موشکها و تنگنای اضطرار و واقعیتها – تیک تاک

تیک تاک – موشکها و تنگنای اضطرار و واقعیتها

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

رژیم آخوندی در یک ماجراجویی دیگه، تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در عربستان رو مورد حمله قرار داد. این حمله طی دو روز گذشته بازتابها و پیامدهای خیلی گسترده‌‌ای در پی داشت و رژیم هم با مواضع و اظهارات ضد و نقیض، نسبت به این جریان واکنش نشان داد. در هر حال، این حمله یک بار دیگر بحران رو در منطقه حساس خاورمیانه به اوج رسانده، توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

خبر و نظر:


خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۵ سپتامبر انگشت اتهام را به سوی رژیم آخوندها نشانه گرفت و به نقل از یک مقام ارشد امریکا مینویسد: بنا به گفته یک مقام ارشد آمریکا حمله علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی روز شنبه که تولیدات نفت جهانی را تهدید کرد ازجهت ایران آمده بود و موشک های کروز ممکن است استفاده شده باشد .موشکها و تنگنای اضطرار و واقعیتها – تیک تاک

این مقام افزود که مقامات سعودی گفته اند که آنها علائمی را دیده اند که موشک های کروز در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است که در همخوانی با ادعای گروه حوثیهای متحد ایران نمی باشد که مدعی است این حمله را با۱۹ پهپاد انجام داده است. این مقام به خبرنگارن گفت« شکی نیست که رژیم ایران مسئول آن است. ازهر زاویه ای که به این نگاه کنید واقعیت جز این نیست. کاندیدای دیگری برای آن نیست .

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی از این اقدام تروریستی رژیم مینویسد : مقامات ارشد آمریکا با استناد به ارزیابی های اطلاعاتی شامل تصاویر ماهواره ای که ادعای آنها را تایید میکند ایران مسئول حملات شنبه علیه زیرساخت های نفتی کلیدی عربستان سعودی بوده است. این مقامات می گویند اطلاعات نشان می دهد که حملات در همخوانی با نوع حملاتی که از جانب یمن بوده باشد نیست.

دولت ایالات متحده تصاویر ماهواره ای را منتشر می کند و نشان می دهد که مقامات می گویند حداقل ۱۹ نقطه تأثیر پذیرفته در دو تأسیسات انرژی سعودی می باشند مقامات می گویند این عکس ها نشان میدهد تاثیرات درهمخوانی با حملاتی است که از جهت خاک ایران می باشد تا این که از جانب یمن بوده باشد. این مقامات می گویند قطعات دیگری از موشکها که ظاهراً به هدفهایشان نرسیده اند کشف شده اند که تحت بررسی آژانس های اطلاعاتی سعودی و آمریکایی می باشند.

اقدام نظامی


دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا ضمن رد کردن تمایلش برای مذاکره بدون پیش شرط در صفحه توییتر خود با اشاره به اینکه روز شنبه تاسیسات نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفت، به آمادگی امریکا جهت اقدام نظامی اشاره کرده و نوشت : «خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته.موشکها و تنگنای اضطرار و واقعیتها – تیک تاک

دلایلی برای این باور هست که می دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!".»

واکنش اکثر کشورهای جهان منجمله فرانسه؛ انگلیس؛ آلمان؛ اتحادیه اروپا؛ دبیر کل ملل متحد ونهادهای جهانی به حملات بامداد شنبه به دو تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در «بقیق» (با ضم ب) و «خریص» (بر وزن سهیل) همچنان ادامه دارد.
در تازه ترین مورد، کویت شامگاه یکشنبه اعلام کرد که تمهیدات امنیتی در اطراف مناطق نفتی خود را افزایش داده است.

بنابر اخبار خبرگزاری کویت مقام های کویتی درباره گزارش هایی که خبر از پرواز پهپادها بر فراز این کشور داده اند تحقیق می کنند. اتحادیه عرب با انتشار بیانیه ای حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را شدیدا محکوم کرد. در بیانیه ای ک روز شنبه از سوی اتحادیه عرب منتشر شد از این حمله به عنوان "تنش آفرینی خطرناک" نام برده شده است.

اتحادیه عرب مسئولیت تصمیم گیری در باره حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان را برعهده رژیم ایران دانسته و خاطرنشان می‌کند که برعهده گرفتن مسئولیت این حملات از سوی حوثی ها نشان می دهد که تصمیم حمله از سوی تهران گرفته شده است. اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه ای حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم کرد.

امینت منطقه


یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا، روز یکشنبه اعلام کرد: «حمله پهپادی روز گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه است.» این مسئول اتحادیه اروپا گفت که "این حمله به تلاش هایی که هم اکنون برای کاهش تنش ها در منطقه و انجام مذاکرات دیپلماتیک صورت می گیرد آسیب خواهد زد".موشکها و تنگنای اضطرار و واقعیتها – تیک تاک

آخوندها با تکذیب پیاپی وحشت خود را هرچه بیشتر نمایان میکنند. در این میان وزیر خارجه آخوندها و سخنگوی وزارت خارجه پشت سرهم به تکذیب دست داشتن آخوندها در این اقدام تروریستی پرداخته‌اند. در همین رابطه تلویزیون رژیم پاسخ جواد ظریف به وزیر خارجه امریکا که در توئیت خود مستقیما آخوندها را مسئول این حمله دانسته منعکس کرد : وزیر خارجه کشورمون هم گفت : شکست در فشار حداکثری پمپئو را به فریب حداکثری کشونده .......... باعث گفتگوی احتمالی میشود

در این میان یکی از مهره های باند اصلاح طلب به نام احمد زیدآبادی با ابراز نگرانی از پیامدهای این حمات، بی پایگی مواضع وزارت خارجه رژیم را اینطور بیان میکند: وزارت خارجه ایران تلاش می‌کند تا حد فاصل روشنی بین عملیات حوثی‌ها و سیاست جمهوری اسلامی ترسیم کند بلکه بدین وسیله تبعات ناشی از عملکرد نیروهای یمنی دامن ایران را نگیرد.

این نوع تلاشها گرچه ممکن است بین برخی از کشورها گوش شنوایی داشته باشد؛ اما آمریکا و متحدان عربش در خلیج فارس گوش‌شان به این نوع بحث‌ها بدهکار نیست. زیدآبادی همچنین به آینده تیره و تاری که در چشم انداز تمامیت رژیم قرار دارد پرداخته و ادامه میدهد: آیا شکنندگی رو به تزاید وضعیت، حواس‌ها را جمع و اراده‌ها را برای عبور امن از بحران قوی‌تر می‌کند و یا اینکه با محاسبات نادرست، در چشم به هم زدنی کشور و منطقه ما در بی‌ثباتی دامنه‌داری فرو می‌رود؟

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش هم دیدیم، حملة بی‌سابقة رژیم به یکی از بزرگترین تأسیسات نفتی جهان، در صدر خبرهای دنیا قرار گرفته و موجی از واکشها و پیامدها رو علیه این ماجراجویی جنگ‌افروزانه در منطقه و جهان برانگیخته و سؤالات زیادی رو هم ایجاد کرده؛

حول این موضوع که رژیم چرا در شرایطی که ظاهراً اوضاع داشت به سمت کاهش تنشها پیش می‌رفت و نشانه‌هایی از مذاکره و دادن برخی امتیازات اقتصادی به رژیم دیده می‌شد، چرا یک مرتبه رژیم همه چیز رو به هم‌ریخت؟ این موضوع گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی است.

س: همون طور که گفتم، حملة رژیم به تأسیسات نفتی وگازی عربستان که از بزرگترین مراکز پردازش انرژی در دنیاست و پیامدها و موضعگیریهای مربوط به آن، اکنون ۴۸ ساعت است که در صدر خبرهای جهان قرار دارد؛ می‌خواستم شما بگید که این موضوع تا به حال چه بازتابهایی داشته؟گفتگوی سیاسی


ج: ابتدا رژیم این حمله را یک حملة پهپادی توسط حوثیها عنوان کرد و حوثیها هم آمدند و اعلام کردند که ما بودیم. اما هیچ کس تردید نداشت که رژیم پشت آن است تا این که گزارشهایی که از جانب منابع آگاه منتشر شد گویای این بود که این حملات اساساً‌ موشکی بوده. خبرگزاری رویترز۱۵ سپتامبر: یک مقام ارشد آمریکا حمله علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی روز شنبه که تولیدات نفت جهانی را تهدید کرد ازجهت ایران آمده بود و موشک های کروز ممکن است استفاده شده باشد.

این مقام ارشد در عین حال تاکید کرد «مهم نیست این کار چطور انجام شده، مسئله این است که راه فرار از آن نیست. پای هیچ کس دیگری در میان نیست. شواهد هیچ جهت دیگری را نشان نمی دهد جز ایران». مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را در حمله پهپادی حوثی ها به یمن مقصر خواند و بر نقش این کشور در حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سخن گفت. او از کشورهای هم پیمان آمریکا خواست که این حمله را محکوم کنند.

پمپئو در توییتر خود در این باره نوشته است: «تهران در پشت سر ۱۰۰ حمله به عربستان شرکت دارد و این در حالی است که روحانی و ظریف ادعا می کنند که دیپلماسی را پیش می برند.» ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه در واکنش به سخنان مایک پمپئو گفت که آمریکا با شکست در "فشار حداکثری" به "دروغ حداکثری" روی آورده است.

فشار حداکثری


به گزارش ایسنا، ظریف در پیامی توییتری نوشت: «مایک پمپئو که در "فشار حداکثری" شکست خورده است، به "دورغ حداکثری" روی آورده است.» عباس موسوی، سخنگوی این وزارت خانه روز یک شنبه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا آن را برنامه ریزی «برای اقداماتی در آینده» توصیف کرد که گویای نگرانی رژیم است.

اما روحانی در آستانة سفر به ترکیه در یک بیان تهدیدآمیز گفت:‌ «اگر می‌خواهیم در این منطقه امنیت واقعی برقرار شود، راه آن، قطع تجاوز امریکایی‌ها و مداخله‌های تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی در منطقه است وگرنه شاهد تداوم این ناامنی‌ها خواهیم بود». رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به حمله به تاسیسات نفتی عربستان، می گوید کشورش آماده اقدام نظامی است؛ بسته به این که عامل حملات تائید شود و این که تحت چه شرایطی چنین اقدامی انجام خواهد گرفت.

اتحادیه عرب با انتشار بیانیه ای حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را شدیدا محکوم کرد. در بیانیه ای که از سوی اتحادیه عرب در آخرین ساعات شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) منتشر شد از این حمله به عنوان "تنش آفرینی خطرناکی" نام برده شده است. اتحادیه عرب مسئولیت تصمیم گیری در باره حمله پهپادی به تاسیسات نفتی بقیق و خریص در عربستان سعودی را برعهده ایران دانسته است.

حمله پهبادیگفتگوی سیاسی


محمود عباس رئیس‌جمهور فلسطین روز یکشنبه در تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیر پادشاه عربستان سعودی ” حملات تروریستی “ را محکوم نمود. اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای حمله حوثی های یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم کرد. یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا، روز یکشنبه اعلام کرد: «حمله پهپادی روز گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه است».

این مسئول اتحادیه اروپا گفت که "این حمله به تلاش هایی که هم اکنون برای کاهش تنش ها در منطقه و انجام مذاکرات دیپلماتیک صورت می گیرد آسیب خواهد زد". سه کشور بزرگ اروپا نیز این حملات را محکوم کردند. مسئولان وزارت خارجه بریتانیا ضمن "محکوم دانستن و غیر قابل پذیرش بودن" این حمله، از حوثی ها خواسته اند که به "تهدید مناطق غیر نظامی و تاسیسات تجاری" پایان دهند.

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز همبستگی کامل با عربستان سعودی در این باره اعلام کرده که حمله به این تاسیسات نفتی تولید جهانی نفت را مورد مخاطره قرار داده است. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان نیز روز یکشنبه در برلین گفت که "حمله به زیرساخت های عمرانی و حساس عربستان سعودی به هیچ صورت قابل توجیه نیست و باعث افزایش تنش ها در منطقه می شود".

س: شما صحنة سیاسی رو پس از این حمله توصیف کردید،‌ این وضعیت چه پیامدهایی داشته یا در ادامه خواهد داشت؟


ج: اولین نتیجه ترکیدن بادکنک مذاکرات است که رژیم هم در آن می‌دمید. در روزهای اخیر خبرها و حدس و گمانه‌زنی‌های بسیاری رواج داشت که اجلاس مجمع عمومی ملل متحد، ممکن است فرصتی برای دیدار روحانی و رئیس جمهور آمریکا باشد،گفتگوی سیاسی

اما حملة رو شاخص آن توییت روز دوشنبه رئیس جمهور آمریکا که در آن این موضوع را که گویا او تمایل دارم با سران ایران بدون پیش شرط دیدار کند را رد کرد و آن را از جمله خبرهای دروغ رسانه‌ها قلمداد کرد و گفت این یک شرح غلط است.

دومین نتیجه، تنگتر شدن حلقة انزوای رژیم است که خود را چنان که دیدیم در محکومیتهای گستردة این حمله نشان می‌دهد. این وضعیت خواه ناخواه روی وضعیت رژیم در اتمی هم تأثیر می‌گذارد. پروندة اتمی به صورت جدیتری روی میز آمده. آمریکا دستیار وزیر خارجه را به شورای حکام فرستاده است.

این تحولات روی تلاشهایی که از جانب اروپا و مشخصا فرانسه برای کاهش تحریمها صورت می‌گرفت، تأثیر میگذارد و میز فرانسه را به هم ریخته است. این اقدام رژیم یک ضربة اساسی به تمام تلاشهایی که در روزها و هفته‌های اخیر در جریان بود که راهی برای رژیم باز کنند زد.

س: حتماً رژیم یک حساب و کتابی کرده که دست به چنین اقدامی زده؛ آن حساب و کتاب چیست؟


ج: در هر فعل و انفعالی باید شرایط فوق‌العاده بحرانی و شرایط اضطراری رژیم و بن‌بستی را که در آن دست و پا می‌زند را باید در نظر گرفت. رژیم همیشه بن بستهای خود را با بحران آفرینی حل می‌کرد؛ ولی الان تعادل قوا بین مردم و مقاومت با رژیم به هم خورده و دیگر رژیم قادر به بهره بردن از این ترفند نیست و هر بحران آفریینی برایش هزینه‌های سنگین دارد.

اما بحران اصلی رژیم بحران داخلی و اجتماعی است. این بحران به داخل رژیم می‌ریزد و در بالاترین سطوح در جلسه سران سه قوه روحانی قوة قضاییه را متهم می کند و رئیسی هم جوابش را میدهد.

مطالب مرتبط

خودزنی‌های رژیم هشدارها و پیامدهای خطرناک پیش‌رو – تیک تاک

آسوشیتدپرس: حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی از جهت ایران بوده است

لطفا به اشتراک بگذارید: