اوجگیری بحرانهای نظام ولایت فقیه – تیک تاک

تیک تاک – اوجگیری بحرانهای نظام ولایت فقیه


گزارش و گفتگو با احمد گل افشار


۳روز پس از حملات رژیم به تأسیسات نفتی عربستان، خامنه‌ای امروز به صحنه آمد و از ترس به عهده گرفتن عواقب این حمله، هیچ اشاره‌یی به این موضوع نکرد. ولی فقیه ارتجاع ضمن تکرار حرفهای خود در مورد مذاکره و سیاست خارجی رژیم وحشت اصلی خود که بحران داخلی و فضای به شدت ملتهب اجتماعی است را به نمایش گذاشت. سخنان خامنه‌ای در شرایطی است که پس از رجزخوانیهای و دود و دمهای اولیة رژیم اکنون به تدریج علائم وحشت از عواقب اقدام تروریستی اخیر رژیم در رسانه‌های حکومتی ظاهر می‌شوند. گزارشی در این باره:

خبر و نظر:اوجگیری بحرانهای نظام ولایت فقیه – تیک تاک


ولی فقیه ارتجاع امروز به بهانة درس فقیه در بیت خود، زبان باز کرد و دربارة شرایط بحرانی رژیم که او آن را ناشی از «توطئه‌های دشمنان» می‌نامید، صحبت کرد، اما هیچ اشاره‌یی به حملة موشکی رژیم به تأسیسات نفتی عربستان که 3روز است تمام فضای دستگاههای سیاسی و تبلیغاتی رژیم را اشباع کرده، به زبان نیاورد، اما به کرات هر گونه مذاکره با آمریکا را ردکرد.

تلویزیون رژیم در گزارشی از اظهارات خامنه‌ای، فاش کرد که او در صدر مسائل مهم روز به امواج عظیم و عمیق بحران داخلی اشاره و به بی‌تصمیمی خود، اذعان کرده است: مجری:‌ «حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به برخی مسائل مهم روز، گفتند: ملت ایران در مواجهه با موج تبلیغاتی گسترده، عظیم و عمیق دشمن علیه کشور و مقدسات در حال تصمیم‌گیری است، البته در مقابل این امواج غالباً پنهان و زیرزمینی که گاهی در گوشه‌ای از کشور نیز خود را نشان می‌دهد، دستگاههای مختلف هوشیار هستند،».

خامنه ای :‌علاج کارهای گوناگون مشکلات گوناگون کشور دست مردم است به بیگانه به بیگانه نباید نگاه کرد، به فلان دولت و فلان دولت نباید امید بست، به نشست و برخاست با این و آن نبایستی اتکال کرد، اشتباه نشود ما نمی گوییم باب مراوده را با دولتهای عالم ببندیم نه نخیر بنده سالها رئیس جمهور این کشور بودم اهل مراوده و اهل گفتگو و اهل نشست و برخاست هستیم منتهی نشست و برخاست کردن یک چیز است کارهای کشور را به نشست و برخاست با این و آن موکول کردن یک چیز دیگه است».

مذاکره با آمریکا


خامنه‌ای آن گاه به مسألة مذاکره با امریکا که در روزهای اخیر اشاره کرد و در حالی که آن را ترفند آمریکاییها می‌نامید، گفت: ‌الان مشاهده میکنید باز مسئله مذاکره را امریکایی ها همینطور دارند دنبال میکنند این یک ترفند است این را باید همه بدانند همه باید توجه کنند البته امریکایی ها هم یک جور حرف نمیزنند گاهی میگویند مذاکره بی قید و شرط گاهی میگویند مذاکره بدون پیش شرط گاهی میگویند مذاکره با ۱۲ شرط... ».اوجگیری بحرانهای نظام ولایت فقیه – تیک تاک

حالا خود امریکایی ها میگویند همین چند روز قبل از این یکی شان باز همین حرف را زد که باید بنشینیم سر میز مذاکره با ایران و ایران فلان چیزها را قبول کند مقصود اینها از مذاکره این است یعنی ما یک چیزی بگیم شما اون را قبول کنید».
ولی فقیه ارتجاع، مذاکره را نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا توصیف کرد و به طور خنده‌داری گفت مذاکره آن هم غیرمستقیم تنها در صورت توبه و برگشت آمریکا به برجام امکان پذیر است.

اگر امریکا حرف خودش رو پس گرفت معاهده در باره هسته ای را که نقض کرده بود اگر توبه کرد و برگشت به این معاهده شد عضو کشورهای معاهده کنند آن وقت در جمع کشورهای معاهده کننده آن وقت در جمع کشورهای معاهده کننده که شرکت می کنند با ایران صحبت می کنند او هم شرکت بکند بدون آن هیچگونه مذاکره ای در هیچ سطحی بین مسئولین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا اتقاق نخواهد افتاد نه در سفر نیویورک نه در سفر غیر نیویورک».

از سوی دیگر پس از ۳روز هیاهوی دیوانه‌وار حمله به تأسیسات نفتی عربستان، اکنون آثار اضطراب و نگرانی از پیامدهای حمله و تبلیغات و پروپاگاند دربارة آن، در رسانه‌های رژیم و از سوی برخی تحلیلگران کمی دورنگر حکومتی ظاهر شده است.

منافع ملی


فریدون مجلسی از دیپلوماتهای سابق رژیم طی اظهاراتی که در روزنامة حکومتی ستارة صبح (۲۶شهریور) درج شده، هشدار داد:‌ «شور و شعف برخی افراد و رسانه‌های داخلی از حمله به مراکز نفتی عربستان به نفع منافع ملی نیست». وی با اشاره به آثار منفی این اقدام بر اروپا و سایر کشورهای دنیا، به نفرت مردم ایران از این قبیل جنگ‌افروزیها اذعان کرداوجگیری بحرانهای نظام ولایت فقیه – تیک تاک

و گفت:‌ « افکار عمومی ایران با جنگ مخالف است؛ چراکه جنگ احتمالی هزینه زیادی برای ایران، کشورهای منطقه، آمریکا و اروپا خواهد داشت. اکنون دنیا با رئیس‌جمهوری غیرقابل پیش‌بینی در ایالات‌متحده روبه‌روست که تصمیمات متضاد می‌گیرد. از این‌رو می‌بایست هوشیار بود تا کشور در تله تندروهای هوادار جنگ، به ویژه تندروهای آمریکا و اسرائیل نیفتد».

یکی دیگر از تحلیلگران رژیم به نام مطهرنیا نیز طی اظهاراتی که در روزنامة حکومتی همدلی (۲۶شهریور) درج شده، هشدار داد: «آمریکایی‌ها در پی آن هستند که در چارچوب تئوری جنگ نامتعادل به برجسته کردن خطر ایران برای کشورهای منطقه و ایجاد تعارض و تضاد بین ایران و دیگر کنش‌گران منطقه روی آورند

و در سطح وسیع‌تر ایران را به عنوان دشمن صلح و امنیت بین‌المللی در قالب اسلام‌هراسی قرار دهند و با بزرگ‌‌نمایی قدرت ایران در قالب تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی زمینه‌های فشار بیشتر بر ایران را فراهم کنند... بدین ترتیب آمریکا می‌تواند حداقل نسبت به گذشته، سهل‌تر در جهت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت اقدام کند».

گفتگوی سیاسی


در حالی که ۳روز است حملة رژیم به تأسیسات عربستان در صدر اخبار جهان قرار دارد و همه از آن صحبت می‌کنند، خامنه‌ای امروز پس از مدتها سکوت به صحنه‌ آمد، اما در اظهاراتی که تلویزیون رژیم تا بعدازظهر امروز از او پخش کرد، هیچ اشاره‌یی به این موضوع نکرد و به سایر بحرانهای رژیم پرداخت.

سؤالاتی که اینجا مطرح می‌شود از جمله آن است که چرا خامنه‌ای به حمله تروریستی رژیم که 3روز است دستگاه سیاسی و تبلیغاتی رژیم روی آن متمرکز است، اشاره‌یی نکرد؟ چرا دوباره به موضوع مذاکره پرداخت. حرف او دربارة مذاکره که محور جنگ و جدال میان باندهای رژیم می‌باشد، چیست؟ اینها از جمله سؤالاتی است که در گفتگوی سیاسی امروز با احمد گل‌افشار در میان می‌گذاریم.

س: در حالی که تمام دستگاه تبلیغاتی رژیم کوک حمله به تأسیسات بزرگ نفت و گاز عربستان است و رژیم با جنجال و سرو صدای زیاد تلاش می‌کند از آن به عنوان پردة ساتری در جهت پوشاندن بحرانهای فراگیر رژیم استفاده کند، چرا خامنه‌ای در اظهارات امروز خودش هیچ اشاره‌یی به این موضوع نکرد؟


ج: بله تا این نقطه یعنی تا بعد از ظهر امروز، در آن چه منتشر کرده اند، خامنه‌ای صحبتی در این مورد نکرده است. اگر همین مفروض باشد، این خودش علامت بن بست است که رژیم آن چنان که همه می گویند دست به اقدامی زده که حالا خامنه ای نمی تواند در مورد آن هیچ حرفی بزند.

س: اگر این اقدام برای رژیم به وجهی از بن بستش تبدیل شده و در کادر ادامة بن بستهایش قابل تفسیر است چه منافعی برایش داشت که دست به آن بزند؟


ج:‌ جواب را خامنه ای خودش داده آن جا که سعی می‌کند آن را موج تبلیغاتی دشمنان جلوه دهد، اما در عین حال با عبارتی نظیر گسترده، عظیم و عمیق وحشت خود را از آن بیان کرده و نسبت به این موج ابراز نگرانی و خطر کرده است. جالب است که خامنه‌ای بعد می گوید در حال تصمیم گیری دربارة آن هستیم می تواند نشانه یی از بحران بی راه حلی و بی‌تصمیمی هم باشد. که در درون رژیم هم عیناً با همین عبارات به آن اشاره می‌کنند.گفتگوی سیاسی

خامنه‌ای در اشاره به این بحران به وجوه مختلف آن اشاره کرده و می‌گوید: « ما هی میگیم ظرفیت های داخلی این را باید جدی گرفت هم در زمینه مسائل فرهنگی هم در زمینه مسایل اقتصادی هم در زمینه مسائل اجتماعی در همه زمینه ها حتی در زمینه های اختصاصی دستگاهها مثل زمینه های امنیتی و غیرو هم این مردم هستند که میتوانند کمک کنند پیش ببرند کارها را اصلاح کنند ».

پس معلوم می‌شود این بحران وجوه مختلف فرهنگی یا اجتماعی و اقتصادی و امنیتی دارد. یعنی بحرانی که امنیت رژیم را به خطر انداخته است و البته خامنه‌ای با دجالگری سعی می‌کند ارگانها و نهادهای متعدد سرکوبگر اطلاعاتی و امنیتی را مردم بنامد. البته روشن است که مردم اسم مستعار نیروهای سرکوبگر رژیم و پاسدار و بسیجی است.

به این ترتیب روشن می‌شود که رژیم چرا دست به چنین اقدامات دیوانه‌واری می‌زند، از حملات تروریستی علیه نفتکشها و کشتیهای تجاری و تلاش برای بستن تنگة هرمز تا حمله به تاسیسات نفتی عربستان و امثالهم. تمام این کارها برای مقابل با این خطر «گسترده، عظیم و عمیق» است که بنیاد رژیم را در معرض تهدید قرار داده است.

س: در گزارش دیدیم که جریانی در درون رژیم نسبت به عواقب حمله به تأسیسات نفتی عربستان ابراز نگرانی می کند. این نشانة چیست؟گفتگوی سیاسی


ج: نشانة این است که رژیم دست به اقدامی زده که خودش را با چنین عواقبی مواجه کرده است. چون مجبور بوده برای این که بحرانهای درونی و بین المللی را بپوشاند یا به خیال پیدا کردن راه خروجی از آنها به این اقدام دست زده که نوعی قمار است . که حالا نسبت به پیامدن باختن در این قمار نگرانی در رژیم هست.

علاوه بر آنچه در گزارشی که شنیدیم آمده بود، یکی از مهره‌های حکومتی به نام زیدآبادی در همین رابطه ضمن اشاره به این که این اقدام و تبلیغات حول آن اساساً مصرف داخلی دارد. می‌نویسد: « تبلیغ چنین سیاستی بیش از هر چیز مصرف داخلی دارد و عمدتاً به کار دلگرم کردن نیروهایی می‌آید که بعضاً از آینده خود نگران شده‌اند».

زیدآبادی در ادامه هشدار می‌دهد: «حمله به تأسیسات نفتی عربستان و نشانه رفتن انگشت اتهام آمریکا علیه ایران در این ماجرا، بیانگر شکنندگی بیش از حدِ امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس است. اکنون حتی آن دسته از نیروهای داخلی که نسبت به عدم وقوع جنگ در خلیج فارس ابراز اطمینان می‌کردند نیز متقاعد شده‌اند که احتمال وقوع درگیری، دست کم به طور اتفاقی وجود دارد».

عواقب ناجور


یکی دیگر از کارشناسان رژیم به نام بیگدلی نیز در روزنامة آرمان (۲۶شهریور) ضمن اشاره به این که با وجود این که مقامات رسمی رژیم مسؤلیت حمله به عربستان را نپذیرفته‌اند، اما نسبت به عواقب ناجور این اقدام هشدار داده و می‌نویسد:‌ « اما آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که با توجه به تصاویر ماهواره‌ای که به‌دست آمده ممکن است اطلاعات جدیدی داشته باشیم که ایران از پایگاه‌های نزدیک به خلیج فارس دست به این کار زده باشد.گفتگوی سیاسی

هرچند ممکن است فکر کنیم که این حمله یک نمایش قدرتی ازسوی حوثی بوده باشد، اما می‌تواند با عواقب ناجوری روبه‌رو شود چون با سرنوشت یک جهان مواجه است». به این ترتیب باید دید رژیم خود را در چه تنگنا و در چه اضطراری احساس می‌کند که دست به چنین قماری زده است. در عالم سیاست کسی و نیرویی دست به قمار می‌زند که می‌داند از طریق عادی قادر به رسیدن به اهداف و خواسته‌هایش نیست و امیدی به روال عادی امور ندارد. اما این قمار خطرناکی است که رژیم ممکن است در آن همه چیز خود را ببازد

مطالب مرتبط

موشکها و تنگنای اضطرار و واقعیتها – تیک تاک

بحران احتمالات!

لطفا به اشتراک بگذارید: