در سراشیبی انزوای فزاینده – تیک تاک

تیک تاک – در سراشیبی انزوای فزاینده

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران


پس از آن که روز چهارشنبه سخنگوی وزارت دفاع عربستان با نمایش بقایای موشکها و پهپادهای شلیک شده به تأسیسات نفتی عربستان اعلام کرد که رژیم آخوندی پشت این حملات قرار داشته و دولت عربستان نیز تصریح کرد که این حمله «آزمایشی در برابر ارادة جهانی» است، روند محکومیت و انزوای رژیم شتاب بیشتری گرفت. این تشدید انزوا را در ۳محور می‌توان مشاهده کرد: تشدید تحریمها و گسترش ائتلاف سیاسی علیه رژیم و افزایش محکومیتهای بین‌المللی گزارشی در این باره:

خبر و نظر:


به گزارش رویتر چند ساعت پس از کنفرانس مطبوعاتی عربستان در مورد منشأ حملة روز شنبة‌ گذشته به بزرگترین تأسیسات پالایش نفت در جهان، رئیس جمهور آمریکا دستور اعمال تحریمهای گسترده‌ای را علیه رژیم ایران صادر کرده است. تلویزیون رژیم نیز روز پنجشنبه ضمن پخش خبر این تحریمها، از آن سوز و گداز کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی خود از اعمال تحریم‌های جدید علیه کشور مان خبر داددر سراشیبی انزوای فزاینده – تیک تاک

دونالد ترامپ با این ادعا که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران قابل‌توجه است گفت قابل‌توجه هست گفت ظرف ۴۸ ساعت آینده آنها را اعلام می‌کند. تهدید جدید رئیس‌جمهوری آمریکا در حالیست که ترامپ برای ورود هیأت ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس سالانه سازمان ملل ابراز تمایل کرده همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تشکر از رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مدعی شد اکنون وقت تشدید فشارها و تحریم‌هاست

چون خشونت ایران از جمله در منطقه این اواخر شدیدتر شده. آقای ظریف وزیر امورخارجه کشور مان هم در یادداشتی اینترنتی اقدام آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را جنگ اقتصادی علیه ملت ایران دانست. در همین حال رویترز گرارش داد که روز پنجشنبه، عادل الجبیر وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی گفت: مماشات با (رژیم) ایران آن را به انجام اقدامات خصمانه بیشتری ترغیب می‌کند و این پیامدهایی برای صلح و امنیت جامعه جهانی خواهد داشت.

عادل جبیر در توئیتر خود گفت، حملات آخر هفته که تأسیسات نفتی آرامکو سعودی را هدف قرار داده‌اند، "حمله به جهان" است و "این حمله شریرانه، گسترش سیاستهای خرابکارانه و تهاجمی ایران است و جامعه جهانی باید مسئولیتهای خود را برعهده بگیرد و علیه رفتار مجرمانه ایران موضع قاطع بگیرد. "

گسترش ائتلاف بین‌المللی


روزنامة وال استریت ژورنال دربارة سیاست امریکا که در قبال جنگ‌افروزیهای جدید رژیم تصمیم به گسترش ائتلاف بین‌المللی علیه آن دارد نوشت:‌ کاخ سفید تلاش دارد بعنوان پاسخ اصلی‌اش به حمله به تأسیسات نفتی سعودی یک ائتلاف بین‌المللی برای اعمال فشار روی ایران از طریق ملل متحد ایجاد کند...در سراشیبی انزوای فزاینده – تیک تاک

وزیرخارجه مایک پمپئو حملات را “اقدام جنگی” خواند هر چند که این گفته او بخشی از یک سخنرانی در مورد نیاز به ایجاد یک ائتلاف در ملل متحد بود. پمپئو در پروازش به سعودی گفت، “ما تلاش داریم ائتلافی بسازیم تا طرحی برای بازدارندگی آنها ایجاد کنیم؛ این کاری است که باید صورت گیرد.”

وال استریت می‌افزاید: روز چهارشنبه ترامپ گفت که به استیون منوچین وزیر خزانه‌داری دستور داده که تحریم‌های روی ایران را بشدت افزایش دهد. این اولین پاسخ سیاست آمریکا به این حملات بوده است... در همین رابطه مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در ابوظبی گفت: فکر می کنم بی نهایت روشن است و اجماع خارق العاده ای در منطقه وجود دارد و ما دقیقاً می دانیم که چه کسی این حملات را انجام داده و این که (رژیم) ایران بوده است.

من نشنیدم که هیچ کسی در منطقه در این[مورد] برای لحظه ای شک داشته باشد. پمپئو بعد از ملاقات با ولیعهد ابوظبی شیخ محمد بن زاید به خبرنگاران گفت« ماهنوز در تلاش برای ساختن ائتلاف در اقدام برای دیپلماسی هستیم و وزیر خارجه رژیم ایران درحالی تهدید به جنگ تمام عیار و جنگیدن تا آخرین آمریکایی می کند که در اینجا برای تشکیل ائتلافی که هدف آن دستیابی به صلح است، کوشش میشود»‌.

گفتگوی سیاسی


در گزارشی که دیدیم، به خوبی دیده می‌شد که واکنشهای بین‌المللی در قبال حملة رژیم به تاسیسات نفتی عربستان در زمینه‌های مختلف بالا می‌گیرد و به موازات محکومیتهای بین‌المللی، تحریمهای بیشتر و شدیدتری در راه است و یک ائتلاف منطقه‌یی علیه رژیم در حل شکل‌گیری و توسعه است. این وضعیت و روند و سرانجام آن، موضوع گفتگویی امروز ما با رضا هفت‌برادران است. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: آیا این موضعگیزی ها و محکومیت هایی که در این گزارش دیدیم، پیامدهایی هم داشته است یاخیر؟


ج: محکومیت ها که از همان روز اول شروع شد و از روز چهارشنبه ۲۷شهریور بعد از کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزرات دفاع عربستان، این محکومیت ها بیشتر هم شده. اما علاوه بر محکومیت ها شاهد یک سری اقدامات علیه رژیم هستیم. یکی تشدید تحریم‌هایی که در راه است. دوم روند شکل گیری ائتلاف علیه رژیم سرعت گرفته است. پمپئو وزیر خارجه آمریکا تا روز پنجشنبه ۲۸شهریور در منطقه بود و در دو زمینه اقدام کرد.در سراشیبی انزوای فزاینده – تیک تاک

یکی برای راه‌اندازی امنیت کشتی ها و یکی هم شکل دادن ائتلافی برای متوقف کردن رژیم. اتحاد استراتژیک خاورمیانه متشکل از کشورهای اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان ،امارات و بحرین، حمله به تأسیسات نفتی عربستان را به شدت محکوم کردند. وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه یی در این رابطه اعلام کرد : نمایندگان این کشورها که در وزارت خارجه آمریکا طی روزهای۲۶ و ۲۷شهریور گردآمده بودند هدف این حمله را اخلال در بازارهای نفت و ثبات خاورمیانه ارزیابی کردند.

در مورد تشدید تحریمها هم رئیس‌جمهوری آمریکا،با انتشار توییتی اعلام کرد که به استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری دستور داده است تا "تحریم‌ها علیه ایران را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد." در مورد محکومیتهای بین المللی هم علاوه بر کشورهای مختلف نکته قابل توجه این است که دبیرکل سازمان ملل متحد هم این اقدام رژیم را به شدت محکوم کرده.

در همین رابطه اظهارات پمپئو قابل توجه است که در مسیر سفر به عربستان به خبرنگاران گفت:« من دیروز در این رابطه با دبیر کل گوترز صحبت کردم.وی به من یادآوری کرد که آنها نه فقط منشور ملل متحد را نقض کردند بله وی گفت آنها قانون حقوق بشر بین المللی را هم نقض کردند».علاوه بر محکومیتهایی که مستقیما در ارتباط با حمله رژیم به تاسیسات نفتی عربستان است، شاهد محکومیت هایی علیه رژیم در سایر موارد بودیم که بی‌ارتباط با این حمله تجاوزکارانه نمی تواند باشد.

حقوق زنانگفتگوی سیاسی


از جمله پارلمان اروپا در اجلاس رسمی خود در استراسبورگ، با تصویب قطعنامه ای با اکثریت آرا نمایندگان، نقض حقوق زنان توسط رژیم آخوندی را محکوم کرد. این قطعنامه با ۶۰۸ رأی موافق تنها در مقابل ۷رأی مخالف به تصویب رسید، پارلمان اروپا در این قطعنامه خواستار متوقف کردن سرکوب زنان و آزادی مدافعان حقوق بشر در ایران شده است.

علاوه بر این ۳۷تن از نمایندگان پارلمان انگلستان از تمامی احزاب (شامل چند وزیر سابق ارشد), حمایت خود را از قطعنامه پارلمانی شماره ۲۳۳۳اعلام کردند و به دولت انگلستان فراخوان دادند که سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات رژیم ایران را به عنوان سازمانهای تروریستی خارجی اعلام کند.

به این ترتیب می توان دید که اقدام تجاوز کارانه رژیم در حمله به تاسیسات نفتی عربستان عواقب سنگینی برای رژیم داشته که در سه مولفة قابل رویت است: تشدید تحریمها، گسترش ائتلاف ضد رژیم و تشدید و گسترش محکومیت های بین المللی.

س: واکنش رژیم در قبال این پیامدها چی بود؟


ج: واکنش رژیم در یک کلام ضدو نقیض گویی است که ناشی از بن بست آن می باشد. در همین رابطه از یک طرف دست داشتن خود در این حمله را به شدت تکذیب می کند اما از طرف دیگر با تیلیغات گوشخراش طرفهای منطقه‌یی و بین المللی را تهدید به ادامه این حملات می کند.گفتگوی سیاسی

مثلا روحانی روز ۲۷شهریور در هیئت دولت از یک طرف گفت:

« تاحالا فشار اقتصادی حداکثری بود حالا شده تهمت های حداکثری اتهامات حداکثری» اما از طرف دیگر با لودگی گفت:

« می گوییم پشت این (حملات) چه کسی هست پشت اینها خداست!!! خیلی دنبال عقبه این داستان نگردید».

یا علم الهدی در نمایش جمعه روز ۲۹ شهریور مشهد با اشاره به اعلام دولت عربستان که موشک ها و پهپادها از شمال عربستان یعنی از سمت ایران پرتاب شده بود گفت:

« ایران کجاست مگر جنوب لبنان ایران نیست! مگر حزب‌الله ایران نیست! مگر این پهپادهایی که یمنیها فرستادند و این‌طور عربستان سعودی را به خاک سیاه نشاند مگر اینجا ایران نبود!

که می‌گید از شمال آمد از جنوب نیآمد مگر شمال و جنوب فرق داره هم جنوب شما ایران است هم شمال شما ایران است».

این حرفها در واقع تایید آشکار نقش مستقیم رژیم در این حملات می باشد.

این دوگانه گویی و اینکه رژیم قادر نیست صراحتا مسئولیت حمله خود را به عهده بگیرد دو علت دارد، یکی وجه بین المللی ترس از واکنشهای جهانی .

دوم وحشت پیامدهای اجتماعی و خشم و تنفر مردم.

اوضاع چه می‌شود


کما اینکه روزنامه حکومتی آرمان روز ۲۷ شهریور نوشت:« وضعیتی که به‌وجود آمده این است که زمانی که به هر کجا و در هر جمعی می‌روید اولین سوالی که افراد از یکدیگر می‌پرسند این است که بالاخره اوضاع چه می‌شود؟

این سوالی است که همه از یکدیگر می‌پرسند و هیچ پاسخی هم برای آن وجود ندارد.

این سوال مدام مطرح می‌شود که آیا میان ایران و آمریکا درگیری خواهد شد، یا نخواهد شد؟

هر روز هم یک اتفاقی می‌افتد که آن نگرانی و اضطراب را بیشتر می‌کند. یک روز مساله نفتکش‌ها در خلیج فارس و روز دیگر مساله‌ای جدید مطرح می‌شود.

این مسائل باعث نگرانی و تردید در میان مردم می‌شود. خیلی تاسف انگیز است که تا این میزان در بلاتکلیفی و استرس چه از نظر روحی و روانی و چه از نظر اقتصادی به سر ببرند».

 س:آیا روحانی می تواند در سفری که به نیویورک می رود، با تماس ها و تبادلات دیپلماتیک تاثیری روی این روند تشدید شونده بگذارد؟


ج: خواسته جامعه بین المللی از رژیم و روحانی خیلی روشن است یکی اینکه بایستی در قبال اقدام جنگی که علیه عربستان کرده پاسخ بدهد.

و دوم اینکه آیا ازاین قبیل اقدامات دست بر می دارد یانه. پاسخ رژیم به این سوالات هم روشن است.

اولا به طور رسمی نقش مستقیم خود را انکار می کند ثانیا وعده اقدامات تجاوزکارانه بیشتر می دهد و کشورهای منطقه را تهدید می کند.گفتگوی سیاسی

در نتیجه جامعه بین المللی اگر بخواهد با این خطری که صلح و امنیت منطقه را مورد تهدید قرار داده برخورد کند

یا همچنانکه بسیاری در آمریکا مانند سناتور لیندسی گراهام معتقدند بایستی رژیم را با پاسخ نظامی سر جایش بنشانند

یا در غیر اینصورت در سلسله مراتب واکنشها بایستی شدیدترین پاسخهای سیاسی در دستور کار قرار بگیرد.

از جمله تشدید تحریمهای همه جانبه بین المللی و محکومیت توسط شورای امنیت و سایر ارگانها مانند مجمع عمومی سازمان ملل متحد.

بنابراین حضور روحانی در نیویورک برای رژیم فرصت محسوب نمی شود بلکه مملو ازتهدید است.

قابل پیش بینی است که جلسه مجمع عمومی آیینة انزوای مرگبار رژیم تبدیل شود مگر آنکه رژیم پای تعهدات همه جانبه که از وی خواسته اند بیاید.

یعنی تسلیم محض. که این شق بسیار نامحتمل و بعید است.

از همین روست که روزنامه حکومتی سیاست روز ۲۸ شهریور خطاب به روحانی نوشت:

«بهتر است از رفتن به نیویورک خودداری کنید که نرفتن بهتر از رفتن است».

مطالب مرتبط

بحران رژیم ایران درباره حمله به تأسیسات نفتی عربستان بالا می‌گیرد – تیک تاک

مایک پمپئو درباره تحریم‌های بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی: حمله به کشورها و اخلال در اقتصاد جهانی هزینه دارد


لطفا به اشتراک بگذارید: