افزایش سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی در ابعاد گسترده در ایران – قیام ایران

قیام ایران - افزایش سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی در ابعاد بسیار گسترده در ایران

گفتگو با صلاح عبدالله نژاد

این روزها بگیر و ببند و سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی ابعاد بسیار گسترده ای پیدا کرده و زنان، کارگران، معلمان و دانشجویان رو گاه به دلیل شرکت در یک تظاهرات به سالها زندان و حتی تا ۲۰ سال زندان هم محکوم می‌کنند. علتش چیه؟ و چرا رژیم در این اوضاع و احوال دست به چنین کارهایی میزنه؟ پاسخ مردمی به این اقدامات سرکوبگرانه چیه؟ همراه هستیم با صلاح عبدالله نژاد تا به این موضوع بپردازیم.

س: رژیم آخوندی در مجموعه ای از اقدامات سرکوبگرانه اوایل این هفته کارگران معترض هفته تپه رو که مدتهاست دستگیر کرده مجموعا به ۱۱۰ سال زندان محکوم کرد همچنین کسانی رو که در اعتراضات روز کارگر دستگیر کرده بود رو به زندانهای ۱۰ سال و ۱۱ سال محکوم کرد و در مورد خبرنگاران و سایر فعالان هم همین رفتار داشته علت چیه؟ هدف و پیام این سرکوبگریها چی؟


ج: خیلی واضحه که این اقدامات بویی از انسانیت نبرده چه برسه به برخورداری متهمان از یک روند دادرسی عادلانه. چرا که کارگرانی که ماهها حقوق نگرفته اند و یک دزد بی سروپا که آقازاده و پاسدارزاده است کارخانه ای رو به یکصدم قیمت خریده اونهم به صورت قسطی، چون نورچشم خامنه‌ای و سپاه هست با دست باز هم ماهها حقوق کارگر رو نمیده و معترضان رو اخراج می‌کنهافزایش سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی در ابعاد بسیار گسترده در ایران – قیام ایران

و بعد اینها میان اعتراض میکنن که بیان پولمون و حقمون رو بدین وحشیانه دستگیر میکنن و زندان میکنن و دستگاه باصطلاح قضائی رژیم همه اینها رو به زندان و شلاق محکوم میکنه. در یک ترم حقوقی خیلی واضح که میگن جرم باید با مجازات تناسب داشته باشه هیچ باهم نمیخوره.

کما اینکه در مورد وابستگان رژیم هم عکس این هست کما اینکه سعید مرتضوی جنایتکار که عامل اونهمه شکنجه های وحشیانه در زندان کهریزک بود و چند نفر از معترضان در همانجا زیر شکنجه به شهادت رسیدند و همچنین عامل مستقیم قتل زهرا کاظمی خبرنگاری که در زندان اوین به قتل رسید بود رو تنها در یک باصطلاح دادگاه به یکسال و اندی محکوم کرد و اخیرا هم آزاد کرد.

و یا محمد علی نجفی که ۴۰سال در جرم و جنایتهای رژیم دست داشته وقتی آشکارا مرتکب قتل میشه، بعداز چند ماه آزاد میشه. و اینکه دوباره او را زندانی کردن به دلیل هم فشار افکار عمومی و هم به بهانه جرایم دیگه است ولی تا جاییکه به موضوع قتل برمیگرده از این بابت آزادش کردند. بنا بر این از رژیمی که آخوند جلاد قتل عام رو رئیس قوه قضائیه اش میگذاره بهتراز این هم نمیشه انتظار داشت.

س: دلایل این احکام سنگین چیه؟ شما اشاره کردین به عدم تناسب جرم و مجازات. خوب چرا رژیم چنین کاری رو میکنه و مثل بسیاری از کشورهای دنیا که اگر کسی رو در تظاهرات دستگیر کردن همان روز یا حداکثر ۲۴ ساعت بعد آزاد می کنند دلیل اینکارهای رژیم چیه؟


ج: ضربه ای که خامنه‌ای از قیام مردم ایران در سال ۹۶ خورد و شعار مرگ بر خامنه‌ای در اغلب شهر و روستاهای ایران هم گسترده شد و دهها مرکز بسیج و سپاه و امام جمعه توسط قیام آفرینان و مردم شورشی به آتش کشیده شد، جای شکی برای هیچکس چه در درون رژیم و چه در بیرون رژیم نگذاشته که این رژیم مطلقا مشروعیت اجتماعی نداره و مردم ایران خواستار سرنگونیش هستند. شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمامه ماجرا.

بنا بر این مجبوره برای بقای خودش مستمرا بار سرکوب رو بالا ببره. به همین دلیل احکام سنگینی میده که بلکه در جامعه رعب و وحشت ایجاد کنه و به قول خودش قیمت شرکت در تظاهرات رو بالا ببره تا کسی جرأت نکنه در تظاهرات ضد حکومتی شرکت کنه.

س: به دنبال حکم دادگاه رژیم در مورد کارگران هفت تپه آخوند رئیسی قول داده که دادگاه تجدید نظر برای این کارگران ترتیب بده. آیا این با اون نکته ای که گفتید میخواد فشار حداکثری رو بگذاره تا مردم رو از شرکت در تظاهرات بترسونه تناقض نداره؟


ج: بله تناقض داره. چون رژیم در بن بستهای مختلف سیاسی – اقتصادی- اجتماعی هست و از اونجا که هیچ راه حلی برای هیچ مشکل و بحران اجتماعی نداره، به سرکوب حداکثری رو آورده اما از آنجا که گفتم جامعه ایران پس از قیام دیماه ۹۶ به افزایش سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی در ابعاد بسیار گسترده در ایران – قیام ایرانعقب برنخواهد گشت سرکوب رژیم هم تأثیر چندانی نمیگذاره و بر عکس اعتراضات رو فعالتر میکنه و انزجار و تنفر اجتماعی از رژیم رو بیشتر میکنه به همین دلیل آخوند رئیسی باز در وحشت از گسترش بیشتر اعتراضات مجبور میشه دست به یک عقب نشینی بزنه و بگه دادگاه تجدید نظر میگذارم.

چرا که الان صدها نفر چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی نامه های اعتراضات گسترده یی علیه همین احکام رذیلانه نوشتند. سندیکاهای کارگری و عفو بین الملل، رژیم رو محکوم کردن و عفو بین الملل حتی گامی فراتر گذاشته و: « از جامعه بین المللی از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته که از رژیم آخوندی بخواهند به سیاست های خود برای نابودی کردن "ته مانده های جامعه مدنی" در ایران و سرکوب خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر در این کشور خاتمه دهد. »

بنا بر این این بار هم دکور خامنه‌ای برای رئیسی با شکست مواجه شده که به اسم مبارزه با فساد، اقدامات جنایتکارانه و سرکوبگرانه رو توجیه کنه با مفتضح شدن بیشتر رئیسی مواجه شده چون مبارزه با فسادش هم معلوم شد برای در بردن دزد اصلی یعنی خامنه ای و سپاه و بیتش هستند. سرمایه خامنه ای پس در یک کلام موضوع بن بستیه که رژیم درش گیر افتاده و از هر طرف بچرخه علیهش عمل میشه

س: شما اشاره کردین که اقدامات سرکوبگرانه رژیم برای اینه که کسی در تظاهرات اعتراضی شرکت نکنه آیا شما میتونید یک تصویری از این حرکتهای اعتراضی بدین؟


ج: شما فقط همین هفته رو نگاه کنید، تقریبا از همه اقشار در اعتراضات اجتماعی می بینیم: مثلا : تظاهرات گسترده کارگران هپکو و آذرآب اراک رو داشتیم، کارگران فاز ۱۲ پارس جنوبی، کارگران کارخانه کنتور سازی قزوین، کارگران قند فسا،
تجمع معلمان حق التدریسی جلو مجلس ارتجاع،افزایش سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی در ابعاد بسیار گسترده در ایران – قیام ایران

تجمعهای اعتراضی علیه تخریب محیط زیست توسط رژیم مثلا در شهرستان گناوه بوشهر فعالان محیط زیست از تخریب یک منطقه توسط کارگزاران رژیم زنجیره انسانی تشکیل دادند. در استان ایلام هم جمعی از مردم شهرستان ایوان علیه تخریب محیط زیست تجمع اعتراضی کردند.

تجمع خریداران خودروهای ثبت نامی در تهران که کارگزاران رژیم در شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) پولهای این مردم رو غارت کردند و ماشین تحویلشون ندادند. یا تظاهرات غارت شدگان زمینهای مردمی که هوانیروز رژیم در تبریز به زور از مردم گرفته. البته ابعاد اعتراضات زیاد هست و من فقط نمونه هایی رو گفتم که به رغم همه سرکوبگریهای رژیم، ایستادگی در برابر این رژیم هر روز گسترده تر میشه.

ارتش بیکاران


بنابراین ارتش بیکاران، ارتش گرسنگان، زحمتکشان شهر و روستا، کسانیکه در اثر فقر و نداری، اعضای بدن خود مثل کلیه خود را می فروشند، زنان و بخصوص زنان زندانی، معلمان و فرهنگیان و بازنشستگان که خواهان حقوق حقه خود هستند، زلزله زدگان بخصوص در استان کرمانشاه که علیرغم اینکه به دومین سالگردش نزدیک شدیم ولی هنوز مسائل و مشکلاتشان حل نشده و همچنان در نگرانی بسر می برند، و یا سیل زدگان با اینهمه خسارات که رژیم هیچ اقدامی برای آنها نکرده،

ودکان کار که صحنه های دلخراش ان غیر قابل تحمل است. یا کارتن خوابها و گورخوابها و کولبران و سوختبران محروم و همه مردم ایران با اینهمه گرانی و فقر و کمبود دیگر نمی توانند و نباید این وضعیت را تحمل کنند و تحمل نمی کنند به نمونه های اعتراضی همین یک هفته اشاره کردیم. و مردم میدونن که این رژیم هیچ حقی برای آنها قائل نیست و باید از حلقوم اونها بیرون بکشن.

و قطعا مردم در پیوند با کانونهای شورشی و شوراهای مردمی می تونند این رژیم را وادار به عقب نشینی کنند تا اینکه ضربه نهایی با همیت همین مردم و ارتش آزادی بر پیکر این رژیم فرتوت فرود بیاد و با سرنگونی این رژیم در تمامیش هست که همه اقشار مختلف به حقوق حقه خود دست خواهند یافت

مطالب مرتبط

جان باختن سحر خدایاری که در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه خودسوزی کرد

ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزان اقلیتهای مذهبی توسط رژیم ایران

لطفا به اشتراک بگذارید: