دلایل اعتراضات کارگران هپکو چیست و چرا رژیم آنها را سرکوب کرد؟ – قیام ایران

قیام ایران - دلایل اعتراضات کارگران هپکو چیست و چرا رژیم آنها را سرکوب کرد؟


گفتگو با حسین میرداماد


طی روزهای اخیر شاهد اعتراضات دامنه دار کارگران هپکو اراک بودیم. دلیل اعتراضات کارگران هپکو چیه و چرا رژیم این اعتراضات رو با سرکوب و گاز اشک آور پاسخ گفت؟ سابقه موضوع چیه؟ و چشم انداز اعتراضات کارگران میهنمون چیست؟ اینها سؤالاتیه که در برنامه امروز میخواهیم با حسین میرداماد دنبال کنیم.

س: همانطور که در خبرها بود طی روزهای گذشته شاهد حملات وحشیانه نیروهای سرکوبگر رژیم به کارگران معترض کارخانه هپکو بودیم. علت این امر چی بود و سابقه این اعتراضات در ماهها و هفته های اخیر رو اگر میشه برای بینندگان ما به طور مختصر توضیح بدین؟


ج: دور جدید اعتراضات و اعتصابات کارگران هپکو اراک از اول شهریور شروع شد کارگران بارها دست به تظاهرات زدند و بعد از دو هفته تظاهرات و اعتراضات، رژیم از کارگران یک مهلت ۱۰ روزه خواست تا خواسته های کارگران رو برآورده کنه که اساسا هم به تعیین تکلیف سهامدار این شرکت بر میگرده و همچنین حقوقهای معوقه کارگران.دلایل اعتراضات کارگران هپکو چیست و چرا رژیم آنها را سرکوب کرد؟ – قیام ایران

منتها رژیم به هیچکدام از وعده هاش عمل نکرد و کارگران مجددا کارگران هپکو بدنبال به سرآمدن مهلت ۱۰روزه‌ای که برای پاسخ به مطالبات‌شان داده بودند از روز بیست و یکم شهریور دور جدیدی از اعتراض و اعتصاب را شروع کردند که با سر دادن شعارها و بلند کردن پلاکاردهایی خواهان رسیدگی به حقشون بودند. اما هیچ جوابی که از کارگزاران رژیم نگرفتند بلکه بیشتر پاسخ سرکوب رو گرفتند.

و کارگران ریل راه آهن رو می بندند که کارگزاران رژیم اعم از سرکرده سپاه و نیروی انتظامی و استاندار جهت خاموش کردن صدای کارگران مجددا به وعده وعید میپردازند اما کارگران گوش نمیدن که با وحشیگری نیروی انتظامی و سپاه کارگران رو قلع و قمع میکنند و یک بار دیگه ماهیت خامنه‌ای و نیروهای سرکوبگرش مشخص شد و تعداد زیادی از کارگران مجروح میشن.

دیروز یک‌چند ساعتی کارگران ریل راه‌آهن را بسته بودند که استاندار در جمع کارگران معترض حاضر شد و با آنها صحبت کرد؛ فرمانده سپاه و جانشین فرمانده انتظامی نیز در جمع حاضر شدند و با کارگران مذاکره کردند اما کارگران قانع نشدند. این وضعیت تا ساعت ۷ بعدازظهر ادامه پیدا کرد و قطارها برای تردد معطل‌مانده بودند که درنهایت، نیروی انتظامی وارد عمل شد و ظرف مدت کوتاهی، حدوداً یک دقیقه، ریل راه‌آهن بازشده و تردد قطارها از سر گرفته شد. ستاره صبح به نقل از ایلنا ۹۸۰۶۲۷

س: سال گذشته بود که به دنبال اعتراضات کارگران هپکو رژیم این شرکت رو به بخش خصوصی یا باصطلاح خصوصی واگذار کرد برای این که مشکل حل بشه پس چی شد که دوباره مشکلات سر باز کرد؟


ج: هپکو در سال ۱۳۸۵ و به دنبال فاجعه خصوصی سازی به کمپانی کوثر متعلق به سپاه پاسداران واگذار و مدتی بعد که این شرکت با مدیریت چپاول‌گرانه سپاه پاسداران رو به اضمحلال نهاد، به شرکت هیدرواطلس واگذار گردید. ۵ اسفند ۹۵ تسنیم از قول نماینده رژیم در اراک به اسم علی‌اکبر کریمی مالکان جدید هپکو(یعنی شرکت هیدرواطلس) را دارای اهلیت کامل خواند که نشان‌می‌داد کماکان هپکو در دست «کاست حاکم» است و مالکان جدید نیز هم‌جنس پاسداران هستند.دلایل اعتراضات کارگران هپکو چیست و چرا رژیم آنها را سرکوب کرد؟ – قیام ایران

مالک جدید تنها با ۱۰ میلیون تومان سهامدار عمده هپکو شد! در حالی‌که فقط دارایی‌های ثابت هپکو در سال ۹۶ حدود۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود اما سازمان خصوصی سازی آن را ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری کرده بود!‌(ایلنا ۱۲ اسفند ۹۷). برآورد دوهزار و دویست میلیاردی کار ارزیاب‌های دادگستری بود که این رقم نیز تنها بخشی از ارزش واقعی هپکو بود.

امروز روزنامه فرهیختگان نوشته : ۹۸۰۶۲۷: « در سال ۱۳۵۱ برادران رضایی با مشارکت ۵۵ درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع و مشارکت ۴۵درصدی بخش خصوصی، ۱۱۴هکتار زمین بین کارخانه آلومینیوم‌سازی و ماشین‌سازی تهیه کردند. در سال ۱۳۵۴ در این زمین ۱۱۴هکتاری یک سالن تولیدی به مساحت ۴۰هزار مترمربع راه‌اندازی شد.

هپکو با شرکت‌های IH آمریکا (لودر و بلدوزر) و DYNAPAC سوئد (غلتک) و SAKAI ژاپن (غلتک) و POCLIN فرانسه (بیل‌مکانیکی) و LOKOMO فنلاند (غلتک) و... همکاری می‌کرد. با توجه به نیاز کشور به ارتقای این صنعت، دولت از سال ۱۳۶۳ سرمایه‌گذاری عظیمی در بخش تولید ماشین‌آلات این شرکت کرد که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر بوده و هنوز هم هست؛ بنابراین طرح توسعه و تاسیس سالنی به مساحت ۶۰هزار مترمربع با اعتبار ارزی ۲۵۰میلیون دلار در برنامه قرار گرفت و طی چهار سال به بهره‌برداری رسید.

جنگ تحمیلی


نقش اثرگذار این شرکت در سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن بر هیچ‌کسی پوشیده نیست اما بعد از افتخارات فراوان و تولیدات مثال‌زدنی و همکاری‌های بی‌بدیل با شرکت‌های بزرگ دنیا، در پس تصمیمی شتاب‌زده و نادرست از سال ۸۵ به اسم خصوصی‌سازی ۶۰ درصد از سهام هپکو با پایین‌ترین قیمت، یعنی ۷۵میلیارد تومان واگذار می‌شود که از این مقدار ۳۰درصد نقد و ۷۰درصد اقساطی بود.دلایل اعتراضات کارگران هپکو چیست و چرا رژیم آنها را سرکوب کرد؟ – قیام ایران

با تصاحب ۶۰درصدی سهام هپکو در سال ۸۵ در مقایسه با ۴۰درصد سهامی که از سال‌های قبل در دست هشت‌هزار شخصیت حقیقی و حقوقی قرار داشت؛ عملا اختیار و سرنوشت هپکو در دست یک نفر قرار گرفت. شاید برجسته‌ترین ابهام در موضوع هپکو، در جریان واگذاری سهام آن باشد؛ چراکه قیمت واقعی سهام، زمین‌ها، ماشین‌آلات و دارایی‌های هپکو بسیار بیشتر از ۷۵میلیارد تومانی بود که قرار شد خریدار بپردازد؛

البته فقط ۲۱ میلیارد تومان نقدی به ‌خصوصی‌سازی پرداخت کرد که آن را هم از بانک پاسارگاد وام می‌گیرد. ضمن اینکه این وام هنوز تسویه نشده و هم‌اکنون جزء بدهی‌های شرکت هپکو است. در ارتباط با بدهی‌های شرکت هپکو بارها اخطارهایی به مالکیت این شرکت داده شد اما بدهی‌ها پرداخت نشد و مضاف بر آن وام‌های دیگری نیز دریافت شد، طوری که تا ابتدای سال ۱۳۹۷، مبلغ ۹۵۸میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته برای هپکو باقی ماند.

سال ۹۵اولین اعتراض‌ها به وضعیت کارخانه هپکو توسط کارگران آن شکل گرفت اما بعد از آن، واگذاری سهام هپکو به مالک شرکت هیدرو اطلس ساوه به مبلغ ده‌میلیون تومان هم مشکلات را حل نکرد و اعتراض‌های دیگری در ۳۱ شهریور ۹۶ شکل گرفت که طی آن جاده اصلی کشور و نیز راه‌آهن شمال - جنوب توسط کارگران معترض آذرآب و هپکو مسدود شد و به دستور استاندار وقت با کارگران برخورد صورت گرفت.»

خصوصی سازی


اینهم اعترافات پوری حسینی به تلویزیون رژیم در بهار امسال: میرعلی اشرف پوری حسینی‌‌‌‌‌‌ـ‌رئیس سازمان خصوصی سازی رژیم ببینید هپکو زمانی که دست دولت بود ۶۰ درصدش مال دولت بود دولت چون اونجا سهام دار بود اجازه واردات ماشین‌آلات راه‌سازی رو به کشور نمی‌دادخصوصی سازی

چرا الان یه پراید ما ۵۰میلیون تومنه برای اینکه یه دیوار بلند کشیدم ماشین های خارجی بخواد بیاد ۲۰۰درصد باید عوارض و گمرکی و چه و چه باید بدن اگه اون دیوار رو بردارین چی میشه پراید رو کسی ۵۰میلیون تومن می‌خره؟ دنا رو ۱۵۰میلیون تومن می‌خرن؟ نمی‌خرن که.

من این جمله رو نگفتم کسی گفت که به‌هرحال دیکه اسمش رو نگم کاملا مسلط بر اوضاع بود تو گمرک بود وزیر بود گفته ما خودمان ماشین‌آلات دسته دوم چینی رو از طریق مناطق آزاد و ویژه آوردیمش داخل کشور وقتی شما ماشین‌آلات چینی دسته دوم رو میارید کسی دیگه میاد از هپکو دیگه

رئیس سازمان خصوصی سازی رژیم اعتراف می‌کند که کارخانه هپکور را به قیمت ۱۰ میلیون تومان نقد و ۲۱۷میلیارد تعهد با سود فروش اقساطی به یکی از وابستگان رژیم واگذار کردند.اون آقایی که ۲ سال پیش اومده با ۱۰ میلیون تومن و ۲۱۷میلیارد تومن تعهد با سود فروش اقساطی چک سفته به ما داده اومده هپکو رو خریده

س: چرا رژیم در چنین شرایطی به جای حل مشکلات کارگران دست به سرکوب میزنه؟ هدفش چیه؟


ج: کارگران هپکو در دو سال گذشته بارها از جمله در خرداد سال ۹۷ دست به اعتراض و اعتصاب زده اند. در آبان ماه ۹۷ پانزده کارگر هپکو به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

س: آیا شما فکر میکنید چنین اعتراضاتی ادامه پیدا کنه یا رژیم باز هم با سرکوب تلاش میکنه صدای کارگران رو خاموش کنه؟


ج: خانم مریم رجوی رییس جمهور برگزیده مقاومت با درود به کارگران شجاع هپکو که برغم سرکوب وحشیانه به اعتصاب و اعتراض ادامه میدهند، از عموم مردم بویژه جوانان اراک خواست به حمایت از کارگران معترض برخیزند و عموم سندیکاها و اتحادیه های کارگری و مدافعان حقوق بشر و حقوق کارگران را به حمایت از خواستهای کارگران ایرانی بویژه کارگران هپکو و محکوم کردن اقدامات سرکوبگرانه رژیم آخوندی و اقدام فوری برای آزادی کارگران دستگیر شده فراخواند.

مطالب مرتبط

اطلاعیه شورای ملی مقاومت_اعتصاب و اعتراض کارگران هپکو برای سومین روز متوالی

مقاومت؛ تنها پاسخ کارگران هپکو به خامنه‌ای

لطفا به اشتراک بگذارید: