله و سوز و گداز برای چیه؟ اما در مورد این تحریمهای خاص که دیروز اعلام شد، بدون این که بخواهیم وارد محتوا و جزییاتش بشیم (که خودش فرصت بیشتری نیاز داره) اولاً نشانة عزم دولت آمریکا به ادامة زنجیرة تحریمهاست و گویای اینه که سیاست فشار حداکثری آمریکا همچنان ادامه داره و پا در میونیهای اروپا و مشخصاً فرانسه تغییری در این سیاست ایجاد نکرده.

ثانیاً نامگذاری تروریستی نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در شب ۱۱سپتامبر همون طور که اغلب رسانه‌ها هم مورد توجه قرار دادند، این پیام رو داره که آمریکا این رژیم رو منشأ و پدرخواندة تروریسم بین‌المللی می‌شناسه. کمااین که قرار دادن رژیم در کنار داعش هم معنی خاص خودش رو داره.

س: با توجه به طرح فرانسه و فعالیتهای گسترده سیاسی و دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه طی ۳ هفتة‌ گذشته، انتظار این بود که تضادهای رژیم در صحنة بین‌المللی دست‌کم تا حدی کاهش پیدا کنه. اما بر اساس اخبار و همین گزارشی هم که دیدیم، چنین اتفاقی نیفتاده. الان صحنه چطور هست؟


ج: بله نه تنها تنشهای رژیم کاهش پیدا نکرد، بلکه بسیار بیشتر هم شد. کما اینکه در ۲هفتة بسیار فشرده که از یک طرف رژیم یک دست و پا زدن بی‌سابقة‌ دیپلماتیک رو آغاز کرد (تنها ۱۷-۱۸ سفر خارجی ظریف-چند سفر عراقچی-سخنرانی‌های پی در پی روحانی و...)گفتگوی سیاسی

از طرفی فرانسه هم با تمام ظرفیت دیپلماتیک خودش پشت تلاشهای رژیم رفت تا بلکه آمریکا اجازة‌ فروش روزانة‌ ۷۰۰هزار بشکه نفت را به رژیم بدهد، اما نه تنها رژیم اجازة فروش یک بشکه نفت رو هم نگرفت، بلکه طی یک هفته‌ای که از پایان این تکاپوی بی‌سابقه می‌گذره، شاهد ۴ موج موازی فشار سنگین بر رژیم هستیم.

اول: آمریکا سه موج جدید تحریم رو به رژیم اعمال کرد. شامل موج تحریم شرکت هوا-فضای رژیم و دو شرکت دیگه (۱۲ شهریور) و موج بعدی که تحریم شبکه‌ای گسترده از کشتی‌رانی، شرکتها، نهادها و افرادی که در حمل و نقل و... رژیم فعالیت داشتند (۱۳شهریور) و دیروز هم تحریم دوبارة نیروی قدس و حزب‌الله و... در کنار القاعده و داعش و...

دوم: فعال شدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی برداشتن گام سوم کاهش تعهدات اتمی رژیم شامل مدیرکل موقت آژانس به تهران سفر کرد و تاکید کرد که رژیم باید به سرعت به سوالات آژانس پاسخ دهد و برملا شدن مرکز اعلام نشده رژیم که کارشناسان آژانس در آن آثار اورانیوم کشف کردند

سوم: فاصله‌ گرفتن بیشتر اروپا از رژیم


شامل هشدار نسبت به گام سوم کاهش تعهدات برجامی (هایکو ماس این گام را خطرناک خواند) و ابراز نگرانی از آثار اورانیوم پیدا شده در سایت اعلام نشدة‌ رژیم. تاکید بر اینکه رژیم باید به سوالات آژانس سریع پاسخ بده و انگلیس هم سفیر رژیم رو به خاطر ربودن کشتی انگلیسی احضار کرد و هم تهدید کرد این موضوع رو به شورای امنیت ببره.

چهارم: دو موج بمباران گستردة‌ مزدوران رژیم و سپاه پاسداران در سوریه و عراق با تعداد زیادی کشته از این مزدوران و اعضای سپاه و این صحنة‌ سیاسی و مختصات کنونی رژیم هست.

س: به موضوع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سفر مدیر کل موقتش به تهران اشاره کردید. چرا این رو هم به عنوان یک موج فشار علیه رژیم عنوان می‌کنید؟ چون خود رژیم میگه این یک سفر معمول و روتین بوده!


ج: مهم این نیست که این سفر روتین بوده یا نه. که البته نبوده و مقامات آمریکایی گفتند این سفر در پی گزارشهایی بوده که دربارة فعالیتهای مخفی رژیم رسیده. بلکه مهمتر، موضع کورنل فروتا، مدیر کل موقت آژانس هست که حاوی دو نکتة‌ مهم است:

اول: دربارة‌ خودزنی رژیم در گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: نصب سانتریفوژهای پیشرفته که ایران انجام داده، براساس برجام ممنوع، و تغییرات ایجاد شده می تواند نقض برجام باشد. دوم: تاکید بر پاسخ‌های کامل و سریع رژیم به سوالات آژانس. از نظر حقوقی رژیم موظف هست به سازمان انرژی اتمی اطلاعاتی کامل و بر اساس زمانبندی بده. الان حرف مدیر‌کل موقت آژانس این است که رژیم این دو مولفه رو رعایت نکرده...

س: که پیامدهای آن چیست؟


ج: یک تهدید بسیار جدی برای رژیم داره. طی سالهای گذشته به خاطر سیاست مماشات و به‌طور مشخص امضای برجام، اون رو مسکوت گذاشتن، داره دوباره مطرح میشه. اون هم مسئلة‌ پی.ام.دی هست. یعنی «ابعاد احتمالی نظامی برنامة اتمی رژیم ایران».گفتگوی سیاسی

این موضوع هم اساسا از سال ۲۰۰۲ و بعد از افشای سایتهای نطنز و اراک توسط مقاومت ایران روی میز جامعة‌ جهانی رفت. اصلی‌ترین وظیفة‌ آژانس هم پیگیری همین بود. یعنی تعیین‌تکلیف پی.ام.دی. حالا نکتة‌ مهم اینجاست: آژانس در سال ۲۰۱۱ دوازده سوال روی میز رژیم گذاشت برای تعیین‌تکلیف پی.ام.دی. اما رژیم پاسخ مشخصی به این پرسشها نداد. علت هم روشن بود. پاسخ به این پرسشها برابر بود با برملا شدن برنامة‌ ساخت سلاح اتمی.

اما همون موقع یک اتفاق افتاد. اون هم وارد شدن سیاست مماشات و در اوجش هم امضای برجام بود. دولت وقت آمریکا که می‌خواست به هر قیمت برجام رو امضا کنه، برای اینکه اصلی‌ترین مانع که همین پی.ام.دی بود رو از سر راه برداره، با سایر اعضای ۵+۱ روی اون سرپوش گذاشتن.

همون موقع رسانه‌های حکومتی تیتر زدن: «بسته شدن پروندة پی.ام.دی،‌ غلبة اراده سیاسی بر مسائل فنی». الان هم که فروتا بعد از سفرش به تهران تاکید دارد رژیم باید سریع به سوالات پاسخ دهد، یعنی عطف به همان ۱۲ سوال است. یعنی موضوع پی.ام.دی که زیربنا و اساس بحران برنامة اتمی رژیم بود، بار دیگر دارد روی میز جامعة‌ جهانی قرار می‌گیرد.

س: شما از ۴فشار سنگین موازی بر رژیم نام بردید. اما الان شاهد هستیم که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید حاضرم با روحانی ملاقات کنم و حتی تمامی مشکلات رژیم را در کمتر از ۲۴ ساعت حل کنم. این مواضع با آن ۴ فشار موازی در تناقض نیست؟


ج: به نظرم نیست. چرا؟ چون از ابتدا حرف آمریکا این بوده که بیایید مذاکره. اما فرقش با دوران مماشات اینست که می‌گوید مذاکره‌ای که اول رژیم باید ۱۲ شرط را بپذیرد، بعد هم تا تعیین تکلیف مذاکرات خبری از رفع تحریم نیست. (یعنی جایی برای مانور و فریب رژیم باقی نمی‌گذارد)گفتگوی سیاسی

امروز کیهان نوشت: «هدف مشترک اروپا و آمریکا، دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران و تعمیم خسارت محض توافق هسته‌ای به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای است...اجرای تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی، هیچ جایگاهی در برنامه اروپا و آمریکا ندارد».

شریعتمداری هم در جای دیگه‌ای به این همزمانی استقبال رئیس‌جمهور آمریکا از مذاکره و موج فشارها اشاره کرده و می‌گوید: «ترامپ صرفا به دنبال نمایش مذاکره و به عبارتی، فتو دیپلماسی است و اظهارات فریبکارانه وی در کنار وضع تحریم‌های جدید، در یک پازل قرار گرفته و هدف، ‌ترغیب مقامات ایران به انجام مذاکره است».

تمام مشکل رژیم هم همین‌جاست. توان و ظرفیت رفتن پای میز مذاکره رو نداره، چون=تسلیم! دو شب پیش آخوندی به نام رفیعی در حضور خامنه‌ای ۵۰دقیقه صحبت می‌کرد. حرف اصلیش این بود که الان یکسری در نظام راه برون رفت از مشکلات رو مذاکره می‌دانند. درحالیکه مذاکره در شرایط کنونی یعنی تسلیم!

افزایش خردکننده فشارها


از طرفی اگر بخواد به این رویارویی ادامه بده، نتیجه میشه همین افزایش خردکنندة‌ فشارها. (یک نمونه‌ش رو در همین ۴موج فشار موازی تنها طی یک هفته گفتیم) امروز یک دیپلمات پیشین رژیم به نام فریدون مجلسی طی اظهاراتی که در رسانه‌‌های حکومتی ۲۰شهریور درج شده ‌گفته: «بنده نگران وضعیت موجود هستم...اگر روزی پایان برجام اعلام شود ایران تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار خواهد گرفت که به مراتب از تحریم‌های کنونی سنگین‌تر خواهد بود».

برگردیم به سوال اول شما که مختصات رژیم چیست؟ اصلی‌ترین مختصات رژیم گیر افتادن بین همین دو مسیر هست. و چون توان و ظرفیت پیمودن هیچ کدام از این دو مسیر را ندارد، در بن‌بست و بحران شدید «بی‌راه‌حلی» گرفتار است.

خروجی این بحران هم اول از همه خودش را در بحران اجتماعی رژیم نشان می‌دهد. یعنی خطر جدی قیام. امروز آخوند روحانی در جلسه هیات دولت می‌گفت: «نباید برخی از تندروی ها و مسیرهای غیردقیق که مردم را آزار می‌دهد در جامعه اجازه بروز پیدا کند، چرا که مردم به اندازه کافی با غصه و سختی مواجه هستند و نباید اجازه داد که براساس بی‌دقتی‌ها غصه جدیدی بر مردم وارد شود».

مطالب مرتبط

علامت سوال تازه آژانس بر روی پروژه اتمی رژیم آخوندی – تیک تاک

تحریم‌های جدید آمریکا علیه نیروی قدس و گروه‌های تروریستی وابسته به آن

لطفا به اشتراک بگذارید: